اخبارعلمی

جواب درس ۶ علوم چهارم ❤️ پاسخ فصل سنگ ها

گام به گام پاسخ و حل فعالیت ، پیش بینی کنید و فکر کنید گفت و گو درس 6 ششم علوم تجربی چهارم در صفحات ۴۹ ، ۵۰ ، ۵۱ ، ۵۲ ، ۵۳ ، ۵۵ ، ۵۶ و ۵۷

جواب درس ۶ علوم تجربی چهارم ؛ در این نوشته از بخش آموزش و پرورش ماگرتا با پاسخ و جواب فعالیت ها ، فکر کنید ها و گفت و گو های صفحه های ۴۹ ، ۵۰ ، ۵۱ ، ۵۲ ، ۵۳ ، ۵۵ ، ۵۶ و ۵۷ فصل ۶ علوم پایه چهارم مربوط به درس سنگ ها پرداخته ایم. در ادامه همراه باشید.

همچنین بخوانید : جواب درس ۵ علوم چهارم

گام به گام درس ۶ علوم چهارم
گام به گام درس ۶ علوم چهارم

جواب درس ۶ علوم تجربی پایه چهارم

در ادامه با پاسخ فعالیت ها و سوالات درس 6 علوم چهارم داریم :

جواب فعالیت صفحه ۴۹ علوم چهارم

وسایل و موادّ لازم: ماژیک ضد آب، مداد و دفترچهٔ یادداشت، ذره‌بین، سکه، تعدادی سنگ
1- تعدادی سنگ گوناگون را از محلّ زندگی‌تان جمع آوری کنید و به کلاس بیاورید. 
2- سنگ‌ها را با ماژیک شماره گذاری کنید.
3- سنگ‌ها را مشاهده کنید.
4- سکّه را روی هریک از سنگ‌ها بکشید، چه چیزی مشاهده می‌کنید؟ سکه ها به طور مختلف خراش ایجاد میکنند.
5- سنگ‌ها را با ذرّه‌بین دوباره مشاهده کنید.
نتیجهٔ مشاهده‌های خود را در جدول زیر بنویسید.

مشاهده‌هارنگصافی یا زبریاندازه‌ٔ ذرّه‌های تشکیل دهندهسکّه روی سنگ خراش
شماره‌ٔ سنگریزدرشتایجاد می‌کندایجاد نمی‌کند
1 آبی ریز 
2 قرمز درشت  ❌
3مشکی متوسط ✅ 
4 فیروزه ای ریز  ❌
5خاکستریدرشت

جواب گفت و گو کنید صفحه ۵۰ علوم چهارم

شکل زیر را مشاهده کنید. با توجّه به آن، دربارهٔ پرسش‌های زیر در گروه خود گفت‌وگو کنید.

اندازه سنگ‌ها در محلّ شماره (1) با محلّ شماره (2) چه تفاوتی دارد؟
سنگ‌های محل شماره 1 درشت‌تر است.

شکل سنگ‌ها از محلّ شماره‌ٔ (1) تا محلّ شماره‌ٔ (2) چه تغییری کرده است؟
سنگ‌ها در محل شماره 2 کوچک‌تر و کمی صاف‌تر شده‌اند.

اندازه و شکل سنگ‌های محلّ شماره‌ٔ (2) با سنگ‌های محلّ شماره‌ٔ (3) چه تفاوت‌هایی دارد؟
سنگ‌ها در محل شماره 3 کوچک‌تر و صاف‌تر شده‌اند.

از این گفت‌وگو چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟
سنگ ها در امتداد رودخانه با هم برخورد می کنند، می شکنند و خرد می شوند و با ساییده شدن به یکدیگر صاف تر می شوند.

جواب فکر کنید صفحه ۵۱ علوم چهارم

با توجّه به شکل صفحه قبل، هر یک از سنگ‌های زیر را در کدام قسمت رودخانه می‌بینید؟

پاسخ فکر کنید صفحه ۵۱ علوم چهارم

الف) کنار و بالای رودخانه ب) در مسیر رودخانه ج) در انتهای مسیر و کف رودخانه

جواب فعالیت صفحه 51 علوم چهارم

وسایل و موادّ لازم: ظرف شبیه آکواریوم، آب، تختهٔ صاف، سنگ ریزه، لیوان، شن، ماسه
1- در یک ظرف پلاستیکی شفّاف، تا نیمه آب بریزید.
2- تخته‌ٔ نازک و صافی را به صورت مورب درون ظرف قرار دهید.

3- یک لیوان سنگ ریزه را روی تخته بریزید.
4- مرحله ۳ را به ترتیب با شن و ماسه تکرار کنید.
5- مشاهده‌های خود را یادداشت کنید.

مواد ریخته شده در ظرف لایه‌لایه روی هم انباشته شده‌اند.

از این فعّالیت چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟

رسوبات به موازات هم ته نشین می‌شوند؛ به همین دلیل سنگ‌های رسوبی حالت لایه لایه دارند.

همچنین بخوانید : جواب درس ۴ علوم چهارم

جواب فعالیت صفحه ۵۲ علوم چهارم

وسایل و مواد لازم: کیسه پلاستیکی ضخیم، قاشق چوبی، آب، گچ، دستکش، شن، سنگ‌ریزه
مدلی از یک سنگ رسوبی بسازید.
1- دو لیوان آب درون کیسه پلاستیکی ضخیمی بریزید. یک لیوان گچ به آن اضافه کنید.
2- با یک قاشق چوبی، این مخلوط را هم بزنید.
3- مخلوط سنگ ریزه‌ها را درون کیسه پلاستیکی بریزید.

4- یک لیوان شن به مخلوط اضافه کنید.
5- مدّتی صبر کنید تا مخلوط درون کیسه خشک شود.
6- سنگی را که ساخته‌اید، از کیسه خارج کنید؛ چه مشاهده می‌کنید؟

این سنگ شبیه یک سنگ رسوبی است که در آن سنگ هایی با تکه های ریز و درشت و متفاوت دیده می شود.

جواب فعالیت صفحه ۵۳ علوم چهارم

وسایل و موادّ لازم: کَره، شکلات، سه پایه، توری، قاشق، چراغ الکلی، ظرف
1- ظرفی فلزّی یا شیشه‌ای را روی چراغ الکلی قرار دهید.
2- مقداری کره وشکلات جامد درون ظرف بریزید.
3- کمی صبر کنید تا کره و شکلات ذوب شوند.

4- با یک قاشق، کره و شکلات را هم بزنید.
5- پیش‌بینی کنید که اگر ظرف را از روی شعله بردارید، چه اتّفاقی می‌افتد. 
کره و شکلات ذوب شده کم کم سفت می‌شود.

6- کمی صبر کنید تا مخلوط سرد شود؛ چه مشاهده می‌کنید؟ آنچه را مشاهده کردید با پیش‌بینی خود مقایسه کنید.
دوباره مخلوط کره و شکلات به حالت جامد در می‌آیند.

– از این فعّالیت چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟

برخی از مواد در اثر حرارت ذوب می شوند و در اثر سرما به حالت اولیه خود یعنی جامد برمی گردند.

همچنین بخوانید : جواب درس ۳ علوم چهارم

جواب فعالیت صفحه ۵۵ علوم چهارم

وسایل و موادّ لازم: سوزن ته گرد، تابهٔ کوچک دسته‌دار، لیوان، بشقاب، گِل رس، دستکش
1- در گروه خود با گِل رس گلوله‌هایی کوچک درست کنید.
2- با سوزن ته گرد، وسط این گلوله‌ها را سوراخ کنید. صبر کنید تا گلوله‌ها خشک شوند.

3- به کمک یک بزرگ‌تر، تعدادی از گلوله‌های خشک شده را گرما دهید.
* پیش‌بینی کنید کدام گلوله‌ها درون آب، شکل خود را حفظ می‌کنند. 
گلوله‌هایی که گرما را بیشتر دریافت کرده‌اند.

* برای بررسی پیش‌بینی خود، آزمایشی را طرّاحی و اجرا کنید.
* با گلوله‌های سالم، تسبیح، گردن‌بند، دست‌بند و … بسازید و آنها را رنگ‌آمیزی کنید.

جواب جمع آوری صفحه ۵۶ علوم چهارم

در گروه خود درباره چگونگی تهیه خشت و آجر و استحکام خانه‌های خِشتی و آجری اطلاعات جمع آوری کنید و نتیجه را به کلاس گزارش دهید.

خانه های خشتیاستحکام کمتری دارند زیرا خشت (گل) خشک شده است اما در اثر گرما پخته نشده و شکننده است.
خانه هایی که از آجر ساخته شده اند، به دلیل آجرها پس از خشک شدن در کوره های داغ، شکنندگی کمتری دارد و مقاوم تر هستند.

جواب جمع آوری صفحه ۵۷ علوم چهارم

در کارخانه‌ٔ ذوب آهن، فلزّ آهن را از سنگ آهن به دست می‌آورند. در کشور ما سنگ‌های دیگری نیز وجود دارند که از آنها موادّ گوناگونی تهیه می‌شود. دربارهٔ موادّی که از سنگ‌ها تهیه می‌شود و کاربرد آنها اطّلاعات جمع آوری کنید و به کلاس گزارش دهید.

سنگ مرمر: در ساختمان، سنگ نمک: برای تهیه نمک خوراکی، سنگ فیروزه: برای تهیه جواهرات و سنگ پا برای تمیز کردن و استفاده در صنعت چوب بری

همچنین بخوانید : جواب درس ۲ علوم چهارم

✔ خب این بود از جواب درس ۶ علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی با نام سنگ ها. اگر سوالی درباره فصل ششم علوم چهارم داشتید از قسمت دیدگاه از ما بپرسید. برای بهتر پیدا کردن ما در گوگل در آخر عبارت خود کلمه ماگرتا را اضافه کنید.😉🌹

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

62 دیدگاه

  1. گلی گفت:

    سلام خوبی لطفا کل سوالات درس رو بزارید ممنون🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻

  2. سامان گفت:

    ممنون خیلی کمک کردیت

  3. ♡♡♡♡♡♡ گفت:

    جدول درست نبود ولی در کل عالی بود یه خواهش دارم من تو سوالات ندیدم سنگ های رسولی و دگرگونی و آذرین چگونه درست میشن ممنون میشم بزاریدش مرسیییی❤️‍🔥 (◍•ᴗ•◍) ❤

  4. ناشناس گفت:

    فقط میتونم بگم عااااااالی

  5. ناشناس گفت:

    مرسی از جواب ها

  6. ناشناس گفت:

    سلام ممنون از جواب های کامت تان مرسی

    1. ناشناس گفت:

      سلام خیلی خوبه

  7. ۰۰۰ گفت:

    بد نیست 😒 جدول هم درست نیست اصلا 🙄

    1. بی نام گفت:

      بله 😳😳😳🙄🙄🙄🙄

      1. ناشناس گفت:

        خیلی جالب بود

    2. ابوالفضل سخندان گفت:

      خیلی هم خوب هست

  8. ........ گفت:

    عالی کمی 😒ولی جدول درست نیست

    1. فریما گفت:

      فریما
      میشه جواب صفحه ۵۶ علوم چهارم را بزاری ممنونم

    2. رمینا گفت:

      ماگرتا عالیهههه

    3. ناشناس گفت:

      خوب بود ولی اگر نتیجه وشرح فعالیت و آزمایش هایش را هم ارسال کنید ممنون می شوم

  9. ........ گفت:

    عالی 😒 ولی جدول درست نیست 😠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *