اخبارعلمی

تحقیق در مورد انرژی خورشیدی ♨️ کاربرد و ویژگی های آن

بهترین مقاله درباره انرژی خورشیدی برای دانش آموزان کلاس چهارم و هفتم و تمامی پایه ها

تحقیق در مورد انرژی خورشیدی : انرژی خورشیدی یک انرژی نو است که جایگزین سوخت‌های فسیلی شده است و منبع آن توسط خورشید تامین می‌شود، در این نوشتار می‌خواهیم درباره انرژی خورشیدی اطلاعاتی را ارائه بدهیم پس ما در بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

تحقیق پیشنهادی : تحقیق درباره صرفه جویی در مصرف آب

تحقیق در مورد انرژی خورشیدی

انرژی خورشیدی چیست؟

منبع انرژی خورشیدی، خورشید است که به شکل نور و گرما ساطع می‌شود، انرژی خورشیدی یک انرژی تجدید پذیر در جهان است و منابع اصلی تمام انرژی‌های موجود در زمین است.

انرژی خورشیدی به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم به دیگر اشکال انرژی مانند گرما و الکتریسیته و… تبدیل می‌شود، اما موانعی مانند ضعف علمی در تبدیل و متناوب بودن مقدار انرژی به دلیل تغییرات جوی باعث شده تا استفاده کمی از این انرژی صورت بگیرید.

تولید انرژی الکتریسیته، استفاده دینامیکی، ایجاد گرمایش ساختمان‌ها و خشک کردن تولیدات کشاورزی و تغییرات شیمیایی با استفاده از منابع انرژی خورشیدی صورت می‌گیرد.

تاریخچه انرژی خورشیدی

شناخت انرژی خورشیدی و استفاده از آن به زمان‌های خیلی گذشته باز می‌گردد شاید بتوان گفت که به دوران سفالگری برمیگردد؛ زیرا در ان زمان روحانیان به کمک جام‌های بزرگ طلایی و پرتو خورشید آتشدان‌های محراب‌ها را روشن می‌کردند، شاید جالب باشد که بدانید یکی از فراعنه مصر باستان معبدی ساخته بود که با طلوع خورشید درب ان باز و با غروب ان درب آن بسته می‌شد.

اما مهم‌ترین استفاده انرژی خورشیدی به داستان ارشمیدس دانشمند بزرگ یونان باستان باز می‌گردد که ناوگان روم با استفاده‌ای انرژی حرارتی خورشید به آتش کشید.

گفته می‌شود که ارشمیدس با نصب اینه‌های کوچک مربعی بر روی یک پایه متحرک پرتو خورشید را بر روی کشتی رومیان متمرکز کرد و آن را به اتش کشید.

در تاریخ ایران باستان معماری سنتی نشان دهنده این است که توجه خاصی به استفاده از انرژی خورشیدی در زمان‌های قدیم بوده است.

معایب انرژی خورشیدی

معایب انرژی خورشیدی شامل قیمت بالا، متناوب بودن، آلایندگی، ذخیره‌سازی هزینه بر و مواد نایاب می‌شود.

قیمت بالا

برای پیشبرد انرژی خورشیدی به یک برنامه ریزی جامع و حمایت‌های دولت نیاز است، همچنین هزینه‌های اولیه راه اندازه تجهیزات خورشیدی گران قیمت می‌باشد و سرمایه گذاران شخصی به خرید و نصب سل‌های خورشیدی به تسهیلات مالی زیادی نیاز دارند.

متناوب بودن

انرژی خورشیدی یک منبع متناوب است به همین دلیل برای تولید برق انرژی خورشیدی نمی تواند یک منبع اصلی و اولیه باشد.

آلایندگی

انرژی خورشیدی بدون آلایندگی است، اما در برخی موارد باعث انتشار گاز‌های گلخانه‌ای می‌شود، در حقیقت نصب و انتشار سلول‌های خورشیدی به صورت غیر مستقیم باعث آلودگی می‌شوند.

ذخیره‌سازی هزینه بر

سیستم‌های ذخیره کننده انرژی خورشیدی مانند باتری به پایدار بودن جریان برق کمک می‌کنند، اما بسیار گران قیمت هستند.

مواد نایاب

برخی از سلول‌های خورشیدی به موادی نیاز دارند که بسیار گران و کمیاب هستند.

انرژی خورشیدی در ایران

ایران با داشتن ۳۰۰ روز آفتابی در سال در زمینه پتانسیل انرژی خورشیدی جزء بهترین کشور‌ها است، در حقیقت استفاده از انرژی خورشیدی یکی از بهترین راه‌ها برای تولید برق و تولید انرژی در مقایسه با سایر مدل‌های دیگر تولید است.

تحقیق های پیشنهادی:
تحقیق درباره ورزش ژیمناستیک
و
تحقیق درباره حیوانات اهلی و وحشی

سخن پایانی : به پایان تحقیقات درباره انرژی خورشیدی رسیدیم امید است این مطلب برای شما مفید باشد منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =