سبک زندگی

سوالات درس ۲۳ مطالعات نهم با جواب

گام به گام نمونه سوال و جواب متن و پرسش های تشریحی و تعریف کنید و نقطه چین درس 23 بیست و سه مطالعات اجتماعی نهم متوسطه اول

سوالات درس ۲۳ بیست و سوم مطالعات نهم با جواب ؛ در این نوشته به پاسخ و جواب نمونه سوال های تشریحی و تعریف کنید و جای خالی مهم امتحانی متن درس 23 بیست و سوم بهره وری چیست؟ کتاب مطالعات اجتماعی نهم متوسطه اول پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: جواب فعالیت های درس ۲۳ مطالعات اجتماعی نهم

سوالات درس ۲۳ بیست و سوم مطالعات نهم با جواب
سوالات درس ۲۳ بیست و سوم مطالعات نهم با جواب

نمونه سوال های متن درس 23 بیست و سه مطالعات اجتماعی نهم

نمونه سوال و جواب درس بیست و سوم مطالعات نهم سال ۱۴۰۰ :

۱) بهره وری چیست؟

پاسخ: «بهره وری» با صرفه جویی، انجام دادن کارها به صورت آگاهانه و عاقلانه، جلوگیری از اسراف و اتلاف منابع، استفاده صحیح از امکانات و نعمت های الهی، کاهش هزینه ها و مانند آن ارتباط دارد.

۲) “این جمله از کیست؟: خداوند دوست دارد اگر کسی از شما کاری انجام می دهد، آن را محکم و بی عیب انجام دهد.

پاسخ: پیامبر

۳) این جمله از کیست؟: فردی که به کاری بی اهمیت بپردازد، امور مهم تر را تباه ساخته است.

پاسخ: امام علی

۴) چند نمونه از بهره وری در گذشته را نام ببرید. (نمونه هایی از تفکر بهره وری در زندگی مردم در روزگار گذشته را نام ببرید)

پاسخ: ابداع و حفر قنات – ذخیره کردن آب در آب انبارها – خشک کردن و ذخیره محصولات کشاورزی و تعاون و همیاری در امور کشاورزی

۵) این جمله از کیست؟: فرصت ها مانند ابر می گذرند؛ پس فرصت های نیکو را غنیمت بشمرید و از آنها استفاده کنید.

پاسخ: امام علی

۶) این جمله از کیست؟: شما را به تقوای الهی و نظم در امور سفارش می کنم.

پاسخ: امام علی

۷) این جمله از کیست؟: کسی که برای تأمین مخارج خانواده اش تلاش کند همانند کسی است که در راه خداوند جهاد می کند.

پاسخ: امام صادق

۸) این جمله از کیست؟: هر کس میانه روی کند هرگز محتاج نشود.

پاسخ: امام علی

۹) راهکارهای مهم برای افزایش بهره وری کدامند؟ (عوامل و راهکار های موثر و مهم برای افزایش بهره وری در زندگی را بیان کنید؟)

پاسخ: استفاده مناسب از وقت و زمان
نظم، ترتیب و انضباط در کارها
اصلاح عادت های غلط مصرفی
انجام دادن کارها از روی آگاهی
تنظیم جدول بودجه اقتصادی

۱۰) جدول بودجه اقتصادی چیست؟

پاسخ: جدولی که در آن درآمدها و هزینه های ماهانه افراد یا خانواده نوشته می شود.

۱۱) بهره وری یعنی چه؟

پاسخ: بهره وری یعنی از بین کارهای ممکن، کار درست را انتخاب کنیم و آن را با روش درست انجام دهیم.

۱۲) بهره وری یک نگرش نسبت به زندگی است.

۱۳) صرفه جویی کم مصرف کردن نیست بلکه مصرف درست و به اندازه است.

۱۴) برای آنکه وضع موجود را به وضع مطلوب تبدیل کنیم، باید تغییراتی در شیوه زندگی خود به وجود بیاوریم.

۱۵) ما در هر محیطی که هستیم، در خانه، مدرسه، اداره، کارخانه، مزرعه و، غیره میتوانیم با فکرکردن و چاره اندیشی ، کارها را مؤثرتر و مفیدتر انجام دهیم.

نمونه سوالات درس ۲۳ مطالعات نهم :

۱۶) بهره وری با چه مفاهیم و یا اقداماتی ارتباط دارد؟

پاسخ: بهره وری با صرفه جویی، انجام دادن کارها به صورت آگاهانه و عاقلانه، جلوگیری از زیاده روی و اسراف و اتلاف منابع، استفاده ی صحیح از امکانات و نعمت های الهی، کاهش هزینه ها و مانند آن ارتباط دارد.

۱۷) برای اینکه در کارها بهره وری بیشتری داشته باشیم چه کارهایی باید انجام دهیم؟ (به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم؟)

پاسخ: الف) بهترین کار را انجام دهیم و بهترین هدف را انتخاب کنیم.
ب) آن کار را با بهترین روش انجام دهیم و بهترین وسیله را برای رسیدن به هدف انتخاب کنیم

۱۸) دو حدیث بیان کنید که به بهره وری در امور تأکید دارد؟

پاسخ: الف) پیامبر اکرم (ص) فرمود: خداوند دوست دارد اگر کسی از شما کاری انجام می دهد، آن را محکم و بی عیب انجام دهد.
ب) امام علی(ع) فرمود: فردی که به کاری بی اهمیت بپردازد ، امور مهم تر را تباه ساخته است.

۱۹) بهره وری چه نوع نگرشی است؟

پاسخ: بهره وری یک نگرش نسبت به زندگی است. نگرشی که بر اساس آن، انسان می کوشد هوشمندانه کار کند، با به کارگیری روش های عاقلانه ، بهتر به اهداف مادی و معنوی خود برسد و بهترین نتیجه را به دست آورد.

۲۰) نقش فرهنگ در افزایش بهره وری یک جامعه چگونه است؟

پاسخ: فرهنگ، نقش مهمی در افزایش بهره وری یک جامعه دارد. اگر بهره وری در فعالیت های مختلف به صورت ارزش در بیاید، جامعه از نظر مادی و معنوی پیشرفت می کند.

۲۱) هر یک از هنجارهای زیر در جامعه چگونه از بهره وری جلوگیری می کند و در تضاد با آن است. توضیح دهید؟

پاسخ: * مهمانی ها، مجالس و جشن ها ی مفصل و پرهزینه: اسراف و صرفه جویی نکردن
* مدگرایی و چشم و هم چشمی در خرید لباس به جای تمیز و ساده پوشی: زیاده روی و صرفه هزینه های بی مورد
* نداشتن برنامه ی مناسب برای اوقات فراغت و تفریح: استفاده نکردن از زمان، بی نظمی
* ورزش نکردن و پرخوری: از بین رفتن سلامتی، ایجاد بیماری و صرف هزینه

۲۲) برای اینکه وقت تلف نشود و زمان را از دست ندهیم چه باید کرد؟

پاسخ: باید برنامه و اولویت بندی مناسب داشته باشیم و از وقت درست استفاده کنیم.

۲۳) نظم و ترتیب و انضباط در کارها یکی از راه های افزایش بهره وری در زندگی است. در این رابطه توضیح دهید؟

پاسخ: وسایل و لوازمی که با آنها در محیط های مختلف سر و کار داریم، باید مرتب و منظم باشند. ساعت مقرر و سر کار حاضر شدن و با برنامه ریزی به کارها رسیدگی کردن موجب افزایش بهره وری می شود.

۲۴) صرفه جویی چیست؟

پاسخ: صرفه جویی کم مصرف کردن نیست بلکه مصرف درست و به اندازه است.
برای مثال برخی خانواده ها در خرید مایحتاج زندگی یا برگزاری مهمانی ها و تهیه غذا اسراف یا زیاده روی می کنند و اغلب، بخشی از مواد غذایی را دور می ریزند.

۲۵) انجام دادن کارها از روی آگاهی چگونه باعث افزایش بهره وری می شود؟

پاسخ: با کسب دانش و مهارت لازم برای هر کار، بازدهی کار ما بیشتر می شود و کمتر اشتباه می کنیم. همچنین برخی از مواد و وسایل به دلیل ناآگاهی افراد، از روش های درست نگه داری می کنیم. برای مثال اگر شیوه ی صحیح شست و شوی یک لباس با نگهداری مواد غذایی را ندانیم، زودتر از بین می روند یا غیر قابل استفاده می شوند.

۲۶) منظور از تنظیم جدول بودجه اقتصادی چیست؟

پاسخ: تنظیم جدولی که در آن درآمدها و هزینه ها ی (دخل و خرج) ماهانه افراد یا خانواده نوشته می شود و همکاری بین اعضای خانواده نیز از راهکارهای کمک به بهره وری است.

۲۷) تنظیم جدول بودجه اقتصادی خانواده چه فایده ای دارد؟ توضیح دهید؟

پاسخ: مخارجی که شما انجام می دهید کنترل شده تر می شود
اندوخته های مالی بهتر مدیریت می شود
هزینه های غیر ضروری حذف می شوند
عادت مصرفی افراد را عوض می کند

۲۸) یکی از عادت ها ی غلط بعضی از دانش آموزان مصرف نادرست و بی رویه ی کاغذ است. چند راهکار برای بهره وری در مصرف کاغذ پیشنهاد کنید و توافق کنید که آن راهکار ها عملی شوند؟

پاسخ: استفاده از پشت و روی برگه ها
تشویق دانش آموزان به درست کردن کاردستی از کاغذهای باطله
استفاده از برگه های ناتمام به عنوان چرک نویس
نصب سطل زباله مخصوص کاغذ های باطله و جمع آوری آن برای بازیافت

نکته مهم: دانش آموزان عزیز، تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما متن درس را هم به دقت مطالعه کنید.

همچنین بخوانید: سوالات متن درس ۲۲ مطالعات اجتماعی نهم

سوالات متن درس ۲۳ بیست و سوم کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم با جواب را در این مقاله مشاهده کردید. امیدوارم از آن استفاده کرده باشید و از صفحات دیگر ماگرتا دیدن نمایید. برای بهتر پیدا کردن جواب ها در آخر کلمات جستجو شده داخل گوگل کلمه ماگرتا را قرار دهید. همچنین سوالات خود را در بخش دیدگاه بنویسید. 🤩

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *