جواب سوالات صفحه ۲۱ و ۲۲ درس ۲ دوم فارسی هفتم چشمه معرفت
پاسخ و حل پرسش های خودارزیابی و فعالیت های نوشتاری صفحه 21 و 22 درس 2 دوم چشمه معرفت ادبیات فارسی هفتم
جواب سوالات صفحه ۲۱ و ۲۲ درس ۲ دوم فارسی هفتم ؛ در این مقاله با پاسخ و جواب سوال های خودارزیابی صفحه 21 و گفت و گو فعالیت های نوشتاری صفحه 22 درس 2 دوم چشمه معرفت کتاب ادبیات فارسی هفتم متوسطه اول آشنا می شوید. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.
بعدی: جواب فرصتی برای اندیشیدن صفحه ۲۹ فارسی هفتم
معنی کلمات و جملات سخت درس سوم نسل آینده ساز فارسی هفتم
جواب سوال های درس سوم فارسی هفتم
معنی کلمات درس چهارم فارسی هفتم
جواب سوال های خودارزیابی صفحه ۲۱ درس دوم فارسی هفتم
سوال ۱) در کلاس طبیعت چه زیبایی هایی را می توان درک کرد؟
پاسخ: عظمت، جلال و جاذبه ی خالق را می توان درک کرد.
سوال ۲) این ابیات از بوستان سعدی با کدام بخش از درس ارتباط دارد؟
به فصل خزان در نبینی درخت / که بی برگ ماند ز سرمای سخت
برآرد تهی دستهای نیاز / ز رحمت نگردد تهی دست باز
همه طاعت آرند و مسکین نیاز / بیا تا به درگاه مسکین نواز
چو شاخ برهنه برآریم دست / که بیرنگ از این بیش، نتوان نشست
پاسخ: سال دیگر که به روستا برگشتم، بر روی سبزهها و کشتههای سیراب، درختان سرسبز باغ و صحرا را دیدم که شاخهی دستهای خویش را به آسمان برافراشته بودند و دعا میکردند و کودکان پرنشاطِ گل بوتهها و نوجوانان امیدوار ذرّتها در گوش نسیم، آمین میگفتند و من با غرور و مهربانی و خشنودی، باغ و صحرا را تماشا میکردم و در درختها و بوتهها مینگریستم.
سوال ۳) نمونه های دیگری از زیبایی های آفرینش را بیان کنید.
پاسخ: سبزه ها و کشته های سیراب، درختان سرسبز، باغ شاد و خرم، صحرا، ستاره ها، کویرها، پروانه ها و پرندگان و …
جواب سوالات گفت و گو صفحه ۲۲ درس ۲ فارسی هفتم
۱- گفتوگوی جویبار و درخت تشنه را به صورت نمایشی اجرا کنید.
پاسخ: برای اجرای نمایشی گفتوگوی جویبار و درخت تشنه، میتوان به شکل زیر عمل کرد:
شخصیتها
- جویبار: نماد زندگی و شادابی
- درخت تشنه: نماد نیاز و انتظار
صحنهگذاری
- محل اجرا: یک فضای طبیعی یا کلاس درس با دکوراسیون ساده که نمایانگر طبیعت باشد.
- نورپردازی: نور ملایم برای ایجاد حس آرامش.
دیالوگها
جویبار: (با لحن شاد و پرانرژی) سلام درخت عزیز! چقدر خوشحالم که در کنار تو هستم. من همیشه در حال حرکت هستم و آب را به دوردستها میبرم.
درخت تشنه: (با لحن ملایم و اندکی غمگین) سلام جویبار! خوشحالم که تو را میبینم. اما من اینجا ایستادهام و به آب نیاز دارم. سالهاست که تشنهام.
جویبار: (با نگرانی) چرا تشنهای؟ مگر باران نباریده است؟
درخت تشنه: (با حسرت) باران کم است و من به آب تو نیاز دارم تا بتوانم رشد کنم و میوه دهم.
جویبار: (با محبت) نگران نباش! من سعی میکنم تا جایی که میتوانم به تو کمک کنم. بگذار از خودم برایت بریزم.
درخت تشنه: (با امید) واقعاً؟ اگر تو آب مرا تامین کنی، دوباره جوانه میزنم و زندگی به من برمیگردد.
پایان نمایش
- جویبار: (با شور) پس بیایید با هم همکاری کنیم! من آب را به تو میرسانم و تو با آن زندگی را به ارمغان میآوری.
- درخت تشنه: (با شکرگزاری) سپاسگزارم، جویبار! با هم میتوانیم زیبایی را به این دنیا برگردانیم.
نکات اجرایی
- حرکات بدنی: جویبار باید با حرکات نرم و روان به جلو برود، در حالی که درخت باید ایستاده و محکم باشد.
- احساسات: هر شخصیت باید احساسات خود را از طریق لحن صدا و حرکات بدنی منتقل کند.
این نمایش میتواند به دانشآموزان کمک کند تا مفهوم همکاری و اهمیت منابع طبیعی را بهتر درک کنند.
۲- دربارهٔ لحن و شیوهٔ بیان انواع جمله، گفتوگو کنید.
پاسخ: برای خواندن جملات، توجه به نوع جمله بسیار مهم است و باید لحنی متناسب با آن انتخاب شود. به عنوان مثال، زمانی که میخواهیم یک جمله پرسشی را بیان کنیم، باید لحن بیان ما پرسشی باشد. این لحن با زمانی که قصد داریم یک جمله خبری بگوییم، متفاوت است و نیاز به دقت و توجه خاصی دارد.
جواب سوالات فعالیت های نوشتاری صفحه 22 درس دوم فارسی هفتم
سوال ۱) کلمه ها و ترکیب های مهم املایی درس را بنویسید.
پاسخ: خستگی ناپذیر – طبیعت – غرق – معرفت – زلال – عظمت – غرقه شکوه – اعجاز – کشتزار – سرسبز – صحرا – نشاط – ساقه – حق شناس – نهال – وداع – معصوم – تلخیص – چشمهی معرفت – نوجوانان امیدوار ذرتها – کلاس شگفت آفرینش – روح مذاب – جوی مزرعه – کودکان پر نشاط گل بوته
سوال ۲) برای هر کلمه، یک هم خانواده بنویسید.
پاسخ: اعجاز ← عجز، معجزه
غرق ← غریق، اغراق
نقطه ← نقاط
معصوم ← عصمت
سوال ۳) در متن زیر چند غلط املایی وجود دارد؛ آنها را پیدا کنید و شکل صحیح آنها را بنویسید.
کودکان پر نشاط گل بوتهها و نوجوانان امیدوار زرّتها در گوش نسیم عامین میگفتند و من با قرور و مهربانی و خشنودی، باغ و سحرا را تماشا میکردم.
پاسخ: زرتها: ذرّتها
عامین: آمین
قرور: غرور
سحرا: صحرا
توجه: برای مشاهده معنی کلمات و آرایه های ادبی درس دوم فارسی هفتم، وارد لینک «معنی کلمات و آرایه های درس دوم فارسی هفتم» شوید.
قبلی: معنی حکایت اندرز پدر فارسی هفتم
جواب سوالات درس اول فارسی هفتم
معنی شعر درس اول زنگ آفرینش فارسی هفتم
معنی شعر ستایش یاد تو فارسی هفتم
توجه: شما دانش آموزان پایه هفتم متوسطه اول عزیز اگر می خواهید به راحتی به معنی کلمات و جواب سوال های کتاب فارسی هفتم دسترسی داشته باشید، تنها کافیه جواب و معنی کلمات درس مورد نظرتان را به همراه عبارت « ماگرتا » در گوگل جست و جو کنید.
در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات صفحه ۲۱ و ۲۲ درس دوم چشمه معرفت کتاب ادبیات فارسی هفتم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.
عالی بود ممنون از سازنده ی این سایت فوق العاده
عالی بود ممنون از سازنده ی این سایت
عالی
عالیه
واقعا سایت ماگرتا عالیه من هر سوالی بردم پیش میاد وارد این سایت میشم و خیلی هم فعاله ممنون از این فعالیت های خوبتون 💓
عالی بود فقط سوال ۲ رو به نظرم خلاصه تر بنویسید با تشکر.
عاااااااااااااااااااااااالیییییییییییییییی
بووووووووووووددددددددد
فقط ماگرتا. انقدر مطالبش عالی است که نگو حتما چیز های دیگرش هم بخوانید. عالی و مفید ماگرتا
درس فارسی درس خیلی آسونه
عالی بود 😘💜
عالی عالی
خوب
عالی بو🍀🙂
خوب بود
عالی
عالی بود
واقعا عالیه
علی بود😜
بد نبود
خوب بود 👍
عالی
خوب
عالی بود
عالی
خیلی خوب بود من که راضی هستم
سلام خوب بود
برای من خیلی دعا کنید فردا فارسی دارم معلمم پارم میکنه
😂
عالی بود
خوب بود
ولی آدرس بیشتری لازم داشت
سلام خیلی عالی بود بی نظیر
عالی
خوب
عالی ممنونم
عالی
سلام خیلی ممنون عالی بود کامل و درست
عالی است
سلام خیلی عالی بود بی نظیر
سلام خیلی ممنونم عالی بودنند 👌🏻👌🏻
عالی بود
فااااااااارررررررررررسسسسسسسسییییییییی عااااااااااااللللللللللللیییییییییی
عالی هست
عالی
عاشقتم ماگرتا تو مهشری