اخباراقتصادی

چگونه برای یارانه ۱۰۰ هزار تومانی ثبت نام کنیم؟ + شرط دریافت

شرط دریافت یارانه 100 هزار تومانی چیست؟ چطور برای دریافت وام کرونا ثبت نام کنیم؟

از امروز ثبت نام متقاضیان دریافت مرحله دوم وام یک میلیون تومانی کرونا آغاز شده و تا ۱۱ آذر ماه ادامه دارد. اما چه کسانی مشمول این یارانه می‌شوند؟ شرط دریافت یارانه ۱۰۰ هزار تومانی چیست؟

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بسته جدید یارانه معیشتی فقط به افرادی که بسته حمایت معیشتی دریافت می‌کنند، تعلق می‌گیرد.

در کنار مرحله دوم وام یک میلیون تومانی، دولت قرار است تا پایان سال هر ماه به ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشور یارانه ۱۰۰ هزار تومانی کرونا پرداخت کند. متقاضیان چگونه در این طرح ثبت‌نام کنند؟ با اخبار اقتصادی ماگرتا همراه باشید.

شرایط دریافت یارانه 100 هزار تومانی
شرایط دریافت یارانه 100 هزار تومانی

شروط دریافت یارانه 100 هزار تومانی

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: این بسته به افرادی تعلق می‌گیرد که اول درآمد ثابتی نداشته باشند، دوم متقاضی وام یک میلیون تومانی کرونایی در ابتدای سال بوده باشند، سوم اینکه دریافت کننده بسته حمایت معیشتی باشند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صرفاً مجری سیاست‌های ستاد مقابله با کرونا و تصمیمات اتخاذ شده در این زمینه است و افراد مشمول بسته جدید معیشتی، یکصد هزار تومان بابت هر یک از اعضای خانواده در چهار ماه پایانی سال و همچنین وام یک میلیون تومان را نیز دریافت می‌کنند. این افراد در مجموع ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر هستند.

امکان تقاضای دریافت وام یک میلیون تومانی بسته یارانه معیشتی از چهارم تا یازدهم آذرماه به مدت یک هفته است و تنظیمات برخی از گوشی‌های تلفن همراه به گونه‌ای است که نیازمند اضافه کردن ۹۸+ قبل از ۶۳۶۹ است. در واقع در این گوشی‌ها ارسال پیامک به صورت ۹۸۶۳۶۹ + خواهد بود؛ بنابراین هر فردی که حقوق ثابت نداشته باشد و در فهرست معیشتی بگیران است و در فهرست اول سال حضور داشته باشد مشمول دریافت این بسته می‌شود.

اگر فردی مشمول پرداخت بیمه شود چه کارگر ساختمانی و چه کارگر غیر ساختمانی مشمول دریافت این بسته نمی‌شود. تمامی بیمه شدگان تأمین اجتماعی مشمول دریافت این بسته نمی‌شوند.

همان‌طور که در اطلاعیه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در خصوص بسته جدید حمایت معیشتی اعلام شد، به افرادی که مشمول دریافت این بسته هستند به نحو مقتضی اطلاع رسانی خواهد شد.

چطور در وام صد هزار تومانی کرونا ثبت نام کنیم؟

برای ثبت نام یارانه 100 هزار تومانی سرپرستان خانوار باید کد ملی خود را با سیم کارتی که به نام خودشان است به سرشماره ۶۳۶۹ ارسال کنند.

کارمندان دولت، بازنشستگان، بیمه‌پردازان سازمان تامین اجتماعی و سایر صندوق‌های بازنشستگی از جمله گروه‌هایی هستند که شامل این طرح نمی‌شوند. اما پس چه کسانی مشمول خواهند شد؟

برای این که مشمولان این طرح را تشخیص داد می‌توان چند احتمال را بررسی کرد. طبق داده‌های مرکز آمار ایران جمعیت کشور در حال حاضر 84 میلیون نفر است که یک سوم آن حدود 25.2 میلیون نفر برآورد می‌شود.

از طرف دیگر مسئولان در اجرای طرح‌های مختلف افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی را جزو جامعه هدف قرار می‌‌دهند.

طبق گفته سخنگوی وزارت کار، مشمولان هر دو طرح 11 میلیون خانوار شامل 29 میلیون و 700 هزار نفر است که همه‌ی این افراد فاقد درآمد ثابت هستند و تحت پوشش بیمه نیستند.

اگر چه گفته شده که برای یارانه 100 هزار تومانی نیاز به ثبت‌نام نیست اما در واقع هر دو طرح در قالب یک بسته در نظر گرفته شده که متقاضیان اگر هر دو را می‌خواهند باید کد ملی خود را به شماره 6369 ارسال کنند.

طی دو ماه اخیر نیز مجلس از طرح پرداخت یارانه خرید کالاهای اساسی برای 60 میلیون نفر از جمعیت کشور خبر داد که به گفته نمایندگان مجلس 20 میلیون نفر از آن را افراد تحت پوشش بهزیستی، کمیته‌ امداد و این قبیل نهادها تشکیل می‌داد.

بنابراین می‌توان این احتمال را در نظر گرفت که از 25 میلیون نفری که قرار است بسته 100 هزار تومانی را دریافت کنند، 20 میلیون نفر آن افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی است.

یارانه 100 هزار تومانی به کسانی پرداخت می‌شود که متقاضی وام یک میلیون تومانی باشند و جزو مشمولان این طرح در نظر گرفته شود.

همچنین دولت در ابتدای شیوع ویروس کرونا در اسفند ماه بسته معیشتی کرونا را تصویب و به مدت 5 مرتبه تا خرداد ماه امسال پرداخت کرد.

تعداد افرادی که مشمول این طرح شدند سه میلیون نفر بود، بنابراین دومین گروهی که احتمالا این 100 هزار تومان را دریافت کنند این گروه باشند.

معمولا زنان سرپرست خانوار، کارگران روزمزد و بدون درآمد ثابت از جمله کارگران ساختمانی، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و دست‌فروشان جزو اقشاری هستند در طرح‌های حمایتی دولت قرار می‌گیرند.

با این حال گزارش مردمی از ثبت نام وام کرونا نشان می‌دهد مشمولان در ثبت نام این وام مشکلاتی داشته‌اند. سامانه پیامکی 6369 به عنوان مهمترین راه ثبت‌نام معرفی شده بود اما گویا در عمل این راه ارتباطی دچار مشکلاتی شده است. برخی مخاطبان برای ماگرتا نوشته‌اند:

«دقیقا منم زدم میگه ارسال نشد خطا میده»

«منم رد کردم ارسال نشد..الکیه»

«چرا وقتی کد ملی پیام میفرستی به ۶۳۶۹ سریع ناموفق میشه و ارسال نمیشه با اینکه خط از خودم هستش ولی هرکار میکنم نمیشه»

«کد ملی رو پیامک میکنیم پیام ناموفق میاد چکار کنیم»

«دوستان من چند بار ارسال کردم نوشته یک بار پیامک کنید الان وام نمیدن دیگه؟»

«الکیه . دروغه . اصلا این شماره اس رو قبول نمیکنه»

شرایط و زمان پرداخت یارانه ۱۰۰ هزار تومانی اعلام شد! کدام خانوارها وام یک میلیونی می‌گیرند؟

الف) پرداخت کمک بلاعوض یک‌میلیون ریال ماهانه به اعضای خانوار

  1. کمک بلاعوض (ماهانه مبلغ یک‌میلیون ریال به‌ازای هر یک از اعضای خانوار) از آذرماه تا پایان سال جاری به‌مدت چهار ماه، به سرپرست خانوار پرداخت می‌شود. تعداد اعضای خانواده نیز با توجه به زمان پرداخت وام اول یعنی فروردین سال 1399 درنظر گرفته می‌شود.
  2. خانوارهای مشمول دریافت یارانه کمک معیشتی که منبع درآمدی ثابت ماهیانه ندارند و در مرحله قبل متقاضی تسهیلات کرونایی خانوارها بوده‌اند، حدود 29.7 میلیون نفر (11 میلیون خانوار)، تحت پوشش این طرح حمایتی قرار می‌گیرند.

ب) پرداخت وام یک‌میلیون‌تومانی به سرپرست خانوار

افراد مشمول:

تمامی افرادی که در نوبت قبل، وام کرونای معیشتی دریافت کرده‌اند و درآمد ثابت ندارند، می‌توانند متقاضی دریافت وام یک‌میلیون‌تومانی باشند، افراد دارای درآمد ثابت از جمله کارمندان دولت، شرکت‌های دولتی یا نهادهای عمومی غیردولتی، بازنشستگان، بیمه‌پرداز سازمان تأمین اجتماعی یا سایر صندوق‌های بازنشستگی شامل این طرح نمی‌شوند.

روش درخواست:

متقاضیان صرفاً کد ملی خود را از تلفن همراه ثبت‌شده به نام سرپرست خانوار به سرشماره 6369 ارسال نمایند، شهروندان عزیز تنها یک بار پیامک ارسال کنند.

مرحله اول:پیامک سرپرست خانوارها از روز سه‌شنبه 4 آذر تا سه‌شنبه 11 آذر به‌مدت یک هفته دریافت می‌شود.

مرحله دوم: پس از پایان مهلت ارسال پیامک توسط سرپرست خانوارها، یک هفته از 12 آذر تا 19 آذر، داده‌های اطلاعاتی پایش خواهد شد.

مرحله سوم: در هفته سوم از 20 آذر الی 27 آذر به پیامک‌های دریافتی مشمول با سرشماره v.refah پاسخ داده می‌شود.

شرایط بازپرداخت وام یک‌میلیون‌تومانی:

1.     بازپرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه یک‌میلیون‌تومانی با نرخ کارمزد 4 درصد از محل باقی‌مانده منابع بسته جبرانی مصوب جلسه دوازدهم مورخ 1399/01/09 ستاد ملی مدیریت کرونا، با اقساط 30 ماهه و از منابع یارانه معیشتی ماهانه خانوار خواهد بود.

2.     تضمین و تعهد یارانه مابه‌التفاوت نرخ سود تسهیلات مورد پرداخت تا نرخ تسهیلات قرض‌الحسنه توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، مطابق دستورالعمل پرداخت وام قرض‌الحسنه به خانوارها مصوب کارگروه اقتصادی مقابله با کرونا، موضوع ابلاغیه شماره 2758م/99 مورخ 1399/02/03 و اصلاحیه‌های مربوطه خواهد بود، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول اجرای این بند و سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بانک مرکزی، بانک‌های عامل و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها دستگاه‌های همکار اجرای مصوبه خواهند بود.

نظر شما درباره شرط های دریافت یارانه ۱۰۰ هزار تومانی چیست؟ آیا این طرح دولت کمکی به معیشت مردم میکند؟

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − سه =