مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

جواب درس سوم علوم ششم ☑️ پاسخ فصل ۳ کارخانه ی کاغذسازی

پاسخ تمام سوالات درس سوم ۳ کتاب علوم تجربی پایه ششم ابتدایی ، جواب گفت و گو و آزمایش کنید و جمع آوری اطلاعات و کاوشگری درس سه علوم پایه شش ابتدایی

جواب درس سوم 3 علوم پایه ششم : در این نوشتار جواب گفت و گو و کاوشگری و سوال های داخل متن درس سوم علوم ششم درس کارخانه ی کاغذسازی صفحه ۱۸، ۱۹ ، ۲۰ ، ۲۱ ، ۲۲ ، ۲۳ و ۲۴ به همراه پاسخ های مربوط به درس ۳ علوم پایه ششم را برای تان آماده کردیم. با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

همچنین بخوانید : جواب درس دوم علوم ششم

جواب فصل سوم علوم تجربی ششم

جواب فعالیت های درس ۳ علوم تجربی ششم

در پاسخ به سوالات درس 3 علوم ششم داریم :

جواب صفحه ۱۸ علوم ششم : در درس قبل آموختید که با افزایش جمعیت، مصرف سالانه‌ٔ کاغذ در سراسر دنیا به شدت افزایش یافته است؛ به طوری که سالانه باید میلیون‌ها تُن کاغذ تولید شود. به نظر شما تولید این مقدار کاغذ به روش‌های سنتی و دستی امکان‌ پذیر است؟

جواب : خیر، با توجه به افزایش جمعیت مصرف هر ساله کاغذ در سراسر دنیا افزایش یافته و همینطور نحوه سنتی به نیروی انسانی و وقت زیادی نیاز دارد، براین اساس کاغذ را جز به روش‌های صنعتی نمی‌توان تهیه و تنظیم کرد.

چه نوع مواد و وسایلی در این کارخانه به کار رفته است؟ جنس وسایل به کار رفته چیست؟

جواب : مخزن آهنی برای ساخت خمیر کاغذ، غلتک آهنی برای صاف کردن خمیر کاغذ، منبع سوخت – ‏‏‏ آهن جنس اصلی بیشتر قطعات میباشد.

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۱۹ علوم ششم

فهرستی از صنایع استان، شهر یا روستای خود تهیه و کاربردهای آهن را در هر مورد به طور جداگانه مشخص کنید.

پاسخ : اکثر اوقات کاربردهای فلز آهن در صنعت فولاد سازی است. فرآورده آهن در بسیاری از کاربردهای صنعتی مانند: انواع دستگاه‌ها، پل‌ها، ساختمان‌ها، مخازن، بزرگراه‌ها، خودرو سازی، ابزار سازی‌، ساخت سیم، لوله، ورق فولاد، ساخت ریل، دیگ بخار، قطعات ساختمانی، فنر، کارد و چنگال، همینطور ساخت آلیاژ چدن به کار می‌رود. همچنین آهن قراضه و مصرف شده مانند بدنه خودروهای فرسوده را می‌توان بازیافت کرد و مجدد مورد استفاده قرار داد که بسیار مقرون به صرفه میباشد.

پاسخ فکر کنید صفحه 19 علوم تجربی ششم

چرا برای خشک کردن خمیر کاغذ و تبدیل آن به ورقه‌های نازک کاغذ از غلتک‌های بزرگ آهنی استفاده می‌کنند؟ دو دلیل بیاورید.

  1. خارج کردن آب کاغذ
  2. مقاوم نمودن کاغذ
  3. ایجاد استحکام در ورقه
  4. کاهش حجم و نازک کردن کاغذ

جواب آزمایش کنید صفحه ۲۰ و ۲۱ علوم پایه ششم ابتدایی

١ـ یک لیوان بردارید و تا نصف آن آب بریزید؛ سپس در حدود نصف استکان روغن مایع به آن اضافه کنید. حال یک قطعه چوب و یک قطعه آهن داخل لیوان بیندازید. چه چیزی مشاهده می‌کنید؟ نتیجه‌ٔ مشاهده‌ٔ خود را بنویسید.

قطعه آهن به جهت زیاد بودن نسبت وزن به حجم (چگالی‌) به زیر مخلوط می‌رود البته قطعه چوب به دلیل پایین بودن چگالیش بر روی مخلوط شناور میماند.

2ـ چند قطعه‌ٔ چوبی، پلاستیکی و فلزی با شکل و اندازه‌ٔ یکسان بردارید. حال قطعه‌های چوبی را روی یک کفه‌ٔ ترازو و قطعه‌های فلزی را روی کفه‌ٔ دیگر قرار دهید. چه چیزی مشاهده می‌کنید؟ این عمل را برای قطعه‌های پلاستیکی نیز انجام دهید و نتیجه‌ٔ مشاهدهٔ خود را بنویسید.

کفه‌ای که قطعه آهنی در آن موجود میباشد، پایین‌تر از کفه‌ٔ دیگر که حاوی قطعه‌ٔ چوب است قرار می گیرد، یعنی در این آزمایش جرم آهن نسبت‌‌ به جرم چوب بیشتر میباشد. درباره ی پلاستیک نیز مانند قطعه چوب، کفه‌ای که حاوی آهن است پایین‌تر قرار می گیرد. در نتیجه جرم آهن نسبت به چوب و پلاستیک بیشتر میباشد.

3- سه قاشق و میله‌ٔ چوبی، پلاستیکی و آهنی هم شکل بردارید.
الف) با یک جسم سنگین مثل چکش بر سر هر سه میله ضربه‌های یکسانی وارد کنید. چه چیزی مشاهده می‌کنید؟

قطعات چوب و پلاستیک خرد گردیده و می‌شکنند اما قطعه آهن در برابر این ضربه مقاومت نشان می دهد و نمی‌شکند. آهن فلز میباشد که در برابر ضربه مقاومت بالایی از خود نشان می دهد.

ب) ابتدا نوک قاشق آهنی را محکم روی قاشق چوبی و پلاستیکی بکشید؛ سپس قاشق چوبی را بردارید و محکم روی قاشق آهنی و پلاستیکی بکشید. چه چیزی مشاهده می‌کنید؟

مشاهده می کنیم که قاشق چوبی و پلاستیکی داری مقاومت سایشی مقداری بوده و ساییده می گردند و روی آنها خراش تولید میشود، اما قاشق آهنی به علت مقاومت سایشی بهتر، از خود، ساییدگی نشان نمی‌دهد.

جواب سوال متن صفحه ۲۲ علوم ششم

با توجه به آزمایش‌هایی که انجام دادید و شکل‌های بالا، ویژگی‌های عمومی فلزها را بنویسید. (یکی از ویژگی‌ها در زیر نوشته شده است.)

1ـ فلزها رسانای خوبی برای جریان برق هستند.
2- غیر از جیوه کل فلزات در دمای اتاق جامد هستند.
3- تمام فلزها جلا پذیرند.
4- فلزها به صورت معمولی نقره‌ای یا این که قهوه‌ای میباشند.
5- فلزها رسانای خوبی برای گرما می باشند.
6- بعضی فلزها جذب آهنربا می شوند.
7- بعضی فلزها در هوای با اکسیژن ترکیب گردیده و اکسیدها را به وجود می آورند.
8- فلزها با موادی به اسم اسید واکنش داده و گاز هیدروژن آزاد می‌نمایند.
9- بسیاری از فلزات بسیار سخت و محکم می باشند.
10- چکش خوارند یعنی به راحتی تحت ضربه چکش نمی‌شکنند و صرفا به شکل‌های متعدددر می آیند مانند میله، ورقه و …

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۲۲ علوم ششم

با کمک بزرگ‌ترها و با استفاده از اینترنت و منابع دیگر درباره‌ٔ «آهن زنگ نزن» اطلاعاتی را جمع‌آوری کنید و به صورت روزنامه‌ٔ دیواری به کلاس گزارش دهید.

اگر روکشی از عنصر «کروم» یا عنصر«روی» یا «منگنز» به روی فلز آهن کشیده شود، آهن زنگ نزن تولید می‌شود. به آهن زنگ نزن «آهن گالوانیزه» یا «آهن سفید» هم می‌گویند که در آن فلز آهن توسط کروم یا روی و یا منگنز در برابر زنگ زدن و خوردگی محافظت می‌شود و از آن در بام‌های شیروانی یا دکل‌ها و … بهره می‌گیرند. در حقیقت این فلزات به اکسیژن اجازه نمی‌دهند تا با فلز آهن ترکیب شده و اکسیدآهن یا زنگ آهن را که زیان‌های اقتصادی زیادی دارد تولید کند. تعویض سالانه‌ٔ آهن آلات زنگ زده در جهان مقادیر زیادی هزینه را به خود اختصاص می‌دهد.

همچنین بخوانید : جواب درس اول علوم ششم

فکر کنید صفحه 22 علوم تجربی کلاس ششم

برای ساختن هر یک از وسایل زیر از کدام یک از فلزهای آهن، مس، آلومینیم و طلا استفاده می‌کنند؟ به چه دلیل؟

عکس صفحه ۲۲ علوم ششم
وسیلهنوع فلز استفاده شدهعلت
بدنه خودروآهناستحکام و مقاومت بالا، مقرون به صرفه بودن
زیور آلات و انگشترطلاارزش بالای اقتصادی، زیبایی، نرم و انعطاف پذیر
ورقه‌های نازک پوشش داروآلومینیومانعطاف پذیری، مقاومت در برابر رطوبت و سایر عوامل فاسد کننده دارو
رشته‌های سیم برقمسرسانایی بالا، صرفه اقتصادی
فرغونآهناستحکام و مقاومت بالا، صرفه اقتصادی
بدنه دوچرخهآلومینیومسبک و مقاوم

جواب آزمایش کنید ۱ صفحه ۲۳ علوم ششم

چند عدد میوه مانند لیموترش، پرتقال و کیوی، سرکه‌ٔ ترشی و مقداری محلول رقیق جوهرنمک و کاغذ پی اچ آماده کنید. تکه‌ای از کاغذ پی اچ را به هر یک از مواد آغشته کنید. مشاهدات خود را بنویسید. (کاغذ پی‌اچ وسیله‌ٔ شناسایی اسیدها است).

اسیدها، رنگ کاغذ پی اچ (تورنسل) را قرمز می‌کنند، هر چه تغییر رنگ کاغذ پی اچ به رنگ قرمز نزدیک‌تر باشد اسید قوی‌تر است، با انجام آزمایش موارد زیر را مشاهده می‌کنیم:

تغییر رنگ کاغذ پی اچنوع ماده
نارنجی کمرنگپرتقال و کیوی
نارنجیسرکه ترشی
قرمز کمرنگلیمو ترش
قرمز پر رنگجوهر نمک

پاسخ جمع آوری اطلاعات صفحه ۲۳ علوم تجربی پایه ششم

١ـ در زندگی روزانه از جوهر نمک در چه کارهایی استفاده می‌کنیم؟

اکثر وقت ها برای نظافت حمام و سرویس بهداشتی از این محلول استفاده می شود. همینطور بعضی لکه‌های رنگی را نیز می‌توان با جوهر نمک از بین برد.

٢ـ هنگام استفاده از جوهرنمک در خانه چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

می‌دانیم از جوهر‌نمک برای گرفتن جرم کاشی‌ها و نیز از میان بردن بعضی لکه‌ها استفاده می‌گردد، به این ترتیب:
1- در فضای باز استفاده کنیم.
2- هنگام استفاده از جوهر نمک از دستکش و ماسک استفاده کنیم.
3- به دور از دسترس خردسال ها نگهداری گردد.
4- از تماس جوهر نمک با پوست اجتناب کنیم.
5- از تنفس گازهای متصاعد گردیده دوری کنیم.
6- آن را با مایع سفید کننده ترکیب نکنیم.

پاسخ آزمایش کنید ۲ صفحه ۲۳ و ۲۴ علوم پایه ششم

1ـ سه لیوان بردارید و آنها را شماره‌ گذاری کنید. داخل هر کدام یک تکه‌ٔ خرد شده از سنگ مرمر بیندازید؛ سپس به لیوان اولی 10 میلی‌لیتر آب، به دومی 10 میلی‌لیتر سرکه و به سومی 10 میلی‌لیتر جوهر نمک اضافه کنید. پس از نیم ساعت مشاهدات خود را یادداشت کنید.

مشاهده می‌گردد که در اثر واکنش بین جوهر نمک که یک اسید قوی میباشد سنگ مرمر که یک سنگ کلسیم‌دار میباشد، حباب‌ های گاز کربن دی اکسید ایجاد گردیده و سنگ به تدریج در اسید حل می‌گردد. آب هیچ تأثیری بر سنگ مرمر ندارد و برای اثر گذاری سرکه (اسید ضعیف) بر روی سنگ مرمر به زمان بیشتری نیاز داریم و فقط خروجی حباب‌ها را می بینیم که نشان می دهد واکنش بین سنگ مرمر و سرکه در حال انجام میباشد.

٢ـ یک گیاه (مانند گل رز و …) را به کلاس بیاورید و به کمک پَنس و پنبه یکی از برگ‌های آن را به جوهر نمک آغشته کنید. پس از نیم ساعت مشاهدات خود را یادداشت کنید.

با سپری شدن زمان رنگ سبز برگ کم رنگ‌تر گردیده و به مرور رنگ سبز آن کلاً از بین می‌رود و با ادامه این وضعیت بافت برگ به کلی از بین می‌رود.

جواب فکر کنید صفحه ۲۴ علوم ششم ابتدایی

چرا ورود فاضلاب کارخانه به رودخانه‌ها، مزارع و … به آن‌ها آسیب می‌رساند؟

ورود فاضلاب کارخانه‌‌ها به محیط زیست منجر به آلودگی خاک، آب و هوا و مرگ موجودات زنده مفید می شود، چون میزان (پی اچ) و قدرت اسیدی آب تغییر و تحول یافته و آب به شدت اسیدی می گردد. علاوه بر این بعضی از سموم با ورود به زنجیره غذایی منجر آسیب رساندن و مرگ موجودات زنده میگردند.

جواب گفت و گو صفحه 24 علوم ششم دبستان

در شکل‌های زیر میزان برق مصرفی برای تهیه‌ٔ کاغذ از ماده‌ٔ اولیه (تنه‌ٔ درخت) و بازیافت کاغذهای باطله نشان داده شده است. این روش‌ها را از جنبه‌های زیر باهم مقایسه کنید:
آ) مقدار مصرف برق ب) آلودگی هوا پ) قیمت تمام شده ت) مقدار مصرف آب

با مشاهده شکل متوجه می‌شویم که کار بازیافت کاغذ نسبت به طرز تهیه و تنظیم کاغذ از تنه درخت، موجب کاهش قابل توجه مصرف انرژی الکتریکی و مصرف برق و نیز کاهش مقدار مصرف آب می گردد. در نتیجه قیمت کل شده محصول، در روش بازیافت کمتر خواهد بود. از طرفی عمل بازیافت کاغذ، آلودگی‌های زیست محیطی کم‌تری را موجب می گردد، چون قطع درختان منجر نابودی جنگل‌ها شده و آلودگی هوا را افزایش می دهد.

پاسخ جمع آوری اطلاعات صفحه ۲۴ علوم تجربی ششم

کارخانه ساخت بستنی:
تولید بستنی در یک کارخانه، با فن‌آوری بالا اجرا می گیرد. خط تولید بستنی به صورت پایین میباشد:
1- وزن کردن مواد و ترکیب کردن مواد: در آغاز مواد کم آب و مایع را وزن و حجم سنجی می‌کنند. این مواد در داخل یک مخزن حرارت داده گردیده و ترکیب می گردند و حالت یکسان پیدا می‌نمایند. این کار به طور خودکار شکل می گیرد.
2- پاستوریزه و هموژنیزه کردن: بعد ترکیب را پاستوریزه می‌نمایند، یعنی نخست حرارت زیادی به ترکیب می دهند، آن گاه آن را به سرعت سرد می‌نمایند تا میکروب‌های آن کشته شوند.

3- عمل رسانیدن: ترکیب پاستوریزه شده برای عمل آوری و رسیدن، به زمان 4 ساعت در دمای 2 الی 5 درجه سانتی‌گراد همراه با هم زن ملایم نگهداری می شود.
4- انجماد: مخلوط بعد از رسیدن در دمای 3- تا 6- درجه سانتی‌گراد، سرد و یخ زده می گردد.
5- افزودن مواد: مواد مختلفی به همراه برش میوه، اجزای خشک مانند مغز و تکه‌های میوه و شکلات به بستنی اضافه می گردد.
6- بسته بندی و قالب گیری: بستنی در ظروف لیوانی، قیفی یا ظروف لیتری جاگذاری میگردد.

7- سفت کردن و سردخانه گذاری: بستنی را برای اینکه تماما سفت گردد در تونل مخصوصی با درجه‌ٔ 20- سانتی‌گراد عبور می دهند و کاملا سفت می‌نمایند، بعد آن را به سردخانه منتقل می‌نمایند و آن را روی طبقه‌ها یا قفسه‌هایی در دمای 25- درجه سانتی‌گراد نگهداری می‌نمایند.
8- پوشش دادن و بسته‌بندی: لیوان‌ها و ظروف را بعد از پوشش دادن درون کارتون بسته بندی می‌نمایند و به بازار مصرف ارسال می‌کنند.

از چه موادی میتوان کاغذ ساخت؟

دانش آموزان پایه ششمی تا اینجا گام به گام تمام فعالیت ها و تمرین های درس سوم علوم ششم درس کارخانه ی کاغذسازی را برایتان گذاشتیم. اگر سوالی داشتید در قسمت دیدگاه، نظر خود را برای ما بنویسید. در ضمن برای پیدا کردن بهتر در گوگل می توانید آخر عبارتی که جستجو میکنید عبارت ماگرتا را اضافه کنید. این طوری زودتر به ما میرسید.🤗✌

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

‫81 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =