مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخباراقتصادی

پشت پرده ارز دیجیتال دوج کوین: چیزهایی که باید بدانید

درحالی‌که فراری به فروش خودورهایش با بیت‌کوین ادامه می‌دهد، تسلا از طریق سند “آنچه باید در صورت استفاده از بیت‌کوین بدانید” راهنمایی‌هایی در مورد ماهیت غیرقابل برگشت چنین تراکنش‌هایی ارائه می‌کند. در همین راستا، تسلا با توجه به نگرانی‎های زیست محیطی که همواره درگیر آن بوده است، دوج کوین را به بیت کوین ترجیح می‎دهد. همچنین انتظار می‌رود که نفوذ ایلان ماسک بر آینده ارزهای دیجیتال، با تکیه بر تجربیات او در تأسیس PayPal برای ادغام بالقوه پرداخت‌های رمزنگاری در پلتفرم رسانه اجتماعی X، افزایش یابد. دوج کوین ارز پر سرو صدایی است که از یک شوخی بر سر زبان‌ها افتاد اما بسیاری را ثروتمند کرد.

دوج کوین چیست؟ و از کجا پیدا شد؟

در سال 2013، جکسون پالمر، که در Adobe کار می کرد، واژه دوج کوین را با ترکیب ارزهای دیجیتال (کوین)، یکی از محبوب ترین موضوعات بحث در اینترنت در آن زمان، و سگ شیبا (دوج، برگرفته از سگ)، ابداع کرد و در پست توییتری خود گفت: “سرمایه گذاری در Dogecoin روند بزرگ جدید خواهد بود.”

در حقیقت، دوج کوین در سال 2013 به عنوان یک نسخه سرگرم کننده از بیت کوین شروع به کار کرد و با نماد جالب توجهی که داشت نمونه‎ای از یک میم اینترنتی محبوب به نمایش گذاشت. به دلیل فضای دوستانه‎ای که داشت و رویکرد بدون ذغدغه‎ای که اتخاذ کرده بود به سرعت به یکی از ارزهای دیجیتال معروف تبدیل شد. مردم دوج کوین را به خاطر لحن طنز آن دوست دارند و از آن برای ارائه نکات آنلاین، حمایت از اهداف مثبت و حتی خرید اقلام از برخی فروشگاه‎ها استفاده می‎کنند. قیمت دوج کوین نیز به عنوان یکی از جذاب‌ترین قیمت‌های قابل بررسی مورد توجه قرار گرفته است.

دوج کوین با حمایت افراد مشهوری مانند ایلان ماسک، محبوبیت دامنه‎دارتری به دست آورد و به نامی شناخته شده در دنیای رمزنگاری تبدیل شد.دوج کوین نشان می‎دهد که فضای زیادی برای سرگرمی و روحیه اجتماعی در جهان ارز دیجیتال وجود دارد.

پالمر و مارکوس که در زمان تاسیس دوج کوین فکر می‌کردند که این کوین از یک شوخی فراتر نمی‌رود، در ماه‌های بعد متوجه شدند که چقدر اشتباه می‌کردند و شوخی اینترنتی آنها توانسته جای قابل ملاحظه‌ای را در بازار سرمایه و دنیای کوین و رمزارز برای خود باز کند.

چه عواملی بر نرخ و ارزش دوج کوین تاثیر می‌گذارند؟

کارشناسان معتقد هستند که ممکن است بیش از یک عامل در ارزش گذاری دوج کوین نقش داشته باشد. یکی از این موارد اثرگذار یک شرکت تصفیه هوا مستقر در ایالات متحده به نام کرونوس می‌باشد که 600 میلیون واحد ارز به نام Dogecoin Cash را خریداری کرده است که به دوج کوین مرتبط است.

مایکل روبینوف، مدیر کرونوس اعلام کرد که آنها اولین شرکت دولتی هستند که پرداخت با این ارز را می‌پذیرند و برای جشن گرفتن این موضوع، یک دستگاه تصفیه هوا به نام AirDOGE تولید خواهند کرد. دوج کوین، ارز دیجیتالی که با یک شوخی در شبکه‌های اجتماعی پدیدار شد، یکی از ارزهای رمزپایه‌ای است که بسیار موثر عمل کرده و یشتر از هر رمز امرز و کوین دیگری خبرساز شده است.

یک پست ایلان ماسک که گفته بود “دوج کوین رمزنگاری مردم است” ده‌ها هزار بار بازتوییت شد. و سرمایه گذاران کوچک سازماندهی شده در پلتفرم رسانه های اجتماعی Reddit نیز در این افزایش سهم داشتند.

چرا مردم به دوج کوین روی می‎آورند؟

بسیاری از مردم روی دوج کوین سرمایه‌گذاری می‌کنند، نه به این دلیل که فکر می‌کنند واقعاً ارزش سرمایه گذاری دارد، بلکه به این دلیل که فکر می‌کنند ارزش دوج کوین با خرید دیگران که تحت تأثیر این افزایش قرار می‌گیرند افزایش می‌یابد، بنابراین می‌خواهند سود سریعی به دست آورند.

یک سیستم استخراج برای دوج کوین طراحی شده است که می‌تواند توسط کاربران سریعتر از بیت کوین تولید شود.

محبوبیت غیرمنتظره برای یک کوین

با بررسی مختصری از سابقه و محبوبیت دوج کوین به راحتی متوجه می‎شویم که سرمایه‌گذاران به خصوص کسانی که از پلتفرم رسانه‌های اجتماعی Reddit استفاده می‌کنند علاقه زیادی به این ارز طنز نشان می‌دهند.

به گفته سایت فناوری CNet، محبوبیت این ارز زمانی افزایش یافت که افراد در Reddit شروع به دادن دوج کوین به یکدیگر کردند، که البته در آن زمان ارزش بسیار کمی داشت.

دو مهندس کامپیوتری که دوج کوین را تأسیس کردند به CNet گفتند که در ابتدا کوین‌های خود را، بدون در نظر گرفتن ارزش مادی‌شان، به مکان های مختلف اهدا کردند، از تیم باب سورتمه جامائیکا گرفته تا پروژه‎های چاه آب در آفریقا. اما از آنجایی که در ماه‌های بعدی مردم شروع به سرمایه گذاری بیشتر دراین کوین نمودند “آنها با تعداد زیادی از افرادی روبرو شدند که امیدوارند و در ازای آن چیزی به دست آورند به ارزش دوج کوین اضافه می‌کنند.”

پس از نوسانات ماه‎های اول، ارزش این ارز در حدود 0.003 تا 0.01 دلار تثبیت شد و تا پایان سال 2020، به استثنای چند مورد، در حدود آن قیمت باقی ماند. به طوری که پست طنز ایلان ماسک در 18 ژوئیه 2020، مبنی بر اینکه شکست دادن سیستم مالی جهانی توسط دوج کوین اجتناب ناپذیر است، تقریباً هیچ تأثیری بر ارزش این ارز دیجیتال نداشت.

محبوبیت ناگهانی دوج کوین چه دستاوردی برای آن و صاحبانش داشت؟

در ابتدای سال 2021، کاربران رسانه‌های اجتماعی که در Reddit فعالیت می‌کردند و با هم در برخی ابزارهای سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاری می‌کردند و باعث افزایش سریع ارزش آن‌ها ‌شدند، این افراد شروع به انجام همین کار از پیش ازموده شده در مورد دوج کوین نمودند.

عده‎ای از کاربران باعث شدند سهام شرکت آمریکایی GameStop که شایعه شده بود در شرف ورشکستگی است طی دو هفته ۱۷۰۰ درصد افزایش یابد، آنها سپس در نقره سرمایه گذاری کردند و ارزش نقره را با ۱۰ درصد افزایش به اوج هشت ساله خود رساندند. حتی برای چند روز، از ژانویه 2021 شروع به خرید دوج کوین نمودند.

پس از اینکه سهام GameStop در 28 ژانویه به اوج خود رسید، Reddit در بیانیه خود گفت که موسسات مجاز در مورد اقدامات سرمایه گذارانی که در این پلت فرم گرد هم آمده‌اند با آنها تماس نگرفته‌اند.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به زودی اعلام کرد که مطابق با ماموریت خود برای محافظت از سرمایه گذاران و حفظ بازارهای منصف، منظم و کارآمد، با سایر آژانس‌های نظارتی برای ارزیابی وضعیت و بررسی فعالیت‎های موسسات، واسطه‌های مالی و سایر فعالان بازار مشمول قوانین کار می‌کند.

ژاکوب فرنکل، وکیل سابق SEC،گفت: “در مواردی که هیچ توسعه نهادی که سطح قیمت سهام را توجیه کند وجود ندارد، معاملات آشفته اینچنینی ناشی از ایده‌های فردی از جمله موضوعاتی هستند که در صلاحیت SEC قرار می‌گیرند.”

با این حال، کسانی هم هستند که این اتفاقات اخیر را به تفاوت نسل‎ها و اینکه نسل جدید عادات سرمایه گذاری متفاوتی نسبت به قدیم دارد نسبت می‌دهند.

بنا به نظر جان پاتریک لی، کارشناس سرمایه گذاری در VanEck، “یک تاجر انفرادی دیگر مجبور نیست برای کسب درآمد به وال استریت تکیه کند. من یک رابطه خصمانه بین تشکیلات قدیمی (وال استریت) و معامله گران فردی مشاهده می‎کنم که اخیراً در حال افزایش می‎باشد.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + چهارده =