سبک زندگی

جواب درس سوم منطق دهم انسانی ☄️ مفهوم و مصداق

پاسخ و حل تمرین و فعالیت تکمیلی درس 3 سه کتاب منطق پایه دهم انسانی

جواب درس سوم منطق دهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب فعالیت های تمرین و فعالیت تکمیلی صفحه ۲۰ ، ۲۱ ، ۲۴ و ۲۶ درس ۳ سوم «مفهوم و مصداق» کتاب منطق پایه دهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.

بعدی: جواب درس چهارم منطق دهم انسانی

جواب درس سوم منطق دهم انسانی

جواب سوالات صفحه ۲۰ درس سوم منطق دهم انسانی

خودکار چیست؟ یک نمونه از آن را نشان دهید.

پاسخ: خودکار ابزاری برای نوشتن است که جوهر را از طریق یک توپ کوچک در نوک آن به کاغذ منتقل می‌کند. به عنوان نمونه، خودکاری که در دست دارید، یک مصداق از مفهوم خودکار است.

به چه کسی پیامبر گفته می‌شود؟ نام چند نفر از پیامبران را ذکر کنید:

پاسخ: پیامبر به کسی گفته می‌شود که از سوی خداوند برای هدایت مردم انتخاب شده است. نام چند پیامبر شناخته شده عبارتند از: حضرت نوح، حضرت ابراهیم، حضرت موسی، حضرت عیسی و حضرت محمد (ص).

معنای کلمات خودکار و پیامبر را می‌فهمید و درک می‌کنید؛ بدین جهت به آنها «مفهوم» می‌گویند. به افراد یا اشیایی در جهان که این مفاهیم بر آنها صدق می‌کنند، «مصداق» گفته می‌شود. به عنوان مثال خودکاری که نشان دادید یا پیامبرانی که نام بردید، مصداق‌های مفاهیم خودکار و پیامبر هستند.

پاسخ: معنای کلمات «خودکار» و «پیامبر» را درک می‌کنید؛ به این معناها «مفهوم» می‌گویند. به افراد یا اشیایی که این مفاهیم بر آنها صدق می‌کنند، «مصداق» گفته می‌شود. به عنوان مثال، خودکاری که در دست شماست و پیامبرانی که نام بردید، مصداق‌های مفاهیم خودکار و پیامبر هستند.

جواب تمرین صفحه ۲۱ درس ۳ منطق دهم انسانی

مفاهیم جزئی و کلی را مشخص کنید:

خداوند: (کلی)
اللّه: (جزئی)
حضرت علی (ع): (جزئی)
مولود کعبه: (کلی)
درخت: (کلی)
درخت سرو: (کلی)
کتاب: (کلی)
این کتاب: (جزئی)
پسر: (کلی)
آن پسر: (جزئی)
پسر احمد: (جزئی)
مریخ: (جزئی)
مشهد (به معنای محل شهادت): (کلی)
مشهد (نام شهری در استان خراسان رضوی): (جزئی)

به جز اسامی خاص و مفاهیمی که با صفات اشاره «این» و «ان» مشخص شده اند، تمامی مفاهیم کلی هستند.

پاسخ سوال صفحه ۲۱ درس سوم منطق دهم انسانی

– میان مصادیق ایرانی و آسیایی چه رابطه‌ای وجود دارد؟

پاسخ: مفهوم آسیایی گسترده تر از ایرانی است و ایرانی ها را در برمی گیرد.

– آیا همه ایرانی‌ها آسیایی هستند؟ آیا همه آسیایی‌ها در ایران زندگی می‌کنند؟ 

پاسخ: خیر – هر ایرانی آسیایی است. اما برخی آسیایی ها ایرانی نیستند. مفهوم آسیایی عام تر از ایرانی است.

– میان مصادیق اسب و پرنده چه رابطه‌ای وجود دارد؟ 

پاسخ: هیچ مصداق مشترکی ندارند و با هم نازسازگارند یعنی هیچ اسبی یافت نمی شود که پرنده باشد و هیچ پرنده ای نداریم که اسب باشد.

– میان مصادیق سنگ و سفید چه رابطه‌ای برقرار است؟ آیا همگی سنگ‌ها سفید هستند؟ آیا همگی اشیای سفید از جنس سنگ هستند؟

پاسخ: هم مصداق مشترکی دارند و هم مصادیق مخصوص خود. برخی از سنگ ها سفید هستند و برخی سنگ ها سفید نیستند و همچنین برخی از اشیای سفید، سنگ هستند و برخی از اشیاء سفید، سنگ نیستند.

حل تمرین صفحه ۲۴ درس ۳ منطق دهم انسانی

با رسم شکل نسبت میان مفاهیم زیر را مشخص کنید:

آفریقایی – آسیایی: (تباین)
مسلمان – آسیایی: (عموم و خصوص من وجه)
هندی – آسیایی: (عموم و خصوص مطلق)
مثلث – شکل سه ضلعی: (تساوی)

جواب فعالیت تکمیلی صفحه درس سوم منطق دهم انسانی

۱- جزئی یا کلی بودن کلمات زیر را مشخص کنید:

جزئی: پاسخ: میدان آزادی، جبرئیل، خوشهٔ پروین، خلیج فارس، ابن سینا، این کلاس، نرگس (اسم خاص)
کلی: پاسخ: عدد، خیابان، نرگس (نوعی گل).

۲- در جملات زیر جزئی یا کلی بودن کلمات مشخص شده را معین کنید:

الف) حافظ، حافظ قرآن بود. پاسخ: حافظ نخست جزئی و حافظ دوم کلی است.
ب) خطر سقوط بهمن، در بهمن زیاد است. پاسخ: بهمن در هر دو مورد کلی است.
ج) نجف اشرف و مرقد امامزادگان از زیارتگاه‌های اسلامی هستند. پاسخ: «نجف اشرف» جزئی و «مرقد امام زادگان» کلی است.

۳- با رسم شکل، مشخص کنید میان دو مفهوم کلی زیر چه نسبتی از میان نسبت‌های چهارگانه برقرار است؟

شاعر ــ دانش آموز، مثلث ــ دایره، مثلث ــ شکل، عدد قابل تقسیم بر دو ــ زوج، مثلث ــ مثلث متساوی الاضلاع، پرنده ــ سیاه، شعرــ غزل، موازی ــ متقاطع

پاسخ: شاعر – دانش آموز: (عموم و خصوص من وجه)
مثلث – دایره: (تباین)
مثلث – شکل (عموم و خصوص مطلق)
عدد قابل تقسیم بر دو- زوج (تساوی)
مثلث – مثلث متساوی الاضلاع: (عموم و خصوص مطلق)
پرنده – سیاه: (عموم و خصوص من وجه)
شعر – غزل: (عموم و خصوص مطلق)
موازی – متقاطع: (تباین).

۴- با در نظر گرفتن نسبت‌های چهارگانه میان مفاهیم زیر، آنها را طبقه‌بندی کنید:

الف) انسان، اسب، گیاه، مرد، زن، پیرمرد، حیوان، پسر بچه، پیر زن، موجودات زنده
ب) خراسانی، آسیایی، انسان، تهرانی، کربلایی، اهوازی، آفریقایی، عراقی، مشهدی، ایرانی، خوزستانی

پاسخ: در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید:

جواب فعالیت تکمیلی صفحه درس سوم منطق دهم انسانی

قبلی: جواب درس دوم منطق دهم انسانی

توجه: شما دانش آموز پایه دهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و فعالیت های دروس کتاب منطق دهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات درس ۳ سوم کتاب منطق پایه دهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 💖

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =