جواب صفحه ۳۰ و ۳۱ و ۳۲ و ۳۳ و ۳۴ درس دوم نگارش نهم
گام به گام درس دوم (2) نگارش فارسی نهم ؛ جواب سوال های صفحه 30 و 31 و 32 و 33 و 34 درس واژه ها را بشناسیم، گزینش کنیم و به کار بگیریم
جواب درس دوم ۲ نگارش پایه نهم ؛ در این مطلب پاسخ سوالهای صفحه ۳۰ و ۳۱ و ۳۲ و ۳۳ و ۳۴ درس واژه ها را بشناسیم، گزینش کنیم و به کار بگیریم، از کتاب نگارش پایه نهم و گام به گام فصل 2 را برای شما آماده کردهایم. با آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.
درس بعدی: جواب درس سوم نگارش نهم
جواب فعالیت های نگارشی صفحه ۳۰ و ۳۱ و ۳۲ نگارش نهم
۱- متن زیر را بخوانید و شیوه های کاربرد واژگان را در آن نشان دهید.
برادران، ای برادران، قربانتان بشوم! این اوّل سال و آغاز بهار، همه کسانی که با هم قهر بودند، آشتی کردند. شما که تا همین دیروز و پریروز با هم چلو پلو می خوردید و دیشلمه همدیگر را فوت می کردید و قربان صدقه هم می رفتید و غیره، حالا مثل کارد و پنیر شده اید که چی؟ به قول قدما: از جای برخیزید!
غبار کدورت ها را به آب رفاقت شسته، بلکه در محضر ما، یکدیگر را تا حدودی ماچ نموده، قال قضیه را بکنید. هر چه زودتر بهتر؛ زیرا کار داریم، می خواهیم برویم به کارمان برسیم. اصلا بگو ببینم کار شما از کجا بیخ پیدا کرد؟ چه جوری رابط هتان شکر آب شد؟ ارتباط تنگاتنگ شما در اثر چه مسئل های از هم گسیخت؟ چی شد که همچین شد؟
به همين زودی، با تلخيص و اندکی تغيير
نوع کاربرد | نمونه ها |
---|---|
واژه های مترادف | اول – آغاز چلو – پلو |
واژه های متضاد | قهر – آشتی |
ظرفیت شبکه معنایی | دیروز – پریروز |
گسترش واژه | شکر آب قال قضیه فوت کردن قربان صدقه بیخ پیدا کردن ارتباط تنگاتنگ |
تنوع فعل ها | بودید کردید شد بکنید داریم برویم برسیم برخیزید گسیخت می رفتید می خورید |
۲- به دلخواه، موضوعی را برگزینید و به هنگام نگارش از همه گونه های کاربرد واژگانی (مترادف، متضاد، شبکه معنایی، گسترش واژه و تنوع افعال)، بهره بگیرید.
مقدمه: روز ها سال ها و ماه ها در پی هم می آیند و میروند و ما هر روز پیر تر میشویم و از جوانی ما فقط یاد و خاطره میماند به قول صاعب تبریزی: آنچنان کز رفتن گل خار میماند به جا / از جوانی حسرت بسیار میماند به جا
بدنه: مثلا همین بهار که شد درختان از خواب زمستانی بیدار شدند هوا دلپذیر شد گر کدورت ها را کنار زدیم همه لباس تازه به تن کردند حتی درختان ما آنقدر سرگرم کار و مساعل بودیم که زیبایی بهار را فراموش کردیم. تا به خود آمدیم تابستان با روز های گرم و پر حرارت رسید و میوه ها هم رسیدند.
هندوانه خربزه طالبی سیب گلابی هلو و یک باره دیدیم پاییز با تن پوش زرد هوهو کنان از راه رسید و لباس درختان را عوض کرد برگ های خسته زیر پای مسافران خش خش کرد تا آمدیم با پاییز و هنر نمایی اش چای و قهوه ای بنوشیم فراش زمستان آمد و چای را برد و گفت یخ کرده است عوضش میکنم.
سماور و بخاری را روشن کردیم از پنجره کنار در خانه که نگاه کردم همه جا از قوی سفید پر بود شاید هم اردک ها و مرغابی های سفید تا در را باز کردم که به آن ها آب و دانه ای تعارف کنم پر کشیدند به اوج آسمان و مهاجرت را آغاز کردند.
نتیجه: حالا آغاز بهار دیگری بود و شکوفه ها و پرستو های کوچک آمدند.
مترادف | یاد و خاطر سال و امسال |
متضاد | گل و خار پیری و جوانی آمدن و رفتن |
شبکه معنایی | روز – ماه – سال – بهار – تابستان – پاییز – زمستان هندوانه – خربزه – طالبی – سیب – گلابی – هلو |
گسترش واژه | روز های گرم و پر حرارت هوهو کنان هنر نمایی خش خش دلپذیر گرد کدورت ها برگ های خسته |
تنوع افعال | می آیند میروند می ماند آمدیم شد کنار زدیم رسید-عوض کرد روشن کردیم نگاه کردم اغاز کردند پر کشیدند بود است فراموش کردیم |
۳- یکی از نوشته های عضو گروه خود را انتخاب و آن را بر پایه معيارهای زیر، بررسی و نقد کنید.
سنجه های ارزیابی:
داشتن پیش نویس؛ داشتن پاک نویس (رعایت علائم نگارشی، املای صحیح واژگان، درست نویسی، خط خوش)؛ بهره گیری از انواع کاربرد واژگانی (واژگان مترادف، متضاد، شبکه معنایی، گسترش واژه و تنوع افعال)؛ رعایت طبقه بندی ذهن و نوشته (آغاز، میانه و پایان)؛ بهره گیری مناسب از شیوه های پرورش فکر؛ شیوه خواندن.
نتیجه بررسی و داوری: پاسخ این قسمت به عهده دانش آموز می باشد.
مطلب پیشنهادی: جواب درس چهارم نگارش نهم
جواب درست نویسی صفحه ۳۳ نگارش نهم
سهراب با رستم رویارو شد و او را بر زمین زد.
سهراب با رستم رویارو و او را بر زمین زد.
جمله نخست، درست است؛ اما جمله دوم به سبب حذف «شد»، از بخش اول، نادرست است. در این مثال، فعل جمله اول «شد» و فعل جمله دوم «زد» است. دو فعل متفاوت نمی توانند جانشین هم شوند. هنگامی حذف فعل، صحیح است که عینا تکرار شده باشد و برای پرهیز از تکرار آن، یک فعل (معمولا اولی) را حذف کنیم و دومی را نگه می داریم.
جمله های زیر را ویرایش کنید:
آرمان، به دریچه سحرآمیز نگاه و وارد آن شوید.
آرمان به دریچه سحرآمیز نگاه کرد و وارد آن شد.
شغال شکمو، داخل باغ و از انگورهای آن خورد.
شغال شکمو، داخل باشد و انگورهای آن را خورد.
پاسخ حکایت نگاری صفحه ۳۴ نگارش نهم
حکایت زیر را بخوانید و به زبان ساده، بازنویسی کنید.
دزدی پیراهنی را دزدید و آن را به پسرش داد که به بازار ببرد و بفروشد. پسر، پیراهن را به بازار برد اما آن را از او دزدیدند. وقتی به خانه برگشت، پدرش پرسید: «پیراهن را به چه قیمتی فروختی؟ » پسر گفت: به همان قیمتی که شما خریده بودید!
✅ بازنویسی : در روزگاران قدیم شخصی به بازار رفت و از آنجا پیراهنی را دزدید و آن را به خانه آورد تا پسرش پیراهن را به بازار ببرد و بفروشد. پسر دزد به بازار رفت تا پیراهن را بفروشد اما همین اتفاق برایش پیش آمد و دزد دیگری پیراهن را از او دزدید و پسر با دست خالی به خانه پیش پدرش برگشت. پدر از پسر پرسید: «پیراهن به چه قیمتی فروختی؟» پسر جواب داد: «به همان قیمتی که شما خریده بود».
درس قبلی: جواب درس اول نگارش نهم
✅ در این بخش سوالات درس دوم نگارش نهم و قسمت های فعالیت های نگارشی، درست نویسی و حکایت نگاری را مرور کردیم، اگر سوالی دارید آن را از قسمت دیدگاه بپرسید. همچنین جهت مشاهده پاسخ نگارش درس های دیگر کافیست آن را به همراه عبارت ماگرتا در گوگل جست و جو کنید.
عالی
اگه بشه درباره باران بنویسید ممنون
عالی
خیلی خوب بود سپاسگزارم
عالی بود😄
عالی بود مرسی
نمدونم
عالی👌
موضوع انشا چیست
موضوع گذر زمانه 😁
اینو از سایتای دیگه پیدا کردم