اخبارسیاسی
موضوعات داغ

جزئیات کامل حمله موشکی سپاه به پایگاه نظامی آمریکا در عراق

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عملیات جنایتکارانه و تروریستی نیرو‌های متجاوز آمریکایی پاسخ داد و پایگاه نظامی در عین الاسد را مورد حمله قرار داد

حمله موشکی سپاه به پایگاه نظامی آمریکا در عین الاسد و اربیل : سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد: بامداد امروز رزمندگان شجاع نیروی هوافضای سپاه در عملیاتی موفق به نام عملیات شهید سلیمانی با رمز «یا زهرا (س)» با شلیک ده‌ها فروند موشک زمین به زمین، پایگاه هوایی اشغالی ارتش تروریستی و متجاوز آمریکا موسوم به «عین الاسد» را در هم کوبیدند. با اخبار سیاسی ماگرتا همراه باشید.

خسارات و تلفات حمله موشکی سپاه به پایگاه نظامی امریکا

بیش از ۸۰ تروریست آمریکایی در حمله موشکی به عین‌الاسد کشته شدند.یک مقام آگاه در اطلاعات سپاه از حجم تلفات گسترده آمریکایی ها در حمله موشکی ایران خبر داد.وی گفت: مطابق گزارشات دقیق منابع ما در منطقه تا این لحظه دست کم ۸۰ نظامی آمریکایی کشته و حدود ۲۰۰ نفر زخمی شده اند که زخمی ها بلافاصله با بالگرد از این پایگاه بیرون برده شده اند.

وی افزود: پایگاه عین الاسد یک مجموعه راهبردی برای آمریکا بوده که پشتیبانی از هواپیماهای بدون سرنشین در این پایگاه انجام می شده است.این مقام آگاه افزود: ۲۰ نقطه حساس این پایگاه توسط ۱۵ موشکی که شلیک شد مورد اصابت قرار گرفت و تعداد قابل توجهی پهپاد و بالگرد منهدم شد.وی گفت: به رغم آماده باش کامل آمریکایی ها پدافند آنها نتوانست هیچ عکس العملی نشان دهد.

این منبع آگاه افزود: ۱۰۴ نقطه حساس از مواضع آمریکا در منطقه شناسایی شده که به محض اولین خطای آمریکایی ها منهدم خواهد شد.

پنتاگون اعلام کرد: ایران بیش از ۱۲ موشک به سمت نیروهای آمریکایی و ائتلاف در عراق شلیک کرد.روشن است که این موشک‌ها از ایران شلیک شده و دست کم دو پایگاه میزبان نیروهای آمریکایی در الأسد و اربیل را هدف قرار داده است. در حال کار بر روی ارزیابی اولیه خسارت هستیم.

اولین حملات سنگین موشک‌های بالستیک نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه عین‌الاسد در عراق که محل استقرار نیروهای آمریکایی است، صورت گرفت و بعد از برخی دیگر از پایگاه های نظامی آمریکا نیز هدف حملات موشکی سپاه پاسداران قرار گرفت.

عین الاسد در ۱۰۸ کیلومتری غرب «الرمادی» قرار دارد. در سال ۲۰۰۳، تفنگداران آمریکایی این پایگاه را اشغال کردند و تا سال ۲۰۱۱ در آن باقی ماندند.

عین الاسد دومین پایگاه هوایی بزرگ عراق است. در پایان سال ٢٠١٤، به بهانه مبارزه با داعش، بار دیگر این پایگاه تحت اختیار نظامیان آمریکایی حاضر در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش قرار گرفت.

پایگاه نظامی آمریکا در عراق

متن بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پی حمله موشکی به پایگاه آمریکا در عراق به این شرح است:

بسم القاصم الجبارین

«امت اسلامی داغدار، ملت بزرگ و شهید پرور ایران اسلامی

زمان تحقق وعده صادق فرارسید و به اذن خداوند متعال بامداد امروز در پاسخ به عملیات جنایتکارانه و تروریستی نیرو‌های متجاوز آمریکایی و انتقام ترور ناجوانمردانه و شهادت مظلومانه فرمانده قهرمان و فداکار نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سردار پرافتخار سپهبد پاسدار شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش، رزمندگان شجاع نیروی هوافضای سپاه طی عملیاتی موفق به نام عملیات شهید سلیمانی، با رمز مقدس یا زهرا (س) با شلیک ده‌ها موشک فروند زمین به زمین، پایگاه هوایی اشغالی ارتش تروریستی و متجاوز آمریکا موسوم به عین‌الاسد را در هم کوبیدند؛ که جزئیات آن متعاقباً به استحضار ملت شریف ایران و آزادگان جهان اسلام خواهد رسید.

سپاه پاسداران انقلاب اسلام با تبریک این پیروزی بزرگ به امت اسلامی و مردم فداکار و عظیم الشان ایران اسلامی اعلام می‌دارد:

۱- به شیطان بزرگ، رژیم سفاک و مستکبر آمریکا هشدار می‌دهیم هر شرارت مجدد و یا تحرک و تجاوز دیگر با پاسخ‌های دردناک‌تر و کوبنده‌تری مواجه خواهد شد.
۲- به دولت‌های متحد آمریکا که پایگاه‌های خود را در اختیار ارتش تروریستی این کشور قرار داده‌اند اخطار داده می‌شود هر سرزمینی، به هر ترتیب مبدأ اقدامات خصمانه و تجاوزگرانه علیه جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد، هدف قرار خواهد گرفت.
۳- به هیچ وجه رژیم صهیونیستی را در این جنایات جدای از رژیم جنایتکار آمریکا نمی‌دانیم.
۴- به مردم آمریکا توصیه می‌کنیم برای پیشگیری از خسارت‌های بیشتر، سربازان آمریکایی را از منطقه فراخوانده و اجازه ندهند با نفرت‌افزایی روزافزون رژیم ضد مردمی حاکم بر ایالات متحده جان نظامیان آن کشور بیش از این به خطر افتد؛ و من نصر الا من عندالله العزیز الحکیم. ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.»

پایگاه عین الاسد کجاست؟ اهمیت پایگاه نظامی آمریکا در عراق چه بود؟

ساعتی قبل سپاه پاسداران دهها فروند موشک به‌سمت پایگاه عین الاسد که مقر آمریکایی‌ها در عراق است، شلیک کرد. پایگاه عین الاسد در عراق، یک فرودگاه نظامی با باند فرود به‌طول 4000 متر است. این پایگاه در اختیار نیروهای اشغالگر آمریکایی قرار دارد و بزرگترین پایگاهی است که در اختیار آنهاست.

کار ساخت پایگاه هوایی عین الاسد، 7 سال طول کشید (1987 ــ 1980) و مهندسین یوگوسلاو در آن مشارکت داشتند. این پایگاه هوایی که پس از پایگاه هوایی البلد (نزدیک فرودگاه بغداد)، دومین پایگاه هوایی عراق است، 50 کیلومتر مربع مساحت و 30 کیلومتر محیط دارد و در آن امکاناتی نظیر واحد مسکونی، مسجد، مدرسه ابتدایی و راهنمایی هم بوده است.

پس از اشغال آن از سوی آمریکایی‌ها، این پایگاه به‌صورت همچون یک شهر در آمده است. سال 2006، خبرنگار بی‌بی‌سی که درون این پایگاه رفته بود، آن را چنین توصیف کرد: «قسمتی از پایگاه که برای آمریکایی‌ها بود، وضعیت بهتری داشت و آسفالت‌ها سالم‌تر بود. آن‌ها تلاش کرده بودند آن‌جا را مثل یک منطقه حومه‌نشین آمریکا در بیاورند… برای این‌که سربازان دیوانه نشوند، آنجا رستوران، سینما، کافی‌شاپ هم هست… هیچ چیز حتی آب سربازان آمریکایی مستقر در عین الاسد هم از عراق نیست و تمام آن از آمریکا می‌آید».

اینفوگرافی حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد
اینفوگرافی حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد

پس از این در سال 2007 هم آمریکایی در عین الاسد یک بیمارستان پیشرفته نظامی ساختند. آن‌طور که در تصاویر گوگل ارث مشخص است، حداقل 20 هلی‌کوپتر و 25 جنگنده در این پایگاه قرار دارد.

اکنون آن‌چه طبق گزارش‌ها روشن است، این است که عین الاسد یک پادگان ــ شهر نظامی آمریکایی است که واشنگتن روی آن حساب ویژه باز می‌کند و به‌نوعی آن را مرکز فعالیت‌های خود در عراق و تا حدودی منطقه قرار داده یا آن‌طور که العالم تیتر زده بود، آن را “پایتخت آمریکا در عراق” کرده است.

با توجه به فاصله محل شلیک موشک‌های سپاه از استان کرمانشاه تا پایگاه عین الاسد که 322 کیلومتر است احتمالاً سپاه در این حمله از موشک‌های خانواده فاتح استفاده کرده است. موشک فاتح 313 که یکی از موشک‌های خانواده فاتح است دارای برد 500 کیلومتر است و از سوخت جامد مرکب و از سر جنگی با قابلیت هدایت تا انتهای مسیر استفاده می‌کند.

موشک های شلیک شده سپاه فاتح بودند

کدام موشک های ایرانی در حملات سپاه استفاده شد؟ با توجه به فاصله محل شلیک موشک‌های سپاه تا پایگاه عین الاسد که ۳۲۲ کیلومتر احتمالا سپاه در این حمله موشکی احتمالا از موشک‌های فاتح ۳۱۳ استفاده شده که یکی از اعضای خانواده موشک‌های فاتح است که برد آن ۵۰۰ کیلومتر بوده و از سوخت جامد مرکب بهره می‌برد.

در طراحی موشک فاتح ۳۱۳ علاوه بر سبک سازی بدنه آن، نسل پیشرفته ای از پیشرانه‌های “سوخت جامد مرکب” و سنسور که با دانش بومی طراحی شده، در آن به کار گرفته شده است.

این موشک همچنین از سرجنگی هدایت شونده با قابلیت هدایت پایانی تا لحظه اصابت به هدف استفاده می‌کند. در این حمله سپاه پاسدارن همچنین از موشک‌های بالستیک ۸۰۰ کیلومتری قیام نیز استفاده کرده است.

این موشک برای اولین مرتبه در ۲۹ مرداد سال ۸۹ رونمایی شد و اولین موشک بدون باله ایرانی است و با برد ۸۰۰ کیلومتر برای هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریکایی در منطقه طراحی شده است.

این موشک بالستیک بنا بر ماموریت‌های تعریف شده، با طول حدود ۱۱.۵ متر و وزن سرجنگی ۶۵۰ کیلوگرم می‌تواند اهداف را در فواصل مختلف مورد اصابت قرار دهد.موشک بالستیک سوخت مایع قیام، قابلیت پرتاب از سیلوهای مخصوص و پرتابگر را داراست و سقف پرواز آن در حداکثر بُرد، به ۱۹۵ کیلومتر می رسد.

سال گذشته در عملیات ضربت محرم که در پاسخ به حملات تروریستی به رژه اهئاز صوئرت گرفته بود نوع جدیدی از این موشک با سرجنگی هدایت شونده مورد استفاده قرار گرفت.

در طراحی موشک فاتح 313  علاوه بر سبک سازی بدنه آن، نسل پیشرفته ای از پیشرانه‌های “سوخت جامد مرکب” و سنسور که با دانش بومی طراحی شده، در آن به کار گرفته شده است.

این موشک همچنین از سرجنگی هدایت شونده با قابلیت هدایت پایانی تا لحظه اصابت به هدف استفاده می‌کند.

موشک فاتح چیست
موشک فاتح چیست

واکنش ها به حمله موشکی سپاه به پایگاه آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریكا با انتشار مطبی در حساب توئیتر خود در مورد حملات ایران به دو پایگاه آمریكا در عراق نوشت: “موشک های پرتاب شده از ایران، دو پایگاه نظامی در عراق را هدف قرار دادند. در حال ارزیابی و تثبیت میزان خسارات هستیم”.

وی افزود: “همه چیز تاکنون خوب است. ما قدرتمندترین و مجهزترین ارتش جهان را داریم در این خصوص فردا صبح صحبت خواهد کرد”.

در همین راستا، اداره حمل و نقل هوایی فدرال ایالات متحده نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که پرواز هواپیماهای آمریکایی از فراز آسمان عراق، ایران، آبهای خلیج و دریای عمان به دلیل شرایط اضطراری به طور موقت متوقف شد. تنش خطرناک بین ایالات متحده و ایران و حملات موشکی اخیر ایران می تواند فعالیت‌های هواپیمایی در منطقه را به ابعادی خطرناک بکشاند. تحولات را از نزدیک دنبال می کنیم.

بیانیه پنتاگون: ایران با بیش از ۱۰ موشک دو پایگاه ما را هدف قرار داد

پنتاگون: ایران بیش از ۱۲ موشک به سمت نیروهای آمریکایی و ائتلاف در عراق شلیک کرد

روشن است که این موشک‌ها از ایران شلیک شده و دستکم دو پایگاه میزبان نیروهای آمریکایی در الأسد و اربیل را هدف قرار داده است

در حال کار بر روی ارزیابی اولیه خسارت هستیم

واکنش پایگاه اطلاع رسانی اینتل تایمز به حمله موشکی به پایگاه عین الأسد

ایران عملیات موفقیت آمیزی را با نام ” عملیات شهید سلیمانی” انجام و در قالب آن واحدهای موشکی هوا فضای ایران پایگاه عین الاسد را با ده ها موشک زمین به زمین مورد اصابت قرارداد

ایران به ایالات متحده هشدار داد هر نوع واکنشی به این اقدام پاسخ دردناک تری به همراه خواهد داشت

واکنش کاخ سفید به حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکایی «عین الاسد»

ساعاتی بعد از حملات موشکی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران به بزرگ‌ترین پایگاه آمریکایی «عین الاسد» در عراق، کاخ سفید بیانیه‌ای در این‌باره صادر کرد.

طبق این بیانیه، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در حال رایزنی با تیم امنیت ملی خود درباره حملات موشکی سپاه پاسداران به پایگاه «عین الاسد» است

واکنش منفعلانه پنتاگون به حملات سنگین ایران علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا

پنتاگون: ما تمام اقدامات لازم را برای محافظت و دفاع از سربازان آمریکایی، شرکایمان و متحدان‌مان در منطقه انجام خواهیم داد

کنسولگری آمریکا در اربیل هدف قرار گرفت

شبکه تلویزیونی العالم به نقل از یک شبکه آمریکایی از هدف قرار گرفتن کنسولگری آمریکا در شهر اربیل خبر داد

پلوسی: دولت ترامپ باید به اقدامات تحریک آمیز بی مورد خود پایان دهد. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا: ما در حال رصد شرایط هدف گرفته شدن نیروهای آمریکایی در عراق هستیم. ما باید از سلامت نیروهای خود مطمئن شویم. باید تحریکات بی مورد دولت ترامپ پایان یابد. از ایران می خواهیم به خشونت خود پایان دهد

پایگاه میدل‌ایست آی به نقل از المیادین نوشت: پایگاه نظامی الاسد عراق به صورت کامل نابود شده است. دست‌کم ۷ موشک به این پایگاه اصابت کرده است.تمامي پروازها بر فراز خليج فارس لغو شد.

تصویر پایگاه سوخته عین الاسد
تصویر پایگاه سوخته عین الاسد در حمله موشکی سپاه

آماده باش شهرک‌های موشکی در سراسر کشور

یک مقام مطلع گفت: کلیه شهرک‌های زیرزمینی موشکی در سراسر ایران برای هدف قرار دادن اهدافی که از پیش تعیین گردیده در حالت آماده باش صددرصد هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از نورنیوز، این مقام مطلع افزود: هرگونه اقدام نابخردانه در پاسخ به عملیات مقابله جویانه بامداد امروز ایران با عملیات بسیار سخت بر علیه کلیه اهداف تعیین شده مواجه خواهد شد.

وی تصریح کرد: انجام عملیات بر علیه ایران از مبداء کشورهایی که پایگاه‌های خود را در اختیار ارتش تروریستی آمریکا قرار داده‌اند با پاسخ شدید مواجه خواهد شد.

شرمن به خطاب به ترامپ: وقت تکبر نیست

نماینده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای به توییت منفعلانه ترامپ پس از عملیات انتقام جویانه سپاه واکنش نشان داد. وندی شرمن در توییتی نوشت: همه چیز خوب است؟؟ اوضاع جدی است، وقت تکبر نیست.

رییس جمهور آمریکا در توییتی منفعلانه در پی انتقام سخت ایران از تروریست‌های آمریکایی در پایگاه عین الاسد در عراق نوشت: همه چیز خوب است! از ایران موشک‌هایی به دو پایگاه نظامی واقع در عراق شلیک شده است. ارزیابی تلفات و خسارات الان در جریان است. تا الان همه چیز خوب بوده! ما قدرتمندترین و مجهزترین ارتش کل جهان را داریم! فردا صبح بیانیه‌ای صادر می‌کنم.

روحانی به آمریکا: دست سلیمانی را از بدن قطع کردید پایتان از منطقه قطع خواهد شد

رئیس جمهوری اسلامی ایران در جلسه هیئت دولت، ساعاتی پس از حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد سخن گفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی در جلسه هیات دولت خطاب به آمریکا تصریح کرد:دست سلیمانی را از بدن قطع کردید پایتان از منطقه قطع خواهد شد.

آیت‌الله جنتی: عملیات سپاه اول «بسم الله» بود

دبیر شورای نگهبان گفت: عملیات انتقامی سپاه تازه اول کار و بسم الله اخراج نیرو‌های آمریکایی از منطقه است.

آیت الله جنتی افزود: در این عملیات رزمندگان شجاع نیروی هوافضای سپاه با شلیک ده‌ها فروند موشک، پایگاه اشغالی ارتش تروریستی و متجاوز آمریکا موسوم به عین‌الاسد را در هم کوبیدند که این پایگاه نابود شده است.

وی گفت: این عملیاتی که بامداد امروز با نام عملیات سردار سلیمانی و با رمز یا زهرا (س) انجام شد تازه اول کار و بسم الله اخراج نیرو‌های آمریکایی از منطقه است و سایر مجاهدان محور مقاومت در عراق و حزب‌الله لبنان نیز بی‌کار نمی‌نشینند و انتقام خون پاک شهدا را می‌گیرند.

واکنش شماری از سناتورهای آمریکایی به شلیک‌های موشکی ایران

در حالی که شماری از سناتورهای آمریکا از اقدام تروریستی رئیس‌جمهوری این کشور در قبال ایران حمایت کردند، “باب منندز” سناتور دموکرات گفت، مردم آمریکا علاقه‌ای به یک جنگ بی‌پایان و بی‌هدف دیگر ندارند و دونالد ترامپ باید برای ادامه درگیری نظامی علیه ایران از کنگره مجوز بگیرد.

“مارکو روبیو” سناتور جمهوریخواه آمریکا نیز در رابطه با حملات موشکی ایران به پایگاه های آمریکا در عراق در پاسخ به اقدام تروریستی دولت ترامپ که منجر به شهادت سردار سلیمانی شد، گفت، آمریکا برای حمله سه شنبه شب سپاه پاسداران آمادگی داشت. رئیس جمهوری (دونالد ترامپ) گزینه های بسیاری برای پاسخ دارد. به زودی ارزیابی کامل تری از این حمله خواهیم داشت.

“میت رامنی” سناتور جمهوریخواه در صفحه توئیترش نوشت: خدواند از نیروهای ما در عراق حفاظت می کند. حملات ایران که نیروهای آمریکا، ائتلاف و عراق را هدف قرار داد محکوم می کنم.

در توئیت “باب منندز” سناتور دمکرات هم آمده است، دیشب درباره حملات ایران با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، صحبت کردم و همچنان از نزدیک وضعیت نیروها را رصد می کنم و در کنارشان خواهم بود.

«مردم آمریکا علاقه ای به جنگی جدید، بی پایان، بدون هدف و راهبرد در خاورمیانه ندارند. ما باید توجه خود را به حمایت از آمریکایی ها، دارایی ها، متحدان آمریکا و مردم بی گناه و متحمل پیامدهای جنگ معطوف کنیم.

اگر ترامپ قصد دارد به درگیری نظامی با ایران ادامه دهد باید قبل از هر کاری به کنگره بیاید، درباره هدف این کار و نحوه دستیابی به این هدف توضیح دهد و مجوز بگیرد. کنگره نهایت قدرت و اختیارات قانونی خود را برای نظارت بر سیاست خارجی کشور در دوران اغتشاش و هرج و مرج به کار می گیرد.»

“ریک اسکات” نیز توئیت کرد، مردان و زنان ما متحدترین مردم در دنیا هستند. ترامپ نشان داد هر کار لازم برای حفاظت از آنهایی که به کشور خدمت می کنند را انجام می دهد. ایران باید این مساله را در نظر بگیرد.

در توئیت “تد کروز” هم ادعا شده است ترامپ تروریست ها را نابود و آمریکا را ایمن می کند.

سخنان ترامپ بعد از حملات موشکی سپاه
سخنان ترامپ بعد از حملات موشکی سپاه

ترامپ: هیچ آمریکایی در حمله شب گذشته صدمه ندید

دونالد ترامپ اعلام کرد که در حمله شب گذشته ایران به پایگاه های آمریکایی هیچ امریکایی و عراقی کشته نشده است. ترامپ در این سخنرانی از به شهادت رساندن سردار سلیمانی دفاع کرد.

گزیده سخنان رئیس جمهور آمریکا:

  • با اقدامات احتیاطی هیچ نیروی عراقی و آمریکایی آسیبی ندید.
  • به نظر می‌رسد ایران اقداماتش را کاهش می‌دهد.
  • همزمان با بررسی گزینه‌ها در مواجهه با تهاجم ایران، تحریم‌های بیشتر علیه آنها اعمال می‌کنیم.
  • از ناتو خواهم خواست نقش بزرگتری در خاورمیانه داشته باشد.
  • ایران از جاه طلبی هسته‌ای دست بکشد. زمان آن رسیده که بریتانیا آلمان،‌ فرانسه و چین این واقعیت را درک کنند و از توافق برجام بیرون روند و کار کنیم تا به توافق تازه برسیم و به توافقی برسیم که ایران شکوفا بشود و پیشرفت کند ایران می‌تواند کشور بزرگتری شود.
  • روزی که برجام امضا شد فریاد مرگ بر آمریکا می‌دانند و پول به دست آمده از این توافق را هزینه کارهای تروریستی در یمن،‌ عراق و لبنان کردند و هزینه این موشک‌ها که به ما پرتاب شد از سوی دولت قبلی آمریکا تامین شد
  • تا زمانی که من رئیس جمهور ایالات متحده هستم ایران هرگز اجازه نخواهد داشت سلاح هسته ای داشته باشد
  • ارتش آمریکا تحت دولت من بازسازی کامل شده و نیروهای مسلح آمریکا از هر زمان دیگر قدرتمند تر است و موشک‌های ما قوی و سنگین هستند. ما نمی‌خواهیم از آنها استفاده کنیم.
  • البغدادی یک هیولا بود و سعی می‌کرد خلافت داعش رو بازسازی کند اما نتوانست. داعش یک دشمن طبیعی ایران است و از بین رفتن آن برای ایران خوب است و ما باید در این موضوع و اولویت مشترک دیگر کار کنیم.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 16 =