جواب پودمان نوآوری و فناوری کاروفناوری هفتم صفحه ۵ تا ۱۵
گام به گام کار کلاسی و پرسش های پودمان اول نوآوری و فناوری کاروفناوری هفتم صفحه 4 ، 5 ، 6 ، 7 ، 8 ، 9 ، 10 ، 11 ، 12 ، 13 ، 14 و 15
جواب سوالات پودمان ۱ نوآوری و فناوری کتاب کاروفناری هفتم که شامل سوال های کار کلاسی، پرسش و بررسی صفحه ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴ و ۱۵ کار و فناوری کلاس هفتم را در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا برای شما دانش آموز عزیز فراهم کرده ایم.
پودمان بعدی: جواب پودمان کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات کاروفناوری هفتم
جواب کار کلاسی صفحه ۴ کاروفناوری هفتم
بررسی چند اختراع و نوآوری: به کمک دوستان خود، یک گروه تشکیل دهید و چند اختراع را که در پیرامونتان وجود دارد در جدول ۱-۱، به همراه هدف از اختراع آنها، بنویسید.
نام اختراع و نوآوری | هدف از اختراع و نوآوری |
---|---|
چرخ خیاطی | سرعت و دقت در دوخت و دوز |
کولر گازی | کیفیت سرمای زیاد و استفاده در مناطق مرطوب |
چرخ گوشت | خرد کردن و ریز کردن سریع گوشت |
فندک | ایجاد جرقه یا شعله |
لپ تاپ | کار کردن با رایانه در هر جا و مکانی و …. |
پاسخ کار کلاسی های صفحه ۵ پودمان نوآوری و فناوری کلاس هفتم
بررسی چند اختراع الهام گرفته شده از طبیعت: در گروه خود، چند اختراع الهام گرفته از آفرینش را در جدول ۲-۱ بنویسید.
نام آفریده یا موجود طبیعی | اختراع الهام گرفته از آن |
---|---|
چشم | دوربین عکاسی |
دندان – سنگهای تیز | چاقو |
تار عنکبوت | تور ماهیگیری، جلیقه ضد گلوله |
کلیه | دستگاه دیالیز |
باز و بستن و شناسایی اجزای یک وسیله: با راهنمایی دبیر خود و پس از باز و بستن یک وسیله دلخواه، جدول ۳-۱ را پر کنید.
⭐ نام وسیله: دوچرخه
بخش های مهم وسیله | وظیفه بخش | اجزای ثابت بخش | اجزای متحرک بخش |
هدایت و فرمان | کنترل حرکت دوچرخه | ترمزها | فرمان، ساچمه ها، دو شاخه |
چرخ | حرکت دورانی به انتقالی | میل محور | لاستیک، ساچمه، پره |
جواب بررسی صفحه ۶ نوآوری و فناوری کاروفناوری هفتم
در گروه های چند نفری زندگی نامه چند مخترع ایرانی را که اختراعات و نوآوری هایی داشته اند، بررسی و جدول ۴-۱ را کامل کنید.
مخترعین و نوآوران | اختراع و نوآوری | هدف از اختراع و نوآوری |
---|---|---|
شیخ بهایی | حمامی که با یک شمع گرم می شد | استفاده از گازهای فاضلاب و گرم کردن حمام |
جابر بن حیان | ظروف سفالی براق | استفاده از لعاب برای دوام بیشتر |
خوارزمی | زیج خوارزمی | جداولی برای ستاره شناسی |
جواب کار کلاسی صفحه ۷ پودمان نوآوری و فناوری
ارتباط اجباری برای پرورش خلاقیت: با کمک دبیر خود جدول ۵-۱ را پر کنید. در این جدول با روشی که دوست دارید بین گزینه های ستون اول و ردیف اول ارتباط برقرار کنید. چیزهایی را به جدول بیفزایید یا یک بازی اختراع کنید.
– | چرخ | خوشمزه | بال | پرنده |
---|---|---|---|---|
صندلی | صندلی به شکل چرخ | شیرینی خوشمزه به شکل صندلی | صندلی بالدار – بالی به شکل صندلی | صندلی پرنده پرنده ای به شکل صندلی |
کتاب | کتابی به شکل چرخ قفسه کتاب چرخان | کتابی در مورد خوشمزه بودن غذاها | کتاب در مورد بال | کتابی به شکل پرنده |
کفش | کفش چرخدار اسکیت | شکلاتی خوشمزه به شکل کفش | کفش بالدار کفشی به رنگ بال طاووس | کفش پرنده |
گل | گل با چرخ های حرکت کننده | گلی به طرح شیرینی خوشمزه | بالی به شکل گل | پرنده با بوی گل |
نیمکت | نیمکت چرخ دار | شیرینی به شکل نیمکت | نیمکتی به اندازه بال | نیمکت پرنده |
جواب کار کلاسی صفحه ۸ کاروفناوری هفتم
بارش فکری: گروهی تشکیل دهید و با کمک دبیر خود درباره یکی از موارد زیر و ایده های دیگر، روش بارش فکری را به کاربرید و نتیجه را در زیر بنویسید.
۱- چگونه می توانید در حیاط، بازی های بهتری داشته باشید؟
پاسخ: انجام بازی های گروهی، از دویدن های بی جا و پر خط دوری کنیم، نداشتن بهتر بودن از بقیه و رقابت الکی در بازی،
۲- برای اینکه خودکار خود را تا پایان یافتن جوهرش، گم نکنید، چه باید کرد؟
پاسخ: در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید:
جواب پرسش صفحه ۸ پودمان کلاس هفتم
اگر تنها دو ظرف ۳ و ۱۰ لیتری داشته باشید چگونه می توانید با این دو ظرف، ۸ لیتر آب از رودخانه بردارید؟
پاسخ: برای ساختن یک ظرف دو لیتری ابتدا ظرف ۱۰ لیتری را پر کرده و با ظرف ۳ لیتری خالی سه بار از آب آن را خالی می کنیم. در نهایت یک لیتر آب در ظرف ۱۰ لیتری باقی می ماند. آن یک لیتر را در ظرف ۳ لیتری خالی می ریزیم یک ظرف با گنجایش ۲ لیتر به وجود می آید. ظرف ۱۰ لیتری خالی شده را کاملا پر می کنیم و سپس مقداری از آن را در ظرف ۲ لیتری می ریزیم تا پر شود حجم آب باقی مانده ۸ لیتر می باشد.
۸ = ۱۰- ( ۳- (۱۰-۳-۳-۳))
پاسخ کار کلاسی صفحه ۸ و ۹ کار و فناوری کلاس هفتم
پ) پرورش خلاقیت: روش سومی را که دبیر سر کلاس آموزش میدهد در گروه اجرا کنید، سپس آن را در برگه صفحه بعد بنویسید.
پاسخ: در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید:
حل سوالات کار کلاسی صفحه ۱۰ پودمان کلاس هفتم
طراحی و ساخت:
گروه ما می خواهد وسیله ای بسازد که …بتوانیم اجسام خطرناک را برداریم….. برای این کار میتوانیم از نخ، چسب، کاغذ، کش لاستیکی، آهنربا، مقوا، تکه چوب و هر آنچه در دسترس است استفاده کنیم. این اختراع ما خواهد بود و در آینده کار مردم را آسانتر میکند و به نوآوری تبدیل خواهد شد.
جدول ۶-۱ فرم خلاصه گزارش طراحی و ساخت .….دست مصنوعی .. را در دفتر میکشیم و آن را تکمیل میکنیم.
نکته: دانش آموز گرامی شما با خلاقیت هر وسیله ای می توانید بسازید مثال زیر فقط یک نمونه است. حتما لازم نیست این پروژه را بسازید، این یک نمونه می باشد و شما هر پروژه دیگری را هم می توانید بسازید و مراحل ساخت و کارکردش را در جدول پایین تایپ کنید.
مراحل | شرح |
---|---|
نياز | داشتن وسيله اى قابل كنترل براى برداشتن اجسام خطرناک ودور |
بررسى نياز ومسئله | این وسیله چه مشخصاتی دارد و چه لزومى به ساخت توليد دارد |
برنامه ریزى اجراى كار | مطالعه، گردآورى وسايل و ابزار، ساخت، آزمايش، توليد انبوه |
بررسى اطلاعات | بررسی نمونه های مشابه و ترمیم یا ارتقای آن و الكو كرفتن از آن |
بررسی و ارائه راه حل ها | ارائه پيشنهادات مختلف جهت ساخت بهتر محصولى كارا و مفيد |
انتخاب راه حل | بر اساس توان و هزینه و خلاقیت راه های ساخت را بررسی کنیم |
توليد | شروع كار ساخت و توليد محصول با ابزار و وسايل طبق نقشه |
آزمايش و بهبود | تست، ارزیابی و آزمایش محصول و پيداكردن ايرادات احتمالى |
ارائه و ثبت محصول | ارائه نمونه ساخته شده به بازار ودريافت سفارش جهت توليد بيشتر |
پاسخ کار کلاسی صفحه ۱۱ کار و فناوری کلاس هفتم
تعیین چند فناوری برای یادسپاری: با هم اندیشی در گروه خود، برای آسان شدن یادسپاری پنج کلمه «زنبور، یک، نوآوری، گیاه، دانه»، سه فناوری ارائه کنید و در جدول ۷-۱ بنویسید.
شماره فناوری | توضیح آن |
---|---|
۱ | استفاده از فناوری سر واژه نویسی : واژه زندگی ز: زنبور ن: نوآوری د: دانه گ: گیاه ی: یک |
۲ | نوشتن یک شعر یا جمله یا داستان کوتاه: یک زنبور با نوآوری دانه یک گیاه را به شکل کندو در آورد. |
۳ | استفاده از یک نقاشی و تصویر |
حل سوالات کار کلاسی صفحه ۱۲ پودمان کلاس هفتم
بیان چند راه حل برای پیشرفت کشور: به صورت گروهی برای پیشرفت کشور در بخش فناوری، راه حل هایی را ارائه دهید و در جدول ۸-۱ بنویسید.
راه حل | نمونه |
---|---|
۱ | تحقیق و کار در پیشرفت فناوری های هوا و فضا |
۲ | پیشرفت در فناوری هسته ای |
۳ | انجام فناوری های پزشکی و بهداشت |
۴ | کار و تحقیق در فناوری نانو تکنولوژی |
جواب کار کلاسی های صفحه ۱۳ نوآوری و فناوری کلاس هفتم
فناوری طبیعی و فناوری مصنوعی:
با بررسی شکل ۱۰-١ و راهنمایی دبیر به پرسشهای زیر پاسخ دهید:
۱- دانه چه گیاهی در شکل نشان داده شده است؟
پاسخ: گیاه بابا آدم یا زردان تصویر این گیاه در ابتدای قسمت فناوری و نوآوری آورده شده است.
۲- از روی این دانه چه محصول فناوری مصنوعی ساخته شده است؟
پاسخ: چسب خود چسب یا چسب نر و ماده یا ولکرو Velcro
۳- کاربرد محصول فناوری نشان داده شده چیست؟
پاسخ: در لباس ها و وسایل مختلف ورزشی پزشکی، کفش ها، فشارسنج، کمربند طبی و …
نمونهای ازمحصولهای فناوری طبیعی و مصنوعی
در گروه خود نمونهای از محصولهای فناوری طبیعی را که مصنوعی آن نیز وجود دارد، تعیین کنید و ویژگی آن را بنویسید.
پاسخ: ۱- باران مصنوعی با بارورکردن ابرها
۲- از روی فناوری طبیعی مسیر یابی خفاش
۳- ساخت تیر آهن های لانه زنبوری با الهام از شکل ساخت کند.
همچنین بخوانید: جواب پودمان ۳ جست و جو جمع آوری اطلاعات کاروفناوری هفتم
جواب کار کلاسی صفحه ۱۴ نوآوری و فناوری کلاس هفتم
بررسی پنکه از دیدگاه سیستم: در گروه خود در مورد پنکه به پرسش های زیر پاسخ دهید:
۱- اگر اجزای یک سیستم (این وسیله) با هم ارتباط نداشته باشند این وسیله کار می کند؟
پاسخ: خیر، اگر یک اجزا یک سیستم با هم ارتباط نداشته باشند اصلا این مجموعه سیستم نیست و این وسیله کار نمی کند.
۲- چرا نمی توان پروانه این وسیله را، بدون تغییر دادن دیگر اجزا، بزرگ تر ساخت؟
پاسخ: چون اندازه یک پروانه به اندازه دیگر اجزا و قدرت تولید باد توسط پنکه بستگی دارد. اگر پروانه بزرگتر باشد باید دیگر قسمت ها نیز تغییر کنند.
۳- فرآیندهایی را که در این وسیله می توانید شناسایی کنید در زیر بنویسید.
پاسخ: تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی دورانی – تبدیل انرژی دورانی به انرژی حرکت باد.
پاسخ پرسش های صفحه ۱۴ پودمان نوآوری و فناوری کاروفناوری هفتم
به پرسش های زیر که درباره تفکر سیستمی است پاسخ دهید:
۱- آیا در کارهایی که به صورت گروهی انجام می دهید باید با دیگران هماهنگ باشید؟
پاسخ: بله، هماهنگی شرط لازم برای اجرای کار گروهی است.
۲- آیا کارهایتان را باید در زمان معینی تمام کنید؟
پاسخ: بله، در برنامه ریزی باید زمان پایان کار با پروژه تعیین شود.
۳- اگر شما کارتان را درست و خوب انجام ندهید آیا کار دیگران خراب می شود؟
پاسخ: بله در کار گروهی کار همه ی اعضا به هم وابسته است و درست کار نکردن یکی بر کار دیگران تاثیر دارد.
۴- چگونه می توانید با کمک دیگران به اهداف مشترک برسید؟
پاسخ: با همکاری، تعامل و انجام وظیفه به نحو احسن.
پاسخ کار کلاسی های صفحه ۱۵ پودمان نوآوری و فناوری کار و فناوری هفتم
بررسی چند سیستم در بدن انسان: در گروه خود، دستگاه ها و زیر سیستم های بدن انسان را در جدول ۹-۱ بنویسید.
دستگاه های بدن | کاربرد دستگاه | اجزا | ورودی | خروجی | شگفتی های آفرینش |
---|---|---|---|---|---|
بینایی | رساندن پیام های تصویری به شبکه مغز | مردمک – ماهیچه های چشم | نور اجسام – دریافت پیام از مغز | ارسال اطلاعات و پیام ها به مغز | چشم انسان قادر به دیدن و تشخیص۱۰ میلیون رنگ است |
خون رسانی | رساندن اکسیژن و مواد غذایی به بخش های مختلف بدن | سرخ رگ | اکسیژن، مواد غذایی | انتقال مواد زائد از سلول ها انتقال اکسیژن و مواد غذایی به سلول ها | در هر دقیقه ۲ بار به هر کدام از ۱۰ میلیون میلیارد سلول بدن غذا برده میشود. |
شنوایی | رساندن پیام صوتی به مغز | گوش خارجی – پرده گوش – عصب | اکسیژن – مواد غذایی | ارسال پیام های الکتریکی به مغز | یکی از وظایف سیستم شنوایی کمک به تعادل بدن است. |
تنفسی | دریافت اکسیژن | بینی – نای – ناژه – شش | هوای محیط | گازهای اضافی که بدن به آنها نیاز ندارد. | این سیستم گازهای اضافی که بدن به آنها نیاز ندارد را دفع میکند. |
بررسی سیستم در تیم ورزشی: اگر یک تیم ورزشی مانند … … را یک سیستم بدانید، اجزای (اعضای) آن و وظایف هر یک را در جدول ۱۰-۱ بنویسید، سپس به پرسش ها پاسخ دهید.
اعضای سیستم (تیم) | وظیفه |
---|---|
مربی | هدایت و کنترل تیم |
کاپیتان | دادن روحیه به تیم هماهنگ کننده بازیکنان کمک به اجرای دستورات مربی |
دروازبان | محافظت و دفاع از دروازه |
هافبک (بازیساز) | انتقال توپ از دفاع به خط حمله و بازی سازی در میدان |
مدافع | تلاش جهت نخوردن گل و جلو گیری از حمله تیم مقابل |
خط حمله | تلاش برای گل زدن و پیروزی تیم |
تماشاگران | ایجاد انگیزه در تیم و بازیکنان |
۱- چرا اگر بهترین بازیکن تیم ها نیز جمع شوند، نمی توان گفت بهترین تیم ورزشی تشکیل می شود؟
پاسخ: چون ممکن است در ارتباط بین اعضا مناسب نباشند و با هم هماهنگ نباشند.
۲- آیا بازیکن های یک تیم می توانند مستقل از هم کار کنند؟ چرا؟
پاسخ: خیر زیرا هدف تیم و هدف یک سیستم از هدف بازیکنان و اجزا مهم تر است.
۳- آیا می توان گفت سیستم، یک هدف مشخص دارد و همه اجزا باید برای رسیدن به آن هدف کمک کنند؟ چرا؟
پاسخ: بله سیستم یک یا چند هدف مشخص دارد و همه اجزا باید به آن کمک نمایند.
۴- آیا اگر یکی از اعضای تیم، وظیفه خود را به خوبی انجام ندهد تیم به هدف خود می رسد؟ چرا؟
پاسخ: خیر، زیرا رسیدن به هدف مرهون انجام خوب وظایف توسط اعضا می باشد.
همچنین بخوانید: گام به گام کاروفناوری هفتم با جواب
✅ به پایان جواب های پودمان نوآوری و فناوری کاروفناوری هفتم رسیدیم، برای مشاهده پاسخ سایر پودمان ها کافیست نام آن را به همراه عبارت ماگرتا در گوگل جست و جو نمایید. مثلا سرچ کنید «پودمان پرورش و نگه داری گیاهان ماگرتا».
عالی بهترین سایت
خوب است
✔️عالی هست
❌طولانی هستش
خسته نشی یه وقت
عالی است ولی زیاد استش
نه بابا خوبه
بهرین سایت اینترنت
عالیییییییییییییییییییییییییییییییییییی هستتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت
من عاشق سایت ماگرتا هستم
و خیلی خیلی از سایت ماگرتا تشکر میکنم
همچنین عاشق زنجیران هم هستم❤❤
من عاشق سایت ماگرتا هستم
و خیلی خیلی از سایت ماگرتا تشکر میکنم
به دادم رسیدی
مثل همیشه طوووووووووووووووووووووووووووووولانی بود
خخخخخیییییلللللییییی خوب
عالیییییییییییییییییی
عالی
عاللللللللللللللللیی
عالی هست
عالی ولی صفحات جابه شدند
خوب بود👍🏻👍🏻
عالیست خیلی به دردم خورد
عالیییییییییی