مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

جواب فعالیت های درس دوم روانشناسی یازدهم انسانی

گام به گام درس 2 روانشناسی یازدهم انسانی، درس «روان شناسی رشد»

پاسخ فعالیت های درس دوم کتاب روانشناسی یازدهم انسانی : برای مشاهده گام به گام درس «روان شناسی رشد» در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: جواب فعالیت های درس ۱ روانشناسی یازدهم انسانی

گام به گام درس 2 روانشناسی یازدهم

جواب فعالیت های درس دوم روانشناسی یازدهم انسانی

جواب سوال صفحه ۳۸ روان شناسی یازدهم انسانی

در چه سنی دوچرخه‌سواری را یاد گرفتید؟ آیا این مهارت در نتیجه تغییرات رشدی حاصل شده است، یا با تمرین و آموزش مکرر؟

من تقریبا در سن ۵ سالگی دوچرخه سواری را از برادرم یاد گرفتم. برای یادگیری دوچرخه سواری هم نیاز است که بدنمان رشد کند و هم اینکه با تجربه و تمرین زیاد روی آن مسلط شویم.

پاسخ فعالیت ۱ صفحه ۳۹ روانشناسی یازدهم

با توجه به اشعار زیر مشخص کنید کدام یک به عامل وراثتی و کدام به عامل محیطی اشاره دارد:

زینهار از قرین بد زینهارو
قِنا ربّنا عذابَ النار
(عامل محیطی)

پرتو نیکان نگیرد هر که بنیادش بد است
تربیت نا اهل را چون گِردکان برگنبد است
(عامل زیستی)

عاقبت گرگ زاده گرگ شود
گر چه با آدمی بزرگ شود
(عامل زیستی)

با سیه دل چه سود گفتن وعظ
نرود میخ آهنین در سنگ
(عامل زیستی)

پسر نوح با بدان بنشست
خاندان نبوتش گم شد
سگ اصحاب کهف روزی چند
پی نیکان گرفت و مردم شد
(عامل محیطی)

گِلی خوشبوی در حمام روزی
رسید از دست محبوبی به دستم
بدو گفتم که مشکی یا عبیری
که از بوی دلاویز تو مستم
بگفتا من گلی ناچیز بودم
ولیکن مدتی با گل نشستم
کمال هم نشین در من اثر کرد
و گرنه من همان خاکم که هستم
(عامل محیطی)

جواب سوال صفحه ۴۲ روانشناسی یازدهم انسانی

۱- در یک خانواده پرجمعیت و خانواده تک فرزند همه کودکان در سن یکسانی شروع به صحبت می‌کنند. اما در خانواده پرجمعیت، کودک لغات بیشتری می‌آموزد. به نظر شما علت این تفاوت چیست؟

وجود محرکات کلامی محیطی بالا در خانواده پر جمعیت، دلیل این تفاوت است.

۲- کدام یک از عوامل وراثتی یا محیطی باعث ایجاد تفاوت شده است؟ عوامل محیطی

حل فعالیت ۲ صفحه ۴۳ درس دوم روانشناسی یازدهم انسانی

شما تاکنون حدود ۱۷ سال از زندگی خود را پشت سر گذاشته‌اید. سعی کنید سال‌های طی شده را به مراحل مختلف تقسیم کنید.
– تولد تا ۲ سالگی (طفولیت)
– ۲ تا ۶ سالگی (کودکی اول)
– ۷ تا ۱۱ (کودکی دوم)
– ۱۱ تا ۱۷ سالگی (نوجوانی)

ملاک تقسیم‌بندی شما چیست؟
ملاک سن و تغییرات جسمی، روانی و اجتماعی مربوط به آن است.

تفاوت عمده مرحله کنونی شما با مرحله ای که دانش آموز سال اول ابتدایی بودید چیست؟
در سال اول دبستان، من فاقد مهارت های خواندن، نوشتن، برنامه ریزی و مهارت های بدنی بودم که الان دارم.

ملاک تقسیم‌بندی خود را با دیگر دوستان مقایسه کنید. برای تکمیل اطلاعات خود می‌توانید به منابع مختلف علمی مراجعه و مراحل خود را اصلاح کنید.
پاسخ به عهده دانش آموز.

پاسخ فعالیت ۳ صفحه ۴۵ روانشناسی یازدهم انسانی

آیا تاکنون درباره آثار مخرب عوامل شیمیایی بر جنین در جنگ‌های مختلف شنیده‌اید؟ با مراجعه به منابع اطلاعاتی (مجلات و شبکه‌های مجازی) یک تصویر مربوط به این موضوع و توضیح آن را با خود به کلاس بیاورید و درباره آن بحث کنید.

عوارض مهم ژنتیکی ناشی از عوامل شیمیایی عبارتند از:
۱- عقب ماندگی ذهنی
۲- ناهنجاری های قلبی عروقی
۳- سقط جنین
۴- ناهنجاری های عضوی
۵- مرگ
۶- شکاف کام و لب

جواب سوال صفحه ۴۸ کتاب روانشناسی یازدهم انسانی

با توجه به آشنایی شما با انواع پردازش (مفهومی، ادراکی) چرا کودکان قبل از دبستان، هدایای بزرگ کم ارزش را بر هدایای کوچک پر ارزش ترجیح می‌دهند؟

به دلیل اینکه تحت تاثیر ظاهر اشیا قرار می گیرند یعنی همان پردازش ادراکی، به عبارت دیگر کودکان ۴-۵ ساله هنوز به مفهوم پایداری حجم نرسیده اند به همین خاطر فکر می کنند کادو بزرگ تر با ارزش تر می باشد.

پاسخ فعالیت ۴ صفحه ۴۸ درس ۲ روانشناسی یازدهم انسانی

چرا کودکان تحت تاثیر ویژگی ظاهری اشیا قرار می‌گیرند؟ تصور کنید می‌خواهیم ۱/۴ لیتر شیر را در دو لیوان با حجم مساوی بریزیم. یکی از لیوان‌ها بلند و باریک است و دیگری پهن و کوتاه. شیر را به مقدار مساوی در هر دو لیوان می‌ریزیم و مقابل کودک ۴ یا ۵ ساله قرار می‌دهیم و از او می‌خواهیم یکی را انتخاب کند. به نظر شما کدام لیوان را ترجیح می‌دهد؟ چرا؟ این آزمایش را در طول هفته با بچه‌های کوچک‌تر انجام دهید و مشاهدات خود را در کلاس مطرح نمایید.

لیوان باریک و بلند، زیرا فکر می کند شیر بیشتری درون آن نسبت لیوان پهن وجود دارد.

جواب سوال صفحه ۴۸ روانشناسی یازدهم انسانی

عوامل محیطی در تسلط کودکان بر لغات تأثیر بسزایی دارد. یکی از مهم‌ترین عوامل محیطی، اسباب بازی است. به نظر شما چه عوامل محیطی دیگری در رشد زبانی دوره کودکی موثر است؟

– صحبت کردن با کودک
– وضعیت اجتماعی و اقتصادی
– بازی کردن با کودک
– کتاب خواندن برای کودک
– اشاره به اشیا
– رسانه های مختلف

پاسخ سوال صفحه ۵۰ روانشناسی یازدهم انسانی درس ۲

حیوانات هم مانند انسان‌ها هیجان‌های خود را بروز می‌دهند. به نظر شما در کدام یک از هیجان‌ها (ساده و مرکب) انسان با حیوان مشترک است؟ چرا؟

انسان و حیوان در هیجانات ساده و عمومی مثل ترس و خشم با هم اشتراک دارند زیرا پایه علمی این احساسات مشخص تر است اما در احساسات پیچیده یا مرکب تر مثل ترحم و تنفر و … نیازمند شناخت و پردازش بیشتر است که انسان را متمایز می کند. زیرا رشد هیجانی انسان در مقایسه با حیوانات به دلیل افزایش درک و تعامل با محیط باز و متنوع رشد کرده است.

حل فعالیت ۵ صفحه ۵۰ روانشناسی یازدهم انسانی

به این تصاویر نگاه کنید. چه تفاوتی در رفتار کودکان می‌بینید؟ به نظرتان کدام یک رشد اجتماعی بیشتری دارند؟ چرا؟

گام به گام درس 2 کتاب روان شناسی پایه یازدهم انسانی
گام به گام درس 2 کتاب روان شناسی پایه یازدهم انسانی

در تصویر بالا کودک به تنهایی بازی می کند اما در تصویر پایین کودکان به صورت گروهی بازی می کنند. کودکانی که در به صورت گروهی بازی می کنند رشد اجتماعی بهتری خواهند داشت زیرا بازی جمعی نیازمند رشد اجتماعی بالاتر است و قواعد مخصوص خودش را دارد.

جواب سوال صفحه ۵۱ روانشناسی یازدهم انسانی

به این مثال توجه کنید: مریم ۵ ساله است. مادرش یک کیک خوشمزه برای او و برادرش پخته و آن را در یخچال قرار داده است. مریم، علاوه بر سهم خودش، سهم برادرش را هم می‌خورد، آیا کار مریم اخلاقی است؟ چرا؟

غیر اخلاقی نمی باشد زیرا در ابتدا کودکان هیچ تعریفی از کار خوب و ندارند و به همین دلیل مسئول رفتار خود نیستند. برای رشد اخلاقی کودکان باید یک فرآیند تدریجی و پیچیده طی شود تا بفهمند که اخلاق شامل برخی قوانین و مقررات اجتماعی است.

پاسخ فعالیت ۶ صفحه ۵۲ درس دوم روانشناسی یازدهم

به دو مثال زیر توجه کنید.

  • مینا ۶ ساله است. به سراغ قفسه‌های بالایی آشپزخانه می‌رود بدون اجازه مادر مقداری شکلات برمی‌دارد. هنگام پایین آوردن دستش، یک فنجان می‌شکند.
  • برادر دوقلوی مینا برای کمک به مادرش ناگهان دستش به سینی فنجان‌ها می‌خورد و سه فنجان را می‌شکند.

عمل کدام یک از اینها اخلاقی نیست؟ این دو مثال را برای دو کودک ۶-۵ ساله تعریف و پاسخ را یادداشت کنید و به کلاس ارائه دهید.

مینا و برادرش کار غیر اخلاقی انجام نداده‌اند. بچه‌های 6-5 ساله به دلیل نوع استدلال خود، رفتار مینا را به دلیل عدم اطلاع مادر غیر اخلاقی می‌دانند.

جواب سوال صفحه ۵۳ روانشناسی یازدهم

آیا شما این احساس را تجربه کرده‌اید که به طور ناگهانی تغییراتی در شما رخ دهد؟ در چه سنی؟

همه ما با بزرگ شدن تغییرات ناگهانی زیادی را تجربه کرده‌ایم و در بسیاری از زمینه‌های جسمی و ذهنی، مانند توانمندی های عقلانی و شناختی، احساسات و فرهنگ تغییراتی کرده ایم. این دوره نوجوانی نام دارد که از ۱۲ تا ۲۰ سالگی را در بر می گیرد.

پاسخ فعالیت ۷ صفحه ۵۳ روانشناسی پایه یازدهم

شما دانش آموزان، به لحاظ سن، در دوره نوجوانی قرار دارید. در این دوره تغییرات متعددی را در خود مشاهده کرده‌اید.
حسن: احساس غرور کردم.
حسین: فکر کردم آدم دیگری شده‌ام.
علی: احساس خجالت می‌کنم؛ هیکلم بی‌قواره بزرگ شده است.
شما هم، مانند مثال‌های فوق، تغییرات جسمانی و احساسات خودتان را بنویسید.

من در نوجوانی احساس غرور می کردم و گاهی اوقات از بیرون رفتن خجالت می کشیدم و…

پاسخ سوال صفحه ۵۷ درس ۲ روانشناسی یازدهم

آیا شما غیر از موارد مذکور، خصوصیات شناختی و تفکر دیگری، در شروع نوجوانی و هم اکنون، در خود احساس می‌کنید؟ توضیح دهید.

بله، تفکر فراشناخت یا تفکر درباره‌ی تفکر. این نگرش ما را وادار می کند تا در روند و محتوای تفکر خود تأمل کنیم و آن را بررسی، تحلیل و اصطلاح نماییم.

حل فعالیت ۸ صفحه ۵۸ روانشناسی یازدهم انسانی

۱- به دو مثال زیر توجه کنید.
– بهنام، برای هدایت هیجان‌هایش، تصمیم می‌گیرد هفته‌ای سه روز به صورت فشرده تمرین‌های ورزشی انجام بدهد.
– پوریا مدتی است تصور می‌کند بسیار پرانرژی است. او، برای نمایش توان خویش، هر روز به همراه برخی از دوستان، در معابر شهری، مزاحم راننده‌ها می‌شود و از این کار احساس لذت می‌کند.

هر دو مثال، محصول هیجان است، اما یک رفتار، مثبت و سازنده و دیگری مخرب و آزاردهنده است. شما چه رفتار مثبت و منفی دیگری در استفاده از هیجانات را می‌شناسید؟ از هر مورد یکی را توضیح دهید.

رفتار مثبت: آموزش ریاضی برای کنترل هیجانات معلم
رفتار منفی: سروصدا در کلاس و اختلال در تدریس معلم

۲- به نظر شما مهارت‌های شناخت، ارزیابی و کنترل هیجان چه نوع مهارت‌هایی هستند؟ تاکنون در این زمینه تجربه‌ای داشته‌اید؟ 

مهارت های خودآگاهی و شناخت ویژگی های جسمی، شناختی، عاطفی و اجتماعی که به آن هوش هیجانی (EQ) گفته می شود.

جواب سوال صفحه ۵۹ روانشناسی یازدهم انسانی

به نظر شما تلاش برای هویت یابی در بین نوجوانان نسل گذشته با نسل امروز چه تفاوتی کرده است؟

در گذشته، جوانان از خانواده و دوستان برای هویت یابی خود استفاده می کردند. اما امروزه جوانان تحت تاثیر شبکه های اجتماعی و اینترنت هستند.

عوامل شکل‌گیری هویت یابی در هر دو نسل چه بوده است؟ شما در تلاش برای هویت‌یابی تحت تأثیر کدام یک از عوامل زیر بوده‌اید؟

1- والدین
2- همسالان
3- مذهب
4- اقوام
5- فرهنگ
6- رسانه
7- فضای مجازی
8- مطالعات
9- اوقات فراغت

شما هویت خود را مثبت می‌دانید یا منفی؟ چرا؟
من هویت خود را خوب می دانم. چون با نقش ها و موقعیت های مختلفی که در آن قرار می گیرم سازگار هستم.

پاسخ سوال صفحه ۶۲ روانشناسی یازدهم درس دوم

به دو مثال زیر توجه کنید.

  • پزشکی که می‌داند سیگار کشیدن برای سلامت بدن مضر است، ولی سیگار می‌کشد.
  • شخصی که می‌داند مسواک زدن موجب سلامتی و حفظ دندان‌ها می‌شود، ولی در مسواک زدن سهل‌انگاری می‌کند.

به نظر شما اشکال کار در کجاست؟ شناخت یا باور؟ چرا؟
در باور اشکال دارند زیرا با وجود آگاهی از انجام آن خودداری می کنند.

جواب سوال صفحه ۶۳ روانشناسی یازدهم انسانی

در مورد رویاپردازی هایی که تاکنون داشته‌اید برای هم کلاسی های خود در کلاس توضیح دهید و بگویید رویاپردازی چه تاثیر مثبت یا منفی بر زندگی شما داشته است؟

تخیل و خیال پردازی نیازمند خلاقیت و بروز نوآوری است، اما تخیل بیش از حد برای نوجوان مضر است، زیرا اگر نوجوانی به طور مکرر با دنیای واقعی و واقعیات درگیر نشود و نتواند به خوبی از توانایی های خود استفاده کند و ابراز وجود داشته باشد به تدریج به سمت تخیل گرایی مفرد پیش می‌رود و این مسئله باعث افت عملکرد تحصیلی و سایر عملکردهای او می‌شود.

جمع بندی درس صفحه ۶۴ روانشناسی یازدهم

دانش آموز عزیز! مطالب این درس را به زبان خودتان به صورت خلاصه بنویسید.

۱- من از مطالعه این درس دریافتم که:

روانشناسی رشد به بررسی تغییرات جسمی، شناختی، اجتماعی و عاطفی در افراد اطلاق می شود و هر یک از این ابعاد ویژگی های خاص خود را دارند و این تغییرات از زمان جنینی تا زمان مرگ انسان رخ می دهد.
همچنین دانستیم که عوامل موثر بر رشد شامل عوامل وراثتی و عوامل محیطی هستند و انسان در دوره‌ی رشد مراحل زیر را طی می‌کند:
1) طفولیت 2) کودکی اوّل 3) کودکی دوم 4) نوجوانی 5) جوانی 6) میان‌ سالی 7) پیری
هر یک از این مراحل دوره رشد متفاوتی دارد و ویژگی های خاص خود را دارد.

۲- در رابطه با خود آرمانی مورد نظرتان تصاویری در دایره‌های زیر جایگزین نموده و بنویسید چرا خود آرمانی شما در دوره‌های مختلف تغییر کرده است؟ به عهده دانش آموز.

🔰 به پایان جواب فعالیت های درس دوم روانشناسی یازدهم انسانی رسیدیم، اگر سوال یا پیشنهادی در این رابطه دارید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 10 =