جواب درس هشتم جامعه شناسی یازدهم انسانی ⚡️ تحولات نظام جهانی
پاسخ و حل تحقیق کنید ، گفت و گو کنید ، با هم تکمیل کنید ، مفاهیم اساسی و خلاصه کنید درس 8 هشت کتاب جامعه شناسی 2 پایه یازدهم انسانی
جواب درس هشتم جامعه شناسی یازدهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوالات تحقیق کنید ، گفت و گو کنید ، با هم تکمیل کنید ، مفاهیم اساسی و خلاصه کنید صفحه ۶۵ ، ۶۷ ، ۶۹ ، ۷۱ و ۷۲ درس ۸ هشتم «تحولات نظام جهانی» کتاب جامعه شناسی ۲ پایه یازدهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.
بعدی: جواب درس نهم جامعه شناسی یازدهم انسانی
پاسخ سوال بخش تحولات اقتصادی – سیاسی صفحه ۶۵ درس ۸ جامعه شناسی یازدهم
عملکرد اقتصادی کشورهای غربی در چارچوب دولت – ملتهای جدید شکل گرفت. قدرت سیاسی این دولتها با منافع اقتصادی صاحبان ثروت، صنعت و تجارت هماهنگ بود. رقابتهای سیاسی استعمارگران، بهویژه در مناطق استعمارزده، با منافع اقتصادی استعمارگران پیوند میخورد.کشورهای استعمارگر ابتدا اقتصاد کشورهای استعمارزده را دگرگون کردند. پیش از استعمار، اقتصاد کشورهای غیرغربی اغلب در تعامل با محیط جغرافیایی خود و به گونهای مستقل بود. روابط تجاری نیز در حدّی نبود که استقلال سیاسی آن کشورها را در معرض خطر قرار دهد امّا در دوران استعمار، اقتصاد کشورهای استعمار شده و تحت نفوذ، برای رفع نیازهای اقتصادی کشورهای غربی، به تدریج تغییر یافت و ویژگیهای خاصی پیدا کرد. آیا میدانید این ویژگیها کداماند؟
پاسخ: در دوران استعمار، اقتصاد کشورهای استعمارزده بهطور عمده تحت تأثیر منافع اقتصادی کشورهای استعمارگر قرار گرفت و ویژگیهای زیر را پیدا کرد:
- تغییر ساختار اقتصادی: اقتصاد این کشورها از حالت مستقل و متنوع به سمت تکمحصولی یا تکمنبعی تغییر کرد، بهطوری که بیشتر به تأمین مواد خام برای صنایع غربی متمرکز شد.
- استفاده از نیروی کار ارزان: استعمارگران برای تولید مواد خام و تأمین نیازهای خود از نیروی کار ارزان کشورهای مستعمره بهره میبردند، که منجر به کاهش حقوق و شرایط کاری برای مردم محلی میشد.
- توسعه زیرساختهای تجاری: ساخت و توسعه زیرساختهای حمل و نقل و ارتباطات به منظور تسهیل جابجایی کالاها به سمت بازارهای غربی انجام شد، نه به نفع توسعه اقتصادی محلی.
- از بین رفتن صنایع محلی: صنایع دستی و محلی که در گذشته وجود داشتند، به دلیل ورود کالاهای ارزان و تولید انبوه از کشورهای غربی، به تدریج نابود شدند.
- وابستگی اقتصادی: کشورهای استعمارزده به تدریج به اقتصاد کشورهای استعمارگر وابسته شدند و استقلال اقتصادی خود را از دست دادند.
این ویژگیها به تحولات عمیق اجتماعی و اقتصادی در کشورهای مستعمره منجر شد و تأثیرات آن تا سالها بعد از پایان استعمار نیز ادامه یافت.
جواب تحقیق کنید صفحه ۶۷ درس ۸ جامعه شناسی یازدهم
یکی از موضوعات زیر را به دلخواه انتخاب و درباره آن تحقیق کنید.
الف) اقتصاد ایران تا دوران قاجار بر مدار دامداری و کشاورزی قرار داشت. تخته قاپو کردن ایلات در دوره رضاخان و انقلاب سفید در دوره محمدرضا پهلوی بر دامداری و کشاورزی ایران چه تأثیراتی داشتند؟
ب) نقش صادرات نفت در تک محصولی شدن اقتصاد ایران چیست؟
پاسخ قسمت الف: یکجا نشینی ایلات و عشایر باعث کاهش محصولات دامی شد. و گرفتن اسب و تفنگ از عشایر، باعث کاهش قدرت عشایر شد و در نتیجه فرهنگ تولیدی را از ما گرفت. (وابستگی به گوشت و واردات آن)
ضربه شدیدی به اقتصاد ایران وارد کرد. چون تا قبل از تخته قاپو کردن ایلات و عشایر بخش زیادی از تولیدات کشور مثل گوشت و پوست و لبنیات توسط عشایر تامین می شد و باعث وابستگی اقتصادی ما در بخش دامداری و کشاورزی به کشورهای دیگر شد.
اصلاحات ارضی (انقلاب سفید):
۱- کاهش قدرت خان ها و اربابان
۲- -تفکیک زمین ها، توان تولید انبوه را از بین برد.
انقلاب سفید:
اصل اول: اصلاحات ارضی (کم کردن قدرت اربابان و حاکمان محلی) در روستاها
اصل دوم: ملی کردن جنگل ها (بخشی در اختیار اربابان بود)
اصل سوم: سهیم کردن کارگران
اصل چهارم: سپاه دانش
اصل پنجم: اصلاح قانون انتخابات
اصل ششم: سپاه بهداشت
اصل هفتم: سپاه ترویج و آبادی
اصل هشتم: خانه های انصاف
اصل نهم: مهاجرت کشاورزان به شهرها
پاسخ قسمت ب: نقش صادرات نفت در تک محصولی شدن اقتصاد ایران:
وجه مشخصه اقتصاد ایران طی ۵۰ سال اخیر، وابستگی شدید آن به درآمدهای ارزی و ریالی ناشی از صادرات نفت خام است. این ویژگی، باعث درجه ای از وابستگی ایران و ایجاد نوساناتی در اقتصاد کشور شده است. این ویژگی مشترک اغلب کشورهای در حال توسعه است (وابستگی شدید به تولیدات و صادرات آن محصول که منجر به تک محصولی شدن) آن کشور در عرصه جهانی می شود.
کشور تک محصول و یا اقتصاد تک محصولی عنوانی است که بارها درباره ایران شده ایم.
در چند دهه گذشته، وابستگی ایران به محصولات نفتی بیشتر شده و این امر باعث آسیب پذیری اقتصاد کشور شده است. حتی در تاریخ آمده است که در سال های ۵۲ تا ۵۶ نیز در زمان حکومت پهلوی، این مشکل، باعث لطمه شدید به اقتصاد کشور شده بود.
از دیگر نتایج منفی وابستگی شدید ایران به نفت و تولید و فروش آن در سطح جهانی، می توان به تورم بالا در جامعه، و کاهش قدرت ایران در سطح جهانی اشاره کرد.
جواب سوال متن کادر صفحه ۶۷ درس هشتم جامعه شناسی یازدهم
دولت – ملتها در نظام جهانی جدید چگونه بهوجود آمدند؟ آنها چه تفاوتی با حاکمیتهای پیشین دارند؟ آیا در جامعهٔ جهانی باقی میمانند؟
پاسخ: دولت – ملتها در نظام جهانی جدید بهوجود آمدند بهواسطهٔ تحولات سیاسی و اجتماعی که در سدههای هفدهم تا بیستم به وقوع پیوست. این فرآیند شامل موارد زیر بود:
- زوال قدرت کلیسا: کاهش نفوذ کلیسا و ظهور دولتهای سکولار که خود را با ویژگیهای جغرافیایی و قومی شناسایی کردند.
- تأسیس دولت – ملتها: شکلگیری دولتهایی که دارای مرزهای مشخص جغرافیایی و هویت ملی بودند. این دولتها از ویژگیهای نژادی و قومی خود بهعنوان اساس هویت و مشروعیت سیاسی بهره میبردند.
- توسعهٔ ملیگرایی: بروز جنبشهای ملیگرایی که مردم را به سوی ایجاد هویت ملی و اتحاد حول دولت – ملتها سوق داد.
تفاوت با حاکمیتهای پیشین:
- مرزهای جغرافیایی مشخص: دولت – ملتها دارای مرزهای جغرافیایی معین هستند، در حالی که حاکمیتهای پیشین ممکن بود بهصورت امپراتوریها یا حکومتهای محلی بدون مرز مشخص عمل کنند.
- هویت ملی: دولت – ملتها بر اساس هویت ملی و فرهنگی شکل میگیرند، در حالی که حاکمیتهای گذشته معمولاً بر اساس دین یا طبقات اجتماعی تشکیل میشدند.
- سیاستهای سکولار: دولت – ملتها معمولاً بر پایهٔ اصول سکولاریسم تأسیس شدهاند و جدایی دین از سیاست را ترویج میکنند.
آیندهٔ دولت – ملتها در جامعهٔ جهانی:
دولت – ملتها بهعنوان واحدهای سیاسی اصلی در جامعهٔ جهانی باقی خواهند ماند، اما با چالشهایی از جمله جهانیسازی، تحرکات اجتماعی، و تغییرات فرهنگی مواجه هستند. این چالشها ممکن است به تضعیف مرزهای ملی و افزایش تعاملات بینالمللی منجر شود.
جواب سوال متن صفحه ۶۹ درس ۸ جامعه شناسی یازدهم
نظام نوین جهانی در عرصهٔ فرهنگی نیز شاهد تحولات بسیاری بوده است. این تحولات چه مسیری را طی کردهاند؟ صنعت ارتباطات، رسانه و علم جدید در این تحولات چه تأثیری داشتهاند؟ آیا تحولات فرهنگی نظام جهانی به جهانی شدن فرهنگ غرب منجر میشوند؟
پاسخ: نظام نوین جهانی در عرصهٔ فرهنگی تحولات زیادی را از سر گذرانده که بهصورت زیر قابل توضیح است:
- گسترش فناوری و ارتباطات: با پیشرفت فناوریهای ارتباطی، دسترسی به اطلاعات و ارتباطات بینالمللی تسهیل شده است. این امر باعث تبادل سریعتر فرهنگها و ایدهها میان جوامع مختلف شده است.
- ظهور رسانههای جهانی: رسانههای جمعی و اینترنت نقش مهمی در شکلگیری روایتهای فرهنگی و انتقال پیامها ایفا میکنند. این رسانهها میتوانند فرهنگهای محلی را به جهانیان معرفی کنند و همچنین فرهنگهای غالب را در جوامع دیگر گسترش دهند.
- علم جدید و نوآوریها: پیشرفتهای علمی و فناوری باعث تحول در شیوههای زندگی و تفکر مردم شده و این تغییرات فرهنگی را تسریع کرده است.
تأثیر بر جهانی شدن فرهنگ غرب:
این تحولات بهطور کلی میتوانند به جهانی شدن فرهنگ غرب منجر شوند، زیرا:
- فرهنگ غربی بهخاطر قدرت اقتصادی و نظامیاش، در رسانهها و فناوریهای جدید، موقعیت غالبی دارد.
- بسیاری از فرهنگها تحت تأثیر رسانهها و فناوریهای غربی قرار میگیرند و ممکن است هویتهای فرهنگی خود را تحت تأثیر قرار دهند.
- در نتیجه، خطر از بین رفتن تنوع فرهنگی و یکسانسازی فرهنگی وجود دارد که فرهنگهای محلی را به سمت فرهنگی غالب و واحد هدایت میکند.
با این حال، ممکن است برخی جوامع با حفظ هویت فرهنگی خود، در برابر این تأثیرات مقاومت کنند.
پاسخ گفت و گو کنید صفحه ۷۱ درس هشتم جامعه شناسی یازدهم
چرا کشورهای غربی تلاش میکنند مانعِ دستیابی ایران به فناوری هستهای شوند؟
پاسخ: فناوری هستهای میتواند موجب ارتقای جایگاه جوامع شود و این جوامع غربی نمیخواهند، به دلیل این که مایلاند سایر جوامع پیرامون مرکزیت آنها بمانند.
چرا در برابر تلاش جامعهٔ علمی ایران برای تدوین علوم انسانی مبتنی بر نیازهای بومی و مبانیِ معرفتیِ اسلامی مقاومت میشود؟
پاسخ: علوم انسانی مبتنی بر نیازهای بومی و معرفتی اسلامی میتواند دیدگاه مردم جوامع غیر غربی را از نگاه دنیوی بهسوی نگاه معنوی تغییر داده که این خود میتواند پایههای قدرت غرب را لرزان سازد. البته بهتر است بومیسازی علوم انسانی با توجه به نیازهای واقعی مردم جوامع غیرغربی و با استفاده از آرای کارشناسان موافق و مخالف و کارشناسی دقیق انجام شود.
حل با هم تکمیل کنید صفحه ۷۱ درس ۸ جامعه شناسی یازدهم
مدیریت فرهنگی جوامع غیر غربی توسط جوامع غربی
عرصه | شیوه |
---|---|
الف) فرهنگ عمومی | رسانه |
ب) فرهنگ تخصصی (تربیت نخبگان) | ۱- توزیع هدفمند علوم طبیعی و علوم انسانی ۲- تثبیت مرجعیت علمی غرب |
جواب مفاهیم اساسی صفحه ۷۲ درس هشتم جامعه شناسی یازدهم
امپراتوری رسانه، …..
پاسخ: تحولات نظام جهانی، مرجعیت علمی، تحولات علمی و فرهنگی نظام جهانی، دهکده جهانی، جهانی شدن و …
پاسخ خلاصه کنید صفحه ۷۲ درس ۸ جامعه شناسی یازدهم
– ترویج علوم انسانی غربی در کشورهای غیر غربی، عمیقترین تأثیر را در توزیع جهانی فرهنگ غرب ایفا میکند.
پاسخ: – صنعت ارتباطات، ابزار نوینی است که به جهان غرب در مدیریت انتقال فرهنگ غرب یاری میرساند.
– نظام جهانی یک واحد اجتماعی کلان است که در ابعاد اقتصادی – سیاسی و فرهنگی تحولاتی داشته است.
– اقتصاد کشورهای استعمار شده و تحت نفوذ، به بازار مصرف کالاهای تولید شده کشورهای غربی تبدیل میشود.
– وابستگی کشورهای استعمارزده، مسئلهای است که امکان عبور از مرحلهٔ استعمار به استعمار نو را برای کشورهای استعمارگر پدید میآورد.
– جوامع غربی بخشی از علوم طبیعی را که برای خدمترسانی به کالاهای غربی مورد نیاز است، به کشورهای در حال توسعه آموزش میدهند.
– جهان غرب از طریق رسانه، فرهنگ عمومی جوامع غیر غربی را مدیریت میکند.
جواب آنچه از این درس آموختیم صفحه ۷۲ درس ۸ جامعه شناسی یازدهم
پاسخ: در دنیای امروز، زندگی اجتماعی عمدتاً در واحدهای اجتماعی به نام «کشور» صورت میگیرد که ابعاد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دارند. این ابعاد شامل پدیدههایی مانند کارخانه، بانک، دولت، رسانه و… هستند.
نظام نوین جهانی تحت تأثیر عوامل متعددی شکل گرفت که هر یک ابعاد اقتصادی، سیاسی یا فرهنگی دارند. در ابعاد اقتصادی، کشورها به بازار مصرف کالاهای غربی تبدیل شدند و وابستگیهای اقتصادی ناشی از استعمار باعث نامتعادل شدن مبادلات تجاری شد.
در بعد سیاسی، دولت – ملتها بهعنوان حاکمیتهای سکولار و ناسیونالیستی شکل گرفتند و قدرتهای استعماری جغرافیای جدیدی برای خود ایجاد کردند. این دولتها در تلاش برای حفظ منافع خود، به جهانی شدن دست زدند که موجب تضعیف استقلال کشورهای دیگر شد.
در بعد فرهنگی، توسعه رسانهها و صنعت ارتباطات به گسترش فرهنگ غرب و مدیریت فرهنگی جوامع غیرغربی انجامید. این روند میتواند به خودباختگی فرهنگی و از دست دادن هویتهای محلی منجر شود.
بهطور کلی، تحولات در نظام نوین جهانی در ابعاد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به تغییرات عمدهای در روابط بینالملل و هویتهای ملی انجامیده است و این فرایند همچنان ادامه دارد.
قبلی: جواب درس هفتم جامعه شناسی یازدهم انسانی
توجه: شما دانش آموز پایه یازدهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و فعالیت های دروس کتاب جامعه شناسی یازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.
✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات درس ۸ هشتم کتاب جامعه شناسی پایه یازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 🌹