جواب سوالات درس ۱۰ صفحه ۷۸ و ۷۹ فارسی هشتم ، قلم سحر آمیز
پاسخ خودارزیابی و گفت و گو صفحه 78 و فعالیت های نوشتاری صفحه 79 کتاب فارسی هشتم دبیرستان
پاسخ سوال های درس دهم قلم سحر آمیز کتاب فارسی هشتم و جواب خودارزیابی و گفت و گو صفحه ۷۸ و فعالیت های نوشتاری صفحه ۷۹ درس دهم ۱۰ فارسی پایه هشتم دبیرستان را در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا برای شما آماده شده است.
مطلب پیشنهادی : جواب سوالات درس ۹ فارسی هشتم
و
معنی لغات درس ۱۰ فارسی هشتم
جواب خودارزیابی صفحه ۷۸ فارسی هشتم درس ۱۰
۱- سید جمال الدین اسد آبادی در چه زمینه هایی استعداد داشت؟
پاسخ: زبان آموزی، سخنوری، بحث با دیگران و تاثیرگذاری سخنش.
۲- چه رابطه ای بین شعر حافظ و نقاشی کمال الدین بهزاد بود؟
شاه اسماعیل در آستانه شکست ومرگ بود وکمال الدین عکس پرنده ای را کشید که در حال اوج گرفتن است و دو بیت حافظ را خواند و منظورش این بود که این دنیای پست ارزش ماندن و تو که مانند پرنده آزاد و رهایی هستی باید به فکر رهایی از بند و اسارت دنیا باشی. زیرا مرگ تو را به عالمی می برد که در آن آزاد و آسوده خواهی بود.
۳- چرا روحانیت و چهره های علمی – فرهنگی تاثیر بیشتری در جامعه دارند؟
پاسخ: آن ها به دلیل مطالعه و شناختی که از محیط جامعه و نیازهای آن دارند می دانند که در هر شرایطی جامعه به چه چیزی نیاز دارد.
حل فعالیت های نوشتاری صفحه ۷۸ درس ۱۰ فارسی هشتم
۱- دربارە تأثیر دو نامە میرزای شیرازی و سیدجمال، گفت وگو کنید.
پاسخ: دو نامه کار خودشان را کردند. موقعیت سنجی و دشمن شناسی سیدجمالالدین باعث شد تا از موقعیت اجتماعی مرجع تقلید زمان میرزای شیرازی استفاده کرده و نقشه شوم استکبار را رو نماید. سید به میرزا نامه نوشت و میرزا فتوای تاریخی خود را صادر کرد و این دو نامه باعث ناکام ماندن دشمنان شد.
۲- از دیوان حافظ، متن شعر «ای هدهد صبا به سبا می فرستمت….» را بیابید ؛ در گروه بخوانید و قافیه های آن را مشخص کنید.
پاسخ:
ای هدهد صبا به سبا میفرستمت بنگر که از کجا میفرسمت
حیف است طایری چو تو ، در خاکدانِ غم زین جا به آشیان وفا میفرستمت
در راه عشقْ مرحله قرب و بعد نیست میبینمت عیان و دعا میفرستمت
هر صبح و شام قافلهای از دعای خیر در صحبت شِمال و صبا میفرستمت
تا لشکر غمت نکند مُلک دل خراب جان عزیز خود به نوا میفرستمت
ای غایب از نظر، که شدی همنشین دل ، میگویمت دعا و ثَنا می فرستمت
در روی خود تَفَرُج صُنع خدای کن کآیینه خدای نما میفرستمت
تا مطربان ز شوق مَنَت آگهی دهند قول و غزل به ساز و نوا میفرستمت
ساقی بیا که هاتف غیبم به مژده گفت « با درد صبر کن که دوا میفرستمت
حافظ! سرود مجلس ما ذکر خیر توست بشتاب هان که اسب و قبا میفرستمت»
حل فعالیت های نوشتاری صفحه ۷۹ فارسی هشتم درس دهم
۱- در متن درس، دو واژه بیابید که شکل نوشتاری و گفتاری آنها مانند «شنبه» متفاوت باشد.
پاسخ: استانبول –> استامبول
وقتی –> وختی
۲- در هر یک از جمله های زیر، گروه اسمی و وابسته های آن را مشخص کنید.
شعر زیبا، هم در گزینش لفظ و هم در بیان معنا توجه مخاطب را بر می انگیزد.
گروه اسمی | وابسته |
---|---|
شعر زیبا | شعر هسته ، زیبا صفت بیانی |
گزینش لفظ | گزینش هسته |
بیان معنا | بیان هسته |
توجه مخاطب | توجه هسته |
میرزای بزرگ، مرجع شجاع، فتوای تاریخی را نوشت.
گروه اسمی | وابسته |
---|---|
میرزای | هسته |
بزرگ | صفت بیانی |
مرجع | هست |
شجاع | صفت بیانی |
فتوای | هسته |
تاریخی | مضاف الیه |
۳- در نمونه های زیر، جناس ها را بیابید.
الهی، چون تو حاضری، چه جویم و چون تو ناظری، چه گویم؟ (علامه حسن زاده آملی)
سرو چمان چرا میل چمن نمی کند
همدم گل نمی شود، یاد سمن نمی کند
شاعر سروده : حافظ
نه هر چه به قامت مهمتر، به قیمت بهتر. (گلستان سعدی)
درس بعدی: جواب سوالات درس یازدهم فارسی هشتم
✅ به انتهای جواب سوالات درس ۱۰ صفحه ۷۸ و ۷۹ فارسی هشتم رسیدیم، شما می توانید با اضافه کردن عبارت ماگرتا در آخر سرچ درسی تان به بهترین و صحیح پاسخ ها دسترسی پیدا کنید. اگر سوالی دارید آن را از قسمت دیدگاه بپرسید.
عالی بود
عالی💙
بسیار هم عالی
عالی بود مرسی
خوب عالی بهترین
سلام من حدیث محمدی اهل کندرم15سالمه عالیه واقعا راضی بودم
حاجی دمت گرم عجب سایتی
خوب بود
ممنون
عالی خیلی خوب بود
سرو چمان چرا میل چمن نمی کند
همدم گل نمی شود، یاد سمن نمی کند
سلام اینجا علاوه بر جناس افزایشی بین چمن و چمان جناس افزایشی بین (چمن و من) و جناس اختلافی بین (چمن و سمن) وجود داره
ممنون
ممنون٬عالی٬بود
ممنون
ممنون
واقعا خیلی خوب خیلی ممنون
واقعا خیلی خوب بود و خیلی ممنون
دمتون گرم عالی 👌
بابا دمت گرم با این سایت مشقام زود تموم میشه
عالی
خوب بود
خوب بود
خیلی خوب است
عالی