سبک زندگی

اقناع چیست ✔️ تفکر دهم

تعریف اقناع و فنون آن برای جامعه شناسی دهم دبیرستان

اقناع چیست آن را به صورت کامل تعریف کنید تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم ؛ برای مشاهده پاسخ این سوال و فنون اقناع در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

مطلب پیشنهادی : هدف سواد رسانه ای چیست ✔️ تفکر دهم

اقناع چیست تفکر دهم

اقناع را تعریف کنید

هنگامی که فرستنده ای پیامی را برای گیرنده ارسال می کند قطعا هدفی پشت آن است، این هدف جهت ارتباط با دیگران و تشویق آن ها به تغییر دیدگاهی مشابه با فرستنده است که به آن اقناع گفته می شود. به عبارت دیگر اقناع عبارت است از ایجاد اشتراک معنا میان فرستنده و گیرنده که توسط آن مخاطب نظرش مانند صاحب رسانه می شود.



فنون اقناع چیست ، تفکر و سواد رسانه ای دهم

رسانه ها برای اینکه بتوانند ذهن مخاطبان را به اهداف خود سوق دهند از روش های مختلفی استفاده کنند که به آن «فنون اقناع» گفته می شود. معمولا رسانه ها سعی می کنند بر روی منطق و احساس مخاطب تاثیر گذار باشند. در ادامه برخی از این روش را مرور می کنیم.

تکرار
برای اینکه یک رسانه پیامش را در ذهن مخاطبین جا بیندازد مدام و تا زمانی که مخاطب اعتماد کند آن را تکرار می کند.

طنز
این روش خیلی تاثیر گذار است و مخاطب را به خوبی راضی می کند. رسانه های زیادی از روش طنز برای رساندن پیام هایشان استفاه می کنند زیرا این روش احساس خوب و شادی به مخاطب انتقال می دهد.

مقایسه
با مقایسه یک محصول با محصولی دیگر یا چیزهای دیگر اعتماد خوبی در مخاطب شکل می گیرد و به خوبی قانع می شود. ما باید این مقایسه ها با آگاهی کامل درک کنیم زیرا ممکن است مقایسه بین بد و بدتر باشد و ذهن ما قانع شود که محصول بد محصول خوبی است پس باید آن را انتخاب کنیم.

گواهی دادن ستاره ها و انسان های خاص
در این روش از یک انسان واسطه بین مردم و رسانه استفاده می شود تا پیام رسانه راحت در ذهن مردم تثبیت شود. اگر خود رسانه بخواهد پیامش را به مخاطب انتقال دهد تاثیر کمتری دارد پس از ستاره ها استفاده می کند.



در آخر ترس یکی دیگر از فنون اقناع می باشد. در این روش رسانه با نمایش چیزهای ترسناکی که جایگاهی خوبی در ذهن مخاطب ندارد مثل بوی بد دهان، رعایت نشدن حقوق بشر، نژاد پرستی و …. سعی می کند پیامش را در ذهن انسان ها تثبیت کند.

زبان اقناع چیست

به روش ها و فنونی که برای قانع کردن ما در رسانه ها انجام می شود و نمونه های از آن را کمی قبل تر مطالعه کردید زبان اقناع گفته می شود که یاد گرفتن آن ها برای مهارت رسانه ای فوق العاده مهم می باشد. یک نمونه زبان اقناع تحریک ما برای انجام دادن کاری مانند خرید، رأی دادن، سرمایه گذاری و… می باشد.

برای اینکه درگیر پیام های رسانه ای نشویم و بتوانیم مطالب درست را از اشتباه تشخیص دهیم حتما باید زبان اقناع را یاد بگیریم زیرا یادگیری این زبان به ما کمک می کند که بفهمیم رسانه ها از چه روش هایی می خواهند نگاه و رفتار ما را تغییر دهند و به چیزی اعتقاد پیدا کنیم که آن ها می خواهند.

✅ در این مقاله با اقناع و فنون آن آشنا شدیم، اگر دیدگاهی در این رابطه دارید آن را از قسمت دیدگاه برای ما بنویسید. همچنین برای مشاهده پاسخ سایر سوالات درسی تان می توانید در هنگام جست و جو در گوگل کلمه ماگرتا را نیز در انتهای آن اضافه کنید.



موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.