پاسخ فعالیت های درس پنجم دفاعی دهم علوم و معارف دفاع مقدس صفحه ۳۴ تا ۴۲
گام به گام جواب و حل پرسش فعالیت های صفحه 34 ، 35 ، 36 ، 38 ، 41 و 42 درس 5 پنجم کتاب آمادگی دفاعی پایه دهم
پاسخ فعالیت های درس 5 پنجم دفاعی دهم ؛ در این مقاله جواب و پاسخ سوالات فعالیت های ۱ ، ۲ ، ۳ ، ۴ ، ۵ و ۶ صفحه ۳۴ ، ۳۵ ، ۳۶ ، ۳۸ ، ۴۱ و ۴۲ درس ۵ پنجم علوم و معارف دفاع مقدس کتاب آمادگی دفاعی دهم رشته های تجربی ، ریاضی ، انسانی ، معارف ، فنی حرفه ای و کاردانش متوسطه دوم را جمع آوری کرده ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.
بعدی: جواب فعالیت های درس ششم دفاعی دهم
جواب فعالیت ۱ صفحه ۳۴ درس ۵ آمادگی دفاعی دهم
۱- درباره چگونگی جذب، آموزش و اعزام نیروهای بسیجی در دوران دفاع مقدس تحقیق کنید و نتیجه را در کلاس گزارش دهید.
پاسخ: بعد از فرمان امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۸ مبنی بر تشکیل بسیج همه آحاد ملت لبیک گفتند و پذیرای این دعوت شدند، بیشترین جذب بسیج از مدارس و دانشگاه ها بود و مهمترین پایگاه برای جذب بسیجیان، مسجد بود.
از نخستین اقدامات بسیج پس از جذب نیروهای مردمی، آموزش نظامی داوطلبان است. این آموزش شامل آمادگی جسمانی، رزم انفرادی، راهپیمایی، تامین مناطق عملیاتی، عملیات آفندی و پدافندی می باشد.
نیروهای تحت امر بسیج به سه دسته تقسیم می شدند. دسته اول نیروهایی که به جبهه ها اعزام می شدند و از آموزش بالایی برخوردار بودند. دسته دوم نیروهایی که تحت آموزش های اعتقادی ـ سیاسی قرار می گرفتند. این عده به صورت حضوری و غیر حضوری آموزش فوق را دیده و سپس به صورت حضوری دوره آموزش های نظامی را در محل های کار، مدارس و مساجد طی می کردند.
دسته سوم نیروهایی بودند که آموزش های لازم را در اردوهای مخصوص می دیدند. آموزش در اردو بیشتر جنبه تزکیه، آموزش فرهنگی و تقویت تشکل نیروهای بسیجی را داشت، در این رابطه در طول تابستان سال ۶۲، ۵۶ هزار و ۸۲۱ نفر آموزش دیدند.
۲- سبک زندگی، تحمل خطرات و سختی های زمان جنگ را توصیف کنید و به بحث بگذارید.
پاسخ: در زمان جنگ، زندگی مردم و رزمندگان خیلی سخت بود و با مشکلات و خطرات زیادی مواجه بودند. سبک زندگی در دوران جنگ تحمیلی کاملاً متفاوت با دوران صلح بود. رزمندگان در جبههها باید با شرایط بسیار دشواری مثل کمبود غذا، آب و امکانات بهداشتی کنار میآمدند. علاوه بر این، هر لحظه با خطرات جانی روبهرو بودند. بمبارانها، حملات دشمن و شرایط جوی نامناسب مثل سرمای شدید یا گرمای طاقتفرسا زندگی آنها را سختتر میکرد.
اما چیزی که باعث میشد رزمندگان این سختیها را تحمل کنند، ایمان و عشق به وطن و دین بود. آنها باور داشتند که در حال دفاع از کشور و ناموس خود هستند و این باعث میشد که این سختیها را با دل و جان بپذیرند. خانوادههایشان هم در پشت جبهه با کمبودهای شدید و شرایط اقتصادی بد روبرو بودند، اما به دلیل همین اعتقادات قوی، تحمل میکردند و حتی از رزمندگان حمایت میکردند.
مثلاً خیلی از رزمندگان جوان و حتی دانشآموز بودند و با اینکه درس میخواندند، به جبهه میرفتند. شاید تصور اینکه نوجوانی مثل ما در سن ۱۵ یا ۱۶ سالگی به جنگ برود، سخت باشد، اما آنها آماده بودند که جانشان را فدا کنند. زندگی در دوران جنگ پر از سختی بود، اما روحیه مردم و رزمندگان قوی بود و همین ایمان به پیروزی باعث میشد که در برابر این مشکلات مقاوم بمانند.
این بحث به ما نشان میدهد که هرچند زندگی در زمان جنگ بسیار سخت بود، اما ارزشهایی مثل ایثار، فداکاری و مقاومت در آن دوره به شدت قوی بود.
* برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله «سبک زندگی تحمل خطرات و سختی های زمان جنگ را توصیف کنید» را مطالعه کنید.
۳- کشورهای محرک و حامی حکومت بعثی صدام را نام ببرید و اهداف آنها را بررسی کنید.
پاسخ: ۱) کشور آمریکا: مهم ترین مشوق صدام برای حمله به ایران ، آمریکا بود. آمریکایی ها با سقوط نظام شاهنشاهی در ایران دستشان از منابع عظیم نفت کشورمان کوتاه شده بود، بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، اقدام به دشمنی و حمله نمودند. حمله نظامی در صحرای طبس که با امدادهای الهی شکست خورد، کودتای نوژه و ده ها توطئه دیگر از جمله اقدامات دولت آمریکا بود.
۲) شوروی سابق یا روسیه فعلی: بخش عمده اسلحه مورد نیاز عراقی ها در طول جنگ توسط شوروی تأمین می شد. این کشور با در اختیار گذاشتن تجهیزات و جنگ افزارهای مدرن، کمک زیادی به صدام کرد.
۳) کشورهای اروپایی و بخصوص کشور آلمان و فرانسه: دو کشور فرانسه و آلمان بیشتر از سایر کشورهای اروپایی، عراق را حمایت کردند. هواپیماهای سوپر اتاندارد و موشک های لیزری که از آخرین دستاوردهای صنعت نظامی فرانسه بود، در اختیار ارتش عراق قرار گرفت. هواپیماهای سوپر اتاندارد به دلیل گران بودن، به ارتش عراق اجاره داده شد تا خلبانان عراقی با استفاده از آنها به راحتی بتوانند رزمندگان اسلام و شهرهای ایران را بمباران کنند.
۴) کشورهای عربی حوزه خلیج فارس: این کشورها با در اختیار داشتن بیشترین منابع نفت و گاز دنیا، عمده ترین پشتیبان عراق از نظر مالی و نیروی انسانی بودند. حضور اسیرانی از سربازان کشورهای اردن، مصر، مراکش، سودان، سومالی و کشورهای عربی خلیج فارس نشان دهنده اعزام نیروی انسانی از سوی کشورهای عربی به عراق است. آسمان این کشورها نیز در طول جنگ در اختیار عراق بود و هواپیماهای عراقی برای حمله به مناطق حساس در خلیج فارس و تنگه هرمز و استان های جنوبی کشورمان ، از آسمان این کشورها استفاده می کردند.
۴- نقش سازمان های بین المللی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل در برخورد با جنگ تحمیلی را به صورت گروهی مطالعه کنید. نتیجه را به کلاس ارائه دهید.
پاسخ: شورای امنیت سازمان ملل داراى ساختار و ساز و کارى غیر منطقى، ناعادلانه و کاملاً غیر دموکراتیک است و این یک دیکتاتوری آشکار است. ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ ارتش عراق با تجاوز به مرزهای ایران سی هزار کیلومتر از خاک ایران را اشغال کردند و این کار را آزاد سازی مناطق اشغال شده بوسیله ی ایرانی ها خواندند. شورای امنیت از آغاز جنگ هشت ساله تا زمان پذیرش قطعنامه از طرف ایران تا ۲۶ تیر ۶۷، در مجموع نه قطعنامه یعنی بطور متوسط سالی یک قطعنامه صادر کرد. چیزی حدود ۲۷۰ خط و سه هزار واژه.
اولین موضعگیری ۲۴ ساعت پس از آغاز عملیات نظامی عراق علیه ایران ،شورای امنیت در ۱ مهر ۱۳۵۹ جلسه تشکیل داد. در پایان جلسه تائب سلیم، نماینده ی کشور تونس و رئیس دوره ای شورای امنیت، نخستین موضعگیری شورا را درباره ی این جنگ تحت عنوان بیانیه ای خواند. در بیانیه ی اعضای شورا بعد از ابراز نگرانی از وضع موجود در یک کلام از دو طرف مخاصمه خواسته بودند. «در نخستین گام برای حل اختلافات از انجام هر گونه عملیات مسلحانه بپرهیزید و اختلافات خود را از راه مسالمت آمیز حل کنند.» در این میان نکته ی مهم این بود که شورای امنیت با وجود تجاوز آشکار و نقض قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر از طرف عراق قطعنامه ای صادر نکرد و اولین موضع گیریش را به شکل بیانیه ابراز داشت.
در نظام بین الملل صدور بیانیه اتفاق مهمی محسوب نمی شود. بیانیه ضمانت اجرایی ندارد و حتی می تواند در پایان جلسات غیر رسمی هم صادر شود. همچنین در این بیانیه هیچ اسمی از تجاوز و جنگ بکار نرفته بود و از ماجرای پیش آمده به وضعیت تعبیر شده بود. همه اینها نشان می دهد که اعضای شورای امنیت سازمان ملل خیلی هم بدشان نمی آمد که این بازی خطرناک ادامه پیدا کند تا آنها هم توی این آب گل آلود ماهی گیری کنند.
جواب فعالیت ۲ صفحه ۳۵ درس پنجم آمادگی دفاعی دهم
با مراجعه به منابع معتبر جدول زیر را کامل کنید.
ردیف | مراحل دفاع مقدس | شرح مختصر |
---|---|---|
۱ | هجوم سراسری دشمن | در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹، حمله نظامی عراق به کشور ما با هداف اشتغال تهران یا حداقل تصرف خوزستان آغاز شد. این مرحله همان مرحله تجاوز بود که دشمن بدون هیچ محدودیتی از محورهای مختلف به سرعت وارد خاک ایران شد و پیشروی کرد. |
۲ | مقاومت و توقف متجاوز | در این مرحله ایرانیان با امکانات بسیار محدود در مقابل دشمن تا دندان مسلح ایستادگی کردند و از پیشروی بیشتر به خاک کشور تا حدود زیادی جلوگیری کردند. نمونه آن ایستادگی مردم خرمشهر در مقابل دشمن بود که ۳۴ روز طول کشید. |
۳ | بیرون راندن دشمن | این مرحله حدود 6 ماه طول کشی و از مشخصات آن، ریاست جمهوری بنی صدر و چهار عملیات ارتشی به فرماندهی اوست که به شکست انجامید. بعد از برکناری بنی صدر با همکاری سپاه و ارتش، عملیات ثامن الائمه شروع شد که دستاوردهای بسیاری داشت و دشمن را کیلومترها از مناطق جنوبی بیرون راند و زمینه ساز عملیات موفق دیگر شد. |
۴ | تعقیب و تنبیه متجاوز | در ادامه عملیات بیت المقدس و همچنین در سال ۱۳۶۱ با عملیات رمضان که قسمت طولانی عملیات دفاع مقدس نام گرفت، خرمشهر آزاد شد و دشمن مجبور شد تا سر مرزهای غرب و جنوب به مرزهای خودش بازگردد. در این مرحله سیاست جمهوری اسلامی ایران تعقیب و تنبیه متجاورز اعلام شد و بیشتر عملیات ها به قصد ورود به خاک عراق داخل مرزهای این کشور صورت می گرفت. |
۵ | پایان جنگ و پذیرش قطعنامه | بعد از تعقیب متجاوزان بعثی در داخل کشور خودشان و با آشکار شدن ضعف دشمن، همه یاری دهندگان او از طرف سازمان ملل قطعنامه ۵۸۹ پیشنهاد شد و ایران از روی قدرت و توانایی این قطعنامه را پذیرفت و جنگ پایان پذیرفت. |
پاسخ فعالیت ۳ صفحه ۳۶ درس پنجم آمادگی دفاعی دهم
با مراجعه به اسناد، مدارک، سایت ها و وبلاگ ها و نیز مصاحبه با رزمندگان دوران دفاع مقدس، سایر آموزه ها و عبرت های آن دوران را فهرست کنید و به بحث بگذارید.
پاسخ: چند مورد از عبرت های دفاع مقدس: ۱) نباید دشمن را نادیده گرفت و باید همیشه آماده دفاع بود زیرا دشمن با استفاده از اصل غافلگیری و استفاده از غفلت های ما با عملیات پیشدستانه ما را غافلگیر کنند.
۲) نباید به دشمنان اعتماد کرد و اسرار کشور را در اختیار آنها قرار داد و مراقب دشمنان داخلی و منافقین باید باشیم.
۳) نیروهای مسلح، خارج از هر گونه مذاکرات سیاسی خود را همیشه باید مهیا برای دفاع از سرزمین ایران کند.
۴) نیروهای مردمی و حزب اللهی و خصوصا بسیج باید با آمادگی کامل همدل و همزبان برای دفاع درازمدت در مقابل هجوم دشمن آماده باشند.
۵) از اقداماتی که باعث سوءاستفاده دشمن و ایجاد اجماع جهانی دشمنان علیه ایران می شود جلوگیری کند.
۶) در صحنه داخلی با ایجاد اتحاد ملی در بین گروهها و اقشار مختلف جلوی هر گونه تهاجم داخلی و کودتا و شورش و اغتشاش را گرفت تا دشمن در طمع جنگ داخلی نباشد.
۷) باید تمام توان کشور از جمله سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در مسیر وحدت رویه برای دفاع از کشور بسیج شود.
۸) وحدت فرماندهی در نیروهای مسلح و تبعیت آن از فرماندهی کل قوا رمز پیروزی در مقابل دشمنان است.
پاسخ فعالیت ۴ صفحه ۳۸ درس ۵ آمادگی دفاعی دهم
کتابی در مورد دفاع مقدس یا خاطرات رزمندگان اسلام را در کتابخانهها ببینید یا به صورت الکترونیکی از فضای مجازی دریافت کنید. مطلب برگزیده خود را در کلاس بخوانید.
پاسخ: به عنوان مثال، کتابی به نام “داستانهای جنگ” رو مطالعه کرده که خاطرات رزمندگان اسلام رو روایت میکند. این کتاب شامل داستانهای واقعی از دوران دفاع مقدس هست و به خوبی احساسات و تجربیات رزمندگان رو به تصویر میکشد.
خلاصهای از مطلب برگزیده این کتاب:
یکی از داستانهای جالبی که در این کتاب خوندم، مربوط به یک رزمنده به نام حسین بود. حسین در یکی از عملیاتها، با گروهی از رزمندگان به خط مقدم رفت. در این عملیات، شرایط بسیار سخت و خطرناک بود و دشمن به شدت مقاومت میکرد. حسین و دوستانش با وجود ترس و نگرانی، تصمیم میگیرند که جلو بروند و وظیفهشون رو انجام بدن.
در یکی از لحظات حساس، حسین متوجه میشه که یکی از دوستانش به شدت زخمی شده و نیاز به کمک داره. او بدون فکر کردن به خطرات، به سمت دوستش میره و با شجاعت او رو به عقب میآره. این عمل حسین نه تنها جان دوستش رو نجات میده، بلکه روحیه بقیه رزمندگان رو هم تقویت میکنه.
این داستان برای من خیلی الهامبخش بود. نشون میده که چقدر رزمندگان برای همدیگه ارزش قائل بودن و چطور دوستی و همدلی در سختترین شرایط میتونه قدرتی بزرگ ایجاد کنه. همچنین، این داستان یادآور فداکاریها و از خودگذشتگیهایی هست که رزمندگان برای حفظ کشورشون انجام دادن.
در نهایت، من فکر میکنم خوندن این کتابها نه تنها باعث آشنایی ما با تاریخ کشورمون میشه، بلکه به ما یادآوری میکنه که باید قدر آزادی و امنیتی که داریم رو بدونیم و برای حفظ اون تلاش کنیم. امیدوارم همه شما هم این کتابها رو بخونید و از تجربیات رزمندگان بهره ببرید.
جواب فعالیت ۵ صفحه ۴۱ درس پنجم آمادگی دفاعی دهم
اگر شما مسئولیتی در برگزاری اردوهای راهیان نور داشتید، چه پیشنهاداتی برای بهبود اجرا و اثربخشی این اردوها ارائه میدادید؟
پاسخ: اگه من مسئولیتی در برگزاری اردوهای راهیان نور داشتم، این پیشنهادها رو میدادم:
- استفاده از تکنولوژی: مثلاً میتونیم از واقعیت مجازی (VR) استفاده کنیم تا بچهها بتونن صحنههای جنگ رو واقعیتر تجربه کنن. این جوری برامون جذابتر میشه.
- دعوت از رزمندههای جوونتر: خب، ما با نسل جوونتر بهتر ارتباط میگیریم. اگه رزمندههایی که سنشون به ما نزدیکتره بیان، شاید بهتر بتونیم باهاشون همذاتپنداری کنیم.
- برگزاری مسابقات: مثلاً مسابقه عکاسی یا فیلم کوتاه از اردو. این جوری ما بیشتر درگیر میشیم و حواسمون جمعتر میشه.
- ارتباط با خانوادههای شهدا: شاید بتونیم با خانوادههای شهدای جوون دیدار کنیم و داستانهاشون رو بشنویم. این میتونه خیلی تأثیرگذار باشه.
- فعالیتهای گروهی: مثلاً بازسازی یه عملیات کوچیک یا درست کردن ماکت مناطق جنگی. این جوری هم یاد میگیریم، هم سرگرم میشیم.
- ارتباط اردو با زندگی امروز: خوبه که یاد بگیریم چطور میتونیم درسهای دفاع مقدس رو تو زندگی امروزمون به کار ببریم.
- استفاده از شبکههای اجتماعی: میتونیم یه هشتگ مخصوص اردو درست کنیم و عکس و تجربههامون رو به اشتراک بذاریم.
- برنامههای شبانه جذاب: مثل اجرای تئاتر یا پخش فیلمهای مرتبط با دفاع مقدس که برای نوجوونها ساخته شده.
فکر میکنم با این ایدهها، اردوهای راهیان نور میتونه برای ما جوونها جذابتر و تأثیرگذارتر بشه.
جواب فعالیت ۶ صفحه ۴۲ درس ۵ آمادگی دفاعی دهم
با توجه به متن و تصویر زیر بنویسید که اردوهای راهیان نور چه نقشی در انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جدید دارند؟ مطالب خود را در کلاس ارائه دهید.
پاسخ: من به عنوان یک دانشآموز، اینطور فکر میکنم که اردوهای راهیان نور نقش مهمی در انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل ما داره:
- آشنایی مستقیم: ما تو این اردوها از نزدیک با مناطق جنگی آشنا میشیم. این خیلی فرق داره با اینکه فقط تو کتابها بخونیم.
- شنیدن خاطرات واقعی: وقتی راویان جنگ برامون از خاطراتشون میگن، انگار خودمون اونجا بودیم. این خیلی تأثیرگذارتر از فیلم دیدنه.
- درک بهتر فداکاری: وقتی میبینیم جوونهایی همسن خودمون چطور از کشور دفاع کردن، بیشتر قدر آزادی و امنیتمون رو میدونیم.
- تقویت روحیه ملی: این اردوها باعث میشه حس وطندوستی و غرور ملیمون قویتر بشه.
- مقابله با تهاجم فرهنگی: همونطور که تو متن گفته شده، راهیان نور یه جور دفاع فرهنگیه در برابر تلاشهایی که میخوان ارزشهای دفاع مقدس رو کمرنگ کنن.
- الگوسازی: ما با شنیدن داستان شهدا و رزمندهها، الگوهای خوبی برای زندگیمون پیدا میکنیم.
- پیوند نسلها: این اردوها باعث میشه ما با نسل قبل ارتباط بهتری پیدا کنیم و ارزشهاشون رو بهتر درک کنیم.
- تجربه عملی: ما تو این اردوها فقط شنونده نیستیم، بلکه خودمون هم تجربه میکنیم و این باعث میشه درک عمیقتری پیدا کنیم.
من فکر میکنم راهیان نور یه جور پل ارتباطی بین نسل ماست با اونایی که تو جنگ بودن. این باعث میشه ما هم بتونیم تو زمان خودمون، از کشورمون دفاع کنیم، حالا نه لزوماً با اسلحه، بلکه با حفظ ارزشها و فرهنگمون.
قبلی: جواب فعالیت های درس چهارم دفاعی دهم
توجه کنید: شما دانش آموزان عزیز پایه دهم متوسطه دوم می توانید برای دسترسی بهتر و سریع تر به جواب سوالات فعالیت های کتاب آمادگی دفاعی دهم تمامی رشته ها ، در انتهای جواب فعالیت درس مورد نظر خود، عبارت « ماگرتا » را نیز به همراه آن در گوگل جستجو کنید.
در انتها امیدواریم که مقاله پاسخ سوالات فعالیت های درس 5 پنجم علوم و معارف دفاع مقدس کتاب آمادگی دفاعی پایه دهم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.
س تورو خدا این یکم کم کنید انقدر زیاده که من فقط اولش را مینویسم بقیه را هم حتی نگاه نمیکنم
کوتاه تر و مختصر تر باشد بهتره
یکم کوتاه تر چه خبره؟؟؟؟