سبک زندگی

سوالات درس ۲۴ مطالعات اجتماعی نهم با جواب

گام به گام نمونه سوال و جواب متن و پرسش های تشریحی و تعریف کنید و نقطه چین درس 24 بیست و چهار مطالعات اجتماعی کلاس نهم متوسطه اول

سوالات درس ۲۴ بیست و چهارم مطالعات اجتماعی نهم با جواب ؛ در این مطلب با پاسخ و جواب نمونه سوال های تشریحی و تعریف کنید و جای خالی مهم امتحانی متن درس 24 بیست و چهارم اقتصاد و بهره وری کتاب مطالعات اجتماعی نهم متوسطه اول آشنا می شوید. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: جواب فعالیت های درس ۲۴ مطالعات اجتماعی نهم

سوالات درس ۲۴ بیست و چهارم مطالعات اجتماعی نهم با جواب
سوالات درس ۲۴ بیست و چهارم مطالعات اجتماعی نهم با جواب

نمونه سوال های متن درس 24 بیست و چهار مطالعات اجتماعی نهم

نمونه سوال و جواب درس بیست و چهارم مطالعات نهم سال ۱۴۰۰ :

۱) تولید بر چند نوع است؟

پاسخ: دو نوع: کالا و خدمت

۲) کار کدام تولید کالاست؟

پاسخ: کشاورزان در مزرعه

۳) کار کدام تولید خدمات است؟

پاسخ: پلیس

۴) چند نمونه تولید کالا نام ببرید.

پاسخ: کارگران در کارخانه – کشاورزان در مزرعه

۵) چند نمونه تولید خدمات نام ببرید.

پاسخ: پزشکان – معلمان – پلیس – کارمندان

۶) منظور از نیروی کار چیست؟

پاسخ: مدیر – متخصصان – کارکنان – کارگران

۷) منظور از سرمایه چیست؟

پاسخ: پول – زمین – کارخانه – تجهیزات و ماشین آلات – ساختمان

۸) در اقتصاد، بهره وری چیست؟

پاسخ: نسبت ستانده ها به داده ها

۹) در اقتصاد، منظور از ستانده ها چیست؟

پاسخ: کالا و خدمت

۱۰) در اقتصاد، منظور از داده یا نهاده چیست؟

پاسخ: منابع طبیعی – نیروی کار – سرمایه

۱۱) منظور از بهره وری سبز چیست؟

پاسخ: از ابزارها، روش ها و فناوری های مختلف در همه مراحل تولید، توزیع و مصرف به گونه‌ای استفاده کنیم که تأثیرات مضر و منفی فعالیت ها بر محیط زیست به کمترین حد ممکن برسد.

۱۲) منظور از اقتصاد مقاومتی چیست؟

پاسخ: اقتصاد مقاومتی یعنی در شرایط سخت بتوانیم کمترین اتلاف هزینه را داشته باشیم، روی پای خود بایستیم، از تولید ملی حمایت کنیم، از اِسراف بپرهیزیم و از منابع و امکانات حداکثر استفاده را بکنیم.

۱۳) منظور از فعالیت اقتصادی چیست؟

پاسخ: هر جامعه ای برای ادامه زندگی و رفع نیازهای خود ناگزیر است از منابع طبیعی استفاده کند و ابزار و وسایل مورد نیاز خود را تولید کند. به این کار فعالیت اقتصادی گفته می شود.

۱۴) رابطه ی اقتصادی بین افراد چگونه شکل می گیرد؟

پاسخ: افراد در فعالیت های تولید، توزیع و مصرف، به طور مداوم با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و به این ترتیب، نوعی از روابط انسانی، یعنی رابطه اقتصادی بین افراد شکل می گیرد.

۱۵) رابطه ی اقتصادی با چه هدفی صورت می گیرد؟

پاسخ: با هدف تولید، توزیع و مصرف کالاها و خدمات پدید می آید و حقوق و مقرراتی نیز بر آن حاکم می شود.

۱۶) چه عاملی سبب پیدایش سازمان ها و موسسات بانکی و پولی شده است؟

پاسخ: در چرخه تولید، توزیع و مصرف پول و شکل های مختلف آن به عنوان واسطه بین بخش ها ارتباط برقرار می کند. بر همین اساس، سازمان ها و موسسات بانکی و پولی در جامعه به وجود می آیند.

۱۷) منظور از نهاد اقتصاد چیست؟

پاسخ: مجموعه فعالیت ها و روابطی که حول تولید و توزیع و مصرف کالاها و خدمات و بر اساس قواعد و مقررات خاص در یک جامعه شکل می گیرد، نهاد اقتصاد را به وجود می آورد.

۱۸) برای افزایش بهره وری اقتصادی چه باید کرد؟

پاسخ: باید بهره وری را در تولید و توزیع افزایش دهیم و الگوی مصرف را نیز عقلانی کنیم.

۱۹) چگونه می توان بهره وری در تولید، یا توزیع یک کالا را افزایش داد؟

پاسخ: باید در نهاده ها یا فرایند ها تغییرات مطلوبی به وجود بیاوریم.

۲۰) منظور از نهاده ها یا ورودی چیست؟

پاسخ: الف) منابع طبیعی: (معدن، مواد خام و انرژی و …)
ب) نیروی کار: (مدیر، متخصصان، کارکنان، کارگران و …. )
ج) سرمایه: (پول، زمین، کارخانه، تجهیزات و ماشین آلات، ساختمان)
د) سایر هزینه ها: (مالیات، تحقیقات و …)

نمونه سوالات درس ۲۴ مطالعات اجتماعی نهم :

۲۱) به نظر شما، اگر میزان هزینه های تولید(نهاده ها) را افزایش دهیم و به همان میزان تولید افزایش یابد، باز هم می توانیم ادعا کنیم بهره وری اتفاق افتاده است؟ چرا؟

پاسخ: خیر – زیرا اتفاق خاصی نمی افتد چون قیمت تمام شده کالا بالا بوده و گران به دست مصرف کننده می رسد در نتیجه از یک طرف باعث کاهش علاقه مردم به خرید آن کالا شده و از طرف دیگر زمینه واردات نوع خارجی آن کالا بیشتر می شود.

۲۲) جایگاه تولید در اسلام را بنویسید؟

پاسخ: از منظر اسلام اقتصاد و تولید وسیله اند نه هدف در واقع، تولید وسیله ای است که انسان از طریق آن نیازهای ضروری خود را رفع می کند و به مسائل مهم تر می پردازد.

۲۳) سیاست دو گانه کشورهای قدرتمند صنعتی در بهره برداری از طبیعت و منابع طبیعی را بنویسید؟

پاسخ: کشورهای صنعتی امروز سعی می کنند از طبیعت و منابع طبیعی خود محافظت کنند اما با تبلیغات و تحت تأثیر قرار دادن مردم دیگر کشورها، مصرف گرایی را که موجب تخریب محیط زیست می شود، تشویق می کنند.

۲۴) در دنیای امروز تولید با چه هدفی انجام می گیرد؟

پاسخ: با هدف کسب سود بیشتر انجام می گیرد و سودجویان می پندارند بشر باید بر طبیعت غلبه کند و هرگونه دخل و تصرفی در آن مجاز است.

۲۵) آیا افزایش تولید به هر روش و به هر قیمتی مجاز است؟ چرا؟

پاسخ: خیر – افزایش تولید و فعالیت های اقتصادی اگر به محیط زیست لطمه بزند با اصول بهره وری سازگار نیست
زیرا نابودی و تخریب طبیعت ، خود هزینه های مجدد و مشکلات جبران ناپذیری برای ما به وجود می آورد.

۲۶) بهره وری سبز به چه چیز تأکید می کند؟

پاسخ: بهره وری سبز به افزایش بهره وری همراه با حفظ محیط زیست تأکید می کند.

۲۷) منظور از بهره وری سبز چیست؟

پاسخ: یعنی استفاده از ابزارها، روش ها و فناوری های مختلف به طوری که تأثیرات مضر و منفی فعالیتهای صنعتی و اقتصادی بر محیط زیست به حداقل ممکن برسد.

۲۸) وضعیت بهره وری در کشور ما چگونه است؟ وظیفه ما در این رابطه چیست؟

پاسخ: کشور ما در مقایسه با برخی از کشورها از نظر وضعیت بهره وری وضعیت چندان مطلوبی ندارد. بنابراین همه ما موظفیم با برنامه ریزی صحیح، نگرش بهره وری را در همه ی امور و فعالیت های بخش های مختلف اقتصادی (کشاورزی ، صنعت و خدمات) ترویج کنیم و به کار بگیریم.

۲۹) وظیفه ی سازمان ملی بهره وری ایران چیست؟

پاسخ: در زمینه ی وضعیت بهره وری و چگونگی راه های افزایش آن در بخش های مختلف اقتصادی کشور مطالعه ، سیاست گذاری و نظارت می کند.

۳۰) کشور ما به توصیه ی چه کسی و چرا سیاست اقتصاد مقاومتی را در پیش گرفته است؟

پاسخ: مقام معظم رهبری – زیرا پس از انقلاب اسلامی کشورهای سلطه گر و قدرت های بزرگ اقتصادی که با وقوع انقلاب اسلامی، منافع خود را در خطر می دیدند مشکلاتی مانند جنگ تحمیلی ، تحریم اقتصادی و … را بر سر راه ما قرار دادند تا از پیشرفت کشور ما جلوگیری کنند این مخالفت ها تا امروز ادامه دارد و آنها سعی می کنند ایران را از نظر اقتصادی شکست بدهند.

۳۱) همفکری کنید و بگویید شما دانش آموزان از چه راه هایی می توانید به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور کمک کنید. حداقل سه راه پیشنهاد کنید؟

پاسخ: الف) استفاده از تولیدات داخلی
ب) صرفه جویی در مصرف لوازم مدرسه، جلوگیری از اسراف
ج) دور نریختن وسایلی که هنوز قابلیت استفاده دارند
د ) نصب سطل های زباله و جمع آوری کاغذ های باطله برای بازیافت

۳۲) ولید ممکن است تولید کالا یا خدمت باشد.

۳۳) در چرخه ی تولید، توزیع و مصرف، پول و شکل ها ی مختلف آن به عنوان واسطه بین بخش ها ارتباط برقرار می کند.

۳۴) محور اصلی اقتصاد مقاومتی بهره وری است.

۳۵) بهره وری سبز به افزایش بهره وری همراه با حفظ محیط زیست تأکید می کند.

۳۶) در دنیای امروز، تولید با هدف کسب سود بیشتر انجام می گیرد.

۳۷) در اقتصاد ، بهره وری را نسبت ستانده ها به داده ها تعریف کرده اند.

۳۸) از منظر اسلام ، اقتصاد و تولید وسیله اند نه هدف .

نکته مهم: دانش آموزان عزیز، تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما متن درس را هم به دقت مطالعه کنید.

همچنین بخوانید: سوالات درس ۲۳ مطالعات نهم

سوالات متن درس ۲۴ بیست و چهارم کتاب مطالعات اجتماعی نهم با جواب را در این مقاله مشاهده کردید. امیدوارم از آن استفاده کرده باشید و از صفحات دیگر ماگرتا دیدن نمایید. برای بهتر پیدا کردن جواب ها در آخر کلمات جستجو شده داخل گوگل کلمه ماگرتا را قرار دهید. همچنین سوالات خود را در بخش دیدگاه بنویسید. 😉

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + چهارده =