سبک زندگی

جواب سوالات درس ۲ نگارش نهم ؛ صفحه ۳۰ تا ۳۴

گام به گام نگارس درس 2 کلاس نهم و جواب سوالات نگارشی صفحه 30 - 31 - 32 - 33 و 34 درس دوم نگارش نهم

پاسخ سوالات درس دوم ۲ نگارش کلاس نهم دبیرستان و حل پرسش های نگارشی درس «واژه ها را بشناسیم، گزینش کنیم و به کار بگیریم» صفحه ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳ و ۳۴ را در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا برای شما دانش آموز عزیز فراهم کرده ایم.

مطلب پیشنهادی : جواب سوالات درس اول نگارش نهم

گام به گام نگارش درس دوم کلاس نهم دبیرستان

جواب فعالیت های نگارش صفحه ۳۰ ، ۳۱ و ۳۲ کلاس نهم

۱- متن زیر را بخوانید و شیوه های کاربرد واژگان را در آن نشان دهید.

برادران، ای برادران، قربانتان بشوم! این اوّل سال و آغاز بهار، همه کسانی که با هم قهر بودند، آشتی کردند. شما که تا همین دیروز و پریروز با هم چلو پلو می خوردید و دیشلمه همدیگر را فوت می کردید و قربان صدقه هم می رفتید و غیره، حالا مثل کارد و پنیر شده اید که چی؟ به قول قدما: از جای برخیزید!

غبار کدورت ها را به آب رفاقت شسته، بلکه در محضر ما، یکدیگر را تا حدودی ماچ نموده، قال قضیه را بکنید. هر چه زودتر بهتر؛ زیرا کار داریم، می خواهیم برویم به کارمان برسیم. اصلا بگو ببینم کار شما از کجا بیخ پیدا کرد؟ چه جوری رابط هتان شکر آب شد؟ ارتباط تنگاتنگ شما در اثر چه مسئل های از هم گسیخت؟ چی شد که همچین شد؟

به همين زودي، با تلخيص و اندکی تغيير
نوع کاربردنمونه ها
واژه های مترادفاول – آغاز
چلو – پلو
واژه های متضادقهر – آشتی
ظرفیت شبکه معناییدیروز – پریروز
گسترش واژهشکر آب
قال قضیه
فوت کردن
قربان صدقه
بیخ پیدا کردن
ارتباط تنگاتنگ
تنوع فعل هابودید
کردید
شد
بکنید
داریم
برویم
برسیم
برخیزید
گسیخت
می رفتید
می خورید

۲- به دلخواه، موضوعی را برگزینید و به هنگام نگارش از همه گونه های کاربرد واژگانی (مترادف، متضاد، شبکه معنایی، گسترش واژه و تنوع افعال)، بهره بگیرید.

مقدمه درس ۲ نگارش نهم : روز ها سال ها و ماه ها در پی هم می آیند و میروند و ما هر روز پیر تر میشویم و از جوانی ما فقط یاد و خاطره میماند به قول صاعب تبریزی: آنچنان کز رفتن گل خار میماند به جا / از جوانی حسرت بسیار میماند به جا

بدنه: مثلا همین بهار که شد درختان از خواب زمستانی بیدار شدند هوا دلپذیر شد گر کدورت ها را کنار زدیم همه لباس تازه به تن کردند حتی درختان ما آنقدر سرگرم کار و مساعل بودیم که زیبایی بهار را فراموش کردیم. تا به خود آمدیم تابستان با روز های گرم و پر حرارت رسید و میوه ها هم رسیدند.

هندوانه خربزه طالبی سیب گلابی هلو و یک باره دیدیم پاییز با تن پوش زرد هوهو کنان از راه رسید و لباس درختان را عوض کرد برگ های خسته زیر پای مسافران خش خش کرد تا آمدیم با پاییز و هنر نمایی اش چای و قهوه ای بنوشیم فراش زمستان آمد و چای را برد و گفت یخ کرده است عوضش میکنم.

سماور و بخاری را روشن کردیم از پنجره کنار در خانه که نگاه کردم همه جا از قوی سفید پر بود شاید هم اردک ها و مرغابی های سفید تا در را باز کردم که به آن ها آب و دانه ای تعارف کنم پر کشیدند به اوج آسمان و مهاجرت را آغاز کردند.

نتیجه : حالا آغاز بهار دیگری بود و شکوفه ها و پرستو های کوچک آمدند.

مترادفیاد و خاطر
سال و امسال
متضادگل و خار
پیری و جوانی
آمدن و رفتن
شبکه معناییروز – ماه – سال – بهار – تابستان – پاییز – زمستان.
هندوانه – خربزه – طالبی – سیب – گلابی – هلو.
گسترش واژهروز های گرم و پر حرارت
هوهو کنان
هنر نمایی
خش خش
دلپذیر
گرد کدورت ها
برگ های خسته
تنوع افعالمی آیند
میروند
می ماند
آمدیم
شد
کنار زدیم
رسید-عوض کرد
روشن کردیم
نگاه کردم
اغاز کردند
پر کشیدند
بود
است
فراموش کردیم

۳- یکی از نوشته های عضو گروه خود را انتخاب و آن را بر پایه معيارهای زیر، بررسی و نقد کنید.

سنجه های ارزیابی:
داشتن پیش نویس؛ داشتن پاک نویس (رعایت علائم نگارشی، املای صحیح واژگان، درست نویسی، خط خوش)؛ بهره گیری از انواع کاربرد واژگانی (واژگان مترادف، متضاد، شبکه معنایی، گسترش واژه و تنوع افعال)؛ رعایت طبقه بندی ذهن و نوشته (آغاز، میانه و پایان)؛ بهره گیری مناسب از شیوه های پرورش فکر؛ شیوه خواندن.

نتیجه بررسی و داوری: پاسخ این قسمت به عهده دانش آموز می باشد.

جواب درست نویسی صفحه ۳۳ درس ۲ نگارش نهم

سهراب با رستم رویارو شد و او را بر زمین زد.
سهراب با رستم رویارو و او را بر زمین زد.

جمله نخست، درست است؛ اما جمله دوم به سبب حذف «شد»، از بخش اول، نادرست است. در این مثال، فعل جمله اول «شد» و فعل جمله دوم «زد» است. دو فعل متفاوت نمی توانند جانشین هم شوند. هنگامی حذف فعل، صحیح است که عینا تکرار شده باشد و برای پرهیز از تکرار آن، یک فعل (معمولا اولی) را حذف کنیم و دومی را نگه می داریم.

جمله های زیر را ویرایش کنید:

آرمان، به دریچه سحرآمیز نگاه و وارد آن شوید.
آرمان به دریچه سحرآمیز نگاه کرد و وارد آن شد.

شغال شکمو، داخل باغ و از انگورهای آن خورد.
شغال شکمو، داخل باشد و انگورهای آن را خورد.

پاسخ حکایت نگاری صفحه ۳۴ نگارش نهم درس دوم

حکایت زیر را بخوانید و به زبان ساده، بازنویسی کنید.

دزدی پیراهنی را دزدید و آن را به پسرش داد که به بازار ببرد و بفروشد. پسر، پیراهن را به بازار برد اما آن را از او دزدیدند. وقتی به خانه برگشت، پدرش پرسید: «پیراهن را به چه قیمتی فروختی؟ » پسر گفت: به همان قیمتی که شما خریده بودید!

بازنویسی : در روزگاران قدیم شخصی به بازار رفت و از آنجا پیراهنی را دزدید و آن را به خانه آورد تا پسرش پیراهن را به بازار ببرد و بفروشد. پسر دزد به بازار رفت تا پیراهن را بفروشد اما همین اتفاق برایش پیش آمد و دزد دیگری پیراهن را از او دزدید و پسر با دست خالی به خانه پیش پدرش برگشت. پدر از پسر پرسید: «پیراهن به چه قیمتی فروختی؟» پسر جواب داد: «به همان قیمتی که شما خریده بود».

به پایان سوالات و جواب درس ۲ نگارش نهم و پرسش های صفحه ۳۰ تا ۳۴ رسیدیم، اگر سوالی دارید آن را از قسمت دیدگاه بپرسید. برای مشاهده گام به گام نگارش های درس های بعدی کافیست آن را به همراه عبارت «ماگرتا» در گوگل جست و جو کنید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫9 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + نه =