جواب خودارزیابی درس سوم علوم و فنون یازدهم انسانی ☄️ صفحه ۳۱ تا ۳۳
پاسخ و حل سوال های خودارزیابی صفحه 31 ، 32 و 33 درس 3 سه کتاب علوم و فنون ادبی 2 پایه یازدهم انسانی
جواب خودارزیابی درس سوم علوم و فنون ادبی یازدهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوالات خودارزیابی صفحه ۳۱ ، ۳۲ و ۳۳ درس ۳ سوم «تشبیه» کتاب علوم و فنون ادبی ۲ پایه یازدهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.
همچنین بخوانید: جواب خودارزیابی درس دوم علوم و فنون یازدهم انسانی
جواب خودارزیابی صفحه ۳۱ ، ۳۲ و ۳۳ درس ۳ سوم علوم و فنون ادبی یازدهم
۱- در ابیات زیر تشبیههای فشرده (بلیغ) و گسترده را بیابید و پایههای آنها را مشخّص نمایید:
الف) اگر چو مرغ بنالم، تو همچو سرو ببالی / و گر چو ابر بگریم، تو همچو غنچه بخندی خواجوی کرمانی
پاسخ: چو مرغ بنالم: تشبیه گسترده؛ م در بنالم: مشبه، مرغ: مشبه به، چو: ادات تشبیه، نالیدن: وجه شبه
تو همچو سرو ببالی: تشبیه گسترده؛ تو: مشبه، سرو: مشبه به؛ همچو: ادات تشبیه بالیدن: وجه شبه
چو ابر بگریم: تشبیه گسترده؛ م در بگریم: مشبه، ابر: مشبه به، چو: ادات تشبیه گریستن: وجه شبه
تو همچو غنچه بخندی: تشبیه گسترده؛ تو: مشبه، غنچه: مشبه به، همچو: ادات تشبیه، خندیدن: وجه شبه
من: مشبه | مرغ: مشبه به | نالیدن: وجه شبه | چو: ادات تشبیه | تشبیه گسترده |
تو | سرو | بالیدن | همچو | تشبیه گسترده |
من | ابر | گریستن | چو | تشبیه گسترده |
تو | غنچه | خندیدن | همچو | تشبیه گسترده |
ب) پیش کمان ابرویش لابه همی کنم؛ ولی / گوش کشیده است؛ از آن گوش به من نمیکند حافظ
پاسخ: کمان ابرو: تشبیه فشرده؛ ابرو: مشبه، کمان: مشبه به
ابرو: مشبه | کمان: مشبه به | تشبیه فشرده |
پ) دل گرفتار بلای عشق توست / جان شهید کربلای عشق توست وفایی
پاسخ: بلای عشق: تشبیه فشرده؛ عشق: مشبه، بلا: مشبه به
عشق: مشبه | بلا: مشبه به | تشبیه فشرده |
عشق: مشبه | کربلا: مشبه به | تشبیه فشرده |
جان: مشبه | شهید کربلا: مشبه به | تشبیه فشرده |
۲- وجه شبه را در شعرهای زیر مشخّص کنید:
الف) صدا چون بوی گل در جنبش آب / به آرامی به هر سو پخش میگشت فریدون توللی
پاسخ: مصراع دوم وجه شبه: به آرامی پخش شدن / پخش شدن
ب) نفس کز گرمگاه سینه میآید برون، ابری شود تاریک.
چو دیوار ایستد در پیش چشمانت،
نفس کاین است، پس دیگر چه داری چشم
ز چشم دوستان دور یا نزدیک؟ مهدی اخوان ثالث
پاسخ: تاریک، ایستادن وجه شبه: قرار گرفتن حجاب و مانعی در برابر چیزی / تاریکی / ایستادن
۳- دو پایه اصلی تشبیه را در اشعار زیر مشخّص کنید:
الف) پشت هیچستان چتر خواهش باز است،
تا نسیم عطشی در بن برگی بدود،
زنگ باران به صدا میآید. سهراب سپهری
پاسخ: زنگ باران: باران: مشبه، زنگ: مشبه به
خواهش: مشبه | چتر: مشبه به |
باران: مشبه | زنگ: مشبه به |
عطش: مشبه | نسیم: مشبه به |
ب) هر چه به گرد خویشتن مینگرم در این چمن / آینه ضمیر من جز تو نمیدهد نشان هوشنگ ابتهاج
پاسخ: آینه ضمیر: ضمیر: مشبه، آینه: مشبه به
ضمیر: ضمیر: مشبه | آینه: مشبه به |
۴- نوع تشبیه را در ابیات زیر مشخّص کنید:
الف) اگر ای عشق پایان تو دور است / دلم غرق تمنّای عبور است
برای قد کشیدن در هوایت / دلم مثل صنوبرها صبور است سلمان هراتی
تشبیه گسترده | دلم مثل صنوبرها صبور است |
ب) زمین چو سینه سهراب زیر جوشن برگ / فرو نشسته در آن ناوک صنوبر وغان علی موسوی گرمارودی
تشبیه گسترده | زمین چو سینه سهراب |
پ) مانند پنبه دانه که در پنبه تعبیه است / اجرام کوههاست نهان در میان برف کمال الدّین اسماعیل
تشبیه گسترده | اجرام کوه ها مانند پنبه دانه است |
ادامه پاسخ: در ضمن در همین تمرین ترکیبهای: جوشن برگ / ناوک صنوبر / و ناوک غان هم تشبیه فشرده هستند.
۵- در اشعار زیر مشبّه و مشبّهٌ به را مشخّص کنید.
الف) پاسی از شب رفته بود و برف میبارید / چون پرافشان پریهای هزار افسانهای از یادها رفته مهدی اخوان ثالث
رف: مشبه | پریهای هزار افسانهای: مشبه به |
ب) روز چو شمعی به شب، زود رو و سرفراز / شب چو چراغی به صبح، کاسته و نیم تاب خاقانی
روز: مشبه | شمع: مشبه به |
شب: مشبه | چراغ: مشبه به |
۶- تشبیههای به کار رفته در بیتهای زیر دارای کدام یک از پایههای تشبیهاند؟
الف) مرا، کز جام عشقت مست گشتم / وصال و هجر یک سان مینماید فخرالدّین عراقی
پاسخ: جام عشق: دو پایه: مشبه و مشبه به
ب) گاهی که سنگ حادثه از آسمان رسد / اوّل بلا به مرغ بلند آشیان رسد سعدی
پاسخ: سنگ حادثه: دو پایه: مشبه ومشبه به
پ) خانه دل ما را از کرم عمارت کن / پیش از آن که این خانه رو نهد به ویرانی شیخ بهایی
پاسخ: خانه دل: دو پایه: مشبه و مشبه به
۷- در هر یک از نمونههای زیر ادات تشبیه را مشخّص کنید:
الف) مرا در دل درخت مهربانی / به چه ماند؟ به سرو بوستانی فخرالدّین اسعد گرگانی
پاسخ: ادات تشبیه: ماند
ب) آوردهاند که در ناحیت کشمیر متصیّدی خوش و مرغزاری نزه بود که از عکس ریاحین او پر زاغ چون دم طاووس نمودی و در پیش جمال او دم طاووس به پر زاغ مانستی. کلیله و دمنه
پاسخ: ادات تشبیه: چون / مانستی
پ) هرگز کسی نداد بدین سان نشان برف / گویی که لقمهای است زمین در دهان برف کمالالدّین اصفهانی
پاسخ: ادات تشبیه: گویی
۸- در اشعار ذکر شده در خودارزیابیهای درس ۳ ابیاتی را که مربوط به شاعران قرنهای هفتم، هشتم و نهم است بیابید و بگویید کدام نوع تشبیه (گسترده یا فشرده) در آنها بیشتر است؟
پاسخ: تشبیه گسترده ==> خواجوی کرمانی
تشبیه گسترده ==> کمال الدین اصفهانی
تشبیه فشرده ==> حافظ
تشبیه فشرده ==> عراقی
تشبیه فشرده ==> سعدی
نتیجه: تشبیه فشرده بیشتر است.
۹- در بیت: «چو دریای خون شد همه دشت و راغ / جهان چون شب و تیغها چون چراغ» فردوسی
پایههای آوایی را مشخّص کنید؛ سپس خانههایی به تعداد آنها طراحی نموده و هر پایه را در خانهٔ خود قرار دهید.
چُ دَر یا | یِ خون شُد | هَ مِ دَش | تُ راغ |
جَ هان چُن | شَ بُ تی | غ ها چُن | چِ راغ |
همچنین بخوانید: جواب خودارزیابی درس اول علوم و فنون یازدهم انسانی
توجه: شما دانش آموز پایه یازدهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و سوالات دروس کتاب علوم و فنون ادبی یازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.
✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات خودارزیابی درس ۳ سوم کتاب علوم و فنون ادبی پایه یازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 🌹
خیلی خوب بود .💕🫶
من همیشه از این سایت استفاده می کنم .
ممنون از زحماتتون
خیلی متشکرم از محتوای خوبتون
بسیار عالی بود
ممنون از لطف شما ♥︎♥︎