جواب درس پروژه پژوهشی تفکر و سبک زندگی هفتم صفحه ۲۱ تا ۲۸
پاسخ و حل پرسش های فعالیت های جلسه اول و دوم درس پروژه پژوهشی تفکر و سبک زندگی هفتم صفحه 21 ، 22 ، 23 ، 26 ، 27 و 28
جواب درس پروژه پژوهشی تفکر و سبک زندگی هفتم ؛ در این مطلب از بخش آموزش و پرورش ماگرتا با پاسخ و جواب گفت و گو کنید صفحه ۲۱ و ۲۲، طرح پرسش پژوهش صفحه ۲۲، تهیهی طرح پژوهش صفحه ۲۳ و طرح پژوهش صفحه ۲۶ و ۲۷ جلسه اول و دوم درس پروژه پژوهشی کتاب تفکر و سبک زندگی هفتم آشنا می شوید. در ادامه با ما همراه باشید.
بعدی: جواب فعالیت های صفحه ۳۰ ، ۳۱ و ۳۲ درس من کیستم تفکر هفتم
جلسهی اول: طرح سؤال پژوهش
در طول عمر خود با پرسشهای زیادی مواجه میشوید و برای پاسخگویی به این پرسشها، مانند یک پژوهشگر بهطور مداوم درگیر یک پروژهی پژوهشی هستید. گردآوری اطّلاعات برای پاسخگویی به این سؤالات گاه با روش مشاهده، گاه با روش نظرسنجی، گاه با مراجعه به منابع مکتوب چاپی و الکترونیکی و گاهی نیز با ترکیبی از روشها انجام میشود. در پایهی هفتم شما با استفاده از دو روش مشاهده و نظرسنجی بیشتر آشنا خواهید شد.
الف) مشاهده
به سؤال زیر توجّه کنید.
«در محلّهی شما چه کارگاهها و مغازههایی وجود دارد؟»
با دقّت در این سؤال به نکات زیر پی میبریم.
– موضوع این سؤال، کارگاهها و مغازههاست.
– محیط مورد نظر سؤال، محلّهی خود شماست.
– پاسخ نهایی سؤال، فهرست کردن عنوان کارگاهها و مغازهها است.
آیا شما برای پاسخگویی به این سؤال راهی بهجز مشاهده سراغ دارید؟ شاید اگر محیط مورد نظر، محلّهی شما نبود، از راههای دیگری نیز میتوانستید برای رسیدن به پاسخ استفاده کنید؛ امّا برای فهرست کردن عناوین کارگاهها و مغازههای محلّهی خودتان، تنها راه ممکن مشاهده است.
برای پاسخگویی به برخی از سؤالات بهترین راه مشاهده است. مشاهده یعنی دریافت و درک هدفمند محیط اطراف یا یک موضوع خاص، از طریق حواس پنجگانه و ثبت این دریافتها. مشاهده، نگاهی است دقیق، بدون تفسیر و برداشت از سوی مشاهدهگر. مشاهده صرفاً به اطّلاعاتی که از طریق حس بینایی به دست میآید، محدود نمیشود؛ بلکه شامل اطّلاعات بهدست آمده از حواس دیگر هم میشود.
جواب گفت و گو کنید صفحه ۲۱ تفکر هفتم
پاسخ کدامیک از پرسشهای زیر با روش مشاهده بهدست میآید؟ کنار آن علامت بزنید.
ردیف | پرسش | مشاهده |
---|---|---|
۱ | تاکنون چند اثر تاریخی در سازمان میراث فرهنگی ایران به ثبت رسیده است؟ | ❌ |
۲ | میزان تغییر دمای هوای کلاس شما از ساعت 8 صبح تا ساعت 2 بعدازظهر دوم بهمن ماه چقدر است؟ | ❌ |
۳ | میزان فعّال بودن دانشآموزان کلاس شما در درسهای مختلف چقدر است؟ | ✅ |
۴ | اهدای خون چه تأثیری در سلامت انسان و جامعه دارد؟ | ❌ |
۵ | در تعطیلات عید نوروز کدام استانهای ایران بیشترین گردشگر را دارد؟ | ❌ |
۶ | میزان علاقهی دانشآموزان کلاس شما به هر یک از درسهای پایهی اوّل متوسطه چقدر است؟ | ✅ |
۷ | عابران پیادهای که در یک مدّت و محلّ مشخص، مقررات عبور و مرور را رعایت میکنند، چند نفرند؟ | ✅ |
۸ | مرزهای ایران در زمان هخامنشیان کدام کشورها را در برمیگرفت؟ | ❌ |
۹ | طول راه آهن ایران در حال حاضر چند کیلومتر است؟ | ❌ |
۱۰ | دانشآموزان و دانشجویان ایران در کدامیک از رشتههای علمی مقالات بیشتری به چاپ رساندهاند؟ | ❌ |
پاسخهای خود را در کلاس مطرح کنید. دربارهی انتخاب خود توضیح دهید.
پاسخ: پاسخهایی که با روش مشاهده به دست میآید، معمولاً به مشاهده مستقیم و ثبت دقیق رفتارها، اعمال و وقایع در شرایط طبیعی مربوط میشود. از پرسشهای ارائه شده، موارد زیر با روش مشاهده قابل پاسخگویی هستند:
۳- میزان فعّال بودن دانشآموزان کلاس شما در درسهای مختلف چقدر است؟
۶- میزان علاقهی دانشآموزان کلاس شما به هر یک از درسهای پایهی اوّل متوسطه چقدر است؟
۷- عابران پیادهای که در یک مدّت و محلّ مشخص، مقررات عبور و مرور را رعایت میکنند، چند نفرند؟
این پرسشها مستلزم مشاهده مستقیم و ثبت دقیق رفتارها و وقایع در محیط طبیعی هستند. سایر پرسشها بیشتر به اطلاعات آماری، تاریخی یا علمی مربوط میشوند که نیاز به منابع اطلاعاتی مستند دارند و نمیتوانند به سادگی از طریق مشاهده پاسخ داده شوند.
ب) نظرسنجی
به سؤال زیر توجّه کنید.
«همکلاسیهای شما به کدامیک از رشتههای ورزشی بیشتر علاقه دارند؟»
با دقّت در این سؤال به نکات زیر پی میبریم.
– موضوع این سؤال، علاقه به رشتههای ورزشی است.
– در این سؤال نظر همکلاسیهای شما اهمّیت دارد.
– پاسخ نهایی سؤال، تعیین رشتههایی است که بیشتر مورد علاقهاند.
در سؤالهایی که نظر و میزان علاقهی گروهی خاص به موضوعی باید اندازهگیری و مقایسه شود، شیوهی مناسب گردآوری اطّلاعات، نظرسنجی است. نظرسنجی اقداماتی است که برای نشان دادن عقاید مردم نسبت به یک موضوع، در یک محل خاص و در یک مقطع زمانی معین انجام میشود. نظرسنجی را میتوان بهصورت شفاهی (مصاحبه) یا کتبی (با استفاده از پرسشنامه) انجام داد.
جواب گفت و گو کنید صفحه ۲۲ تفکر هفتم
پاسخ کدامیک از پرسشهای زیر با روش نظرسنجی به دست میآید؟ کنار آن علامت بزنید.
ردیف | پرسش | نظرسنجی |
---|---|---|
۱ | حفظ پوشش سنّتی چگونه به حفظ هویت فرهنگی کمک میکند؟ | ❌ |
۲ | در جنگ تحمیلی ایران و عراق، کدام استانها بیشتر درگیر جنگ بودند؟ | ❌ |
۳ | پیشرفتهای علمی ایران در بخش انرژی هستهای در 10 سال اخیر چه بوده است؟ | ❌ |
۴ | از نظر مردم، واردات محصولات مصرفی 1 چه نقشی در کاهش یا افزایش رشد تولید ملی دارد؟ | ✅ |
۵ | نقش الگویی اهل بیت (ع) در زندگی مردم چگونه است؟ | ✅ |
۶ | میزان رعایت حرمت دیگران هنگام استفاده از وسایل نقلیهی همگانی و در اماکن عمومی و … در زمان خاصی از سال چگونه است؟ | ❌ |
۷ | روش تصفیهی آب در شهرهای بزرگ با روستاها چه تفاوتی دارد؟ | ❌ |
۸ | نوع مشاغل موجود در شهر یا روستای شما با چه چیزهایی رابطه دارد؟ | ❌ |
۹ | در محلهی شما چند کارگاه صنعتی کوچک (با کمتر از 10 کارگر) وجود دارد؟ | ❌ |
۱۰ | نظر اهالی محلهی شما دربارهی مصرف محصولات کشاورزی زیستی (ارگانیک) چیست؟ | ✅ |
پاسخهای خود را در کلاس مطرح کنید. دربارهی دلایل انتخاب خود توضیح دهید.
پاسخ: پاسخهایی که با روش نظرسنجی به دست میآید، معمولاً به نظرات و دیدگاههای مردم درباره موضوعات خاص مربوط میشود. از پرسشهای ارائه شده، موارد زیر با روش نظرسنجی قابل پاسخگویی هستند:
۴- از نظر مردم، واردات محصولات مصرفی چه نقشی در کاهش یا افزایش رشد تولید ملی دارد؟
۵- نقش الگویی اهل بیت (ع) در زندگی مردم چگونه است؟
۱۰ نظر اهالی محلهی شما دربارهی مصرف محصولات کشاورزی زیستی (ارگانیک) چیست؟
این پرسشها به بررسی نظرات و احساسات عمومی مردم میپردازند و به همین دلیل مناسب برای استفاده از روش نظرسنجی هستند. سایر پرسشها بیشتر به اطلاعات تاریخی، علمی یا تحلیلی مربوط میشوند که نیاز به دادههای مستند و تحقیقاتی دارند و نمیتوانند به سادگی از طریق نظرسنجی پاسخ داده شوند.
جواب طرح پرسش پژوهش صفحه ۲۲ تفکر هفتم
برای انجام پروژهی پژوهشی خود، بهصورت فردی یا گروهی، پرسشی طرح کنید که ویژگیهای زیر را داشته باشد. آنرا در محلّ مشخّص شده بنویسید.
- پاسخ به پرسش تنها با مشاهده یا نظرسنجی امکانپذیر است.
- شما به دانستن پاسخ و جستوجوی آن علاقهمند باشید.
- بهطور واضح و روشن بیان شده باشد.
- از لحاظ زمان و دسترسی به منابع امکانپذیر باشد.
- پاسخ آن بهطور مستقیم در کتابهای درسی شما موجود نباشد.
پرسش من / گروه: میزان آشنایی دانشآموزان پایه هفتم با مفاهیم پایهی کارآفرینی چقدر است و چه عواملی بر این آشنایی تأثیرگذارند؟
ویژگیهای پرسش:
- پاسخ به پرسش تنها با مشاهده یا نظرسنجی امکانپذیر است:
- برای جمعآوری دادهها میتوان از نظرسنجی بین دانشآموزان استفاده کرد تا میزان آشنایی آنها با مفاهیم کارآفرینی را بررسی کرد.
- شما به دانستن پاسخ و جستوجوی آن علاقهمند باشید:
- این پرسش به بررسی یک موضوع مهم و آیندهساز برای دانشآموزان میپردازد و میتواند به آمادهسازی آنها برای ورود به بازار کار کمک کند.
- بهطور واضح و روشن بیان شده باشد:
- پرسش بهطور مشخص به میزان آشنایی دانشآموزان با مفاهیم کارآفرینی و عوامل مؤثر بر آن اشاره دارد.
- از لحاظ زمان و دسترسی به منابع امکانپذیر باشد:
- انجام نظرسنجی در بین دانشآموزان پایه هفتم در زمانهای مناسب و با دسترسی آسان به آنها امکانپذیر است.
- پاسخ آن بهطور مستقیم در کتابهای درسی شما موجود نباشد:
- این پرسش به یک موضوع خاص و آیندهنگرانه مربوط میشود و پاسخ آن در کتابهای درسی موجود نیست.
این پرسش میتواند به دانشآموزان کمک کند تا میزان آشنایی خود با مفاهیم کارآفرینی را ارزیابی کنند و در نهایت به افزایش آگاهی آنها در این زمینه منجر شود.
جواب جلسهی دوم: تهیهی طرح پژوهش صفحه ۲۳ تفکر هفتم
پرسش خود را در کلاس مطرح کنید و با کمک همکلاسیها و راهنمایی دبیر در صورت لزوم آنرا اصلاح کنید.
پرسش من / گروه پس از بررسی: میزان آشنایی دانشآموزان پایه هفتم با مفاهیم کارآفرینی و تأثیر آن بر نگرش آنها نسبت به راهاندازی کسبوکارهای کوچک چقدر است؟
میزان آشنایی دانشآموزان پایه هفتم با مفاهیم کارآفرینی و تأثیر آن بر نگرش آنها نسبت به راهاندازی کسبوکارهای کوچک چقدر است؟
ویژگیهای پرسش:
- پاسخ به پرسش تنها با مشاهده یا نظرسنجی امکانپذیر است:
- میتوان از نظرسنجی برای جمعآوری اطلاعات در مورد آشنایی و نگرش دانشآموزان نسبت به کارآفرینی استفاده کرد.
- شما به دانستن پاسخ و جستوجوی آن علاقهمند باشید:
- این پرسش به موضوعی مهم و کاربردی در زندگی آینده دانشآموزان میپردازد و میتواند به افزایش آگاهی آنها کمک کند.
- بهطور واضح و روشن بیان شده باشد:
- پرسش بهطور مشخص به آشنایی و نگرش دانشآموزان نسبت به کارآفرینی اشاره دارد.
- از لحاظ زمان و دسترسی به منابع امکانپذیر باشد:
- انجام نظرسنجی در کلاس و در زمانهای مناسب برای دانشآموزان امکانپذیر است.
- پاسخ آن بهطور مستقیم در کتابهای درسی شما موجود نباشد:
- این پرسش به یک موضوع خاص و کاربردی مربوط میشود و پاسخ آن در کتابهای درسی موجود نیست.
اصلاحات انجام شده:
- اضافه کردن تأثیر نگرش: با اضافه کردن بخش “تأثیر آن بر نگرش آنها نسبت به راهاندازی کسبوکارهای کوچک”، پرسش به جنبههای عمیقتری از کارآفرینی پرداخته و به بررسی تأثیرات آن بر تفکر دانشآموزان میپردازد.
نتیجهگیری:
این پرسش میتواند به دانشآموزان کمک کند تا درک بهتری از کارآفرینی پیدا کنند و نظرات خود را درباره راهاندازی کسبوکارهای کوچک بیان کنند. همچنین، این موضوع میتواند به بحث و تبادل نظر در کلاس منجر شود.
سه مورد از پرسشهای همکلاسیهای خود را که برای شما جالب است، بنویسید.
پرسشهای جالب:
- چگونه میتوانیم با استفاده از رسانههای اجتماعی، فرهنگ مطالعه را در بین نوجوانان ترویج دهیم؟
- این پرسش به بررسی تأثیر رسانههای اجتماعی بر عادتهای مطالعه پرداخته و راهکارهای نوآورانه برای افزایش علاقه به کتابخوانی را مورد بررسی قرار میدهد.
- چه عواملی باعث میشوند که یک دانشآموز در درسهای خود موفقتر باشد و چگونه میتوان این عوامل را در دیگران تقویت کرد؟
- این پرسش به شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت تحصیلی پرداخته و به دنبال راهکارهایی برای بهبود عملکرد دانشآموزان است.
- نقش ورزشهای گروهی در تقویت روابط اجتماعی و مهارتهای همکاری در بین دانشآموزان چیست؟
- این پرسش به بررسی تأثیر ورزشهای گروهی بر روابط اجتماعی و تواناییهای همکاری و کار تیمی دانشآموزان میپردازد و میتواند به ترویج فعالیتهای ورزشی در مدرسه کمک کند.
این پرسشها میتوانند به بحثهای جذاب و مفیدی در کلاس منجر شوند و به دانشآموزان کمک کنند تا به جنبههای مختلف زندگی اجتماعی و تحصیلی خود توجه بیشتری داشته باشند.
برای انجام پژوهش، به طرح پژوهش نیازمندیم. طرح پژوهش برای پژوهشگران مانند نقشهی راه است که به آنها کمک میکند فعّالیتهای خود را بر اساس برنامهای منظم و اندیشیده شده به پیش ببرند. طرح پژوهش از اجزایی تشکیل شده است. مهمترین مواردی که در نوشتن طرح پژوهشی به آن توجّه میکنیم، عبارتاند از:
– عنوان یا پرسش پژوهش چیست؟
– هدف یا اهداف ما از انجام پژوهش چیست؟
– از چه شیوهای برای گردآوری اطّلاعات استفاده میکنیم؟
– برای ثبت اطّلاعات از چه ابزار و وسیلهای استفاده میکنیم؟
۱. عنوان یا پرسش پژوهش:
میزان آشنایی دانشآموزان پایه هفتم با مفاهیم کارآفرینی و تأثیر آن بر نگرش آنها نسبت به راهاندازی کسبوکارهای کوچک چقدر است؟
۲. هدف یا اهداف ما از انجام پژوهش:
- شناسایی میزان آشنایی دانشآموزان با مفاهیم کارآفرینی: بررسی اینکه دانشآموزان چه مقدار با مفاهیم پایه کارآفرینی آشنا هستند.
- تحلیل تأثیر آشنایی بر نگرش نسبت به کارآفرینی: بررسی اینکه آیا آشنایی با مفاهیم کارآفرینی بر نگرش دانشآموزان نسبت به راهاندازی کسبوکارهای کوچک تأثیر دارد یا خیر.
- ارائه راهکارهایی برای بهبود آگاهی: پیشنهاد راهکارهایی برای افزایش آگاهی و علاقه دانشآموزان به کارآفرینی.
۳. شیوه گردآوری اطلاعات:
- نظرسنجی: استفاده از پرسشنامههای طراحی شده برای جمعآوری دادهها از دانشآموزان.
- مشاهده: مشاهده رفتار و نگرش دانشآموزان در کلاس و در فعالیتهای مرتبط با کارآفرینی.
۴. ابزار و وسیله برای ثبت اطلاعات:
- پرسشنامه: طراحی پرسشنامهای شامل سوالات چند گزینهای و باز برای جمعآوری نظرات و آگاهیهای دانشآموزان.
- دفترچه یادداشت: برای ثبت مشاهدات و نکات کلیدی در حین انجام پژوهش.
- نرمافزارهای آماری: استفاده از نرمافزارهای آماری (مانند Excel یا SPSS) برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده.
نتیجهگیری: این طرح پژوهش به عنوان نقشه راه برای انجام پژوهش در زمینه کارآفرینی و آشنایی دانشآموزان با آن عمل میکند و به ما کمک میکند تا فعالیتهای خود را بهصورت منظم و هدفمند پیش ببریم. با استفاده از این طرح، میتوانیم به نتایج مفیدی دست یابیم که به بهبود آگاهی و نگرش دانشآموزان نسبت به کارآفرینی کمک کند.
عنوان یا پرسش پژوهش
برای نوشتن عنوان پژوهش از یک عبارت خبری یا پرسشی استفاده میکنیم. این عبارت یا پرسش همان موضوعی است که کنجکاوی ما را تحریک میکند و میخواهیم پاسخ آنرا بیابیم.
مثال عنوان پژوهش به شکل عبارت: «بررسی ابعاد تأثیر فنّاوریهای نوین بر سبک زندگی مردم ایران»
مثال عنوان پژوهش به شکل پرسش: «فنّاوریهای نوین چه تأثیراتی بر سبک زندگی مردم ایران دارند؟»
هدف یا اهداف پژوهش
هر پژوهشگری از عنوان یا پرسش انتخابی خود هدفی را دنبال میکند؛ در برخی مواقع، عنوان پژوهش میتواند هدف کلّی پژوهش هم باشد و به همان صورت نوشته شود. هدف کلّی میتواند به اهداف جزئیتری تقسیم شود. این عمل کمک میکند که با نقشهی دقیقتر و با اطمینان بیشتر به هدف کلی برسیم. بهعنوان مثال موضوع «بررسی ابعاد تأثیر فنّاوری اطّلاعات و ارتباطات، بر سبک زندگی مردم ایران» میتواند شامل اهدافی به شرح زیر باشد:
– بررسی چگونگی تأثیر فنّاوری اطّلاعات و ارتباطات بر روابط انسانی
– بررسی چگونگی تأثیر فنّاوری اطّلاعات و ارتباطات در سلامت
– بررسی چگونگی تأثیر فنّاوری اطّلاعات و ارتباطات در کاهش و افزایش هزینهها
– بررسی چگونگی تأثیر فنّاوری اطّلاعات و ارتباطات در استفاده از منابع
– بررسی چگونگی تأثیر فنّاوری اطّلاعات و ارتباطات در نحوهی انجام کارها
– و …
شایان ذکر است که هر یک از اهداف فوق میتواند موضوع یک پژوهش باشد و به اهداف جزئیتری تقسیم شود.
شیوهی گردآوری اطّلاعات
در این قسمت ما بهعنوان پژوهشگر بهطور دقیق توضیح میدهیم که چگونه اطّلاعات را گردآوری میکنیم، یعنی از کدامیک از روشهای مشاهده یا نظرسنجی استفاده میکنیم. از چه نمونهای و با چه ویژگیهایی بهره میبریم. به عنوان مثال در نظرسنجی از چند نفر سؤال میکنیم؟ این افراد چه ویژگیهایی (سن، جنس، شغل و…) دارند؟ یا در روش مشاهده، چه چیزی را مشاهده میکنیم؟
چند بار و با چه فاصلهی زمانی مشاهدهی خود را ثبت میکنیم؟
ابزار گردآوری اطّلاعات
هنگام گردآوری اطّلاعات، ما از ابزاری برای ثبت اطّلاعات استفاده میکنیم. بهعنوان مثال در روش مشاهده، ممکن است از دوربین عکاسی، فیلمبرداری یا برگهی ثبت مشاهدات استفاده کنیم. برگهی ثبت مشاهده گاهی با استفاده از جملات از پیش تعیین شده و چند گزینهای و گاهی بهصورت تشریحی پر میشود. در روش نظرسنجی میتوانیم از پرسشنامه، ضبط صوت یا برگهی ثبت مصاحبه استفاده کنیم. محتوای عکسها، فیلمها و صداهای ضبط شده را میتوان در برگهی دیگری ثبت کرد. طرّاحی ابزار گردآوری اطّلاعات به سؤالات پژوهش و خلاقیت پژوهشگر بستگی دارد. نمونههایی از برگهی ثبت مشاهدات، پرسشنامه و برگهی ثبت مصاحبه در انتهای کتاب درسی شما ارائه شده است. در طرح پژوهش، شما متناسب با سؤالات پژوهشی خود ابزار مناسب را نام میبرید و طرّاحی میکنید.
برای یک پژوهشگر به همان اندازه که داشتن دانش و روش علمی اهمّیت دارد، رعایت امانت و داشتن اخلاق علمی نیز ضروری است؛ بنابراین در مشاهده و نظرسنجی رعایت نکات زیر ضروری است.
– احترام به حریم شخصی افراد (مشاهده یا نظرسنجی برای افراد مزاحمت ایجاد نکند و …).
– امانتداری در ارائهی اطّلاعات (آنچه را که مشاهده کردهایم و نظرات افراد را، بدون دخالت نظر خود ارائه کنیم).
– حفظ اطّلاعات شخصی دیگران (ارائهی گزارش بدون نام بردن از افرادی که مورد مشاهده و نظرسنجی قرار گرفتهاند).
– و …
پس از توضیحات دبیر محترم، طرح پژوهشی خود را مطابق الگوی زیر بنویسید.
جواب طرح پژوهش صفحه ۲۶ و ۲۷ تفکر هفتم
عنوان یا پرسش پژوهش: …………………………….
پاسخ: میزان آشنایی دانشآموزان پایه هفتم با مفاهیم کارآفرینی و تأثیر آن بر نگرش آنها نسبت به راهاندازی کسبوکارهای کوچک چقدر است؟
هدف یا اهدافی که از انجام پژوهش دارم/ داریم: …………………………….
پاسخ: شناسایی میزان آشنایی دانشآموزان با مفاهیم کارآفرینی: بررسی اینکه دانشآموزان چه مقدار با مفاهیم پایه کارآفرینی آشنا هستند.
تحلیل تأثیر آشنایی بر نگرش نسبت به کارآفرینی: بررسی اینکه آیا آشنایی با مفاهیم کارآفرینی بر نگرش دانشآموزاننسبت به راهاندازی کسبوکارهای کوچک تأثیر دارد یا خیر.
ارائه راهکارهایی برای بهبود آگاهی: پیشنهاد راهکارهایی برای افزایش آگاهی و علاقه دانشآموزان به کارآفرینی
شیوهای که برای گردآوری اطّلاعات بهکار میبرم/ میبریم: …………………………….
پاسخ: نظرسنجی: استفاده از پرسشنامه برای جمعآوری دادهها از دانشآموزان.
مشاهده: مشاهده رفتار و نگرش دانشآموزان در کلاس و در فعالیتهای مرتبط با کارآفرینی.
ابزاری که برای ثبت اطّلاعات استفاده میکنم/ میکنیم (سؤالهای برگهی ثبت مشاهده یا پرسشنامهی نظرسنجی خود را بهطور کامل در این بخش وارد کنید): …………………………….
پاسخ: پرسشنامه: طراحی پرسشنامهای شامل سوالات زیر:طراحی پرسشنامهای شامل سوالات زیر:
- آیا شما با مفهوم کارآفرینی آشنا هستید؟ (بله/خیر)
- اگر پاسخ شما بله است، چه میزان اطلاعات درباره کارآفرینی دارید؟ (خیلی کم، کم، متوسط، زیاد، خیلی زیاد)
- آیا فکر میکنید کارآفرینی میتواند به شما در آینده کمک کند؟ (بله/خیر)
- نظرتان درباره راهاندازی کسبوکار کوچک چیست؟ (پاسخ آزاد)
- چه عواملی شما را به سمت کارآفرینی ترغیب میکند؟ (پاسخ آزاد)
دفترچه یادداشت: برای ثبت مشاهدات و نکات کلیدی در حین انجام پژوهش.
نرمافزارهای آماری: استفاده از نرمافزارهای آماری (مانند Excel یا SPSS) برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده.
نتیجهگیری: این طرح پژوهش به ما کمک میکند تا با استفاده از نظرسنجی و مشاهده، میزان آشنایی دانشآموزان با مفاهیم کارآفرینی و تأثیر آن بر نگرش آنها را بررسی کنیم. نتایج این پژوهش میتواند به افزایش آگاهی و علاقه دانشآموزان به کارآفرینی کمک کند و به مدرسه در برنامهریزیهای آموزشی یاری رساند.
جواب برگه ارزیابی طرح و برنامه اجرایی پروژه پژوهشی صفحه ۲۸ تفکر هفتم
گام نهایی در انجام پژوهش، تهیّهی گزارش پژوهش است. در این مرحله پژوهشگران طرح پژوهش و یافتههای آنرا در گزارشی تنظیم و آنرا برای ارائه به دیگران آماده میکنند.
برگه ارزیابی طرح و برنامه اجرایی پروژه پژوهشی
این برگه توسط دبیر محترم تکمیل میشود و نشانگر انتظارات از شما در تهیه طرح پژوهشی و برنامهریزی اجرای پژوهش است.
پاسخ: در تصویر زیر می توانید نمونه تکمیل شده جدول بالا را مشاهده کنید:
قبلی: جواب گفت و گو کنید صفحه ۱۷ و ۱۸ درس سوم تفکر هفتم
جواب فعالیت تکمیلی در کلاس و فعالیت در خانه صفحه ۱۸ تفکر هفتم
توجه: شما دانش آموزان عزیز می توانید برای دسترسی بهتر و سریعتر به جواب های درس تفکر و سبک زندگی هفتم ، در انتهای جواب صفحه مورد نظر خود، عبارت « ماگرتا » را نیز به همراه آن در گوگل جستجو کنید.
در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات فعالیت های درس پروژه پژوهی صفحه ۲۱ ، ۲۲ ، ۲۳ ، ۲۶ ، ۲۷ و ۲۸ کتاب تفکر و سبک زندگی هفتم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.
عالی بود ممنون
من همیشه از این سایت استفاده میکنم
سپاس 🙏🏻
عالی بود اما خیلی زیاده ولی خب خوبه 🌷