سبک زندگی

جواب درس ۸ هویت اجتماعی دوازدهم ؛ بعد فرهنگی هویت ایران

گام به گام درس 8 کتاب هویت اجتماعی پایه دوازدهم (علوم اجتماعی) جواب صفحه 67 و 71 و 72

جواب سوال های درس هشتم (۸) هویت اجتماعی دوازدهم که شامل گفت و گو کنید صفحه ۶۷ تحلیل کنید صفحه ۷۱، مفاهیم اساسی، خلاصه کنید و آنچه از این درس آموختیم صفحه ۷۲ می باشد را در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا برای شما آماده کرده ایم.

پاسخ درس بعدی: جواب درس ۹ هویت اجتماعی دوازدهم

جواب درس ۸ هویت اجتماعی دوازدهم
جواب درس ۸ هویت اجتماعی دوازدهم

جواب گفت و گو کنید صفحه ۶۷ هویت اجتماعی دوازدهم

امروزہ رسانه‌ها و فضای مجازی با عبور از مرزهای جغرافیایی، سیاسی و فرهنگی جوامع، تعامل فرهنگی را از سطح محققان و مولدان فرهنگی به عموم کاربران و مصرف‌کنندگان فرهنگی منتقل کرده است و از سوی دیگر تعامل فرهنگى را از سطح نمادها و هنجارها به عمق عقاید و ارزش‌ها می‌کشاند. بدین‌وسیله عقاید، ارزش‌ها و فرهنگ‌های توحیدی، اسطوره‌ای و دنیوی با کمیت و کیفیت نابرابر در دسترس همه قرار می‌گیرند و بدین ترتیب رسانه‌ها و فضای مجازی عرصه‌ی مهم‌ترین منازعه هویتی می‌شوند. فضای مجازی چه فرصت‌ها و تنگناهایی برای ساماندهی درست این منازعه هویتی دارد؟ ما برای پاسداری از هویت فرهنگی خود چە ظرفیت‌های بالقوہ و بالفعلی داریم؟ برای حفظ و بسط هویت فرهنگی خودمان در سطح فردى و اجتماعى (محلی و ملّی) منطقه‌ای و جهانی چه تکالیفی داریم؟ شما چه پیشنهاداتی دارید؟
✅جواب:

فرصت‌ها و تنگناهای فضای مجازی در منازعه هویتی

  1. فرصت‌ها:
    • گسترش آگاهی و شناخت فرهنگی: امکان ارائه فرهنگ و هویت ایرانی-اسلامی به مخاطبان جهانی.
    • شبکه‌سازی و ارتباطات مؤثر: ایجاد ارتباط میان افراد و گروه‌های هم‌هویت در سراسر جهان.
    • مقابله با تهدیدها: تولید محتوای اصیل برای مقابله با هجمه‌های فرهنگی.
    • دسترسی سریع و گسترده: افزایش دسترسی به منابع معتبر هویتی.
  2. تنگناها:
    • تضعیف ارزش‌ها و هنجارها: نفوذ فرهنگ‌های بیگانه و مغایر با هویت ملی.
    • انباشت اطلاعات سطحی: جایگزینی عمق فرهنگ با محتواهای کم‌ارزش.
    • وابستگی به ابزارهای خارجی: عدم تکیه بر زیرساخت‌های بومی.

ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل برای پاسداری از هویت فرهنگی

  • ظرفیت‌های بالقوه:
    • پیشینه تاریخی غنی ایران و تمدن اسلامی.
    • زبان و ادبیات فارسی به‌عنوان حامل ارزش‌های فرهنگی.
    • گنجینه نمادها و آیین‌های ملی و دینی.
  • ظرفیت‌های بالفعل:
    • رسانه‌های ملی و بومی برای تولید و نشر محتوای فرهنگی.
    • دانشگاه‌ها، پژوهشگران و نخبگان فرهنگی برای تقویت هویت.
    • نهادهای فرهنگی و دینی برای اشاعه ارزش‌ها.

تکالیف فردی و اجتماعی

  1. در سطح فردی:
    • آشنایی عمیق با تاریخ و فرهنگ ملی.
    • تقویت سواد رسانه‌ای و توانایی تشخیص محتوای صحیح از نادرست.
    • ایجاد تعادل میان استفاده از فضای مجازی و حفظ ارتباطات واقعی.
  2. در سطح اجتماعی (محلی و ملی):
    • حمایت از تولید محتوای فرهنگی-هویتی.
    • استفاده از رسانه‌های داخلی برای اشاعه هویت ملی.
    • تقویت زبان فارسی و آموزش ارزش‌های دینی و ملی.
  3. در سطح منطقه‌ای و جهانی:
    • معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی در عرصه‌های جهانی.
    • همکاری فرهنگی با کشورهای دارای هویت نزدیک.
    • تولید محتوای چندزبانه و جهانی‌سازی نمادهای فرهنگی.

پیشنهادات

  • راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی بومی با قابلیت‌های گسترده.
  • حمایت مالی و معنوی از تولیدکنندگان محتوای فرهنگی.
  • تقویت آموزش سواد رسانه‌ای در مدارس و دانشگاه‌ها.
  • ایجاد کمپین‌های فرهنگی-هویتی در فضای مجازی برای معرفی ارزش‌های ایرانی-اسلامی.
  • استفاده از فناوری‌های نوین (مانند هوش مصنوعی) برای تحلیل و تقویت محتوای فرهنگی.

این اقدامات می‌تواند نقش مهمی در حفظ و بسط هویت فرهنگی ایران داشته باشد.

جواب تحلیل کنید صفحه ۷۱ هویت اجتماعی دوازدهم

حجاب و پوشش به عنوان نماد هویت جوامع اسلامی در صد سال اخیر فراز و فرودهایی داشته است. در دوران رضاخان، حجاب مسئله و معضل درون جامعه ایران بود و زنان مسلمان اجازه رعایت ضوابط دینی خود را نداشتند. اینک حجاب مسئل کشورهای اروپایی شده است و برخی از کشورهای اروپایی از ورود زنان با حجاب به مراکز آموزشی ممانعت می‌کنند. مسئله شدن حجاب در کشورهای اروپایی را با توجه به هویت فرهنگی جوامع اسلامی تحلیل کنید.

✅جواب: پس از انقلاب اسلامی، حجاب در غرب به عنوان نماد اسلام تلقی شد و از این رو حساسیت ها نسبت به آن افزایش یافت. در برخی کشورها، حضور زنان با حجاب در مراسم رسمی و مراکز علمی ممنوع است. عواملی چون صدور انقلاب اسلامی، تعامل فرهنگی و اجتماعی کشورهای اسلامی با کشورهای اروپایی، تقابل فرهنگی کشورهای اسلامی با کشورهای اروپایی از جمله عوامل این موضوع است.

پاسخ مفاهیم اساسی صفحه ۷۲ هویت اجتماعی دوازدهم

✅جواب:

  • هویت ایرانی اسلامی انقلابی
  • انقلاب اسلامی ایران
  • بیداری اسلامی

خلاصه کنید صفحه ۷۲ هویت اجتماعی دوازدهم

✅جواب: ایرانیان با مشارکت در حیات فکری جهان اسلام، زبان فارسی را به زبان دوم جهان اسلام تبدیل کردند.
انقلاب اسلامی ایران با بازگشت به توحید و معنویت، افق های جدیدی را به روی جهان اسلام گشود.
قدرت سیاسی و انقلابی غرب در ابتدا بخش هایی از ذهن مسلمانان را وارد خودباختگی فرهنگی کرد.

آنچه از این درس آموختیم صفحه ۷۲ هویت اجتماعی دوازدهم

✅جواب: هویت ایرانی در گذر زمان تغییرات بسیاری کرده است؛ این تغییرات به قبل و بعد از اسلام تقسیم می‌شود. بعد از ظهور اسلام و حضور آن در ایران، هویت ایرانی، بعدی توحیدی – دینی گرفت. جهان اسلام در طول تاریخ خود با هجوم نظامی و سیاسی اقوام گوناگون مواجه شده و برخوردهای متفاوتی با این هجوم‌ها داشته؛ انواع برخورد اسلام با این هجوم‌ها عبارت است از: دفع مهاجمان، جذب و هضم مهاجمان، خود باختگی فرهنگی. هویت ایرانی پس از انقلاب اسلامی تغییر کرد و به خویشتن الهی و توحیدی خود بازگشت.

پاسخ درس قبلی: جواب درس ۷ هویت اجتماعی دوازدهم

☑️ در این نوشته جواب درس ۸ هویت اجتماعی دوازدهم را مرور کردیم، جهت مشاهده گام به گام سایر درس های کتاب کافیست شماره درس را به همراه عبارت ماگرتا در گوگل جست و جو کنید. همچنین اگر سوالی دارید آن را از قسمت دیدگاه بپرسید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =