سبک زندگی

سوالات متن درس پنجم دینی یازدهم انسانی با جواب

نمونه سوال و جواب متن و پرسش های تشریحی و تعریف کنید و نقطه چین درس 5 پنجم دین و زندگی پایه یازدهم رشته انسانی

سوالات متن درس پنجم دینی یازدهم انسانی با جواب ؛ در این مقاله پاسخ و جواب نمونه سوال های تشریحی و تعریف کنید و جای خالی مهم امتحانی متن درس ۵ پنجم مسئولیت‌های پیامبر (ص) کتاب دین و زندگی ۲ یازدهم رشته ادبیات و علوم انسانی متوسطه دوم را قرار داده ایم. در ادامه با بخش دین و زندگی یازدهم انسانی ماگرتا همراه ما باشید.

سوالات درس قبلی: سوالات متن درس چهارم دینی یازدهم انسانی

سوالات متن درس پنجم دینی یازدهم انسانی با جواب
سوالات متن درس پنجم دینی یازدهم انسانی با جواب

پاسخ تمرینات این درس: جواب درس پنجم دین و زندگی یازدهم انسانی

نمونه سوال های امتحانی متن درس 5 پنجم دین و زندگی یازدهم انسانی با جواب

۱) تعلیمات قرآن کریم و سیرهٔ رسول خدا نشان میدهد که ایشان به عنوان فرستادهٔ خداوند، سهمسئولیت مهم را عهدهدار بود، آنها را نام ببرید و هر کدام را توضیح دهید.

پاسخ: ۱- دریافت و ابلاغ وحی: رسول خدا (ص) آیات قرآن کریم را به طور کامل از فرشته وحی دریافت می‌کرد و بدون ذرّه‌ای کم یا زیاد به مردم می‌رساند. پیامبر اکرم (ص) این مسئولیت را به طور کامل انجام داد و همهٔ آیات قرآن را برای مردم خواند. همچنین نویسندگانی را مأمور نوشتن قرآن نمود. عدهٔ زیادی نیز با اشتیاق، آیات قرآن را فرا می‌گرفتند و در سینهٔ خود حفظ و به آن عمل می‌کردند.

۲- تعلیم و تبیین تعالیم قرآن (مرجعیت دینی): پیامبر اکرم (ص)، علاوه بر رساندن وحی به مردم، وظیفهٔ تعلیم و تبیین آیات قرآن کریم را نیز بر عهده داشت تا مردم بتوانند به معارف بلند این کتاب آسمانی دست یابند و جزئیات احکام و قوانین را بفهمند و شیوهٔ عمل کردن به آن را بیاموزند. از این رو، گفتار و رفتار پیامبر (ص) اوّلین و معتبرترین مرجع علمی برای فهم عمیق آیات الهی است و مسلمانان با مراجعه به گفتار و رفتار آن حضرت، به معنای واقعی بسیاری از معارف قرآن پی می‌برند و شیوهٔ انجام دستورات قرآن را می‌آموزند. ما هم اکنون، نماز، روزه، حج و بسیاری دیگر از وظایف خود را که کلیات آنها در قرآن کریم آمده است، مطابق گفتار و رفتار رسول خدا انجام می‌دهیم. به راستی که ایشان اوّلین و بزرگ‌ترین معلم قرآن بوده است.

۳- اجرای قوانین الهی با تشکیل حکومت اسلامی (ولایت ظاهری): مسئولیت دیگر پیامبر اکرم (ص) ولایت بر جامعه است. ولایت به معنای سرپرستی و رهبری است. ایشان به محض اینکه مردم مدینه اسلام را پذیرفتند، به این شهر هجرت کرد و به کمک مردم آن شهر (انصار) و کسانی که از مکه آمده بودند (مهاجران)، حکومتی را که بر مبنای قوانین اسلام اداره می‌شد، پی ریزی نمود. ایشان مسجد مدینه را که در همان روزهای اول ورود به شهر ساخته شد، محل حکومت و رهبری خود قرار داد و به تدریج با توسعهٔ حکومت اسلامی، سایر احکام خداوند را در همهٔ ابعاد فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، قضایی، نظامی و …، با کمک مردم به اجرا درآورد و به گسترش عدالت پرداخت.

۲) چه کسانی را کاتبان و حافظان وحی می نامیدند؟

پاسخ: نویسندگان قرآن را «کاتبان وحی» و آنان که قرآن را به خاطر سپرده و حفظ می‌کردند، «حافظان وحی» می‌نامیدند.

۳) اولین و برترین کاتب و حافظ قرآن کریم، ………… بود.

پاسخ: حضرت علی (ع)

۴) چرا پیامبر اکرم ، علاوه بر رساندن وحی به مردم، وظیفهٔ تعلیم و تبیین آیات قرآن کریم را نیز برعهده داشت؟

پاسخ: تا مردم بتوانند به معارف بلند این کتاب آسمانی دست یابند و جزئیات احکام و قوانین را بفهمند و شیوهٔ عمل کردن به آن را بیاموزند.

۵) مسلمانان با مراجعه به گفتار و رفتار پیامبر چه چیزهایی را می آموزند؟

پاسخ: مسلمانان با مراجعه به گفتار و رفتار آن حضرت، به معنای واقعی بسیاری از معارف قرآن پی می‌برند و شیوهٔ انجام دستورات قرآن را می‌آموزند. ما هم اکنون، نماز، روزه، حج و بسیاری دیگر از وظایف خود را که کلیات آنها در قرآن کریم آمده است، مطابق گفتار و رفتار رسول خدا انجام می‌دهیم. به راستی که ایشان اوّلین و بزرگ‌ترین معلم قرآن بوده است.

۶) اولین و معتبرترین مرجع علمی برای فهم عمیق آیات الهی چیست؟

پاسخ: گفتار و رفتار پیامبر

۷) چند مورد از وظایفی که کلیات آنها در قرآن کریم آمده است و ما مطابق گرفتار و رفتار رسول خدا انجام می دهیم را نام ببرید.

پاسخ: نماز،‌ روزه و حج

۸) اولین و بزرگترین معلم قرآن کیست؟

پاسخ: پیامبر اکرم (ص)

۹) از مسئولیت های مهم پیامبر ولایت ظاهری را توضیح دهید.

پاسخ: مسئولیت دیگر پیامبر اکرم (ص) ولایت بر جامعه است. ولایت به معنای سرپرستی و رهبری است. ایشان به محض اینکه مردم مدینه اسلام را پذیرفتند، به این شهر هجرت کرد و به کمک مردم آن شهر (انصار) و کسانی که از مکه آمده بودند (مهاجران)، حکومتی را که بر مبنای قوانین اسلام اداره می‌شد، پی ریزی نمود.

۱۰) روایات متعددی از معصومین نقل شده است که اسلام را بر پنج پایه استوار دانسته اند، آنها را نام ببرید.

پاسخ: نماز، زکات، روزه، حج و ولایت

۱۱) مهمترین پایه اسلام …… است.

پاسخ: ولایت

۱۲) ضرورت های تشکیل حکومت اسلامی را نام ببرید و هر کدام را توضیح دهید.

پاسخ: الف) ضرورت اجرای احکام اجتماعی اسلام: اسلام یک دین کاملاً اجتماعی است؛ یعنی علاوه بر توجه به فرد، به زندگی اجتماعی نیز توجه کامل دارد و تا آنجا که مقدور بوده، به برخی احکام فردی، همچون عبادت نیز جنبهٔ اجتماعی داده است؛ مثلاً نماز جماعت را از نماز فرادیٰ برتر دانسته و برای آن ثواب بیشتری قرار داده است. اصولاً یکی از اهداف ارسال پیامبران آن بود که مردم، جامعه‌ای بر پایهٔ عدل بنا کنند و روابط مردمی و زندگی اجتماعی خود را بر اساس قوانین عادلانه بنا نهند. این هدف بزرگ بدون وجود یک نظام حکومتی سالم، میسر نیست.

ب) ضرورت پذیرش ولایت الهی و نفی حاکمیت طاغوت: ولیّ و سرپرست حقیقی انسان‌ها خداست و به همین جهت، فرمانبرداری و اطاعت از دستورهای او و کسانی که خودش معیّن کرده، ضروری و واجب است. اجرای هر قانون و پیروی از هرکس، هنگامی صحیح است که به گونه‌ای به قانون الهی و فرمان او بازگردد.

ج) ضرورت حفظ استقلال جامعۀ اسلامی: مستکبران و ستمگران جهان همواره بر آن‌اند که بر جوامع دیگر مسلط شوند و از منابع مادی و معنوی آنان بهره ببرند. تشکیل حکومت اسلامی، هم مانع سلطهٔ بیگانگان می‌شود و هم می‌تواند روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را با سایر کشورها به گونه‌ای تنظیم کند که جامعه اسلامی استقلال خود را در جهات مختلف حفظ نماید و بیگانگان برای تسلط بر مسلمانان راهی نیابند.

۱۳) اسلام یک دین کاملا اجتماعی است،‌ یعنی چه؟

پاسخ: اسلام یک دین کاملاً اجتماعی است؛ یعنی علاوه بر توجه به فرد، به زندگی اجتماعی نیز توجه کامل دارد و تا آنجا که مقدور بوده، به برخی احکام فردی، همچون عبادت نیز جنبهٔ اجتماعی داده است؛ مثلاً نماز جماعت را از نماز فرادیٰ برتر دانسته و برای آن ثواب بیشتری قرار داده است.

۱۴) چند مورد از احکام اجتماعی قرآن کریم که اجرای آنها بدون تشکیل حکومت امکان پذیر نیست را نام ببرید.

پاسخ: خمس، زکات، حقیق و مسئولیت های خانواده و جامعه، امر به معروف،‌ نهی از منکر، مبارزه با ظلم و جهاد با تجاوزگران و ستمکاران

۱۵) طاغوت را تعریف کنید و بگویید که پذیرش حکومت و انجام دستورهای آن بر مسلمانان چه حکمی دارد؟

پاسخ: کسانی که به مردم فرمان می‌دهند و قانون گذاری می‌کنند، در حالی که فرمان و قانونشان نشئت گرفته از فرمان الهی نیست، «طاغوت» نامیده می‌شوند. پذیرش حکومت «طاغوت» و انجام دستورهای وی بر مسلمانان حرام است. بنابراین، لازم است در جامعه، حکومتی وجود داشته باشد که «طاغوتی» نباشد.

۱۶) حکومت غیر طاغوتی باید چگونه باشد؟

پاسخ: یعنی مورد پذیرش خداوند باشد و دستورات الهی را که در قرآن و روایات آمده است، به اجرا درآورد.

۱۷) قائده نفی سبیل را تعریف کنید.

پاسخ: قرآن کریم از مؤمنان می‌خواهد که سلطهٔ بیگانگان را نپذیرند و زیر بار آنها نروند؛ این حکم قرآنی را «قاعدهٔ نفی سبیل» می‌گویند.

۱۸) ولایت ظاهری رسول خدا (ص) را تعریف کنید.

پاسخ: رسول خدا (ص) از طرف خداوند، مسئول تشکیل حکومت و اجرای قوانین اسلام است؛ یعنی ولایت و سرپرستی جامعه را بر عهده دارد و این، همان ولایت ظاهری است.

۱۹) ولایت معنوی رسول خدا (ص) را تعریف کنید.

پاسخ: آن حضرت ولایت معنوی را نیز عهده‌دار است. ولایت معنوی همان سرپرستی و رهبری معنوی انسان‌هاست که مرتبه‌ای برتر و بالاتر از ولایت ظاهری شمرده می‌شود.

۲۰) ولایت معنوی رسول خدا (ص) را توضیح دهید.

پاسخ: رسول خدا (ص) با انجام وظایف عبودیت و بندگی و در مسیر قرب الهی به مرتبه‌ای از کمال نائل شد که می‌توانست عالم غیب و ماورای طبیعت را مشاهده کند و به اذن الهی در عالم خلقت تصرف نماید. به طور مثال، به اذن الهی قادر بود بیمار را شفا بخشد، بلایی را از شخص یا جامعه دور نماید و حاجات مردم را در صورتی که صلاح آنها در آن باشد، برآورده سازد.

۲۱) هدایت معنوی پیامبر اکرم از چه طریقی صورت می گیرد؟

پاسخ: ایشان با استفاده از این قدرت و ولایت، دل‌های آماده را نیز هدایت می‌کند. البته این هدایت، یک کار ظاهری، یعنی از طریق آموزش معمولی و عمومی نیست؛ بلکه از طریق امداد غیبی و الهامات و مانند آن، صورت می‌گیرد.

۲۲) میزان بهرمندی انسان ها از هدایت معنوی به چه چیزی بستگی دارد؟

پاسخ: میزان بهره‌مندی انسان‌ها از این هدایت به درجهٔ ایمان و عمل آنان بستگی دارد. هر قدر درجهٔ ایمان و عمل انسان‌ها بالاتر باشد، استعداد و لیاقت دریافت هدایت‌های معنوی را بیشتر کسب می‌کنند.

۲۳) نمونه کامل هدایت معنوی در رفتار رسول خدا با چه کسی است؟ توضیح دهید.

پاسخ: نمونه‌ای کامل از این نوع هدایت را می‌توانیم در رفتار رسول خدا با حضرت علی ببینیم. آن حضرت از همان دوران کودکی که تحت تربیت رسول خدا قرار گرفت، با استعداد بی نظیر خود، مراتب کمال را در ایمان و عمل به سرعت پیمود. به همین جهت، علاوه بر تربیت از روش‌های معمولی، از هدایت‌های معنوی رسول خدا نیز بهره می برد. آن حضرت فرموده است: «روزی رسول خدا هزار باب از علم را به رویم گشود که از هر کدام، هزار باب دیگر گشوده می‌شد». روشن است که آموزش این علوم از طریق آموختن معمولی نبود، بلکه به صورت الهام بر روح  و جان حضرت علی بوده است.

۲۴) مردم چه زمانی گفته ها و هدایت های پیامبر را می پذیرند؟

پاسخ: مردم نیز زمانی گفته‌ها و هدایت‌های وی را می‌پذیرند که مطمئن باشند که او هیچ گاه مرتکب گناه و اشتباه نمی‌شود. اگر آنان احتمال دهند که پیامبرشان گناه می‌کند و دچار خطا می‌شود، به او اعتماد نمی‌کنند و از وی پیروی نخواهند کرد.

۲۵) پیامبر چه زمانی می‌تواند مسئولیت خود را به درستی انجام دهد؟

پاسخ: که تحت تأثیر هواهای نفسانی قرار نگیرد و مرتکب گناه و خطا نگردد.

۲۶) چرا بدون وجود عصمت، مسئولیت پیامبری به نتیجه نخواهد رسید؟

پاسخ: – اگر پیامبری در دریافت وحی و رساندن آن به مردم معصوم نباشد، دین الهی به درستی به مردم نمی‌رسد و امکان هدایت از مردم سلب می‌شود.
– اگر پیامبری در تعلیم و تبیین دین و وحی الهی معصوم نباشد، امکان انحراف در تعالیم الهی پیدا می‌شود و اعتماد مردم به دین از دست می‌رود.
– اگر پیامبری در اجرای احکام الهی معصوم نباشد، امکان دارد کارهایی که مخالف دستورهای خداست، انجام دهد و مردم نیز از او سرمشق بگیرند و مانند او عمل کنند و به گمراهی دچار شوند.

۲۷) اگر پیامبری در دریافت وحی و رساندن آن به مردم معصوم نباشد، چه نتایجی در پی دارد؟

پاسخ: دین الهی به درستی به مردم نمی‌رسد و امکان هدایت از مردم سلب می‌شود.

۲۸) اگر پیامبری در تعلیم و تبیین دین و وحی الهی معصوم نباشد، چه نتایجی در پی دارد؟

پاسخ: امکان انحراف در تعالیم الهی پیدا می‌شود و اعتماد مردم به دین از دست می‌رود.

۲۹) اگر پیامبری در اجرای احكام الهی معصوم نباشد، چه نتایجی در پی دارد؟

پاسخ: امکان دارد کارهایی که مخالف دستورهای خداست، انجام دهد و مردم نیز از او سرمشق بگیرند و مانند او عمل کنند و به گمراهی دچار شوند.

۳۰) چه كسی تشخیص می‌دهد كه كدام فرد توانایی مقاومت در مقابل وسوسه گنار دارد؟

پاسخ: روشن است که این کار از انسان‌ها ساخته نیست و فقط خداوند است که از آشکار و نهان افراد اطلاع دارد و می‌تواند توانایی فرد در دوری از گناه را تشخیص دهد. بنابراین، وقتی خداوند کسی را به پیامبری بر می‌گزیند، معلوم می‌شود که وی می‌تواند مسئولیت خود را به درستی انجام دهد.

۳۱) پیام آیه «اَللّٰهُ اَعلَمُ حَیثُ یَجعَلُ رِسالَتَه‌و [سورهٔ انعام / ۱۲۴]» را بنویسید.

پاسخ: فقط خداوند می تواند تشخیص دهد که چه کسی را به عنوان پیامبر برگزیند.

۳۲) معصومیت پیامبران به چه صورت است. آیا یک مانع بیرونی مانند فرشته، پیامبران را از گناه و خطا حفظ می‌كند یا آنان با اختیار خود به سمت گناه و خطا نمی‌روند؟

پاسخ: پیامبران با اینکه مانند ما غریزه و اختیار دارند، در مقام عمل به دستورات الهی دچار گناه نمی‌شوند؛ زیرا کسی گناه می‌کند که هوی و هوس بر او غلبه کند، اما کسی که حقیقت گناه را مشاهده می‌کند و می‌داند که با انجام آن از لطف و رحمت خداوند دور می‌شود، محبت به خدا را با هیچ چیز عوض نمی‌کند. هم چنین آنان از چنان بینش عمیقی برخوردارند که در انجام اوامر خداوند گرفتار خطا و اشتباه نمی‌شوند.

البته ما نیز در مورد بعضی از گناهان معصوم هستیم و حتی تصوّر آنها نیز برای ما ناراحت کننده و آزاردهنده است، اما پیامبران نسبت به همهٔ گناهان و اشتباهات عصمت دارند.

۳۳) برای اینکه از اهانت و توهین به مقدسات سایر مسلمانان خودداری کنیم، شایسته است چه کاری را انجام دهیم؟

پاسخ: شایسته است اعتقادات خود را با «دانش» و «استدلال»، اعتلا و ارتقا ببخشیم.

۳۴) عبارت:« ما، ده آیه از قرآن را از پیامبر (ص) فرا می‌گرفتیم و بعد از اینکه در معنای آنها تفکّر میک‌ردیم و به آن ها عمل می‌نمودیم بار دیگر برای یاد گرفتن آیات بعدی، نزد ایشان می‌رفتیم» از زبان چه کسی نقل شده است و درباره چیست؟

پاسخ: «عبدالله بن مسعود» – «دریافت وحی به طور کامل توسط پیامبر (ص) و ابلاغ آن بدون کم و کاست به مردم.»

۳۵) چرا پیامبر اکرم (ص)، علاوه بر رساندن وحی به مردم «وظیفه تعلیم و تبیین قرآن کریم» را نیز بر عهده داشت؟

پاسخ: تا مردم بتوانند؛ ۱) به معارف بلند این کتاب آسمانی دست یابند.
۲) جزئیات احکام و قوانین آن را بفهمند.
۳) شیوه عمل کردن به آن را بیاموزند.

۳۶) یکی از اهداف ارسال پیامبران آن بود که مردم، جامعه ای بر پایه «عدل» بنا کنند و روابط مردمی و زندگی اجتماعی خود را بر اساس «قوانین عادلانه» بنا نهند؛ آیا این هدف بزرگ بدون وجود یک نظام حکومتی سالم، میسر است؟ توضیح دهید.

پاسخ: خیر، آیا می شود که خداوند هدفی را برای ارسال پیامبر خود تعیین کند، ولی ابزار و شیوه رسیدن به آن را نادیده بگیرد؟ همچنین قرآن کریم احکام اجتماعی متعددی دارد؛ مانند «خمس، زکات، حقوق و مسئولیت های خانواده و جامعه، امر به معروف، نهی از منکر، مبارزه با ظلم و جهاد با تجاوزگران و ستمکاران» روشن است که اجرای این قوانین،«بدون تشکیل حکومت» امکان پذیر نیست.

۳۷) حدیث امام علی (ع) که درآن می فرماید: «روزی رسول خدا(ص) هزار باب [در] از علم را به رویم گشود که از هر کدام، هزار باب [در] دیگر گشوده می‌شد.» اشاره به کدام نوع هدایت است و آموزش این علوم از چه طریقی بود؟

پاسخ: هدایت معنوی – از طریق آموختن معمولی نبود، بلکه به صورت الهام بر روح و جان ایشان بوده است.

۳۸) پذیرش حکومت طاغوت و انجام دستورهای وی بر مسلمانان، چه حکمی دارد؟

پاسخ: حرام ـ‌ لزوم تشکیل حکومت اسلامی

۳۹) عصمت به چه معناست؟

پاسخ: به معنای «محفوظ بودن از گناه» است.

۴۰) چرا« عصمت»، لازمه پیامبری بوده است؟

پاسخ: زیرا بدون آن، اعتماد مردم به پیامبران از بین میرفت و از آنان پیروی نمی کردند. به عبارت دیگر، «بدون وجود عصمت»، مسئولیت پیامبری به نتیجه نخواهد رسید.

۴۱) امام خمینی (ره) در یکی از پیام های خود به مسلمانان درباره «وحدت» چه نکاتی را بیان فرموده اند؟

پاسخ: ای مسلمانان جهان که به حقیقت اسلام ایمان دارید؛
۱) به پا خیزید و در زیر پرچم توحید و در سایۀ تعلیمات اسلام مجتمع شوید.
۲) دست خیانت اَبر قدرت ها را از ممالک خود و خزائن سرشار آن کوتاه کنید.
۳) دست از اختلافات و هواهای نفسانی بردارید که شما دارای همه چیز هستید.
۴) بر فرهنگ اسلامی تکیه کنید و با غرب و غرب زدگی مبارزه نمایید و روی پای خودتان بایستید.

۴۲) چرا باید اعتقادات خود را با «دانش» و «استدلال»،اعتلا و ارتقا ببخشیم؟

پاسخ: تا بتوانیم با دیگر مسلمانان بر اساس معرفت و استدلال سخن بگوییم و اعتقادات خود را به نحو صحیح و بدون نزاع و ناسزاگویی بیان کنیم.

۴۳) پیامبر اکرم علاوه بر رساندن وحی به مردم، وظیفه تعلیم و تبیین آیات قرآن کریم را نیز برعهده داشت.

پاسخ: این جمله صحیح است.

۴۴) به راستی که امام علی (ع) اولین و بزرگترین معلم قرآن بوده است.

پاسخ: این جمله غلط است.

۴۵) پذیرش حکومت طاغوت و انجام دستورهای وی بر مسلمانان حرام نیست.

پاسخ: این جمله غلط است.

۴۶) ولایت معنوی همان سرپرستی و رهبری معنوی انسان هاست که مرتبه ای برتر و بالاتر از ولایت ظاهری شمرده می شود.

پاسخ: این جمله صحیح است.

۴۷) پیامبر زمانی می تواند مسئولیت خود را به درستی انجام دهد که تحت تاثیر هواهای نفسانی قرار نگیرد و مرتکب گناه و خطا نگردد.

پاسخ: این جمله صحیح است.

۴۸) پیامبران با اینکه مانند ما غریزه و اختیار ندارند، در مقام عمل به دستورات الهی دچار گناه نمی شوند.

پاسخ: این جمله غلط است.

۴۹) نویسندگان قرآن را …………….. وحی و آنان که آیات آن را به خاطر سپرده و حفظ می‌کردند، …………….. آن می نامیدند.

پاسخ: کاتبان – حافظان

۵۰) بسیار پیش آمده که عالمی پاک سرشت با همۀ تلاشی که کرده، در حلّ یک مسئله علمی بازمانده و رسول خدا(ص)، به صورت …………….. او را هدایت کرده است. این هدایت معنوی، با …………….. افراد متناسب است.

پاسخ: الهام، در خواب یا بیداریلیاقت و ظرفیت

۵۱) روایات متعددی از معصومین نقل شده است که اسلام را بر …………….. استوار دانسته و از میان آنها …………….. را مهمترین پایه شمرده اند.

پاسخ: پنج پایهولایت

۵۲) اسلام یک دین کاملا …………….. است، یعنی علاوه بر توجه به فرد، به …………….. توجه کامل دارد.

پاسخ: اجتماعی – زندگی اجتماعی

۵۳) کسانی که به مردم فرمان می دهند و قانون گذاری می کنند، در حالی که فرمان و قانونشان نشئت گرفته از …………….. نیست، طاغوت نامیده می شوند.

پاسخ: فرمان الهی

۵۴) ولایت معنوی همان سرپرستی و رهبری معنوی انسان هاست که مرتبه ای برتر و بالاتر از …………….. شمرده می شود.

پاسخ: ولایت ظاهری

۵۵) اگر پیامبری در تعلیم و تبیین دین و وحی الهی معصوم نباشد، امکان …………….. پیدا می شود و …………….. از دست می رود.

پاسخ: انحراف در تعالیم الهی – اعتماد مردم به دین

نکته مهم: دانش آموزان عزیز، تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما متن درس را هم به دقت مطالعه کنید.

سوالات درس بعدی: سوالات متن درس ششم دینی یازدهم انسانی

نمونه سوالات متن درس ۵ پنجم کتاب دینی یازدهم انسانی متوسطه دوم با جواب را در این مقاله مشاهده کردید. امیدوارم از آن استفاده کرده باشید و از صفحات دیگر ماگرتا دیدن نمایید. برای بهتر پیدا کردن جواب ها در آخر کلمات جستجو شده داخل گوگل کلمه ماگرتا را قرار دهید. همچنین سوالات خود را در بخش دیدگاه بنویسید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 13 =