مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

جواب در میان تارنماها صفحه ۹۵ شیمی دهم تجربی و ریاضی

توضیح و حل سوال های در میان تارنما ها صفحه ی 95 فصل سوم کتاب شیمی دهم رشته تجربی و ریاضی فیزیک

جواب در میان تارنماها صفحه ۹۵ شیمی دهم تجربی و ریاضی ؛ در این مقاله به پاسخ و جواب سوالات تمرین در میان تارنماها صفحه ی 95 فصل سوم آب آهنگ زندگی کتاب شیمی دهم تجربی و ریاضی فیزیک متوسطه دوم پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: جواب خود را بیازمایید صفحه ۹۲ شیمی دهم

جواب در میان تارنماها صفحه ۹۵ شیمی دهم تجربی و ریاضی
جواب در میان تارنماها صفحه ۹۵ شیمی دهم تجربی و ریاضی

پاسخ و حل در میان تارنماها صفحه ۹۵ شیمی دهم تجربی و ریاضی

با مراجعه به منابع معتبر علمی، درباره اینکه «غلظت یون نیترات (NO3) در آب آشامیدنی باید کمترین مقدار ممکن باشد» اطلاعاتی جمع آوری و به کلاس گزارش کنید.

تحقیق در مورد غلظت یون نیترات در آب آشامیدنی باید کمترین مقدار ممکن باشد

چرا غلظت یون نیترات در آب باید کمترین مقدار باشد شیمی دهم :

پاسخ: نیترات {NO۳} یکی از آنیون ها ی معدنی است که در نتیجه اکسید اسیون نیتروژن عنصری حاصل می شود. این ماده یکی از عناصر بسیار ضروری برای سنتز پروتئین در گیاهان است و نقش مهمی را در چرخه نیتروژن دارد، نیترات از طریق اکسیداسیون طبیعی تولید و بنا براین در تمام محیط زیست یافت می شود.

منشا نیترات در آب های زیرزمینی از کودها، سیستم های سپتیک و عملیات ذخیره سازی یا پخش کمپوست است. نیترات های معدنی اولیه که آب آشامیدنی را آلوده می کنند، نیترات پتاسیم و نیترات آمونیوم هستند که هر دو به طور گسترده ای به عنوان کود در کشاورزی استفاده می شوند.

وجود نیترات در آب های سطحی و زیرزمینی که به عنوان آب آشامیدنی مصرف می‌شوند، یکی از چالش برانگیزترین مسائل در دنیای مدرن امروز می باشد که تهدیدی بزرگ برای سلامتی انسان به شمار می رود. به همین منظور آزمایشات متعددی در این زمینه صورت گرفته و در نهایت سازمان حفاظت از محیط زیست ایالت متحده آمریکا EPA، مقدار استاندارد نیترات در آب شرب (NO2) را 10 میلی گرم در هر لیتر و سازمان بهداشت جهانی این مقدار را بر حسب مقدار NO3 حدود 50 میلی گرم در لیتر اعلام نمود. مصرف آب با مقدار بیشتر یا کمتر از این حد به طور مستقیم بر سلامت انسان اثر منفی گذاشته و گاها موجب مرگ و میر می گردد.

مصرف بیش از اندازه نیترات برای تمام گروه های سنی مشکلات متعددی را به مرور بوجود می آورد که از مهم ترین گروه های آسیب پذیر در این زمینه می توان به نوزدان زیر 6 ماه اشاره نمود. استفاده از آب با مقدار نیترات بیشتر از حد مجاز باعث می‌شود اکسیژن رسانی با هموگلوبین ها با اختلال مواجه شده و نوزاد یا کودکان زیر یک سال بر اثر ابتلا به متهموگلوبینمی دچار مرگ شوند.

علاوه براین، زنان باردار با مصرف آب های حاوی نیترات زیاد با مشکلاتی از قبیل سقط جنین مواجه خواهند شد. رشد سرطان، افسردگی، کاهش اسیدیته معده، بیماری های قلبی و عروقی از دیگر عوارض مصرف آب با مقدار نیترات بیشتر از حد مجاز می باشد.

میزان مجاز نیترات در آب : بیشترین میزان ورود نیترات به بدن انسان از طریق غذا و آب آشامیدنی است که در بدن می‌تواند به نیتریت تبدیل شود. نیترات محلولی بی مزه و بی بو بوده به همین دلیل تشخیص آن در آب بدون آنالیز امکان پذیر نیست. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت میزان مجاز یون نیترات در آب آشامیدنی ۵۰ میلی گرم بر لیتر است و این مقدار بر اساس نیتروژن حدود ۱۵ میلی گرم بر لیتر برای اطفال است که اگر از این حد بالاتر رود باعث بروز مشکلاتی خواهد شد.

از رایج ترین روش‌ها برای کاهش نیترات در آب، استفاده از محلول یون های از دست رفته رزین می باشد که رزین های متعددی برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند. رزین های آنیونی بازی قوی، رزین های آنیونی بازی نوع 1 و نوع 2، رزین های آنیونی بازی ضعیف از جمله این موارد می باشند که هر یک در جذب سولفات، نیترات، کلر و بی کربنات موثر هستند و رفتارهای متفاوتی دارند.

بهترین نوع رزین برای حذف نیترات، رزین های آنیونی بازی قوی می باشند که مخصوص حذف نیترات بوده و احتمال برگشت نیترات پس از تصفیه در آن کمتر از سایر گزینه ها است. روش تبادل یونی بسیار ساده بوده و مستقل از دما انجام می‌شود، اما این فرآیند برای تصفیه آب های سطحی کاربرد زیادی نداشته و بیشتر برای آب های زیرزمینی استفاده می‌شود.

همچنین بخوانید: جواب کاوش کنید صفحه ۸۹ و ۹۰ شیمی دهم
و
جواب خود را بیازمایید صفحه ۸۷ شیمی دهم

توجه: شما دانش آموز پایه دهم رشته های نظری ریاضی فیزیک و تجربی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و سوالات فصل های اول و دوم و سوم کتاب شیمی دهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله توضیح و جواب سوال های در میان تارنماها صفحه ۹۵ فصل دوم شیمی دهم تجربی و ریاضی ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =