سبک زندگی

جواب صفحه ۵۰ زمین شناسی یازدهم ؛ پیوند با شیمی و جمع آوری اطلاعات

پاسخ و حل سوالات پیوند با شیمی و جمع آوری اطلاعات صفحه 50 فصل 3 سه کتاب زمین شناسی پایه یازدهم متوسطه دوم

برای آشنایی با پاسخ و جواب سوال های پیوند با شیمی و جمع آوری اطلاعات صفحه ۵۰ فصل ۳ سوم منابع آب و خاک کتاب زمین شناسی پایه یازدهم رشته های ریاضی فیزیک و علوم تجربی ، با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

بعدی: جواب گفت و گو کنید صفحه ۵۱ زمین شناسی یازدهم
جواب تفسیر کنید صفحه ۵۲ زمین شناسی یازدهم
جواب فعالیت تکمیلی صفحه ۵۳ زمین شناسی یازدهم
جواب فعالیت تکمیلی صفحه ۵۴ زمین شناسی یازدهم

جواب صفحه ۵۰ زمین شناسی یازدهم

پاسخ پیوند با شیمی صفحه ۵۰ زمین شناسی یازدهم

⚫ سختی آب، به علت نمک‌های محلول در آن است. یون‌های کلسیم و منیزیم، به عنوان فراوان‌ترین یون‌های موجود در آب، ملاک تعیین سختی آب هستند.

پاسخ پیوند با شیمی صفحه ۵۰ زمین شناسی یازدهم

⚫ نمونۀ آبی دارای ۵۰ میلی گرم در لیتر، یون کلسیم و ۳۵ میلی گرم در لیتر، یون منیزیم است. سختی کل آب چقدر است؟ تحقیق کنید که آیا این آب برای شرب مناسب است؟

پاسخ: در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید:

پاسخ پیوند با شیمی صفحه ۵۰ زمین شناسی یازدهم

ادامه پاسخ: با توجه به عدد به دست آمده و جدول میزان سختی آب، این آب برای شرب اصلاً مناسب نیست.

پاسخ جمع آوری اطلاعات صفحه ۵۰ زمین شناسی یازدهم

⚫ برای اندازه‌گیری مقدار مواد جامد معلق در آب مانند مواد آلی، غیرآلی یا معدنی از TDS (Solid Dissolved Total) استفاده می‌شود که اگر مقدار آن در واحد آب زیاد باشد منجر به کاهش کیفیت آب می‌شود. لازم به ذکر است که مقدار TDS استاندارد در آب آشامیدنی باید در بازه ٢٠ تا ۹۰ ppm باشد و افزایش یا کاهش مقدار آن مشکلات متعددی را برای سلامت انسان به همراه خواهد داشت. یکی از اشتباهات رایج درباره کیفیت آب این است که اغلب افراد TDS را با سختی کل آب TH، برابر می‌دانند. لازم به ذکر است که سختی آب به معنای مقدار ترکیبات کربناتی و غیرکربناتی کلسیم و منیزیم و سایر فلزات سنگین در آب می‌باشد، در حالی که TDS به مقدار کل مواد آلی و غیرآلی موجود در آب گفته می‌شود. در مورد طرز کار دستگاه سنجش TDS مطالبی جمع‌آوری کنید و کیفیت آب مدرسه را با دوستان خود تعیین نمایید.

پاسخ: دستگاه سنجش TDS (Total Dissolved Solids) برای اندازه‌گیری مقدار کل مواد جامد حل‌شده در آب استفاده می‌شود. این دستگاه با استفاده از مقاومت الکتریکی کار می‌کند؛ به این صورت که دو الکترود درون آب قرار می‌گیرند و با اندازه‌گیری میزان جریان الکتریسیته عبوری از آب، مقدار TDS را محاسبه می‌کنند. هر چه مقدار مواد جامد حل‌شده بیشتر باشد، مقاومت آب کمتر خواهد بود و در نتیجه TDS بالاتری نشان داده می‌شود.

برای تعیین کیفیت آب مدرسه، می‌توانیم از این دستگاه استفاده کنیم. ابتدا باید آب را در یک ظرف تمیز جمع‌آوری کرده و سپس پروب دستگاه را در آب قرار دهیم. بعد از چند ثانیه، مقدار TDS روی نمایشگر دستگاه خوانده می‌شود. با مقایسه این مقدار با استانداردهای موجود (بین ۲۰ تا ۹۰ ppm برای آب آشامیدنی)، می‌توانیم کیفیت آب مدرسه را ارزیابی کنیم. اگر مقدار TDS بالاتر از حد استاندارد باشد، نشان‌دهنده وجود مواد جامد معلق زیاد و کاهش کیفیت آب است که ممکن است بر سلامت دانش‌آموزان تأثیر منفی بگذارد.

قبلی: جواب صفحه فعالیت تکمیلی ۴۹ زمین شناسی یازدهم
جواب فعالیت تکمیلی و یادآوری صفحه ۴۸ زمین شناسی یازدهم
جواب فکر کنید و پیوند با ریاضی صفحه ۴۷ زمین شناسی یازدهم
جواب یادآوری صفحه ۴۶ زمین شناسی یازدهم
جواب پیوند با فیزیک صفحه ۴۵ زمین شناسی یازدهم

توجه: شما دانش آموز پایه دهم متوسطه دوم می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب پرسش‌های دروس کتاب زمین شناسی یازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات پیوند با شیمی و جمع آوری اطلاعات صفحه ۵۰ فصل ۳ سوم زمین شناسی یازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 7 =