مطلب پیشنهادی :
ad
+
سبک زندگی

جواب درس ۱۴ چهاردهم جامعه شناسی یازدهم انسانی

پاسخ و حل مقایسه کنید ، گفت و گو کنید ، بیندیشید ، با هم تکمیل کنید ، مفاهیم اساسی و خلاصه کنید درس 14 چهارده کتاب جامعه شناسی 2 پایه یازدهم انسانی

جواب درس چهاردهم جامعه شناسی یازدهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوالات مقایسه کنید ، گفت و گو کنید ، بیندیشید ، با هم تکمیل کنید ، مفاهیم اساسی و خلاصه کنید صفحه ۱۱۸ ، ۱۱۱۹ ، ۱۲۱ و ‍۱۲۲ درس ۱۴ چهاردهم «انقلاب اسلامی ایران؛ نقطه عطف بیداری اسلامی» کتاب جامعه شناسی ۲ پایه یازدهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: جواب درس ۱۳ سیزدهم جامعه شناسی یازدهم انسانی

جواب درس ۱۴ چهاردهم جامعه شناسی یازدهم انسانی
جواب درس ۱۴ چهاردهم جامعه شناسی یازدهم انسانی

جواب مقایسه کنید صفحه ۱۱۸ درس ۱۴ جامعه شناسی یازدهم

با توجه به جدول زیر مقاومت منفی، فعالیت رقابت‌آمیز اصلاحی و انقلاب اجتماعی را با یک دیگر مقایسه کنید.

فعالیت اجتماعی – سیاسیویژگینمونه تاریخی
مقاومت منفیهمکاری با حاکم نامشروع در حد واجبات نظامیهتدوین رساله‌های جهادیه
فعالیت رقابت‌آمیز اصلاحیاصلاح رفتار حاکمان یا ساختار حکومتجنبش تنباکو
انقلاب اجتماعیتغییر ساختار سیاسیجنبش عدالتخانه، انقلاب مشروطه

پاسخ: – در مقاومت منفی حاکمیت پادشاه ظالمانه و غیر مشروع دانسته می‌شد و همکاری سیاسی با آن در حد واجبات نظامیه بود و جنبشی در این مرحله صورت نگرفت.
– در فعالیت رقابت‌آمیز، افراد به دنبال اصلاح ساختار حکومت یا رفتار حاکمان هستند.
– در انقلاب اجتماعی کل ساختار حکومتی زیر سؤال رفت و معترضین خواستار تغییر شیوه‌ ی زمام داری و یا تغییرات اساسی در ساختار سیاسی حاکم شدند.

پاسخ گفت و گو کنید صفحه ۱۱۹ درس چهاردهم جامعه شناسی یازدهم

درباره شباهت‌ها و تفاوت‌های انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی ایران گفت‌وگو کنید.

پاسخ: انقلاب مشروطه: بیشتر یک انقلاب اجتماعی تحت تأثیر انقلاب فرانسه بود، بیشتر مقاومت منفی را دنبال می‌‌کرد و بعد از آن اصلاحی بود. حاکمیت بیشتر در دست انگلستان بود، بین منوّرالفکران و بیدارگران نزاع بود.

انقلاب اسلامی: یک انقلاب سیاسی – اجتماعی است، حاکمیت بیشتر در دست امریکا بود، بین گروه‌های مختلف از جمله منوّرالفکران و بیدارگران هماهنگی بیشتر شد، رهبری مستحکم‌تری نسبت به مشروطه داشت و انسجام انقلاب اسلامی از انقلاب مشروطه بیشتر است.

حل بیندیشید صفحه ‍۱۲۱ درس ۱۴ جامعه شناسی یازدهم

برای یک شباهت و چهار تفاوت انقلاب اسلامی ایران و انقلاب‌های آزادی بخش، پنج عنوان مناسب انتخاب کنید.

پاسخ: تفاوت ها:

انقلاب ایرانانقلاب‌های آزادی بخش
مستقلوابسته
فراگیرحزبی
پیرو مکتب دینی اسلامپیرو مکاتب سیاسی
هویت فرهنگی مستقلوابسته ی اقتصادی – فرهنگی
ایجاد قطب‌بندی جدیدماندن در وضعیت پیرامونی

شباهت: هر دو «ضد استعماری» هستند.

جواب با هم تکمیل کنید صفحه ۱۲۱ درس چهاردهم جامعه شناسی یازدهم

مقایسه انقلاب ایران و انقلاب‌های آزادی بخش

شباهت‌هاتفاوت‌ها
جهت گیری ضد استعماری۱- انقلاب های آزادی بخش (تحت حمایت بلوک شرق) / انقلاب ایران (عدم وابستگی به بلوک شرق و غرب)

۲- انقلاب آزادی بخش (جنبش چریکی) / انقلاب ایران (فراگیر و مردمی)

۳- انقلاب آزادی بخش (در قالب نظریات و مکاتب چپ) / انقلاب ایران (در قالب آموزه های اسلامی)

پاسخ مفاهیم اساسی صفحه ۱۲۲ درس ۱۴ جامعه شناسی یازدهم

انقلاب اسلامی ایران، ….

پاسخ: حرکت رقابت‌آمیز، جنبش عدالت‌خانه، انقلاب مشروطه، بیدارگران اسلامی، مقاومت منفی

حل خلاصه کنید صفحه ۱۲۲ درس چهاردهم جامعه شناسی یازدهم

– انقلاب اسلامی ایران، تنها یک انقلاب سیاسی نبود بلکه هویتی فرهنگی و تمدنی داشت.

پاسخ: – فعالیت رقابت‌آمیز، ابتدا به صورت اصلاح رفتار حاکمان بود ولی در جریان جنبش تنباکو به سمت اصلاح ساختار هدایت شد و در نهایت به جنبش عدالت خانه منجر شد.
– جنبش عدالت خانه یک انقلاب اجتماعی بود که منوّرالفکران غرب‌‌زده نیز به آن پیوستند و نام مشروطه را برای آن برگزیدند اما منظور آنان از مشروطه، حاکمیت سکولار و منظور از تأسیس مجلس، محلی برای تدوین قوانینی منطبق بر اراده و خواست بشر بود.
– هدف جنبش عدالت‌ خانه، اصلاح ساختاری شیوه‌ زمامداری شاه بود و در پی تأسیس مجلسی بود که قوانین عادلانه‌ الهی را تدوین کند.
– شباهت انقلاب ایران با انقلاب‌های دیگر در این است که همگی جهت‌گیری ضد استعماری داشتند و به‌دنبال حذف سلطه سیاسی غرب بودند.
– در ابتدای حکومت قاجار که با قدرت شمشیر ایل خود، به پیروزی رسیده بودند، عالمان، حاکمیت آنها را ظالمانه و غیر مشروع می‌دانستند ولی برای حفظ امنیت کشور در حد ضرورت با آن همکاری می‌کردند. (مقاومت منفی).
– ۷۰ سال پس از مشروطه امام خمینی (ره) فعالیت رقابت‌‌آمیز را با اعتراض به کاپیتولاسیون و رفتار استعماری شاه آغاز کرد ولی این حرکت اصلاح رفتار و ساختار را پشت سر گذاشت و به‌ صورت یک حرکت انقلابی است. هدف آن حذف شاهنشاهی و تحقّق حکومت اسلامی بود، درآمد.

همچنین بخوانید: جواب درس ۱۲ دوازدهم جامعه شناسی یازدهم انسانی

توجه: شما دانش آموز پایه یازدهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و فعالیت های دروس کتاب جامعه شناسی یازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات درس ۱۴ چهاردهم کتاب جامعه شناسی پایه یازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 💕

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − یازده =