مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

جواب فعالیت و پرسش صفحه ۶۸ فیزیک پایه یازدهم ریاضی

توضیح و تدریس فعّالیت و پرسش صفحه 68 فیزیک یازدهم رشته ریاضی و فیزیک

جواب فعالیت و پرسش صفحه ۶۸ فیزیک پایه یازدهم رشته ریاضی و فیزیک از فصل ۲ جریان الکتریکی و مدارهای جریان مستقیم قسمت ۲-۵ توان در مدارهای الکتریکی ؛ برای مشاهده گام به گام این بخش در ادامه با آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

همچنین بخوانید : جواب فعالیت صفحه ۶۶ فیزیک پایه یازدهم ریاضی

جواب صفحه ۶۸ فیزیک پایه یازدهم ریاضی

جواب فعالیت ۲-۷ صفحه ۶۸ فیزیک پایه یازدهم ریاضی

قانون ژول بیان می‌دارد گرمای تولید شده توسط جریان Iی عبوری از یک مقاومت R در مدت زمان t برابر با RI۲t است. این قانون را می‌توان به روش گرماسنجی با یک گرماسنج که در فیزیک دهم با آن آشنا شدید تحقیق کرد. اسباب این آزمایش در شکل نشان داده شده است. درباره چگونگی این آزمایش تحقیق کنید.

مقاومت رسانا را با اهم سنج اندازه گرفته و آن را در ظرف آب قرار میدهیم. شدت جریان را توسط آمپر سنج اندازه میگیریم و انرژی مصرفی را برای مدت زمان معین از U=RI۲tپیدا میکنیم ، در این لحظه با اندازه گیری دمای آب و با استفاده از Q=mcΔθ گرما را به دست می آوریم ، مشاهده میشود که تقریبا U با Q برابر است.

پاسخ فعالیت ۲-۷ صفحه ۶۸ فیزیک پایه یازدهم ریاضی

جواب فعالیت ۲-۸ صفحه ۶۸ فیزیک پایه یازدهم ریاضی

الف) همانند شکل با یک اهم متر، مقاومت رشته سیم داخل لامپ ۱۰۰واتی را اندازه گیری کنید. سپس با استفاده از رابطه ۲-۱۰ و با داشتن مشخصات روی لامپ، مقاومت آن را در حالت روشن محاسبه کنید. نتیجه محاسبه را با مقدار اندازه گیری شده مقایسه کنید و نتیجه را پس از گفت‌وگوی گروهی گزارش دهید.

شکل فعالیت ۲-۸ صفحه ۶۸ فیزیک پایه یازدهم ریاضی

مقاومت لامپ خاموش R=۱۰Ω خاموش
اگر توان لامپ P=۱۰۰W و ولتاژ اعمال شده به آن V=۱۲۰v باشد، مقاومت لامپ روشن به صورت زیر محاسبه می‌شود:

پاسخ فعالیت ۲-۸ صفحه ۶۸ فیزیک پایه یازدهم ریاضی

ب) اکنون با استفاده از نتیجهٔ به‌دست آمده، دمای رشتهٔ سیم داخل لامپ را در حال روشن برآورد کنید (رشتهٔ سیم لامپ از جنس تنگستن و ضریب دمایی مقاومت ویژهٔ آن است).

ادامه پاسخ فعالیت ۲-۸ صفحه ۶۸ فیزیک پایه یازدهم ریاضی

جواب پرسش ۲-۲ صفحه ۶۸ فیزیک پایه یازدهم ریاضی

اگر لامپ‌های رشته‌ای (التهابی) را با لامپ‌های LED جایگزین کنیم، درخواهیم یافت که در مصرف انرژی تفاوت چشمگیری حاصل می‌شود. مثلاً درحالی که لامپ هالوژن یک کلاه ایمنی چند باتری را در ۳ ساعت مصرف می‌کند، نوع LED همان لامپ، آن باتری‌ها را در ۳۰ ساعت به مصرف می‌رساند. دلیل این اختلاف را بیان کنید.

شکل پرسش ۲-۲ صفحه ۶۸ فیزیک پایه یازدهم ریاضی

در لامپ‌های رشته‌ای، انرژی الکتریکی در داخل رشته لامپ ابتدا به گرما تبدیل می‌شود و سپس بخشی از گرمای تولید شده به صورت نور گسیل می‌شود. اما در لامپ‌های LED، انرژی الکتریکی به صورت مستقیم به نور تبدیل می‌شود. به همین دلیل، لامپ‌های LED مصرف انرژی کمتری نسبت به لامپ‌های رشته‌ای دارند.

⭕️ تذکر: دانش‌آموز عزیز، لطفاً توجه کنید که مطالب درسی در این وب‌سایت صرفاً به منظور کمک و آموزش قرار داده شده‌اند و نباید از آن ها به‌طور نادرست استفاده کنید. لذا، پیش از مشاهده پاسخ‌ها، لطفاً یکبار دیگر خودتان به سوالات پاسخ دهید و در صورت بروز مشکلات، از این پاسخ‌ها کمک بگیرید.

مطلب پیشنهادی : جواب تمرین صفحه ۶۵ فیزیک پایه یازدهم ریاضی

✅ به پایان جواب فعالیت و پرسش صفحه 68 فیزیک ۲ پایه یازدهم ریاضی رسیدیم، جهت مشاهده گام به گام سایر کتاب های درسی‌تان کافیست آن را به همراه عبارت «ماگرتا» در گوگل جست و جو فرمایید. همچنین اگر سوالی داشتید حتما آن را از بخش دیدگاه بپرسید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =