اخبارعلمی

جواب درس چهاردهم علوم ششم ❤️ پاسخ فصل ۱۴ از گذشته تا آینده

پاسخ تمام سوالات درس چهاردهم ۱۴ کتاب علوم تجربی پایه ششم ابتدایی ، جواب گفت و گو و آزمایش کنید و جمع آوری اطلاعات درس چهارده علوم پایه شش دبستان

جواب درس چهاردهم 14 علوم پایه ششم :  در این نوشتار جواب گفت و گو ، فکر کنید ، کاوشگری ، جمع آوری اطلاعات و سوال های داخل متن درس ۱۴ چهاردهم علوم ششم درس از گذشته تا آینده صفحه ۱۰۲ ، ۱۰۳ ، ۱۰۵ و ۱۰۶ علوم ششم را برای تان آماده کردیم. با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

همچنین بخوانید: گام به گام کتاب علوم تجربی ششم دبستان

جواب درس چهاردهم علوم ششم

جواب سوال های صفحه ۱۰۲ علوم پایه ششم

از چه وسایلی برای این کار می‌توانید استفاده کنید؟

پاسخ: از طریق تلفن همراه یا تبلت با اتصال اینترنت یا تلویزیون قابل حمل.

چگونه این اطلاعات به آسانی و با سرعت زیاد به دست شما می‌رسد؟

پاسخ: این اطلاعات توسط امواج به ما میرسد.

جواب کاوشگری صفحه ۱۰۲ و ۱۰۳ علوم پایه ششم

درباره‌ی اینکه «چگونه به کمک ماهواره ها میتوانیم موقعیت خودمان یا دیگران را تعیین کنیم؟» کاوش کنید.

پاسخ: برای موقعیت یابی به کمک ماهواره ها، معروفترین سیستم موقعیت یابی جهانی به نام GPS وجود دارد که این سیستم توسط ۲۴ ماهواره که در ۶ مدار معین که هر مدار دارای ۴ ماهواره موقعیت یاب می باشد، تشکیل شده است. روش تعیین موقعیت مکانی توسط سه تا از این ماهواره ها می تواند صورت پذیرد.

بدین صورت که وقتی از دستگاهی مثل دستگاه GPS استفاده می کنیم، امواج حداقل سه عدد از ماهواره‌ها را دریافت کرده (همه ۲۴ ماهواره به صورت همزمانی کار می کنند) و براساس محاسبات ریاضی و هندسی که در برنامه خود دارد، می تواند موقعیت مکانی خود را محاسبه نماید.

پاسخ دیگر: از طریق GPS (سیستم موقعیت‌یاب جهانی) که ماهواره‌های مخصوصی برای این منظور در فضا قرار دارند، می‌توانیم با دریافت اطلاعات از حداقل چهار ماهواره، موقعیت دقیق خود یا دیگران را تعیین کنیم.

فرض کنید اطلاعات زیر از سه ماهواره‌ی مختلف درباره‌ی محل حضور یک فرد به دست آمده است.

جدول کاوشگری صفحه ۱۰۲ علوم پایه ششم

اکنون برای یافتن محل حضور فرد:
۱- روی نقشه‌ی صفحه‌ی بعد، یک دایره به مرکز ماهواره‌ی اول و به شعاع ۳ سانتی‌متر رسم شده است. (فرض کنید روی نقشه ۱ سانتی‌متر نشان‌دهنده‌ی فاصله‌ی ۱۰۰۰ کیلومتر است.

شکل کاوشگری صفحه ۱۰۲ علوم پایه ششم

🟢 با توجه به شکل رسم شده، درباره‌ی محل آن فرد چه می‌توان گفت؟

پاسخ: محل فرد در نقطه‌ای که از تقاطع هر سه دایره‌ی سبز، آبی و قرمز رنگ تشکیل شده است، می باشد.

۲- به وسیله‌ی پرگار یک دایره‌ی دیگر، به مرکز ماهواره‌ی دوم و به شعاع ۲ سانتی‌متر رسم کنید.

پاسخ: در تصویر زیر با رنگ قرمز رسم شده است.

🟢 حالا درباره‌ی محل آن فرد چه می‌توان گفت؟

پاسخ: می‌توان با اطمینان بیشتری گفت که محل تقاطع این سه دایره، محل آن فرد می‌باشد.

شکل کاوشگری صفحه ۱۰۳ علوم پایه ششم

۳- دایره‌ی سوم را نیز به مرکز ماهواره‌ی سوم و به شعاع ۱/۵ سانتی‌متر رسم کنید.

پاسخ: در شکل به رنگ آبی مشخص شده است.

۴- محل برخورد سه دایره را با علامت ضربدر مشخص کنید.

پاسخ: در شکل زیر با ضربدر سیاه مشخص کردم.

جواب کاوشگری صفحه ۱۰۳ علوم پایه ششم

🟢 به نظر شما علامت ضربدر نشان‌دهنده‌ی چیست؟

پاسخ: نشان‌دهنده‌ی محل آن فرد است.

پاسخ جمع آوری اطلاعات صفحه ۱۰۳ علوم ششم

درباره‌ی نقش فناوری‌های ارتباطی در نجات جان انسان‌ها در حوادثی مانند سیل، طوفان و زلزله اطلاعات جمع آوری کنید و آن را به صورت پرده نگار، داده نما یا … به کلاس گزارش دهید.

پاسخ: فناوری‌های ارتباطی مثل تلفن همراه، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها در حوادثی مثل سیل، طوفان و زلزله خیلی مهم هستند و می‌توانند به نجات جان انسان‌ها کمک کنند. این فناوری‌ها به افراد این امکان را می‌دهند که با فرستادن پیام، موقعیت و وضعیت خود را به مراکز نجات اطلاع دهند. اطلاعاتی که از این فناوری‌ها جمع‌آوری می‌شود، می‌تواند به شکل گراف یا نمودار به کلاس گزارش داده شود.

پاسخ دیگر فناوری‌های ارتباطی مثل تلفن همراه، پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی در حوادثی مثل سیل، طوفان و زلزله خیلی به نجات جان آدم‌ها کمک می‌کنند. مثلاً وقتی زلزله می‌آید، افراد می‌توانند با ارسال پیام به مراکز نجات، مکان دقیق خودشان را بگویند یا از دیگران کمک بخواهند.

همچنین، این فناوری‌ها به گروه‌های امدادی کمک می‌کنند که اطلاعات به‌روز درباره مناطق آسیب‌دیده را سریع‌تر دریافت کنند و زودتر به افراد نیازمند برسند. مثلاً وقتی سیل می‌آید، مردم می‌توانند با استفاده از گوشی یا پیام‌رسان، به دیگران هشدار بدهند یا وضعیت منطقه را گزارش کنند.

جواب گفت و گو صفحه ۱۰۵ علوم ششم

درباره‌ی ویژگی‌ها، کاربرد ها و تغییرات وسایل ارتباطی و علت تغییر آنها در طول زمان گفت و گو و جدول زیر را کامل کنید.

ویژگی / نام فناوریآتشچاپارتلگرافتلفنتلویزیوناینترنتگوشی هوشمند
مزیتدر دسترس بودنارسال به مسافت‌های دورسرعت بیشترارتباط صوتی دوطرفهتصویری بودنپر از منابع اطلاعاتیقابل حمل
محدودیتانتقال اطلاعات کوتاهسرعت کمزبان دشوارنیاز به سیم‌کشیارتباط یک طرفهنیاز به تجهیزات و زیرساختهزینه بالا

جواب فکر کنید صفحه ۱۰۵ علوم ششم

به نظر شما در ۲۰ سال آینده، انسان‌ها از چه وسایل ارتباطی ای استفاده خواهند کرد؟ ایده‌های خود را درباره‌ی وسایل ارتباطی از جمله تلفن‌ها در آینده بیان یا رسم کنید. دو نمونه از ایده‌های دانش‌آموزان به شرح زیر است:

🟡 تلفن‌هایی که با آنها می‌توان تمام ابزارهای الکترونیکی در منزل را کنترل کرد.
🟡 تلفن‌هایی که می‌توان با چشم به آنها فرمان داد.

پاسخ: – تراشه‌هایی در مغز که به ما اجازه می‌دهند با دیگران صحبت کنیم.
– دستگاهی که می‌تواند زبان‌های مختلف را به صورت زنده ترجمه کند.
– عینک هوشمندی که می‌تواند اطلاعات را در دنیای واقعی به ما نشان دهد.
– امکانی که با لمس کردن، بتوانیم حس لامسه را از راه دور تجربه کنیم.

پاسخ دیگر: ۱- تله پاتی
۲- تصویر سه بعدی
۳- ارتباط آنی و همه فراگیر
۴- نبود محدودیت در سرعت و میزان سقف داده تبادلی

پاسخ گفت و گو صفحه ۱۰۶ علوم ششم

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که استفاده ی نادرست از ابزارهای دیجیتال مانند گوشی همراه و رایانه سبب ایجاد برخی مشکلات و بیماری‌ها در دانش‌آموزان شده است. نمودار زیر درصد تعداد دانش آموزانی را که به برخی از بیماری‌ها یا مشکلات مبتلا شده‌اند، نشان می‌دهد.

شکل  گفت و گو صفحه ۱۰۶ علوم ششم

با توجه به نمودار:

الف) چند درصد دانش‌آموزان به چاقی مبتلا هستند؟
پاسخ: ۱۵ درصد

ب) دانش‌آموزان با کدام مشکل یا بیماری بیشتر درگیر هستند؟
پاسخ: بیماری گردن درد با ۴۰ درصد

پ) درباره‌ی عامل ایجاد هر یک از مشکلات یا بیماری‌ها گفت و گو کنید.

پاسخ: استفاده زیاد و طولانی از موبایل و تماشای صفحه‌نمایش‌ها ممکن است باعث خشکی چشم شود. همچنین، استفاده اشتباه از گوشی و نور آبی صفحه‌نمایش می‌تواند باعث سردرد در دانش‌آموزان شود. اگر زمان استفاده از ابزارهای دیجیتال را درست مدیریت نکنیم، ممکن است خوابمان به هم بریزد و تمرکزمان کم شود. علاوه بر این، استفاده بیش از حد از گوشی‌ها می‌تواند باعث گردن درد و کمر درد شود. بی‌تحرکی ناشی از استفاده زیاد از این وسایل هم ممکن است باعث چاقی شود.

پاسخ دیگر: ۱- عامل ایجاد چاقی: کم تحرکی
۲- عامل ایجاد کمردرد و گردن درد: درست قرار نگرفتن ستون فقرات در هنگام استفاده از آن ها
۳- کاهش تمرکز: استفاده زیاده از حد
۴- به هم ریختن خواب: بیدار بودن تا پاسی از شب و گاهی تا خود صبح برای استفاده بیشتر
۵- سردرد: زیاد نگاه کردن به صفحه های آنها
۶- خشکی چشم: خیره ماندن و زیاد نظاره کردن به صفحات آنها

ت) چه راه‌حلی برای پیشگیری از هر یک از مشکلات یا بیماری‌ها پیشنهاد می‌کنید.

پاسخ: عدم استفاده طولانی مدت از وسایل
یادگیری نشستن صحیح با زاویه سر درست
انجام ورزش بین انجام کار های طولانی
مدیریت زمان و برنامه ریزی


پاسخ دیگر: ۱- ورزش کردن روزانه
۲- انجام حرکات کششی در بین اوقات استفاده از آن‌ها
۳- استفاده به جا و مناسب از آنها
۴- زمان بندی استفاده از آنها برای شب زودتر خوابیدن
۵- خیره نشدن و زیاد نگاه نکردن به صفحات آن‌ها
۶- خیره نماندن به صفحات آن ها و ورزش و ورز دادن چشم‌ها

پاسخ درس قبلی: جواب درس سیزدهم علوم ششم

خب دانش آموزان پایه ششمی عزیزم تا اینجا تمام سوالها و تمرین های درس چهاردهم علوم ششم درس از گذشته تا آینده را برای تان گذاشتیم. اگر سوالی داشتید در قسمت پایین، دیدگاه خود را برای ما بنویسید. در ضمن برای پیدا کردن بهتر در گوگل می توانید آخر عبارتی که جستجو میکنید عبارت ماگرتا را اضافه کنید مانند : «جواب درس چهاردهم علوم ششم ماگرتا» . این طوری زودتر به تمام جواب ها میرسید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫۳۰ دیدگاه

    1. سلام خوبید من ستایش توحیدلو هستم این برنامه گوگل خیلی خوبه من ازش لذت می برم امیدوارم که شما هم از این برنامه لذت برده باشید ممنون خدانگهدار😍😍😘💙💙💙💙💙💙💙💛💛💛💛💛💛💛💖💖💖💖💖💖💕💕💕💓💓💚💚💚💚💚

    1. عالی ممنونم بابت جواب ها💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💚💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💘💙💘💙💘💘💘💘💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 9 =