سبک زندگی

جواب فعالیت های درس سوم دینی یازدهم صفحه ۳۸، ۴۰، ۴۳ و ۴۴

گام به گام پاسخ نامه و حل پرسش های فعالیت کلاسی ، تدبر در قرآن ، اندیشه و تحقیق و پیشنهاد صفحه 38 ، 40 ، 43 و 44 درس 3 سوم دینی یازدهم تجربی و ریاضی

جواب فعالیت های درس سوم دینی یازدهم ؛ در این مطلب با پاسخ و جواب سوالات فعالیت کلاسی صفحه ۳۸ ، تدبر در قرآن صفحه ۴۰ و ۴۳ ، اندیشه و تحقیق صفحه ۴۳ و پیشنهاد صفحه ۴۴ درس ۳ سوم معجزه جاویدان کتاب دین و زندگی یازدهم تجربی و ریاضی متوسطه دوم آشنا می شوید. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

بعدی:

جواب فعالیت های درس سوم دینی یازدهم

پاسخ فعالیت کلاسی صفحه ۳۸ درس سوم دینی یازدهم

به نظر شما چرا خداوند معجزه آخرین پیامبر خود را کتاب قرار داده است؟

پاسخ: به دلیل اینکه شاهدی همیشگی بر نبوت پیامبران باشد و با گذشت زمان و تغییرات از بین نرود و دچار تغییر نشود، بلکه با پیشرفت علم، بیشتر درک شود. همچنین این معجزه به گونه ای است که آیندگان نیز می توانند از آن بهره ببرند و معجزه بودن آن را تایید کنند. این معجزه مورد تایید مردم دوره خود پیامبر بود و دیگر اینکه این معجزه یک کار خارق العاده و فوق بشری است.

جواب تدبر در قرآن صفحه ۴۰ درس سوم دین و زندگی یازدهم

خداوند در قرآن می‌فرماید:

اَفَلا یَتَدَبَّرونَ القُرآنَ وَ لَو کانَ مِن عِندِ غَیرِاللّٰهِ لَوَجَدوا فیهِ اختِلافًا کَثیرًا

با توجه به این آیه بیان کنید چرا خداوند بر این نکته تأکید دارد که اگر قرآن از جانب غیر خدا بود، قطعاً ناسازگاری و اختلافات زیادی در آن یافت می شد؟

پاسخ: چون حتی یک انسان از بشریت در وجود خودش، در گفتار و کردارش از وجود اختلاف مصون نیست، چه برسد به گروهی از انسان ها، که اگر این کتاب آسمانی از سوی انسان آورده می شد، اختلاف و تفاوت های زیادی در آن به وجود می آمد.

جواب تدبر در قرآن صفحه ۴۳ درس ۳ دینی یازدهم

با توجه به آیه زیر، چرا خداوند معجزه جاوید خود را توسط پیامبری به دست مردم رساند که نزد هیچ کس درس نخوانده بود؟ اگر این کتاب توسط یکی از درس خواندگان و دانشمندان جامعه آورده می شد، ممکن بود چه شک و شبهه‌ای ایجاد شود؟

وَ ما کُنتَ تَتلوا مِن قَبلِهٰ مِن کِتابٍ وَ لا تَخُطُّه‌و بِیَمینِكَ اِذًا لَارتابَ المُبطِلونَ
و پیش از آن هیچ نوشته‌ای را نمی‌خواندی و با دست خود، آن را نمی‌نوشتی که در آن صورت، اهل باطل به شک می‌افتادند.

پاسخ: تا مردم بفهمند قرآن از جانب خداوند است. اگر پیامبر (ص) توانایی خواندن و نوشتن داشتند، مردم شک می کردند که شاید از جانب خداوند نباشد و خود او آن را ارائه کرده است.

جواب سوال های اندیشه و تحقیق صفحه ۴۳ درس سوم دینی یازدهم

۱) به نظر شما چرا اندیشه دانشمندان به مرور زمان تغییر می کند؟ این ویژگی چگونه الهی بودن قرآن را اثبات می کند؟

پاسخ: زیرا اندیشه دانشمندان، از دو ویژگی قرآن که اعجاز لفظی و اعجاز محتوایی است برخوردار نیستند. اما قرآن این دو ویژگی را دارد. اعجاز لفظی که همان کلمات و عبارات آهنگین و زیبای قرآن است و اعجاز محتوایی که خود شامل پنج قسمت: الف) اعجاز محتوایی ب) انسجام درونی در عین نزول تدریجی ج) تأثیر پذیری از عقاید دوران جاهلیت د) جامعیت و) همه جانبه بودن آن م) ذکر نکات علمی بی سابقه است.

۲) با توجه به دو متن زیر، به سؤالات پاسخ دهید:

الف) شاید نتوان کتابی را در جهان یافت که در آن به اندازه قرآن کریم به تعقل، تفکر و علم دوستی تأکید شده باشد. در این کتاب، بیش از ۷۷۰ بار از علم، ۱۸۵ بار از گوش دادن و توجه کردن، ۴۹ بار از عقل، ۱۸ بار از فکر کردن، ۱۳۲ بار از تبیین و دلیل و نیز د‌ه‌ها کلمه دیگر مانند قلم و کتاب که به تفکر و علم مربوط می‌شوند، نام برده شده است. همچنین آیات متعددی در نکوهش جهل، غفلت و تعقل نکردن وجود دارد.

ب) در جامعهٔ آن روز عربستان و حتی دیگر نقاط جهان، کرامت زنان نادیده گرفته می‌شد. به گونه‌ای که اگر خانواد‌ه‌ای فرزند دختر به دنیا می‌آورد، احساس شرم می‌کرد. در چنین فضایی، قرآن کریم با بیان کرامت زن و تساوی وی با مرد در انسانیت اعلام کرد: هر کس، از مرد و زن، عمل صالح انجام دهد و اهل ایمان باشد، خداوند به او حیات پاک و پاکیزه می‌بخشد؛ و عمل هیچ مرد و زنی را ضایع نمی‌کند. علاوه بر این، قرآن کریم برای زن حقوق خانوادگی و اجتماعی قائل شد، در مالکیت به او استقلال بخشید و درآمد کارش را از آن خودش دانست؛ هزینهٔ خانواده را از دوش او برداشت و بر دوش مرد قرار داد و به خصوص بر کرامت، عزّت و عفافش تأکید کرد تا در جامعه مورد سوءاستفادهٔ مرد قرار نگیرد.

⚫️ متن الف به کدام یک از جنبه های اعجاز قرآن کریم اشاره می کند؟

پاسخ: به اعجاز محتوایی (ذکر نکات علمی بی سابقه) اشاره می کند.

⚫️ متن ب به کدام یک از انواع اعجاز محتوایی اشاره می کند؟

پاسخ: به «تأثیر ناپذیری از عقاید دوران جاهلیت» اشاره می کند.

پاسخ پیشنهاد صفحه ۴۴ درس سوم دینی یازدهم

در یک کار تحقیقی برخی نمونه های دیگر از اعجازهای علمی قرآن را پیدا و در کلاس بیان کنید.

پاسخ: ۱) جاذبه ی زمین: قرآن، هزار و اندی سال قبل از نیوتن از جاذبه ی زمین خبر داده است: « زمین را جذب كننده آفریدیم.» مرسلات/ آیه ۲۵
در ده ها تفسیر که پیش از به دنیا آمدن نیوتن نوشته شده، تصریح گردیده، که (كِفات) به معنای جذب کردن است.

۲) حرکت انتقالی زمین (گردش زمین به دور خورشید): قرآن در حدود هزار سال پیش از گالیله که با نظر خود زمین را از مرکزیت جهان هستی در آورد به کت اند.» سوره نمل/ ۸۸
قرآن کریم در این مورد اشارات فراوانی دارد و از زمین با تعبیراتی مثلِ گهواره (سوره طه / ۵۳) و شتر راهوار (سوره ملک /۱۵ ) یاد کرده است.

۳) انبساط عالم: قرآن، ۱۳ قرن پیش از ولادت (ژرژ لومتر)، از انبساط عالم خبر داده است: «آسمان را به قدرت خود آفریدیم و هر لحظه، آن را گسترش می دهیم.» (سوره ذاریات / ۴۷)

۴) ستون های نامرئی (جوّ کره ی زمین): قرآن در مورد این ستونها می فرماید: «خداوند آسمان را بدون ستونی که آن را ببینید، برافراشت.» سوره (رعد/ ۲) – (سوره لقمان / ۱۰)
هنگامی که از امام رضا «علیه السلام» پرسیدند: مگر آسمان ستون دارد؟ فرمود: بله، در آنجا ستون هایی است که شما نمی بینید. شیخ طوسی هزار سال پیش در تفسیر خود فرموده است: قرآن نگفته ( بدون ستون)، بلکه فرموده است: (بدون ستون مرئی) تفسیر تبیان؛ ج 6، ص ۲۱۳

۵) حرکت ستارگان: زمانی که دانشمندان به پیروی از هیئت بطلمیوس، همه ی ستاره ها و سیاره ها را ثابت می دانستند، قرآن، با تعبیر «حرکت در مداری شناور» از آنها یاد کرده است. سوره انبیاء/ ۳۳

۶) حرکت خورشید: در عصری که همه، خورشید را ثابت می دانستند، قرآن فرموده است: «خورشید به سوی آرامگاه خودش در حرکت است.» سوره یس / ۳۸

۷) موجودات زنده در جهان بالا: بشر امروز در كُرّاتِ (کره های) دیگر به جستجوی موجود زنده می پردازد و تاکنون اطلاعات قانع کننده ایی بدست نیاورده است، در صورتی که قرآن ۱۵ قرن قبل، به صراحت از وجود موجودات زنده در آنجا، خبر داده است: «از نشانه های قدرت خدا، آفرینش آسمان و زمین و پراکندن جنبده در آن دو می باشد.» سوره شوری / ۲۹

۸) کروی بودن زمین: در قرآن آیاتی وجود دارد که تنها با مسئله ی کروی بودن زمین تطبیق می کند، از جمله: «به آن جمعیت که تضعیف شده بودند، مشرق ها و مغرب های پر برکت زمین را ، ارث دادیم.» این تعبیر تنها با کروی بودن زمین می سازد، زیرا اگر فرض بگیریم که زمین مسطح است، در این صورت یک مشرق و یک مغرب بیشتر نخواهد داشت؛ اما اگر زمین را کروی فرض نمائیم، هر نقطه ایی از زمین برای نقاط شرقی آن، (غرب) خواهد بود و برای نقاط غربی آن، (شرق) خواهد بود.

قبلی: جواب تدبر در قرآن و اندیشه و تحقیق درس دوم دینی یازدهم

توجه: شما دانش آموزان عزیز پایه یازدهم متوسطه دوم اگر می خواهید به راحتی به تمام مطالب آموزشی کتاب دین و زندگی (2) رشته ریاضی و تجربی پایه یازدهم دسترسی داشته باشید، تنها کافیه جواب درس مورد نظرتان را به همراه عبارت « ماگرتا » در گوگل جست و جو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله جواب فعالیت های درس 3 سوم معجزه جاویدان کتاب دینی یازدهم تجربی و ریاضی متوسطه دوم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 😊

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫۳ دیدگاه

  1. سلام سوال ۲ قسمتی که پرسیده متن ب به کدام یک از انواع اعجاز محوایی اشاره داره :جواب میشه تاثبر ناپذیری اما شما نوشتید تاثیر پذیری . چون تو امتحان ممکنه اشتباه بنویسند دانش اموزا لطفا اصلاح کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 9 =