مطلب پیشنهادی :
ad
+
سبک زندگی

بر اساس روایات، مراد از طعام در آیه ۲۴ سوره عبس کدام است؟

پاسخ به سوال بر اساس روایات مراد از طعام در آیه 24 سوره عبس کدام است با توضیحات کامل و شرح دقیق

در ادامه به جواب سوال بر اساس روایات مراد از طعام در آیه ۲۴ سوره عبس کدام است را می خوانیم.

سوالات دیگر این هفته :
بر اساس آیه ۱۶۸ سوره شعراء، در برخورد با بدکاران کدام گزینه درست است؟
و
جدایی حضرت موسی و خضر پس از چه ماجرایی اتفاق افتاد؟

بر اساس روایات مراد از طعام در آیه ۲۴ سوره عبس کدام است

بر اساس روایات مراد از طعام در آیه ۲۴ سوره عبس کدام است

پاسخ به سوال بر اساس روایات مراد از طعام در آیه ۲۴ سوره عبس کدام است درسهایی از قرآن :

۱) آنچه از معلم می‌آموزیم
۲) آنچه از علم خود می‌دانیم
۳) آنچه به دیگران می‌آموزیم

جواب صحیح گزینه (۱) یعنی آنچه از معلم می‌آموزیم می باشد.

۱ – نگاه به خوراکى ها و توجّه به روند تولید و مصرف آن، امرى ضرورى و برانگیزنده انسان به انجام دادن فرمان هاى خداوند

فلینظر الإنسـن إلى طعامه

فرمان به دقت در طعام، با حرف «فاء» بر آیه قبل تفریع شده است تا این نکته را برساند که این اندیشه، انسان را به انجام دادن اوامر الهى وادار مى کند. وجود کلمه «الإنسان» در آیات قبل، گرچه از تکرار آن بى نیاز مى کرد و اکتفا به ضمیر آن ممکن بود; ولى بار دیگر به این لفظ تصریح شد تا بیانگر تفاوت مصداق انسان در دو آیه باشد. در آیه قبل مراد کافران بود و این آیه به همه انسان ها نظر دارد.

۲ – اندیشیدن در زمینه پیدایش مواد غذایى و تأمّل در مراحل تولید و مصرف آن، از میان برنده کفر به خداوند است.

فلینظر الإنسـن إلى طعامه

فرمان به دقت در طعام (به قرینه «قتل الإنسان ما أکفره» در آیات پیشین ـ ارائه رهنمودى براى ایمان به خدا و کنار نهادن کفر است.

۳ – خوراکى هاى انسان، همانند مراحل رشد و فناى جسم او، دربردارنده دلایل و نشانه هاى خداوند است.

فلینظر الإنسـن إلى طعامه

مراد از نظر به طعام ـ به قرینه آیات بعد ـ نظر به اسباب و نتایج آن و وابسته بودن مراحل پیدایش آن به خداوند است. عطف آیاتى که درباره غذاى انسان است، بر آیاتى که از حدوث و مرگ جسم او سخن گفته بود; نشانه هماهنگى نعمت هاى درونى و برونى انسان در دلالت بر خداوند است.

۴ – توجّه به تأمین مواد غذایى انسان از سوى خداوند، بازدارنده او از کفران نعمت و وادارسازنده او به شکرگزارى است.

ما أکفره … فلینظر الإنسـن إلى طعامه

چنانچه «کفر» در «ما أکفره» به معناى کفران نعمت باشد، ارتباط این آیه با آیات پیشین، بیانگر برداشت یاد شده است.

۵ – «زید الشحّام عن أبى جعفر(ع) فى قول اللّه عزّوجلّ: «فلینظر الإنسان إلى طعامه» قال: قلت: ما طعامه؟ قال: علمه الذى یأخذه عمّن یأخذه;(1)

زید شحّام از امام باقر(ع) درباره قول خداى عزّوجلّ «فلینظر الإنسان إلى طعامه» روایت کرده و مى گوید: به امام(ع) گفتم: طعام انسان [که باید به آن نظر کند ]چیست؟ فرمود: علم او است که آن را فرامى گیرد; [باید نگاه کند] که از چه کسى فرامى گیرد».

سوالات دیگر این هفته :
آیه ۲۶۴ سوره بقره از چه امری نهی می‌کند؟
و
آیه ۲۴ سوره کهف، به چه امری سفارش می‌کند؟

مخاطبان عزیز اگر سوالی درباره سایر درسهایی از قرآن دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید تا کارشناسان ما پاسخ آن را برای شما در سایت قرار دهند.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو − یک =