اخبارعلمی

جواب فعالیت های فصل ۱۵ پانزدهم علوم نهم 🕵️ با هم زیستن

پاسخ نامه سوالات فکر کنید ، خود را بیازمایید و فعالیت های علوم نهم فصل ۱۵ پانزدهم

جواب فعالیت های علوم نهم فصل 15 پانزدهم ؛ در این مقاله به جواب و پاسخ نامه فعالیت های خود را بیازمایید و فکر کنید صفحه ۱۶۵ ، گفت و گو کنید و فعالیت صفحه ۱۶۶ ، خود را بیازمایید و فکر کنید صفحه ۱۶۷ ، جمع آوری اطلاعات و فکر کنید صفحه ۱۶۸ ، فعالیت صفحه ۱۷۱ ، گفت و گو کنید و فعالیت صفحه ۱۷۲ و فعالیت صفحه ۱۷۳ فصل ۱۵ پانزدهم با هم زیستن علوم تجربی نهم متوسطه اول پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

جواب فصل قبلی: پاسخ فصل چهاردهم علوم نهم

جواب فعالیت های فصل ۱۵ پانزدهم علوم نهم

پاسخ خود را بیازمایید و فکر کنید صفحه ۱۶۵ فصل ۱۵ علوم نهم

این زنجیره، یکی از زنجیره های غذایی شکل ۱ است: گیاه ← ملخ ← عنکبوت ، شما زنجیره های دیگر این شکل را رسم کنید.

پاسخ خود را بیازمایید و فکر کنید صفحه ۱۶۵ فصل ۱۵ علوم نهم

پاسخ: برای مثال خواهیم داشت: گیاه ← موش ← روباه
گیاه ← پروانه ← عنکبوت

جواب فکر کنید صفحه ۱۶۵ فصل پانزدهم علوم نهم

الف) آیا می توانیم بگوییم همه شبکه های غذایی که روی کره زمین قرار دارند، به هم وصل اند؟

پاسخ: بله – زیرا مجموعه زنجیره های غذایی، شبکۀ غذایی و مجموعه شبکه های غذایی شبکۀ حیات را می سازند.

ب) دانش آموزی می گوید که تولیدکنندگان در هر زیستگاهی، گیاهان اند. شما چه فکر می کنید؟

پاسخ: خیر، زیرا جلبک ها نیز تولیدکننده هستند ولی جزو گیاهان نیستند .(مخصوصا در زیستگاه های آبی).

جواب گفت و گو کنید و فعالیت صفحه ۱۶۶ فصل پانزدهم علوم نهم

شیوع سرطان در منطقه‌ای زیاد شده است. کارشناسان علت آن را وجود نوعی ماده آلاینده در خاک زمین های کشاورزی و مراتع آن منطقه می دانند. چگونه این ماده که در خاک است، عامل سرطان در مردم آن منطقه شده است؟

پاسخ: همانطور که آب و مواد معدنی از خاک به گیاه و از گیاه با واسطه یا بدون واسطه به بدن ما می رسد همین طور نیز آلاینده های هوا و خاک همراه آب و مواد معدنی وارد گیاه و از گیاه وارد بدن انسان می شوند.

جواب فعالیت صفحه ۱۶۶ فصل ۱۵ علوم نهم

۱) در یک فعالیت گروهی، یک بوم سازگان طبیعی یا مصنوعی را در محل زندگی خود به شکل تصویری گزارش کنید. این گزارش دربردارنده ویژگی های کلی، اجزای زنده و غیر زنده بوم سازگان باشد.

پاسخ: به عنوان مثال تصویر یک جنگل با جانوران آن، دریاچه، برکه آب و …..و بیان اجزای زنده و غیر زنده ی آن.

۲) با راهنمایی معلم یک بوم سازگان کوچک بسازید.

پاسخ: مثلا یک شیشه (ظرف) بزرگ حاوی مقداری خاک اره و خاک و مقداری گیاه و تعدادی حشره و جاندار کوچک.

جواب خود را بیازمایید صفحه ۱۶۷ فصل ۱۵ علوم نهم

هر یک از این شکل ها چه نوع همزیستی را نشان می دهد؟

جواب خود را بیازمایید صفحه ۱۶۷ فصل ۱۵ علوم نهم

الف) میگوی تمیزکننده در حال خوردن انگل های دهان مارماهی،
ب) ماهی های کوچک همراه، با کوسه شنا می کنند و پس مانده شکار کوسه را می خورند.
پ) کنه در حال مکیدن خون انسان.

پاسخ: الف) همیاری ب) همسفرگی پ) انگلی (در تصویر زیر هم می توانید مشاهده کنید)

جواب خود را بیازمایید صفحه ۱۶۷ فصل ۱۵ علوم نهم

پاسخ فکر کنید صفحه ۱۶۷ فصل ۱۵ علوم نهم

به نظر شما چه نوع رابطه ای بین زنبور و گیاه گل دار وجود دارد؟ انواعی از حشره ها در گرده افشانی گل ها نقش دارند؛ اما چرا گفته می شود که نقش زنبور عسل از همه مهم تر است؟

پاسخ: رابطه همزیستی از نوع همیاری، زیرا زنبورها زندگی گروهی دارند و گروهی گرده افشانی می کنند، گرده افشانی عمل اختصاصی آنهاست.

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۱۶۸ فصل ۱۵ علوم نهم

جانوران شکارچی ویژگی های متفاوتی دارند که به آنها در شکار کردن طعمه کمک می کند. هر گروه، یک جانور شکارچی را انتخاب و درباره ویژگی هایی که به آن در شکار کردن کمک می کند، اطلاعاتی جمع آوری کند و گزارش را به صورت تصویری و جمله های کوتاه ارائه دهد.

پاسخ: یک جانور شکارچی که می‌توان معرفی کرد، یوز است. یوزها ویژگی‌هایی دارند که به آن‌ها در شکار کمک می‌کند:

  1. سرعت بالا: یوزها می‌توانند با سرعتی بیش از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برای مدت کوتاهی بدوند، که این سرعت به آن‌ها اجازه می‌دهد طعمه را سریع شکار کنند.
  2. چشم‌های تیزبین: یوزها دارای دید فوق‌العاده‌ای هستند که به آن‌ها کمک می‌کند طعمه خود را از فاصله دور شناسایی کنند.
  3. بدن باریک و عضلانی: بدن یوزها به گونه‌ای طراحی شده که قدرت و انعطاف‌پذیری بالایی دارد، این ویژگی به آن‌ها کمک می‌کند تا در هنگام تعقیب طعمه مانورهای سریع و دقیقی انجام دهند.
  4. چنگال‌ها و دندان‌های تیز: یوزها برای گرفتن و شکار طعمه‌های خود از چنگال‌ها و دندان‌های تیز استفاده می‌کنند.

این ویژگی‌ها به یوز کمک می‌کنند تا به طرز مؤثری طعمه‌های خود را شکار کند.

جواب فکر کنید صفحه ۱۶۸ فصل پانزدهم علوم نهم

این نمودار، رابطه بین جمعیت شکارچی و جمعیت شکار را در یک منطقه نشان می دهد. درستی عبارت زیر را با استفاده از آن نشان دهید.
«تعداد شکارچیانی که می‌توانند در یک بوم‌سازگان زندگی کنند، به تعداد جانورانی بستگی دارد که شکار آنها می‌شوند».

جواب فکر کنید صفحه ۱۶۸ فصل پانزدهم علوم نهم

پاسخ: با توجه به اینکه قله های دو منحنی پی در پی آمده اند (تقریبا دو نمودار بر هم منطبق اند) پس جمعیت شکار و شکارچی با هم در ارتباط اند. یعنی با افزایش جمعیت شکار جمعیت شکارچی افزایش می یابد. و با افزایش جمعیت شکارچی جمعیت شکار کم می شود.

پاسخ دیگر: نمودارها نشان می‌دهند که هرگاه جمعیت شکار افزایش یابد، به دلیل زیاد شدن غذای شکارچیان و تولیدمثل سریع آن‌ها، تعداد شکارچیان نیز افزایش می‌یابد. اما با کاهش شکار و کم شدن غذای شکارچیان، تعداد شکارچیان کاهش می‌یابد چرا که مرگ و میر آنها بیشتر می‌شود.

جواب فعالیت صفحه ۱۷۱ فصل پانزدهم علوم نهم

در آزمایشی جوجه های تازه از تخم درآمده را به دو گروه تقسیم کردند. گروه یک را با غذای بدون باکتری و گروه دوم را با غذایی تغذیه کردند که باکتری های مفید داشت. بعد از مدتی به هر دو گروه، نوعی باکتری دادند که باعث بیماری رودهای می شود. نمودارهای زیر تعداد باکتری های مضر را در دو گروه نشان می دهد. محور عمودی تعداد باکتری ها و محور افقی زمان را نشان می دهد.

جواب فعالیت صفحه ۱۷۱ فصل پانزدهم علوم نهم

الف) این دو نمودار را با هم مقایسه کنید.

پاسخ: نمودار گروه ۱: نشان می دهد که در صورت نبودن رقیب بخش وسیعی از روده را باکتری های مضر اشغال می کنند.
نمودار گروه ۲: نشان می دهد که در صورت وجود رقیب (باکتری های مفید) از گسترش باکتری های مضر جلوگیری می شود.


پاسخ دیگر: در نمودار گروه (1) چون فقط باکتری‌های مضر و بیماری ‌زا در روده جوجه­‌ها وجود داشتند با ورود غذا به روده و تولیدمثل باکتری‌های مضر تعداد باکتری‌ها زیاد شدند ولی در نمودار گروه (2) چون از اول به جوجه‌ها غذا همراه باکتری‌های مفید داده‌­اند پس از ورود باکتری­‌های مضر، باکتری­‌های مفید در رقابت با آن­ها پیروز شدند، و تعداد باکتری­‌های مفید افزایش یافت.

ب) امروزه به بعضی خوراکی ها (پروبیوتیک)، مثل ماست و پنیر باکتری های مفید اضافه می کنند. با توجه به این نمودارها، این خوراکی ها چه نقشی در سلامت انسان دارند؟

پاسخ: تولید این مواد ضمن مفید بودن برای سلامتی بدن با تنگ کردن جا توسط باکتری های مفید برای باکتری های مضر باعث ایجاد یک نوع رقابت بین باکتری های مفید و مضر در بدن می شود.

پاسخ دیگر: وجود باکتری‌های مفید در ماست و پنیر سبب می­‌شود که این باکتری­‌ها در رقابت با باکتری­‌های مضر روده پیروز شوند و کمتر به بیماری­‌های باکتریایی روده مبتلا شویم.

جواب گفت و گو کنید و فعالیت صفحه ۱۷۲ فصل ۱۵ علوم نهم

گاه بعضی گونه های تازه وارد، با رشد سریع و استفاده بیشتر از منابع، مانع از رشد گونه های دیگر و در نتیجه سبب کاهش تنوع زیستی می شوند. به نظر شما استفاده از گونه های بیگانه، یعنی گونه هایی که به طور طبیعی در یک منطقه نبوده اند، برای توسعه فضای سبز چه زیان هایی ممکن است در برداشته باشد و چه چیزهایی را برای این کار باید در نظر گرفت؟

پاسخ: هر گیاه می تواند خانه و محل زندگی جانداران دیگری باشد و کاشت گیاهان بیگانه در دراز مدت می تواند ترکیب بوم سازگان را تغییر دهد. همچنین تغییر در طبیعت به طور مستقیم یا غیر مستقیم زندگی انسان ها را تحت تاثیر قرار می دهد. مثلا گیاه کاج از خود ماده ای تولید می کند که جلو رشد گیاهان دیگر را می گیرد.

پاسخ دیگر: ممکن است گونه‌های جدید سازگاری بیشتری با محیط داشته باشند ، و باعث نابودی گونه های بومی و قدیمی یک منطقه شود. مانند رشد گیاه آزولا در مرداب انزلی که باعث از بین رفتن گیاهان دیگر می‌شود.

جواب فعالیت صفحه ۱۷۲ فصل پانزدهم علوم نهم

با مراجعه به منابع معتبر گزارشی مبنی بر فعالیت های انسانی که تنوع زیستی را کاهش می‌دهند، تهیه کنید و به صورت تصویری ارائه دهید.

پاسخ: کاهش تنوع زیستی یکی از مهم‌ترین مشکلات زیست‌محیطی است که فعالیت‌های انسانی آن را تشدید می‌کند. در اینجا برخی از فعالیت‌های انسانی که به کاهش تنوع زیستی منجر می‌شوند، آورده شده است:

  1. تخریب زیستگاه‌ها: فعالیت‌های انسانی مانند جنگل‌زدایی، خشک‌سازی تالاب‌ها، و تبدیل اراضی طبیعی به زمین‌های کشاورزی یا مسکونی باعث از بین رفتن زیستگاه‌های طبیعی می‌شوند و بسیاری از گونه‌ها را از بین می‌برد.
  2. آلودگی: آلودگی هوا، آب و خاک به ویژه از طریق استفاده بی‌رویه از مواد شیمیایی، نفت و زباله‌های صنعتی باعث آسیب به اکوسیستم‌ها و کاهش تنوع زیستی می‌شود.
  3. شکار بی‌رویه: شکار غیرقانونی و بی‌رویه گونه‌های خاص برای تجارت یا شکار تفریحی موجب کاهش جمعیت بسیاری از گونه‌ها و تهدید بقای آنها می‌شود.
  4. تغییرات اقلیمی: فعالیت‌های انسانی مانند انتشار گازهای گلخانه‌ای موجب تغییرات اقلیمی می‌شوند که زیستگاه‌های بسیاری را غیرقابل سکونت می‌کند و گونه‌ها قادر به سازگاری سریع با این تغییرات نیستند.
  5. معرفی گونه‌های مهاجم: جابجایی غیرقانونی یا عمدی گونه‌ها به مناطق جدید باعث برهم خوردن تعادل اکوسیستم‌ها و تهدید گونه‌های بومی می‌شود.

این فعالیت‌ها به تدریج منجر به کاهش تنوع زیستی و تهدید سلامت سیاره ما می‌شوند. همچنین برای ارائه تصویری می‌توانید نمودارها، تصاویر از جنگل‌زدایی، آلودگی، یا گونه‌های در معرض تهدید را استفاده کنید.

پاسخ دیگر: ۱- گسترش شهرها و جاده‌ها و تأسیسات متفاوت در دل طبیعت
۲- آلوده کردن محیط که سبب تخریب زیستگاه­‌ها و انقراض گونه­‌های جانوری و گیاهی می­‌شود.
۳- ورود گونه­‌های مهاجم که با رشد سریع و استفاده بیشتر از منابع سبب کاهش تنوع زیستی می­‌شوند.
۴- شکارهای بی­‌رویه و تفریحی سبب انقراض بسیاری از جانداران شده است.
۵- استفاده بیش از حد گیاهان دارویی خود رو در طبیعت، سبب انقراض بسیاری از این گیاهان شده است.

جواب فعالیت صفحه ۱۷۳ علوم نهم فصل پانزدهم

تنوع زیستی در ایران به علت های طبیعی و انسانی کاهش یافته است. بعضی گونه ها مانند سمندر لرستانی، خرس سیاه و ماهی کور غار در خطر انقراض اند. ماهی کور غار فقط در ایران یافت می شود. با مراجعه به منابع معتبر درباره وضعیت تنوع زیستی استانی که در آن زندگی می کنید، مقاله ای بنویسید و در آن پیشنهادهایی برای حفظ زیستگاه های طبیعی و جانداران آن ارائه دهید.

پاسخ: بستگی به محل زندگی پاسخ سوال متفاوت است. در این فعالیت هدف تلاشی برای شناخت بیشتر استان خود و پیشنهاد برای حفظ تنوع زیستی محل زندگی خود هر انسان می باشد.

پاسخ دیگر: – کاهش ساخت و سازها در مناطق طبیعی (مانند جلوگیری از ساخت جاده در جنگل ابر)
– کاهش آلودگی هوا، آب و خاک
– کاهش شکار حیوانات و ممنوعیت شکار گونه‌های در معرض انقراض و انجام اقدامات برای افزایش جمعیت این جانداران
– جلوگیری از ورود گونه‌های مهاجم به اکوسیستم ایران
– جلوگیری از انقراض جانداران و صدور آن‌ها به خارج از کشور
– انجام بیابان‌زدایی و جلوگیری از قطع بی‌رویه درختان و همچنین کاشت و ایجاد درختان و جنگل‌های بومی

همچنین بخوانید: گام به گام علوم نهم با جواب

توجه: شما دانش آموز پایه نهم متوسطه اول می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به پاسخ نامه فعالیت های کتاب علوم تجربی نهم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله جواب و پاسخ نامه فعالیت های علوم نهم فصل 15 پانزدهم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − هفت =