مطلب پیشنهادی :
ad
+
سبک زندگی

جواب فعالیت های درس ۱۸ مطالعات اجتماعی ششم ❤️ دریا، نعمت خداوندی

پاسخ تمامی فعالیت های درس هجدهم 18 مطالعات ششم ابتدایی درس دریا، نعمت خداوندی در صفحه 112 ، 114 ، 115 و 116

جواب فعالیت های درس ۱۸ مطالعات اجتماعی ششم ؛ دریا، نعمت خداوندی در ادامه به پاسخ تمامی فعالیت درس هجدهم 18 مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی در صفحه ۱۱۲ ، ۱۱۴ ، ۱۱۵ و ۱۱۶ را برای شما کلاس ششمی ها آماده کرده ایم. در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا کنار ما باشید.

همچنین بخوانید : جواب فعالیت های درس ۱۹ مطالعات ششم

گام به گام درس ۱۸ مطالعات اجتماعی ششم
گام به گام درس ۱۸ مطالعات اجتماعی ششم

جواب فعالیت های درس ۱۸ مطالعات ششم

در ادامه به پاسخ گام به گام متن درس هجدهم 18 مطالعات اجتماعی ششم داریم :

جواب فعالیت ۱ صفحه ۱۱۲ مطالعات اجتماعی ششم

فعالیت ۱ : یک کره جغرافیایی یا نقشه جهان نما به کلاس بیاورید و به کمک معلم، مسیر کشتیرانی از خلیج فارس و تنگه هرمز تا اقیانوس ها را دنبال کنید.

خلیج فارس از طریق تنگه هرمز و سپس دریای عمان به اقیانوس هند منجر میشود. از این طریق می توان با کشتی از خلیج فارس به اقیانوس هند راه یافت.

کشورهای مهم نفت خیز اطراف خلیج فارس را به یکدیگر نشان دهید.

کشورهای مهم نفت خیز اطراف خلیج فارس: ایران، عربستان، کویت، بحرین و قطر

جواب فعالیت ۲ صفحه ۱۱۲ مطالعات ششم

فعالیت ۲ : چرا خلیج‌فارس از دیرباز مورد توجّه کشورهای قدرتمند بوده است و آنها همواره در پی نفوذ به این منطقه هستند؟ در کلاس گفت‌وگو کنید.

از آنجایی که خلیج فارس سرشار از منابع نفت و گاز است، نفتکش های عظیم نیز هر روز کشورهای نفت خیز را از طریق خلیج فارس و تنگه هرمز به کشورهای دیگر جهان منتقل می کنند. کشتی های تجاری نیز از این مسیر برای حمل کالاهای خود استفاده می کنند، از این رو کشورهای قدرتمند همواره به دنبال نفوذ به این منطقه ارزشمند هستند.

جواب فعالیت ۳ صفحه ۱۱۴ مطالعات اجتماعی ششم

یک کنسرو ماهی را به کلاس بیاورید و با راهنمایی معلّم برچسب مشخّصات (تاریخ مصرف، نوع ماهی، طریقه‌ٔ مصرف، محلّ تولید و …) آن را بررسی کنید.
چگونه می‌توانیم کنسرو ماهی فاسد شده را تشخیص بدهیم؟

جواب: اگر کنسرو ماهی فاسد باشد. درب قوطی بلند شده و باد کرده می شود. به تاریخ انقضاء روی قوطی نیز توجه می کنیم.

جواب فعالیت ۴ صفحه ۱۱۵ مطالعات ششم

فعالیت ۴ : همفکری کنید و ده شغل را فهرست کنید که با دریا سر و کار دارد.

ماهیگیری، قایق رانی، کشتی سازی، ملوانی، کنسروسازی، غواصی، کار بر روی سکوهای نفتی، کار در سازمان شیلات، آموزش شنا، کار در سازمان بنادر و کشتیرانی، بارگیری و تخلیه کالا در کشتی، انبارداری در بنادر و ….

جواب فعالیت ۵ صفحه ۱۱۵ مطالعات اجتماعی ششم

فعالیت ۵ : الف) فرض کنید شما و دوستانتان برنده جایزه سفر دو روزه به دریا شده‌اید؛ اما محل دقیق آن را باید خودتان انتخاب کنید. با همفکری یکدیگر مکانی را روی نقشه انتخاب کنید و برای نظر خود دلیل بیاورید.

به جزیره کیش می رویم چون مناطق دیدنی و توریستی جذاب و خوبی دارد و لباس های مدرن و باکلاسی در این جزیره وجود دارد و سفری به یاد ماندنی را به جا می گذارد.

ب) به این دو تصویر، توجّه و پرس‌وجو کنید هر یک از این سازمان‌ها چه وظیفه‌ای دارند و در چه زمینه‌ای فعّالیت می‌کنند؟

سازمان شیلات جمهوری اسلامی ایران در امور مربوط به ماهیگیری و صید در دریا (مرجان، مروارید و …)، خرید شناورهای صیادی، آموزش ماهیگیران و امور مربوط به قایق های صیادی، تولید کنسرو و … فعال است.

سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در اموری از قبیل نظافت و لایروبی بنادر، ساخت اسکله حمل و نقل کشتی و … فعال است.

جواب فعالیت ۶ صفحه ۱۱۶ مطالعات ششم

یکی از دو فعّالیت زیر را انتخاب کنید و انجام دهید.
الف) با راهنمایی معلّم و به طور گروهی پوستری درباره حفاظت از دریا طرّاحی و رنگ‌آمیزی کنید و روی آن یک پیام هشدار بنویسید.

پاسخ پیشنهادی: می توانید از افرادی که در حال پاکسازی سواحل از زباله هستند تصویری بکشید و سپس آن را به دلخواه نقاشی کنید و روی آن این پیام را بنویسید: آلودگی دریاها = مرگ آبزیان.

ب) همفکری و فعالیّت‌هایی را بیان کنید که به محیط‌ زیست دریا آسیب می‌رساند.

ریختن زباله های سمی و شیمیایی به دریاها، ریختن نفت در دریا، مرگ بی رویه و بی موقع آبزیان و ….

سپس بگویید اگر شما مسئول یک منطقه ساحلی بودید برای حفظ دریا – این نعمت خداوندی – چه کارهایی می‌کردید؟

پاسخ پیشنهادی: از انتقال نفت از طریق دریا، ریختن زباله به دریاها توسط کشتی ها و نفتکش های بزرگ و ورود آب های آلوده به دریا جلوگیری می کردم و نفتکش ها را کاملا ایمن می کردم تا دریا را آلوده نکنند. . آموزش و اطلاع رسانی به مردم مهمترین کاری است که انجام می دادم و با قانون شکنان برخورد جدی می کردم.

اکنون که این فصل را به پایان رساندید، روی یک کاغذ بنویسید درباره‌ی دریا چه سؤال‌های دیگری دارید؟

  • آیا آب دریا قابل تصفیه است؟
  • آیا می توان آب دریای خزر را از طریق آب راهه ای به خلیج فارس منتقل کرد؟
  • چرا دریا آبی است؟
  • آیا دریای عمان نفت دارد؟
  • آیا جزیره ای در دریای عمان وجود دارد؟
  • نمک از آب دریا چگونه استخراج می شود؟
  • چرا دریا موج می زند؟
  • راه های حفاظت از محیط زیست و دریا چیست؟

همچنین بخوانید : جواب فعالیت های درس ۱۷ مطالعات ششم

☑️ پاسخ سوالات فعالیت درس ۱۸ مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی فصل نهم دریا، نعمت خداوندی صفحه ۱۱۲ ، ۱۱۴ ، ۱۱۵ و ۱۱۶ را در این نوشتار دیدید، امیدوارم از آن استفاده کرده باشید. برای پیدا کردن جواب های بیشتر در آخر عبارت جستجو شده خود در گوگل عبارت ماگرتا را قرار دهید. اگر سوالی هم داشتید در قسمت پایین برای مان دیدگاه بگذارید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

‫50 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − سه =