سبک زندگی

جواب صفحه ۱۵ و ۱۶ هندسه دهم 🔱 تمرین، فعالیت و کاردرکلاس

توضیح و تدریس تمرین، فعالیت و کاردرکلاس صفحه 15 و 16 هندسه دهم رشته ریاضی و فیزیک

جواب صفحه ۱۵ و ۱۶ هندسه دهم رشته ریاضی و فیزیک از فصل ۱ «ترسم های هندسی و استدلال» درس ۱ «ترسیم های هندسی»؛ برای مشاهده گام به گام این بخش در ادامه با آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

پاسخ صفحه بعدی: جواب صفحه ۱۸ هندسه دهم

جواب تمرین، فعالیت و کاردرکلاس صفحه ۱۵ و ۱۶ هندسه دهم

جواب فعالیت اول صفحه 15 هندسه دهم

رسم خط عمود بر یک خط، از نقطه‌ای غیر واقع بر آن، خط d و نقطه T را که غیر واقع بر آن است، مانند شکل زیر در نظر بگیرید. می‌خواهیم خطی بکشیم که از T بگذرد و بر خط d عمود باشد.

۱- به کمک پرگار چگونه می‌توانید نقاط A و B را روی خط d به گونه‌ای بیابید که از نقطه T به یک فاصله باشند.
از مرکز T کمانی رسم می کنیم که طول آن از فاصله T تا d بیشتر باشد. این کمان باید d را در دو نقطه قطع کند.

۲- عمودمنصف پاره خط AB را رسم کنید.
دهانه پرگار را کمی کمتر از اندازه AB باز می کنیم سپس دو کمان رسم می کنیم. یکی از کمان ها باید به مرکز نقطه A باشد و دیگری از نقطه B. در نهایت نقاط تلاقی دو کمان را به هم وصل می‌کنیم که عمود منصف AB را تشکیل می‌دهد.

گام به گام صفحه 15 هندسه دهم
گام به گام صفحه 15 هندسه دهم

۳- آیا عمودمنصف پاره خط AB از نقطه T می‌گذرد؟ چرا؟
بله، چون فاصله‌ی T از دو سر پاره‌خط AB به یک اندازه می باشد.
عمودمنصف پاره خط AB خطی است که بر خط d عمود است و از نقطه T عبور می‌کند.

جواب کاردرکلاس اول صفحه 15 هندسه دهم

روش رسم خط عمود بر یک خط از نقطه‌ای غیرواقع بر آن را توضیح دهید.
ابتدا از نقطه ای دلخواه و بیرون از خط مفروض کمانی رسم می کنیم تا آن خط را در دو نقطه قطع نماید. سپس عمود منصف پاره خط موردنظر ایجاد شده از دو نقطه را رسم می کنیم. خط به دست آمده بر خط مفروض عمود است.

پاسخ صفحه 15 هندسه دهم
پاسخ صفحه 15 هندسه دهم

جواب فعالیت دوم صفحه 15 هندسه دهم

رسم خط موازی با خط داده شده از یک نقط غیرواقع بر آن، خط d و نقطه T مانند شکل زیر داده شده‌اند. می‌خواهیم خطی رسم کنیم که از نقطه T بگذرد و با خط d موازی باشد.

۱- خط d۱ را به گونه ای رسم کنید که از نقطه T بگذرد و بر خط d عمود باشد. 
با استفاده از گونیا عمودی از نقطه‌ی T به خط d رسم می‌کنیم.

گام به گام صفحه 15 هندسه دهم
گام به گام صفحه 15 هندسه دهم

۲- خط d۲ را به گونه ای رسم کنید که از نقطه T بگذرد و بر خط d۱ عمود باشد. با استفاده از گونیا عمودی از نقطه‌ی T خارج می‌کنیم و آن را d۲ می‌نامیم.

پاسخ سوالات صفحه 15 هندسه دهم
پاسخ سوالات صفحه 15 هندسه دهم

۳- خط d۲ نسبت به خط d چه وضعیتی دارد؟ چرا؟ (خط d۱ را مورب در نظر بگیرید.)
d و d۲ با یکدیگر موازی باشند حال اگر خط d۱ را مورب در نظر می‌گرفتیم و خط d۲ را طوری رسم می‌کردیم که زاویه‌ی بین d۱ و d۲ با زاویه‌ی بین d و d۱ برابر باشد، باز دو خط d و d۲ با هم موازی می‌شدند.

جواب کاردرکلاس دوم صفحه 15 هندسه دهم

روش رسم خط موازی با یک خط از نقطه‌ای غیرواقع بر آن را توضیح دهید.
ابتدا از نقطه ای دلخواه و بیرون از خط مفروض، خط عمودی رسم می کنیم. سپس از همان نقطه یک خط عمود دیگر بر همین خط جدید عمود می کنیم. این خط جدیدتر، موازی خط مفروض می باشد.

جواب تمرین های صفحه 15 و 16 هندسه پایه دهم

۱- فرض کنیم هر چهار ضلعی که قطرهایش منصف هم باشند، متوازی الاضلاع است. متوازی الاضلاعی رسم کنید که طول قطرهای آن ۴ و ۷ باشد. چند متوازی الاضلاع به طول قطرهای ۴ و ۷ می‌توان رسم کرد؟

حل تمرینات صفحه 15 هندسه دهم
حل تمرینات صفحه 15 هندسه دهم

۲- فرض کنیم هر چهار ضلعی که قطرهایش با هم برابر و منصف هم باشد، مستطیل است. مستطیلی رسم کنید که طول قطر آن ۶ سانتی متر باشد.

گام به گام تمرین های  صفحه 16 هندسه پایه دهم
گام به گام تمرین های صفحه 16 هندسه پایه دهم

۳- فرض کنیم که برای لوزی بودن یک چهارضلعی کافی است که قطرهای آن چهارضلعی عمودمنصف یکدیگر باشند. ترسیم‌های زیر را انجام دهید.

الف) یک لوزی رسم کنید که طول قطرهای آن ۳ و ۵ باشد.

حل تمرینات صفحه 16 هندسه کلاس دهم
حل تمرینات صفحه 16 هندسه کلاس دهم

ب) یک لوزی به طول ضلع ۵ و طول قطر ۶ رسم کنید.

توضیح و تدریس تمرین های صفحه 16 هندسه کلاس دهم
توضیح و تدریس تمرین های صفحه 16 هندسه کلاس دهم

۴- دو ضلع یک زاویه را در نظر بگیرید.
الف) نقطه‌ای بیابید که فاصله آن از هر ضلع زاویه موردنظر ۲ واحد باشد.
ب) با استفاده از نقطه‌ای که در قسمت (الف) یافته‌اید نیمساز زاویه را رسم کنید.

گام به گام تمرینات صفحه 16 هندسه پایه دهم
گام به گام تمرینات صفحه 16 هندسه پایه دهم

۵- به قسمت (الف) پاسخ دهید و از نتیجه آن در قسمت (ب) استفاده کنید.

پاسخ سوالات صفحه 16 هندسه پایه دهم
پاسخ سوالات صفحه 16 هندسه پایه دهم

⭕️ نکته: دانش آموز عزیز مطالب درسی قرار گرفته شده در این سایت فقط جنبه کمک آموزشی دارد و شما نباید از آن ها به شیوه نادرست استفاده نمایید، لذا قبل مشاهده جواب ها یکبار خودتان به سوالات پاسخ دهید سپس اگر مشکلی داشتید از این جواب ها کمک بگیرید.

پاسخ صفحه قبلی: جواب صفحه ۱۴ هندسه دهم

✅ به پایان جواب تمرین، فعالیت و کاردرکلاس صفحه ۱۵ و ۱۶ هندسه دهم رسیدیم، جهت مشاهده گام به گام سایر کتاب های درسی‌تان کافیست آن را به همراه عبارت «ماگرتا» در گوگل جست و جو فرمایید. همچنین اگر سوالی داشتید حتما آن را از بخش نظرات بپرسید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫۹ دیدگاه

  1. وقتی یک نقطه روی ضلع زاویه مشخص میکنیم و عمود منصفش رو رسم میکنیم فاصله نقطه تقاطع یا همون C یک دوم فاصله راس ضلع تا نقطه فرضیمون میشه،برای همین وقتی میخاید یک نقطه که فاصلش از هر دو ضلع زاویه به یک اندازه باشه رو مشخص کنید اول یک زاویه با دو ضلع دلخواه میکشیم و دو برابر فاصله ای که میخایم نقطمون از ضلع ها داشته باشه از راس زاویمون دو نقطه رو هر دو ضلع زاویه میکشیم و برای اون دو خط جدید عمود منصف رسم میکنیم و عمود منصف ها همو تو یک نقطه قطع میکنن که فاصلش همون قدری که میخاید هست پس نیازی به چند بار کشیدن و امتحان کردن نداره،
    برای مثال اگر میخاید نقطه ای به فاصله دو از دو ضلع مشخص کنید کافیه روی دو ضلع زاویه از راس زاویه،چهار سانتی متر رو مشخص کنیم و اون خط جدیدی که روی ضلعمون به دست اومده چهار سانتی متر بشه همین کار رو هم برای اون یکی ضلع میکنیم و وقتی عمود منصف ها رو رسم کردیم و نقطمون رو پیدا کردیم میبینین که فاصلش از دو ضلع دو سانتی متر هست.
    امیدوارم منظورم رو رسونده باشم با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 12 =