اخبارعلمی

پاسخ فکر کنید و فعالیت های فصل اول علوم نهم ✅ صفحه ۲ تا ‍۱۲

گام به گام جواب و حل پرسش های فکر کنید ، آزمایش کنید ، خود را بیازمایید و فعالیت های فصل 1 علوم نهم

پاسخ فکر کنید و فعالیت های فصل اول علوم نهم ؛ در این مطلب از بخش آموزش و پرورش ماگرتا به جواب جمع آوری اطلاعات ، خود را بیازمایید ، آزمایش کنید ، فکر کنید گفت و گو کنید و فعالیت های صفحه ۲ ، ۳ ، ۵ ، ۶ ، ۷ ، ۸ ، ۱۱ و ۱۲ فصل ۱ اول مواد و نقش آنها در زندگی کتاب علوم تجربی نهم متوسطه اول پرداخته ایم. در ادامه با ما همراه باشید.

همچنین بخوانید: جواب فصل دوم علوم نهم

پاسخ فصل اول علوم نهم
پاسخ فصل اول علوم نهم

جواب تمام فعالیت های فصل ۱ اول علوم تجربی نهم


جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۲ فصل یک علوم تجربی نهم

با مراجعه به منابع معتبر درباره چگونگی به کارگیری فلزهای مختلف از زمان کشف تاکنون اطلاعاتی را جمع آوری کنید و به کلاس گزارش دهید.

پاسخ: طلا و مس اولین فلزات کشف شده (5000 سال قبل از میلاد) محسوب می شوند. طلا برای ساخت جواهرات و ظروف گرانب ها و مس برای ساخت چاقوهای فلزی – مجسمه ها و ظروف فلزی از گذشته تا الان استفاده می شود که پس از کشف روی، قلع و ترکیب آنها با فلز مس و ذوب این مخلوط ، آلیاژهای برنز و مفرغ پدید آمدند که در ساخت شمشیر، مجسمه، ظروف، وسایل تزئینی و ابزار (ارّه ، خنجر ، تیر ، سوهان ، مته) استفاده شدند.

در ادامه در طی این دوران، فلزات باستانی مانند نقره ، سرب و جیوه نیز کشف شدند. از حدود 1400 سال قبل از میلاد فلز آهن کشف شد که در ابتدا بسیار گران بود (8 برابر قیمت نقره) و برای ساخت وسایل تزئینی استفاده می شد ، اما با افزایش تولید ارزان تر شد و در ادامه فلزات زینتی مثل طلا و نقره که جنبه زینتی بسیاری پیدا کردند، گران تر از فلزهای دیگر شدند.

جواب خود را بیازمایید صفحه ۳ فصل ۱ علوم تجربی نهم

متن بالا را یک بار دیگر به دقت بخوانید و به موارد زیر پاسخ دهید.

1- کدام فلز واکنش پذیری بیشتری دارد؟

پاسخ: فلز منیزیم واکنش پذیری بیشتری دارد.

2- کدام فلز با اکسیژن واکنش نمی‌دهد؟

پاسخ: فلز طلا

3) کدام فلزها واکنش پذیری کمتری دارند؟

پاسخ: فلز مس و فلز آهن واکنش‌ پذیری کمتری دارند.

جواب آزمایش کنید صفحه ۳ فصل اول علوم تجربی نهم

وسایل و مواد لازم: بشر، کات کبود، تیغهٔ آهن، تیغهٔ منیزیم، تیغهٔ روی

1) سه بشر را شماره گذاری کنید و درون هر یک تا یک سوم حجم آن، آب بریزید.

2) یک قاشق چای‌خوری کات کبود در هر یک از بشرها حل کنید.

3) در بشر شمارهٔ (۱) تیغهٔ آهن، در بشر شمارهٔ (۲) تیغهٔ منیزیم و در بشر شمارهٔ (۳) تیغهٔ روی را قرار دهید.

4) سرعت تغییر رنگ در سه بشر را با هم مقایسه کنید.

پاسخ: تغییر رنگ در بشر 2 سریع­تر، در بشر 3 آرام و در بشر1 آرام­تر است.

5) کدام فلز واکنش پذیرتر است؟

پاسخ: فلز منیزیم از روی، و فلز روی از فلز آهن واکنش ­پذیرترند.

پاسخ فکر کنید صفحه 3 فصل اول علوم تجربی نهم

در شرایط یکسان ظروف مسی زودتر زنگ می‌زند یا ظروف آهنی؟ چرا؟

پاسخ: ظروف آهنی سریعتر از ظروف مسی زنگ می زنند، زیرا فلز آهن با اکسیژن بیشتر از فلز مس با اکسیژن واکنش نشان می دهد و آهن سریعتر از مس با اکسیژن ترکیب می شود.

جواب فکر کنید صفحه ۵ فصل ۱ علوم تجربی نهم

شکل زیر مدل اتمی بور برای اتم عنصرهای اکسیژن (۸O) و گوگرد (۱۶S) را نشان می دهد؛ تشابه و تفاوت این دو مدل اتمی را بیان کنید (در این فصل در مدل اتمی، هسته اتم نشان داده نشده است).

جواب فکر کنید صفحه ۵ فصل ۱ علوم تجربی نهم

پاسخ: تفاوت: تعداد الکترون­ هایی که به دور هسته اتم گوگرد می‌ چرخند بیشتر از تعداد الکترون­‌هایی است که به دور هسته اتم اکسیژن می­‌چرخد، پس شعاع اتم گوگرد بیشتر از شعاع اتم اکسیژن است.

شباهت: در آخرین مدار هر دو اتم 6 عدد الکترون در حال گردش هستند.

جواب گفت و گو کنید صفحه 5 فصل 1 علوم تجربی نهم

تصویر زیر چرخهٔ ساده‌ای از نیتروژن را در طبیعت نشان می‌دهد. دربارهٔ این چرخه و نقش آن در زندگی، در کلاس گفت‌وگو کنید.

جواب گفت و گو کنید صفحه 5 فصل 1 علوم تجربی نهم

پاسخ: نیتروژن هوا توسط گیاهان جذب می شود و به مواد آلی نیتروژن دار (پروتئین ها) تبدیل می شود. این مواد آلی حاوی نیتروژن گیاهی توسط گیاهخواران جذب شده و سپس با مرگ گیاهان یا گیاهخواران و تجزیه شدن آنها توسط باکتری های خاک به آمونیاک تبدیل می شود.

این آمونیاک توسط باکتری ها یا به نیترات در خاک تبدیل می شود ، که مجدداً توسط گیاهان مورد استفاده قرار می گیرد، یا به نیتروژن تبدیل می شود و به هوا باز می گردد. اما مقداری نیتروژن در اثر رعد و برق (صاعقه) به اسید نیتریک تبدیل می شود که در خاک به نیترات تبدیل شده و وارد چرخه می شود.

پاسخ فکر کنید صفحه ۶ فصل اول علوم تجربی نهم

مدل اتمی بور را برای (۷N) ، (۶C) ، (۱۴Si) ، (۱۵P) رسم کنید، مدل اتمی چه عنصرهایی به هم شباهت دارند؟ چرا؟

پاسخ فکر کنید صفحه ۶ فصل اول علوم تجربی نهم

پاسخ: مدل اتمی کربن و سیلیسیم مشابه هستند، زیرا چهار الکترون در آخرین مدار خود دارند. مدل اتمی نیتروژن و فسفر مشابه هستند زیرا دارای 5 الکترون در آخرین مدار خود هستند.

جواب فعالیت صفحه 7 و 8 فصل 1 علوم تجربی نهم

جدول عنصرها را به دقت مشاهده کنید و به موارد زیر پاسخ دهید.

الف) عنصرهایی که در هر ستون قرار گرفته‌اند چه ویژگی مشترکی دارند؟

پاسخ:‌ تعداد الکترون های مدار آخر آن­ها برابر است و ویژگی­ های شیمیایی مشابه ‌ای دارند.

ب) با توجه به مدل اتمی عنصرهای (۱۷Cl) ، (۱۲Mg) ، (۱۴Si) مشخص کنید. مشخص کنید هر یک از این عنصرها به کدام ستون جدول تعلق دارند. آنها را در جدول بنویسید.

جواب فعالیت صفحه 7 و 8 فصل 1 علوم تجربی نهم

پاسخ: سیلیسیم: ستون (گروه) 4 / منیزیم: ستون (گروه) 2 / کلر: ستون (گروه) 7

پ) سدیم، فلزی جامد است که با آب و اکسیژن به شدت واکنش می دهد و از این رو بسیار واکنش پذیر است. تصویرهای زیر برخی ویژگی های این فلز را نشان می دهد. کدام یک از عنصرهای (۱۲Mg) و (۳Li) ویژگی هایی شبیه به سدیم (۱۱Na) دارند؟ چرا؟

پاسخ: عنصر لیتیم، چون از آنجا که این عنصر مانند سدیم دارای یک الکترون در آخرین مدار خود است، پس آنها در یک ستون (گروه) قرار می گیرند، اما منیزیم در آخرین مدار خود 2 الکترون دارد، بنابراین در ستونی دیگر قرار می گیرد.

جواب گفت و گو کنید صفحه ۸ فصل ۱ علوم تجربی نهم

در شکل زیر درصد تقریبی برخی عنصرها در پوستهٔ زمین و بدن انسان، نشان داده شده است. دربارهٔ داده های این دو شکل گفت و گو کنید.

جواب گفت و گو کنید صفحه ۸ فصل ۱ علوم تجربی نهم

پاسخ: در بدن انسان به ترتیب عناصر اکسیژن (65٪)، کربن (18٪)، هیدروژن (10٪)، نیتروژن (3٪)، کلسیم (2٪) و سایر عناصر (2٪) وجود دارد.

عناصر اکسیژن، کربن، هیدروژن و نیتروژن در مواد آلی (کربوهیدرات ها، لیپیدها، پروتئین ها، اسیدهای ریبونوکلئیک) وجود دارند که نقش ساختاری و تولید انرژی دارند و عنصر کلسیم در رشد استخوان استفاده می شود و سایر عناصر نقش کوچک اما مهمی ایفا می کنند.

در پوسته زمین به ترتیب عناصر اکسیژن (47٪)، سیلیکون (28٪)، آلومینیوم (8٪)، آهن (5٪)، کلسیم (4٪)، سدیم (3٪)، پتاسیم (3٪) و سایر عناصر (2٪) که آنها در ترکیب با یکدیگر سنگ های سیلیکاتی و غیر سیلیکاتی تشکیل می دهند و در نهایت معادن و خاکها را تشکیل می دهند.

پاسخ گفت و گو کنید صفحه ۱۱ فصل اول علوم تجربی نهم

درباره کاربردهای گوناگون بسپارهای طبیعی در زندگی گفت و گو کنید.

پاسخ: سلولز: در تولید پارچه­‌های نخی، پوشاک، پنبه استریلیزه و برای نیتروسلولز (مواد منفجره) استفاده می شود.

پشم: در تولید پارچه و فرش­‌های پشمی کاربرد دارد.

ابریشم: در تولید لباس­ ها و فرش­‌های ابریشمی، نخ جراحی و پروتئین ابریشم (فیبروئین) کاربرد دارد.

پنبه: در تولید پنبه ‌های استریلیزه، پارچه­‌های نخی و کیسه­‌های پنبه‌­ای کاربرد دارد.

پاسخ جمع آوری اطلاعات صفحه ۱۲ فصل ۱ علوم تجربی نهم

با مراجعه به منابع معتبر درباره کاربرد انواع پلاستیک، ویژگی ها، میزان تولید سالیانه و کد بازگردانی آنها اطلاعاتی را جمع آوری کنید و به کلاس گزارش دهید.

پاسخ: در هر سال در جهان حدود 300 میلیون تن پلاستیک و انواع آن تولید می­ شود. در جدول زیر به بررسی انواع پلاستیک، ویژگی ها، میزان تولید سالیانه و کد بازگردانی آنها پرداخته ایم.

نام انواع پلاستیکعلامت اختصاریکد بازگردانیویژگی‌ها و مصارفمصرف پس از بازیافت
پلی اتن ترفتالاتPETEعلامت اختصاری پلی اتن ترفتالاتمعمولی­ ترین پلاستیک، بطری آب، نوشابه، ظرف یکبار مصرفقوطی آب، ساک، لباس، کفش، روکش مبل
پلی اتیلن با غلظت بالاHDPTعلامت اختصاری پلی اتیلن با غلظت بالادر قوطی شوینده، بطری شیر، قوطی آبمیوه، کیسه زبالهلوله پلاستیکی، قوطی شوینده، خودکار
پلی وینیل کلرایدPVCعلامت اختصاری پلی وینیل کلرایدلوله­‌ها، میزها، اسباب ­بازیکف­‌پوش، سرعت­‌گیر، پنل
پلی اتیلن با غلظت پایینLDPEعلامت اختصاری پلی اتیلن با غلظت پایینقابل انعطاف، نخ شیرینی، بسته‌بندی، قوطی فشاری، کاور لباسسطل زباله
پلی پروپیلن با غلظت پایینPPعلامت اختصاری پلی پروپیلن با غلظت پایینمقاوم در برابر حرارت، نی، در بطری و قوطی
پلی استایرنPSعلامت اختصاری پلی استایرنعایق گرما، ظرف یک‌بار مصرفعایق حرارتی، شانه تخم مرغ، خط‌کش
پی اورتان و سایر موارد Poعلامت اختصاری پی اورتان و سایر مواردروکش مخازن و لوله‌های مدفون زیر خاک، دستکش­‌ها، سایر اعضای مصنوعیقابل بازیافت نیستند.

جواب گفت و گو کنید صفحه ۱۲ فصل اول علوم تجربی نهم

با توجه به آنچه در این فصل درباره مواد محیط زندگی خود آموخته اید درباره نقش مواد در زندگی و مسئولیت هر یک از انسان ها در قبال آن ها، گفت و گو کنید.

پاسخ: مواد و ابزار مورد نیاز برای زندگی بشر از مواد اولیه ای هستند که از زمین به دست می آوریم و چون مقدار این مواد اولیه محدود است، باید این مواد اولیه را استخراج و به طور بهینه استفاده کنیم ، بنابراین باید عمر مواد ساخته شده را افزایش دهیم و تجهیزات مورد نیاز خود را طوری بسازیم که بتوان آنها را بازیافت یا تجزیه کرد و پس از مصرف به زمین بازگرداند، یا دوباره به چرخه تولید و مصرف بپیوندند و در مصرف مواد اولیه زمین صرفه جویی کرد.

همچنین بخوانید: پاسخ فعالیت های فصل ۱۲ دوازدهم علوم نهم

توجه: شما دانش آموز پایه نهم متوسطه اول می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به پاسخ نامه فعالیت های کتاب علوم تجربی نهم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله جواب و پاسخ نامه فصل 1 اول مواد و نقش آنها در زندگی کتاب علوم تجربی نهم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫9 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =