ادبیاتفرهنگ و هنر

جواب صفحه ۹۲ ، ۹۳ ، ۹۴ ، ۹۵ و ۹۶ نگارش نهم درس هفتم

پاسخ درس 7 نگارش نهم دبیرستان : حل سوالات فعالیت نگارش ، درست نویسی و تصویر نویسی صفحه 92 تا 96

پاسخ درس هفت نگارش کلاس نهم دبیرستان درس وسعت و عمق نوشته را بیشتر کنیم : در این مقاله به سوالات فعالیت های نگارش صفحه ۹۲ ، درست نویسی صفحه ۹۵ و تصویر نویسی صفحه ۹۶ پاسخ داده ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی : جواب هشتم نگارش نهم

گام به گام درس هفتم نگارش نهم

پاسخ سوال های درس 7 نگارش نهم، وسعت و عمق نوشته را بیشتر کنیم

جواب فعالیت های نگارش صفحه ۹۲ نگارش نهم

نوشته زیر را بخوانید و نشان دهید کدام بخش از متن، تحت تاثیر مطالعات نویسنده، گستردگی و عمق بیشتری پیدا کرده است.



انسان و فرشته، دو ستایشگر خالق هستند و به ستایشگری معروف اند. ولی آیا جز انسان و فرشته، ستایشگران دیگری هستند؟ آیا ما آنها را می بینیم؟ می شناسیم؟ حکایت زیر، آیینه ای برای دیدن و شناختن اینان است:

«یاد دارم که شبی در کاروانی همه شب رفته بودم و سحر در کنار بیش های خفته. شوریده ای که در آن سفر همراه ما بود، نعره برآورد و راه بیابان گرفت و یک نفس آرام نیافت. چون روز شد، گفتم: «این چه حالت بود؟».

گفت: «بلبلان را شنیدم که به نالش درآمده بودند؛ از درخت؛ و کبکان در کوه و غوکان در آب و بهایم در بیشه. اندیشه کردم که مروت نباشد همه در تسبیح و من به غفلت خفته.»

این حکایت، به خوبی، نشان می دهد که تنها انسانها و فرشتگان نیستند که خداوند را ستایش می کنند؛ بلکه هر چه در زمین و آسمان است، به ذکر پروردگار مشغول است. قیام کوهساران، رکوع آبشاران، قنوت درختان، سلام غنچگان، همه و همه، نشان از سرود و ستایش دارند.

خداوند هم در قرآن کریم بر این حقیقت تاکید می کند و می فرماید: «يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ» (سوره تغابن و جمعه / آیه ۱).



پیام این آیه برای ما انسان ها این است که در حمد و ستایش آفریدگارمان از حیوانات، جمادات و نباتات عقب نیفتیم.

هرکس به زبانی صفت حمد تو گوید
بلبل به غزل خوانی و قمری به ترانه
و یا
توحید گوی او نه بنی آدم اند و بس
هر بلبلی که زمزمه بر شاخسار کرد

در این متن یک حکایت از سعدی، آیه ای از قرآن و دو بیت شعر را مطالعه کردیم. این سه مورد تحت تاثیر مطالعات نویسنده بوده و باعث شده است متن عمق و گستردگی بیشتری بگیرد.

جواب انشا گستره و عمق صفحه ۹۳ و بررسی سنجه های ارزیابی صفحه ۹۴ کتاب نگارش نهم به عهده خود شما می باشد.

جواب درست نویسی صفحه ۹۵ نگارش نهم درس ۷

در صفحه 95 نگارش درس 7 پایه نهم خواسته شده است جمله های زیر را ویرایش کنید.



او در خدمت مردم بود بلکه کمترین چشمداشتی نداشت.
او در خدمت مردم بود و کمترین چشمداشتی نداشت.

من مدیون به تو هستم و برای جبران، سعی ام را خواهم کرد.
من مدیون تو هستم و برای جبران سعی ام را خواهم کرد.

جواب تصویر نویسی صفحه ۹۶ درس هفتم نگارش نهم

درختی را با ویژگی های زیر، تصور کنید و متنی درباره آن بنویسید.

پا در هواست.
ریشه هایش در ابر فرو رفته.
شاخه هایش روی زمین گسترده شده است.

کاش خداوند قدرتی به من میداد که با آن می توانستم درختی را وارونه کنم. اگر می توانستم همچین کاری کنم دیگر کمتر کسی از شاخه ی درخت بالا می رفت و آن را می شکاند و به راحتی می شد از میوه های خوشمزه آن استفاده کرد. اگر من یک درخت بودم نیز واقعا از وارونگی خوشحال می شدم چون می توانستم همراه ابرها حرکت کنم و به هرجایی که دوست دارم بروم، همین که همش درحال پروازم من را خیلی خوشحال می کند. شاخه های گسترده من روی زمین بسیار خاص و زیبا می شد و بقیه درختان می توانستند ببینند که چقدر من قدرتمند و قوی هستم.

✅ در این نوشته سوالات درس هفتم نگارش پایه نهم و پرسش های درس وسعت و عمق نوشته را بیشتر کنیم را بررسی کردیم، برای مشاهده پاسخ سایر درس ها کافیست آن را به همراه عبارت «ماگرتا» در گوگل جست و جو کنید. همچنین اگر نظری دارید آن را از بخش دیدگاه به اشتراک گذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.