جواب درس ششم نگارش دوازدهم ✏️ نگارش علمی مقاله نویسی (۲)
گام به گام پاسخ و حل تمرینات کارگاه نوشتن ، حکایت نگاری و فعالیت های صفحه 97 ، 100 ، 101 ، 102 و 104 درس 6 ششم کتاب نگارش 3 دوازدهم تجربی ، ریاضی و انسانی
جواب درس ششم نگارش دوازدهم ؛ در این مطلب با پاسخ و جواب فعالیت های صفحه ۹۷ و ۱۰۰ و تمرین های کارگاه نوشتن صفحه ۱۰۱ و ۱۰۲ و حکایت نگاری صفحه ۱۰۴ درس ۶ ششم نگارش علمی مقاله نویسی (۲) کتاب نگارش ۳ پایه دوازدهم رشته تجربی ، ریاضی و انسانی متوسطه دوم آشنا می شوید. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.
قبلی: جواب درس پنجم نگارش دوازدهم
جواب فعالیت صفحه ۹۷ درس ۶ نگارش دوازدهم
کتابنامه کتاب نگارش را ضمن توجّه به ارائه مطالب در معرفی هر منبع بررسی کنید.
پاسخ: در بخش انتهایی و کتابنامه کتاب نگارش دوازدهم، ترتیب مطالب در فهرست مطالب به خوبی رعایت شده است و اطلاعات مورد نیاز را به خواننده کتاب می دهد.
مانند: سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه. (۱۳۸۳). روش های تحقیق در علوم رفتاری. انتشارات آگاه.
جواب فعالیت بالای صفحه ۱۰۰ درس ششم نگارش دوازدهم
مقاله «سنگی زیر آب» را در پیوست کتاب مطالعه کنید و چکیده و کلید واژه های آن را بنویسید. در نوشتن چکیده به موارد زیر دقتّ داشته باشید:
🔵 طرح هدف
🔵 طرح روش کار
🔵 طرح یافته های اصلی
🔵 ارائه مهم ترین نتیجه
پاسخ: چکیده: این مقاله که برگرفته از یکی از اشعار هوشنگ ابتهاج است، به جای شعر او، نوآوری ها و ابتکارات او در استفاده از کلام و محتوای شعر ابتهاج به ظرافت ها، مضامین ناب و بدیع پرداخته است. در یکی از بهترین اشعار هوشنگ ابتهاج به نام (مرجان) سعی شده است با نوسرایی نگاهی متفاوت به این مقاله داشته باشیم و از تعابیر زیبا و جذاب استفاده شده است. در این نوشتار قرار است متوجه شویم که هوشنگ ابتهاج سعی کرده است رویکرد اصلی ادبیات را در این شعر نشان دهد و به عبارتی با مضامین و موضوعات جدید و شگفت انگیز به گونه ای دیگر دید.
نتیجه کلی که از این نوشتار می توان گرفت این است که هوشنگ ابتهاج یکی از بهترین شاعران معاصر است که توانسته است با بیان ظرافت ها و استفاده از ترکیب هایی با توصیف های مناسب و زیبا، او را در عرصه ادبیات به شهرت و درخشش بیاورد. می توان گفت حتی عناصر بومی اگر از دیدی متفاوت بیان شود، می تواند عناصر جهان شمول باشند.
کلید واژه ها: هوشنگ ابتهاج – غزل فارسی – شعر نو (نوسرایی) – صور خیال – ادبیات کهن – شاعران معاصر ایرانی – مرجان (دریایی) – نوآوری
پاسخ فعالیت پایین صفحه ۱۰۰ درس ششم نگارش دوازدهم
درباره کلید واژه های مقاله «یادگیری معنادار» با یکدیگر گفت و گو کنید.
پاسخ: همانطور که در کتاب گفته شده باید کلید واژه ها با واژه های اصلی عنوان و مسئله تحقیق و در حد امکان با سر فصل ها تناسب داشته باشد و حداقل باید یک خصوصیت از این خصوصیت های پایین داشته باشد.
۱) نکات مهم رو بیان کنند
۲) با خواندن هر کدام به موضوع اصلی پی ببریم
۳) بیانگر موضوعات جزئی باشد که در مقاله اهمیت بیشتری دارد.
کلید واژه های یادگیری معناداری: معناداری ، یادگیری ، به خاطر سپاری ، ماندگاری در حافظه هستند
و الان ما با درک مطلب بالا متوجه میشیم که کلید واژه های این موضوع فعالیت یادگیری معناداری هم با واژه ی اصلی عنوان تناسب دارند و نکات مهم را بیان می کنند و با خواندن آنها به موضوع اصلی پی میبریم در عین حال نکات جزئی موضوع را هم ببان می کنند. مانند: همین یادگیری و معناداری و به خاطر سپاری که گفته شد.
جواب تمرین های کارگاه نوشتن صفحه ۱۰۱ و ۱۰۲ درس ششم نگارش دوازدهم
تمرین ۱: فهرست منابع کتاب های درسی خود را ببینید و با یکدیگر مقایسه کنید.
پاسخ: ما از مقایسه فهرست منابع کتاب های درسی به و به این نتیجه می رسیم که هر کتابی منابع خاص خود را دارد، به عبارت دیگر هیچ کتابی منبع یکسانی ندارد. زیرا هر کتاب موضوع علمی و تخصصی خاصی دارد و به همین دلیل می طلبد که برای تهیه و تالیف هر کتاب از منابع معتبر همان رشته استفاده شود.
پاسخ دیگر: فهرست منابع برخی از کتب سال دوازدهم:
سلامت و بهداشت:
- جوادی آملی، عبدالله. مفاتیح الحیات. قم: مرکز نشر اسراء، چاپ بیست و چهارم، ۱۳۹۱.
- خنیفر، حسین و دیگران. مهارتهای زندگی. قم: نشر هاجر، چاپ سیزدهم، ۱۳۹۱.
- چینیان، محمد. پیشگیری و درمان بیماریها در مدارس. تهران: چاپ متین.
ادبیات فارسی:
- کسرایی، سیاوش. از آوا تا هوای آفتاب. تهران: نشر کتاب ناد، ۱۳۸۶.
- محمدی، حسنعلی. از بهار تا شهریار. تهران: فرتاب، چاپ پنجم، ۱۳۸۹.
- معین، محمد. فرهنگ فارسی معین (شش جلدی). تهران: امیرکبیر، چاپ هفتم، ۱۳۶۴.
نگارش:
- ابراهیمی، نادر. چهل نامه کوتاه به همسرم. نشر افق، چاپ نوزدهم، ۱۳۹۰.
- اسلامی ندوشن، محمدعلی. روزها. انتشارات یزدان، چاپ چهارم، ۱۳۹۲.
- امینپور، قیصر. بیبال پریدن. نشر افق، چاپ بیستم، ۱۳۹۵.
با مقایسه این منابع متوجه میشویم که نام هیچیک از منابع یکسان نیست و نوع چینش فهرست منابع هرکدام ممکن است متفاوت باشد.
تمرین ۲: چکیده، کلید واژه ها و فهرست منابع مقالهای را که در درس گذشته تنظیم کرده اید، بنویسید.
پاسخ: چکیده: شاهنامه فردوسی که نزدیک به پنجاه هزار بیت دارد ، مجموعه ای از داستانهای ملی و تاریخ باستانی پادشاهان قدیم ایران و پهلوانان بزرگ سرزمین ماست که کارهای پهلوانی آنها را همراه با فتح و ظفر و مردانگی و شجاعت و دینداری توصیف می کند. در این نوشتار قصد آن داریم که توضیحی هر چند مختصر درباره این کتاب بدهیم.
کلیدواژه ها: شاهنامه فردوسی، داستان، شعر، پادشاهان، قهرمانان، رستم، سهراب.
مقدمه: شاهنامه فردوسی که نزدیک به پنجاه هزار بیت دارد ، مجموعه ای از داستانهای ملی و تاریخ باستانی پادشاهان قدیم ایران و پهلوانان بزرگ سرزمین ماست که کارهای پهلوانی آنها را همراه با فتح و ظفر و مردانگی و شجاعت و دینداری توصیف می کند. حکیم ابولقاسم فردوسی تمام وقت و همت خود را در مدت سی و پنج سال صرف ساختن چنین اثر گرانبهایی کرد.
منبع: دکتر محمدباقر اسلامی فردوس (۱۳۹۰)، سیری در اساطیر شاهنامه، چاپ اول، نشر بازرگان، صص ۱۵-۱۶ و ۲۱-۲۲.
این متن به بررسی شاهنامه فردوسی میپردازد و به ویژگیهای آن اشاره میکند. شاهنامه نه تنها یک اثر ادبی بلکه یک سند هویتی برای ایرانیان است که ارزشهای فرهنگی و تاریخی آنان را حفظ کرده است.
جواب حکایت نگاری صفحه ۱۰۴ درس ۶ نگارش دوازدهم
حکایت زیر را بخوانید و آن را به زبان ساده بازنویسی کنید.
سوداگری بار آبگینه داشت. یکی از باج گیران عنان بارگیرش بگرفت و بر آن بارِ آبگینه چوب دست خویش محکم فروکوفت و گفت:«ای رفیق، چه در بار داری؟» گفت:«اگر چوب دیگر زنی هیچ!»
پاسخ: تاجری بار شیشه و بلور داشت. یکی از کسانی که سد راه مردم می شد و چیزهای ارزشمند آن ها را به زور می گیرد افسار اسبش را گرفت و با عصای خود محکم روی شیشه ها کوبید و گفت : ای دوست در بارت چی داری؟ تاجر پاسخ داد: اگر یکبار دیگر بزنی هیچی ندارم.
پاسخ دیگر: تاجری در مسیر برگشت به سرزمین خود در پشت شترش شیشه بسته بود. همینطور که داشت مسیر را طی می کرد ناگهان دزدی جلوی او را گرفت و با چوبی که در دستش داشت بر روی خورجین شتر که داخلش شیشه بود کوبید و پرسید : ای دوست در بار خود چه داری؟ تاجر جواب داد: اگر همینطور با چوب دستی ات به خورجین شتر من بکوبی دیگر هیچ چیزی ندارم.
پاسخ دیگر: در زمان های قدیم تاجری با شترش در حال بازگشت به آبادی خود بوده است که در میان راه با راهزن هایی مواجه می شود. بار شتر تاجر شیشه بوده است و راهزنی که جلوی او را گرفته بود مدام با چوب خود بر روی خورجین شتر می کوبیده و می گفته ای دوست چه در خورجین داری؟ تاجر پاسخ داد: اگر ضربه دیگری بزنی هیچ چیزی آز آن باقی نخواهد ماند.
همچنین بخوانید: گام به گام نگارش دوازدهم با جواب
توجه: شما دانش آموزان عزیز پایه دوازدهم متوسطه دوم اگر می خواهید به راحتی به تمام مطالب آموزشی کتاب نگارش پایه دوازدهم رشته های تجربی ، ریاضی ، انسانی و معارف دسترسی داشته باشید، تنها کافیه جواب درس مورد نظرتان را به همراه عبارت « ماگرتا » در گوگل جست و جو کنید.
در انتها امیدواریم که مقاله جواب درس 6 ششم نگارش علمی مقاله نویسی (2) نگارش دوازدهم تجربی ، ریاضی و انسانی متوسطه دوم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش دیدگاه بیان کنید.
خوب بود