ادبیاتفرهنگ و هنر

جواب سوالات درس هفتم فارسی هفتم صفحه ۶۱ و ۶۳

گام به گام پاسخ نامه و حل پرسش های تمرینات خود ارزیابی ، کار گروهی و فعالیت های نوشتاری صفحه 61 و 63 درس 7 هفت فارسی هفتم

جواب خودارزیابی و فعالیت های نوشتاری صفحه ۶۱ و ۶۳ درس هفتم فارسی هفتم ؛ برای آشنایی با پاسخ و جواب سوالات تمرین های خودارزیابی صفحه 61 ، کارگروهی و فعالیت های نوشتاری صفحه 63 درس 7 هفتم علم زندگانی کتاب فارسی پایه هفتم متوسطه اول ، در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

بعدی: معنی و آرایه های ادبی حکایت دعای مادر فارسی هفتم
معنی کلمات درس 8 هشتم فارسی هفتم
جواب سوالات درس هشتم فارسی هفتم
معنی کلمات درس سفرنامه اصفهان فارسی هفتم

جواب سوالات درس هفتم فارسی هفتم

جواب سوالات خود ارزیابی صفحه 61 درس هفتم فارسی هفتم

۱) چرا گیتی به چشم کبوتر بچه تاریک شد؟

پاسخ: چون خسته بود و دیگر نمی توانست پرواز کند.

۲) به نظر شما کبوتر بچه ممکن است چه پاسخی به پند مادر داده باشد؟

پاسخ: به هر حال، شما از روز اول بی تجربه بوده اید و کمی تجربه کسب کرده اید. یا توصیه های مادر را بپذیرید و به آن عمل کنید.

۳) پیام اصلی درس چیست؟

پاسخ: برای موفقیت در زندگی، باید علم زندگی را با تلاش و تجربه فرا بگیرید.

پاسخ کارگروهی صفحه 63 درس 7 فارسی هفتم

۱) درس را به صورت نمایش در کلاس اجرا کنید.

پاسخ: برای اجرای نمایشی درس «علم زندگانی» در کلاس، می‌توانید از ساختار زیر استفاده کنید:

شخصیت‌ها

  • کبوتر بچه: نماد شوق و آرزو
  • مادر کبوتر: نماد تجربه و حکمت
  • دانش‌آموزان: به عنوان تماشاچیان و بازیگران فرعی

صحنه‌گذاری

  • محل اجرا: یک فضای کلاس درس با دکوراسیون ساده که نمایانگر طبیعت باشد. می‌توانید از کاغذهای رنگی برای ساختن درختان و جوی آب استفاده کنید.
  • نورپردازی: نور ملایم برای ایجاد حس آرامش.

دیالوگ‌ها و حرکات

(کبوتر بچه در وسط صحنه ایستاده است و با هیجان بال‌هایش را باز می‌کند.)

کبوتر بچه: (با شور و هیجان) امروز روز پرواز من است!
(بال‌هایش را باز می‌کند و به سمت جلو می‌رود.)

(کبوتر بچه از یک شاخک به شاخساری دیگر می‌پرد.)

کبوتر بچه: (در حال پرواز) وای! چقدر زیباست!
(حرکت می‌کند و از بام‌ها عبور می‌کند.)

(ناگهان متوقف می‌شود و نگران به اطراف نگاه می‌کند.)

کبوتر بچه: (با ترس) این راه خیلی دور به نظر می‌رسد!
(دستش را به پیشانی‌اش می‌گذارد و نگران است.)

(کبوتر بچه بر زمین می‌افتد و فریاد می‌زند.)

کبوتر بچه: (با ناامیدی) مادر! خسته شدم!
(به سمت مادرش که روی شاخه نشسته است، نگاه می‌کند.)

مادر کبوتر: (با آرامش) پسرم، تو هنوز برای پرواز آماده نیستی.
(دستش را به سمت کبوتر بچه دراز می‌کند.)

مادر کبوتر: (ادامه می‌دهد) تو باید ابتدا یاد بگیری که چگونه بایستی.
(به او نصیحت می‌کند.)

مادر کبوتر: (با محبت) تو مانند گنجی هستی که نیاز به مراقبت داری.
(دستش را بر روی قلبش می‌گذارد.)

(کبوتر بچه به حرف‌های مادرش گوش می‌دهد.)

مادر کبوتر: (با صدای دلنشین) من در دام‌ها و بلاهای بسیاری گرفتار شدم.
(نفس عمیق می‌کشد و ادامه می‌دهد.)

مادر کبوتر: (با تأمل) من از ترس گربه‌ها و بازها همیشه در اضطراب بودم.
(به اطراف نگاه می‌کند.)

مادر کبوتر: (با جدیت) تو باید سعی و تلاش کنی تا قوی شوی.
(به کبوتر بچه اشاره می‌کند که باید تلاش کند.)

پایان نمایش

(کبوتر بچه با فهمیدن درس مادرش، آرامش پیدا کرده و با اعتماد به نفس پاسخ می‌دهد.)

کبوتر بچه: (با امیدواری) حالا فهمیدم که باید صبر کنم و یاد بگیرم.
(دستش را بر روی قلبش می‌گذارد.)

نکات اجرایی

  • حرکات بدنی: کبوتر بچه باید حرکات پرواز را به خوبی نمایش دهد، در حالی که مادر کبوتر با آرامش و محبت صحبت کند.
  • احساسات: هر شخصیت باید احساسات خود را از طریق لحن صدا و حرکات بدنی منتقل کند.
  • لباس‌ها: استفاده از لباس‌های ساده با رنگ‌های طبیعی برای شخصیت‌ها.

این نمایش نه تنها مفهوم درس را منتقل می‌کند بلکه انگیزه‌ای برای دانش‌آموزان برای یادگیری صبر، تلاش و اهمیت نصیحت بزرگ‌ترها ایجاد خواهد کرد.

۲) داستان دیگری که بیانگر انتقال تجربه است، بیابید و در کلاس بخوانید.

پاسخ: در زیر داستان «هیزم شکن و استفاده از تجربه دیگران» را برایتان قرار داده ایم:

روزی روزگاری یک هیزم شکن خیلی قوی برای کار سراغ یک تاجر الوار رفت؛ تاجر او را استخدام کرد و دستمزد خوبی برایش تعیین کرد. همچنین شرایط کاری بسیار خوب بود، بنابراین هیزم شکن تصمیم گرفت کارش را به نحو احسن انجام دهد، تا محبت صاحب کار خود را جلب کند. رئیس جدید به او یک تبر داد و محل کارش را نشان داد. روز اول هیزم شکن ۱۸ درخت را قطع کرد. رئیسش به او تبریک گفت و از او خواست به همین روش به کار خود ادامه دهد.

تاجر بسیار هیجان زده بود تا ببیند روز بعد هیزم شکن چند درخت قطع می کند. اما روز بعد او توانست فقط ۱۵ درخت را بیندازد. روز بعد هیزم شکن تلاش خود را بیشتر کرد، ولی فقط ۱۰ درخت قطع کرد… هر روزی که می‌گذشت، هیزم شکن با تمام تلاشی که می‌کرد تعداد کمتری می‌توانست قطع کند.

هیزم شکن با خود فکر کرد من باید قدرت خود را از دست داده باشم. بنابراین پیش رئیس خود رفت و از او معذرت خواهی کرد و گفت نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده است که هر روز توانایی من در قطع درختان کمتر می‌شود. تاجر در جواب پاسخ داد: « آخرین باری که تبر خود را تیز کردی کی بود؟ » هیزم شکن پاسخ داد: تیز کردن؟ من وقتی برای تیز کردن تبر نداشتم چون خیلی مشغول… . در این لحظه هیزم شکن به فکر فرو رفت و در کمال شرمندگی به اشتباه خود پی برد.

آیا شما نیز تبر زندگی خود را تیز می‌کنید؟ آیا اطلاعات خود را به روز می کنید؟ آیا زمانی را برای اندیشیدن و بررسی آنچه انجام داده‌اید می‌گذارید؟ آیا نتایج کارهای خود را تجزیه و تحلیل می‌کنید؟ آیا بدنبال راهی موثرتر برای مشکلات فعلی هستید؟ یا اینکه آنقدر خود را درگیر انجام کاری کرده‌اید که وقتی برای این کارها ندارید. و مهمتر این که آیا از تجربه دیگران واقعا استفاده می‌کنید. در داستان فوق اگر هیزم شکن ما از تجربیات دیگر ان در این شغل استفاده می‌کرد، وقت کمتر و موفقیت بیشتری حاصل کارش می‌شد.

جواب سوال های فعالیت های نوشتاری صفحه 63 درس هفتم فارسی هفتم

۱) در بیت های زیر متمّم ها را مشخّص کنید و بنویسید.

پرید از شاخکی بر شاخساری / گذشت از بامکی بر جو کناری

متمم ها: شاخکی، شاخساری، بامکی، جو کناری

ز وحشت، سُست شد بر جای، ناگاه / ز رنج خستگی درماند در راه

متمم ها: وحشت، جای، رنج، راه

۲) دو واژه کوتاه شده از متن درس پیدا کنید و شکل کامل آن را در جدول زیر، مانند نمونه بنویسید.

کوتاه شدهکامل
فتادافتاد
گهیگاهی
شاخیشاخه‌ای
توشتوشه
گهگاه

۳) با توجّه به معنی، املای صحیح کلمه را انتخاب کنید. (پاسخ صحیح را با رنگ آبی مشخص کرده ایم.)

الف) (هجوم – حجوم) = حمله

ب) (اجز – عجز) = ناتوانی

۴) یک مفعول و یک متمّم از صفحه نخست درس پنجم، پیدا کنید و جمله های آن را بنویسید.

مفعول: مدتی است دارم فکر می کنم این قلب کوچولو را به چه کسی باید بدهم.

متمم: این طور شد که به خودم گفتم: دیگر انتخاب کردن بس است.

توجه: برای مشاهده معنی کلمات و آرایه های ادبی درس هفتم فارسی هفتم، وارد لینک «معنی و آرایه های ادبی شعر درس هفتم فارسی هفتم» شوید.

قبلی: جواب سوالات درس ششم فارسی هفتم
معنی کلمات درس 6 ششم فارسی هفتم
جواب شعر خوانی صفحه ۴۷ فارسی هفتم
درس پنجم ۵ آزاد فارسی هفتم با جواب
جواب سوال های درس ۴ چهارم فارسی هفتم

توجه: شما دانش آموزان پایه هفتم متوسطه اول عزیز اگر می خواهید به راحتی به معنی کلمات و جواب سوال های کتاب فارسی هفتم دسترسی داشته باشید، تنها کافیه جواب و معنی کلمات درس مورد نظرتان را به همراه عبارت « ماگرتا » در گوگل جست و جو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله جواب خودارزیابی ، کارگروهی و فعالیت های نوشتاری صفحه ۶۱ و ۶۳ درس ۷ هفتم علم زندگانی کتاب فارسی هفتم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

59 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 3 =