مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

جواب فعالیت صفحه ۵۴ فیزیک پایه دوازدهم ریاضی

توضیح و تدریس فعّالیت صفحه 54 فیزیک دوازدهم رشته ریاضی و فیزیک

جواب فعالیت صفحه ۵۴ فیزیک پایه دوازدهم رشته ریاضی و فیزیک از فصل ۲ دینامیک و حرکت دایره ای قسمت ۲-۵ نیروی گرانشی ؛ برای مشاهده گام به گام این بخش در ادامه با آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

همچنین بخوانید : جواب تمرین صفحه ۵۳ فیزیک پایه دوازدهم ریاضی

جواب صفحه ۵۴ فیزیک پایه دوازدهم ریاضی

جواب فعالیت ۲-۵ صفحه ۵۴ فیزیک پایه دوازدهم ریاضی

ثابت گرانشی G را اولین بار هنری کاوندیش در سال ۱۷۹۸ اندازه گیری کرد. در مورد روش اندازه گیری G توسط هنری کاوندیش تحقیق کنید و نتیجه را به کلاس گزارش دهید.

ثابت جهانی G نخستین بار توسط هاندری کاوندیش دانشمند انگلیسی با یک آزمایش بسیار دقیق به دست آمد. او با استفاده از ابزاری به نام  ترازوی پیچشی، توانست به دقت، ثابت جهانی اندازه‌گیری کند.
ترازوی کاوندیش از قسمت‌های زیر تشکیل شده است:
۱- دو گلوله به جرم m که به انتهای دو میله سبکی متصل می‌شوند. این میله دمبل صلبی است که محورش افقی است و توسط یک رشتهٔ نازک قائم از سقف آویزان است. (سقف آزمایشگاه کاوندیش بسیار بلند بود)
۲- دو گلوله بزرگ به جرم M که هر یک در نزدیکی دو گلوله به جرم m قرار می‌گیرند. این دو گلوله نیز مطابق شکل بر روی یک میله افقی قرار می‌گیرند و میله بر روی یک تکیه گاه قرار دارد. (دو گلوله فلزی بزرگ، سنگین و سربی هستند)
۳- آینه کوچکی که بر روی رشته نازک و کمی بالاتر از دمبل قرار دارد.
از طریق یک چشمه نور بر این آینه نور تابیده می‌شود. نور منعکس شده از آینه بر روی یک مقیاس شیشه‌ای می‌افتد و به این وسیله میزان انحراف میله (یا زاویه چرخش) آن قابل اندازه‌گیری است.

⭕️ تذکر: دانش‌آموز عزیز، لطفاً توجه کنید که مطالب درسی در این وب‌سایت صرفاً به منظور کمک و آموزش قرار داده شده‌اند و نباید از آن ها به‌طور نادرست استفاده کنید. لذا، پیش از مشاهده پاسخ‌ها، لطفاً یکبار دیگر خودتان به سوالات پاسخ دهید و در صورت بروز مشکلات، از این پاسخ‌ها کمک بگیرید.

مطلب پیشنهادی : جواب تمرین صفحه ۵۲ فیزیک پایه دوازدهم ریاضی

✅ به پایان جواب فعّالیت صفحه 54 فیزیک ۳ پایه دوازدهم ریاضی رسیدیم، جهت مشاهده گام به گام سایر کتاب های درسی‌تان کافیست آن را به همراه عبارت «ماگرتا» در گوگل جست و جو فرمایید. همچنین اگر سوالی داشتید حتما آن را از بخش دیدگاه بپرسید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 5 =