سبک زندگی

پاسخ فعالیت های درس پنجم دفاعی دهم ؛ علوم و معارف دفاع مقدس

گام به گام جواب و حل پرسش فعالیت های صفحه 34 ، 35 ، 36 ، 38 ، 41 و 42 درس 5 پنجم کتاب آمادگی دفاعی پایه دهم

پاسخ فعالیت های درس 5 پنجم دفاعی دهم ؛ در این مقاله جواب و پاسخ سوالات فعالیت های ۱ ، ۲ ، ۳ ، ۴ ، ۵ و ۶ صفحه ۳۴ ، ۳۵ ، ۳۶ ، ۳۸ ، ۴۱ و ۴۲ درس ۵ پنجم علوم و معارف دفاع مقدس کتاب آمادگی دفاعی دهم متوسطه دوم را جمع آوری کرده ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: جواب فعالیت های درس 3 سوم آمادگی دفاعی دهم

جواب فعالیت های درس پنجم دفاعی دهم
جواب فعالیت های درس پنجم دفاعی دهم

جواب فعالیت 1 صفحه 34 درس 5 آمادگی دفاعی دهم

1) درباره چگونگی جذب، آموزش و اعزام نیروهای بسیجی در دوران دفاع مقدس تحقیق کنید و نتیجه را در کلاس گزارش دهید.

پاسخ: بعد از فرمان امام خمینی (ره) در سال 1358 مبنی بر تشکیل بسیج همه آحاد ملت لبیک گفتند و پذیرای این دعوت شدند، بیشترین جذب بسیج از مدارس و دانشگاه ها بود و مهمترین پایگاه برای جذب بسیجیان، مسجد بود.



از نخستین اقدامات بسیج پس از جذب نیروهای مردمی، آموزش نظامی داوطلبان است. این آموزش شامل آمادگی جسمانی، رزم انفرادی، راهپیمایی، تامین مناطق عملیاتی، عملیات آفندی و پدافندی می باشد.

نیروهای تحت امر بسیج به سه دسته تقسیم می شدند. دسته اول نیروهایی که به جبهه ها اعزام می شدند و از آموزش بالایی برخوردار بودند. دسته دوم نیروهایی که تحت آموزش های اعتقادی ـ سیاسی قرار می گرفتند. این عده به صورت حضوری و غیر حضوری آموزش فوق را دیده و سپس به صورت حضوری دوره آموزش های نظامی را در محل‌ های کار، مدارس و مساجد طی می کردند.

دسته سوم نیروهایی بودند که آموزش های لازم را در اردوهای مخصوص می دیدند. آموزش در اردو بیشتر جنبه تزکیه، آموزش فرهنگی و تقویت تشکل نیروهای بسیجی را داشت، در این رابطه در طول تابستان سال 62، 57 هزار و 821 نفر آموزش دیدند.

2) سبک زندگی، تحمل خطرات و سختی های زمان جنگ را توصیف کنید و به بحث بگذارید.

پاسخ: جواب این سوال را در مقاله «سبک زندگی تحمل خطرات و سختی های زمان جنگ را توصیف کنید» مطالعه کنید.

3) کشورهای محرک و حامی حکومت بعثی صدام را نام ببرید و اهداف آنها را بررسی کنید.

پاسخ: 1) کشور آمریکا: مهم ‌ترین مشوق صدام برای حمله به ایران ، آمریکا بود. آمریکایی ها با سقوط نظام شاهنشاهی در ایران دستشان از منابع عظیم نفت کشورمان کوتاه شده بود، بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، اقدام به دشمنی و حمله نمودند. حمله نظامی در صحرای طبس که با امدادهای الهی شکست خورد، کودتای نوژه و ده ها توطئه دیگر از جمله اقدامات دولت آمریکا بود.



2) شوروی سابق یا روسیه فعلی: بخش عمده اسلحه مورد نیاز عراقی ‌ها در طول جنگ توسط شوروی تأمین می شد. این کشور با در اختیار گذاشتن تجهیزات و جنگ افزارهای مدرن، کمک زیادی به صدام کرد.

3) کشورهای اروپایی و بخصوص کشور آلمان و فرانسه: دو کشور فرانسه و آلمان بیشتر از سایر کشورهای اروپایی، عراق را حمایت کردند. هواپیماهای سوپر اتاندارد و موشک های لیزری که از آخرین دستاوردهای صنعت نظامی فرانسه بود، در اختیار ارتش عراق قرار گرفت. هواپیماهای سوپر اتاندارد به دلیل گران بودن، به ارتش عراق اجاره داده شد تا خلبانان عراقی با استفاده از آنها به راحتی بتوانند رزمندگان اسلام و شهرهای ایران را بمباران کنند.

4) کشورهای عربی حوزه خلیج فارس: این کشورها با در اختیار داشتن بیشترین منابع نفت و گاز دنیا، عمده ترین پشتیبان عراق از نظر مالی و نیروی انسانی بودند. حضور اسیرانی از سربازان کشورهای اردن، مصر،‌ مراکش، سودان،‌ سومالی و کشورهای عربی خلیج فارس نشان دهنده اعزام نیروی انسانی از سوی کشورهای عربی به عراق است. آسمان این کشورها نیز در طول جنگ در اختیار عراق بود و هواپیماهای عراقی برای حمله به مناطق حساس در خلیج فارس و تنگه هرمز و استان های جنوبی کشورمان ، از آسمان این کشورها استفاده می کردند.

4- نقش سازمان های بین المللی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل در برخورد با جنگ تحمیلی را به صورت گروهی مطالعه کنید. نتیجه را به کلاس ارائه دهید.

پاسخ: شورای امنیت سازمان ملل داراى ساختار و ساز و کارى غیر منطقى، ناعادلانه و کاملاً غیر دموکراتیک است و این یک دیکتاتوری آشکار است. 31 شهریور 1359 ارتش عراق با تجاوز به مرزهای ایران سی هزار کیلومتر از خاک ایران را اشغال کردند و این کار را آزاد سازی مناطق اشغال شده بوسیله ی ایرانی ها خواندند. شورای امنیت از آغاز جنگ هشت ساله تا زمان پذیرش قطعنامه از طرف ایران تا 26 تیر 67، در مجموع نه قطعنامه یعنی بطور متوسط سالی یک قطعنامه صادر کرد. چیزی حدود 270 خط و سه هزار واژه.

اولین موضعگیری 24 ساعت پس از آغاز عملیات نظامی عراق علیه ایران ،شورای امنیت در 1 مهر 1359 جلسه تشکیل داد. در پایان جلسه تائب سلیم، نماینده ی کشور تونس و رئیس دوره ای شورای امنیت، نخستین موضعگیری شورا را درباره ی این جنگ تحت عنوان بیانیه ای خواند. در بیانیه ی اعضای شورا بعد از ابراز نگرانی از وضع موجود در یک کلام از دو طرف مخاصمه خواسته بودند. «در نخستین گام برای حل اختلافات از انجام هر گونه عملیات مسلحانه بپرهیزید و اختلافات خود را از راه مسالمت آمیز حل کنند.» در این میان نکته ی مهم این بود که شورای امنیت با وجود تجاوز آشکار و نقض قرارداد 1975 الجزایر از طرف عراق قطعنامه ای صادر نکرد و اولین موضع گیریش را به شکل بیانیه ابراز داشت.



در نظام بین الملل صدور بیانیه اتفاق مهمی محسوب نمی شود. بیانیه ضمانت اجرایی ندارد و حتی می تواند در پایان جلسات غیر رسمی هم صادر شود. همچنین در این بیانیه هیچ اسمی از تجاوز و جنگ بکار نرفته بود و از ماجرای پیش آمده به وضعیت تعبیر شده بود. همه اینها نشان می دهد که اعضای شورای امنیت سازمان ملل خیلی هم بدشان نمی آمد که این بازی خطرناک ادامه پیدا کند تا آنها هم توی این آب گل آلود ماهی گیری کنند.

جواب فعالیت 2 صفحه 35 درس پنجم آمادگی دفاعی دهم

با مراجعه به منابع معتبر جدول زیر را کامل کنید.

ردیفمراحل دفاع مقدسشرح مختصر
1هجوم سراسری دشمن در 31 شهریور 1359، حمله نظامی عراق به کشور ما با هداف اشتغال تهران یا حداقل تصرف خوزستان آغاز شد. این مرحله همان مرحله تجاوز بود که دشمن بدون هیچ محدودیتی از محورهای مختلف به سرعت وارد خاک ایران شد و پیشروی کرد.
2مقاومت و توقف متجاوز در این مرحله ایرانیان با امکانات بسیار محدود در مقابل دشمن تا دندان مسلح ایستادگی کردند و از پیشروی بیشتر به خاک کشور تا حدود زیادی جلوگیری کردند. نمونه آن ایستادگی مردم خرمشهر در مقابل دشمن بود که 34 روز طول کشید.
3بیرون راندن دشمناین مرحله حدود 6 ماه طول کشی و از مشخصات آن، ریاست جمهوری بنی صدر و چهار عملیات ارتشی به فرماندهی اوست که به شکست انجامید. بعد از برکناری بنی صدر با همکاری سپاه و ارتش، عملیات ثامن الائمه شروع شد که دستاوردهای بسیاری داشت و دشمن را کیلومترها از مناطق جنوبی بیرون راند و زمینه ساز عملیات موفق دیگر شد.
4تعقیب و تنبیه متجاوز در ادامه عملیات بیت المقدس و همچنین در سال 1361 با عملیات رمضان که قسمت طولانی عملیات دفاع مقدس نام گرفت، خرمشهر آزاد شد و دشمن مجبور شد تا سر مرزهای غرب و جنوب به مرزهای خودش بازگردد. در این مرحله سیاست جمهوری اسلامی ایران تعقیب و تنبیه متجاورز اعلام شد و بیشتر عملیات ها به قصد ورود به خاک عراق داخل مرزهای این کشور صورت می گرفت.
5پایان جنگ و پذیرش قطعنامه بعد از تعقیب متجاوزان بعثی در داخل کشور خودشان و با آشکار شدن ضعف دشمن، همه یاری دهندگان او از طرف سازمان ملل قطعنامه 589 پیشنهاد شد و ایران از روی قدرت و توانایی این قطعنامه را پذیرفت و جنگ پایان پذیرفت.

پاسخ فعالیت 3 صفحه 36 درس پنجم آمادگی دفاعی دهم

با مراجعه به اسناد، مدارک، سایت ها و وبلاگ ها و نیز مصاحبه با رزمندگان دوران دفاع مقدس، سایر آموزه ها و عبرت های آن دوران را فهرست کنید و به بحث بگذارید.

پاسخ: چند مورد از عبرت های دفاع مقدس: 1) نباید دشمن را نادیده گرفت و باید همیشه آماده دفاع بود زیرا دشمن با استفاده از اصل غافلگیری و استفاده از غفلت های ما با عملیات پیشدستانه ما را غافلگیر کنند. 2) نباید به دشمنان اعتماد کرد و اسرار کشور را در اختیار آنها قرار داد و مراقب دشمنان داخلی و منافقین باید باشیم. 3) نیروهای مسلح، خارج از هر گونه مذاکرات سیاسی خود را همیشه باید مهیا برای دفاع از سرزمین ایران کند.

4) نیروهای مردمی و حزب اللهی و خصوصا بسیج باید با آمادگی کامل همدل و همزبان برای دفاع درازمدت در مقابل هجوم دشمن آماده باشند. 5) از اقداماتی که باعث سوءاستفاده دشمن و ایجاد اجماع جهانی دشمنان علیه ایران می شود جلوگیری کند. 6) در صحنه داخلی با ایجاد اتحاد ملی در بین گروهها و اقشار مختلف جلوی هر گونه تهاجم داخلی و کودتا و شورش و اغتشاش را گرفت تا دشمن در طمع جنگ داخلی نباشد.

7) باید تمام توان کشور از جمله سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در مسیر وحدت رویه برای دفاع از کشور بسیج شود. 8) وحدت فرماندهی در نیروهای مسلح و تبعیت آن از فرماندهی کل قوا رمز پیروزی در مقابل دشمنان است.

پاسخ فعالیت 4 صفحه 38 درس 5 آمادگی دفاعی دهم

مجموعه کتاب های گزیده فرهنگ جبهه را در کتابخانه ها ببینید یا به صورت الکترونیکی از فضای مجازی دریافت کنید. مطلب برگزیده خود را در کلاس بخوانید.

پاسخ: این فعالیت بر عهده دانش آموز می باشد.

جواب فعالیت ۵ صفحه ۴۱ درس پنجم آمادگی دفاعی دهم

نتایج تحقیق درباره اردوهای راهیان نور، نشان می دهد که در بیشتر موارد مربوط به جنبه های غیرمادی این سفرها مانند آشنایی کلی با عملیات های دفاع مقدس، نقش رهبری امام خمینی و مفهوم شهادت موفق عمل شده و دانش آموزان این موارد را خوب ارزیابی کرده اند.

اگر شما تا کنون در قالب اردوهای راهیان نور یا همراه خانواده به مناطق عملیاتی دفاع مقدس سفر کرده اید، نظر خود را در موارد زیر بنویسید:

ردیفموضوعات ارزیابیخوبمتوسطنیاز به تلاش بیشتر
1مناطق مورد بازدید ✅  
2مدت اردو ✅  
3مسائل رفاهی  ✅ 
4جلسات توجیهی ✅  
5جنبه‌های تفریحی  ✅ 
6آشنایی کلی با عملیات‌های دفاع مقدس ✅  
7بیان نقش رهبری امام خمینی ✅  
8بیان مفاهیم ایثار و شهادت ✅  
9سایر نظرات:   

نتایج فعالیت فوق پس از جمع بندی در کلاس، برای بهره برداری در اردوهای بعدی به مسئولان مربوط ارائه خواهد شد.

جواب فعالیت ۶ صفحه ۴۲ درس ۵ آمادگی دفاعی دهم

درباره یادمان ها و اماکن مهم قابل بازدید راهیان نور تحقیق و جدول زیر را کامل کنید.

ردیفمنطقه عمومی راهیان نورمعرفی مختصر مهم ترین یادمان ها و اماكن قابل بازدید
1منطقه جنوب
(استان خوزستان)
یادمان طلائیه: منطقه طلاییه در منتهی الیه جنوب غربی دشت آزادگان واقع شده است. مرز ایران در محدوده طلاییه به‌ صورت یک زاویه قائمه است که به آن “دال طلاییه” گفته می شود. یکی از محورهای اصلی حمله عراق در روزهای اول جنگ، محور نشوه – طلاییه – کوشک – اهواز بود. ارتش عراق برای پیشروی به سوی حمیدیه و اهواز، از این معبر نظامی وارد خاک ایران شد و پس از عقب نشینی و …

یادمان شلمچه: شلمچه منطقه ای در غرب خرمشهر و نزدیک ترین نقطه مرزی به شهر بصره در عراق است که یکی از مهم ترین محورهای هجوم اولیه ارتش عراق در21 شهریور 1359 به ایران بود. در طول جنگ تحمیلی منطقه شلمچه صحنه عملیات های گوناگونی نظیر بیت‌المقدس، رمضان، کربلای ۴، کربلای ۵، کربلای ۸ و بیت المقدس ۷ بوده که در این میان، نبرد کربلای ۵ در دی‌ ماه ۱۳۶۵ سخت ترین عملیات دوران دفاع مقدس از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

از دیگر یادمان های منطقه جنوب می توان به یادمان دهلاویه، هویزه، فتح‌المبین، فکه و اروندکنار اشاره کرد.
2منطقه غرب
(استان های کرمانشاه و ایلام)
یادمان شهدای قلاویزان: یادمان شهدای قلاویزان یکی از مهمترین یادمان های استان ایلام است که در مرز مهران قرار دارد، این یادمان به یاد ۶ هزار شهید که در این منطقه آسمانی شدند احداث شده است. آن طرف تر از مهران به دهلران جایی که گنجینه های بسیاری از دفاع مقدس دارد و هر یادمانش داستان های دارد.

از دیگر یادمان های منطقه غرب می توان به مهران، یادمان میمک، یادمان شرهانی و قرارگاه تپه شنی اشاره کرد.
3منطقه شمال غرب
(استان های کردستان و آذربایجان غربی)
یادمان بازی دراز: بازی دراز از ارتفاعات پراهمیت و صعب‌العبور با میدان دید و تیر وسیع است که در ابتدای جنگ به دست مزدوران بعثی افتاد و رزمندگان مجاهد اسلام با فدا کردن جان پاکشان آن را از دشمن بازپس گرفتند و پرچم پرافتخار و مقدس کشورمان را بر فراز قله های آن به اهتزاز درآوردند.

از دیگر یادمان های منطقه شمال غرب می توان به گیلان غرب، سرپل ذهاب و یادمان مرصاد اشاره کرد.
4منطقه خلیج فارس
(استان های بوشهر و هرمزگان)
یادمان شهدای دریایی در مناطق جزیره خارگ و مناطق شط علی

همچنین بخوانید: پاسخ فعالیت های درس دوم اقتدار دفاعی آمادگی دفاعی دهم

توجه کنید: شما دانش آموزان عزیز پایه دهم متوسطه دوم می توانید برای دسترسی بهتر و سریع تر به جواب سوالات فعالیت های کتاب آمادگی دفاعی دهم تمامی رشته ها ، در انتهای جواب فعالیت درس مورد نظر خود، عبارت « ماگرتا » را نیز به همراه آن در گوگل جستجو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله پاسخ سوالات فعالیت های درس 5 پنجم علوم و معارف دفاع مقدس کتاب آمادگی دفاعی پایه دهم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.