جواب فعالیت های فصل دوم زیست دوازدهم تجربی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوالات فعالیت صفحه ۳۲ و سوال های متن صفحه ۲۳ ، ۲۶ ، ۲۷ ، ۲۹ ، ۳۰ ، ۳۳ و ۳۶ گفتار ۱ و ۲ و ۳ فصل درس ۲ دوم «جریان اطلاعات در یاخته» کتاب زیست شناسی ۳ پایه دوازدهم رشته تجربی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.
پاسخ فصل بعدی: جواب فعالیت های فصل سوم زیست دوازدهم

پاسخ سوال متن صفحه ۲۳ فصل ۲ زیست شناسی دوازدهم
اساس رونویسی شبیه همانندسازی است. در این فرایند نیز با توجه به نوکلئوتیدهای رشته دنا، نوکلئوتیدهای مکمل در زنجیره رنا قرار میگیرد و به هم متصل میشوند. برخلاف همانندسازی که در هر چرخهٔ یاختهای یک بار انجام میشود، رونویسی یک ژن میتواند در هر چرخه بارها انجام شود و چندین رشته رنا ساخته شود. آیا میتوانید تفاوتهای دیگری برای این دو فرایند بیان کنید؟
پاسخ: تفاوتهای رونویسی و همانندسازی:
۱. الگوی استفادهشده: در همانندسازی، هر دو رشتهی مولکول دنا بهعنوان الگو استفاده میشوند، درحالیکه در رونویسی تنها بخشی از یک رشتهی دنا بهعنوان الگو عمل میکند.
۲. فرایندهای اصلاحی: در همانندسازی، فرایند ویرایش برای پایداری و کاهش خطاها همزمان با همانندسازی انجام میشود، اما در رونویسی، فرایند پیرایش معمولاً پس از رونویسی صورت میگیرد و بخشهای غیرضروری حذف میشوند.
۳. نتایج پس از انجام فرایند: پس از همانندسازی، مولکولهای جدید دنا تغییر نمیکنند، اما پس از رونویسی، مولکول رنا طی فرایند پیرایش تغییر کرده و به رنای بالغ و کوتاهتر تبدیل میشود.
۴. محل باقیماندن محصول: در یوکاریوتها، مولکولهای دنا پس از همانندسازی در هسته باقی میمانند، اما مولکولهای رنای حاصل از رونویسی برای انجام وظایف خود به سیتوپلاسم منتقل میشوند.
۵. اتصال به رشته الگو: در همانندسازی، رشتههای جدید دنا از طریق پیوندهای هیدروژنی به رشتههای الگوی خود متصل باقی میمانند و ساختاری مارپیچی را تشکیل میدهند. درحالیکه در رونویسی، مولکول رنای ساختهشده از رشتهی الگوی دنا جدا میشود.
۶. نقاط آغاز فرایند: در همانندسازی، نقاط متعددی در طول مولکول دنا برای شروع فرایند وجود دارد، اما در رونویسی، هر فرایند از یک جایگاه مشخص به نام توالی راهانداز آغاز میشود.
۷. تفاوت در نوکلئوتیدها: رشتهی جدید دنا که در همانندسازی ساخته میشود، دقیقاً دارای همان نوع نوکلئوتیدهای رشتهی قدیمی است، اما در رونویسی، نوکلئوتید یوراسیل جایگزین تیمین در رنا میشود.
۸. هدف فرایند: هدف از همانندسازی، دوبرابر شدن تعداد ژنها برای آمادهسازی یاخته جهت تقسیم است، اما هدف از رونویسی، بیان ژنهای موردنیاز برای ادامهی حیات، فعالیتهای سلولی و تقسیم است.
شباهتهای رونویسی و همانندسازی:
- هر دو فرایند در هستهی یوکاریوتها انجام میشوند.
- در هر دو فرایند، رشتهی دنا بهعنوان الگو مورد استفاده قرار میگیرد.
- آنزیمهای پلیمراز در هر دو فرایند نقش اساسی دارند.
پاسخ سوال متن صفحه ۲۶ فصل دوم زیست شناسی دوازدهم
مرحله آغاز: در این مرحله، رنابسپاراز به مولکول دنا متصل میشود و دو رشتهٔ آن را از هم باز میکند. به نظر شما برای باز شدن دو رشته کدام پیوندها در این ناحیه شکسته میشوند؟
پاسخ: برای باز شدن دو رشته دنا، پیوندهای هیدورژنی شکسته میشوند.
جواب سوال متن صفحه ۲۷ فصل ۲ زیست شناسی دوازدهم
سوال شکل ۵: طرح سادهای از رشته الگوی مولکول دنا و رنای بالغ حاصل از آن. به نظر شما حلقههای سبز میانه هستند یا بیانه؟

پاسخ: حلقهها (ی سبز)، میانهها هستند که در رنای بالغ وجود ندارند، چون حذف شدهاند.
سوال شکل ۶: در این تصاویر رناها از اندازۀ کوتاه به بلند دیده میشود (شکل 6). با توجه به شکل آیا میتوانید جهت رونویسی هر ژن را مشخص کنید؟
پاسخ: در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید:

جهت رونویسی از نوک شکل پیکانی ساختارهای پر مانند به سمت قاعده آن ها که به تدریج رشتههای پلی پپتیدی طویل تری تشکیل شدهاند که در شکل، جهت رونویسی با فلش مشخص شده است.
پاسخ سوال متن صفحه ۲۹ فصل دوم زیست شناسی دوازدهم
توالیهای ۳ نوکلئوتیدی رنای پیک تعیین میکند که کدام آمینواسیدها باید در ساختار پلیپپتید قرار بگیرد. به این توالیها، رمزه (کُدون) گفته میشود. در یاخته ۶۴ نوع رمزه وجود دارد. نکته قابل توجه این است که رمزه آمینواسیدها در جانداران یکساناند. به نظر شما این موضوع بیانگر چه واقعیتی است؟
پاسخ: متیونین با پادرمزه AUG دارای رمزه TAC در رنای بالغ است (رمز آن در دنا ATG بوده که شبیه پادرمزه است، فقط در دنا بجای Uـ، T داریم).
پاسخ سوال متن صفحه ۳۰ فصل ۲ زیست شناسی دوازدهم
مرحله طویل شدن: پیوند بین آمینواسیدها، پیوند پپتیدی است. علت نام گذاریها جایگاه P:
پاسخ: چون در مرحله طویل شدن، رنای ناقلی که حامل رشته پلی پپتیدی در حال ساخت است، همواره در جایگاه P قرار میگیرد. جایگاه A چون همواره رنای حامل آمینواسید به آن وارد میشود و جایگاه E یا Exit، چون رناهای ناقل بدون آمینواسید در آن قرار گرفته و بلافاصله خارج میشوند و ریبوزم را ترک میکنند.
پاسخ فعالیت ۱ صفحه ۳۲ فصل دوم زیست شناسی دوازدهم
الف) چه رابطهای بین طول عمر رنای پیک یاختهها با میزان پروتئینسازی آنها برقرار است؟
پاسخ: هر چه طول عمر رنای پیک بیشتر باشد فرصت بیشتری برای پروتئینسازی دارد. در نتیجه امکان ساخت پروتئین بیشتری وجود دارد.
پاسخ دیگر: هر چه میانگین عمر رنای پیک بیشتر باشد تعداد پلی پپتیدهای ترجمه شده از آن بیشتر خواهد بود.
ب) رونویسی و ترجمه در پروکاریوتها و یوکاریوتها را با هم مقایسه کنید.
پاسخ: – رونویسی در پروکاریوت ها در سیتوپلاسم انجام می شود ولی در یوکاریوت ها درون هسته انجام می شود.
– رونویسی در پروکاریوت ها توسط یک نوع رنایسپاراز انجام می شود ولی در یوکاریوت ها توسط انواعی از رئاببار از انجام می شود.
– ترجمه در پروکاریوت ها ممکن است پیش از پایان رونویسی آغاز شود ولی در یوکاریوت ها ترجمه بعد از رونویسی انجام می شود.
– در پروکاریوت ها ترجمه در سیتوپلاسم انجام می شود ولی در یوکاریوت ها در سیتوپلاسم و اندامک هایی مثل راکیزه و دیسه ها نیز می تواند انجام شود.
جواب سوال متن صفحه ۳۳ فصل ۲ زیست شناسی دوازدهم
یاختههای متفاوتی که از یاختههای بنیادی مغز استخوان ایجاد میشوند، مثالی مناسب در این مورد هستند. در مورد این یاختهها در کتاب دهم مطالبی را فرا گرفتید. آیا میتوانید برخی یاختههای حاصل از یاختههای بنیادی مغز استخوان را نام ببرید؟
پاسخ: یاختههای بنیادی مغز استخوان به یاختههای بنیادی میلویدی و لنفوشیدی تمایز پیدا میکردند که از تمایز این یاختههای بنیادی انواع یاختههای خونی ایجاد میشدند.
پاسخ سوال متن صفحه ۳۶ فصل دوم زیست شناسی دوازدهم
روش تنظیم دیگر در سطح فامتنی است. بهطور معمول بخشهای فشرده فامتن کمتر در دسترس رنابسپارازها قرار میگیرند بنابراین یاخته میتواند با تغییر در میزان فشردگی فامتن در بخشهای خاصی، دسترسی رنابسپاراز را به ژن مورد نظر تنظیم کند. به نظر شما این تنظیم بیان ژن پیش از رونویسی است یا پس از آن؟
پاسخ: تنظیم بیان ژن در سطح فام تنی، پیش از رونویسی است.
پاسخ فصل قبلی: جواب فعالیت های فصل اول زیست دوازدهم تجربی
توجه: شما دانش آموز پایه دوازدهم رشته علوم تجربی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب فعالیت ها و سوالات دروس کتاب زیست شناسی دوازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.
✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات فعالیت های صفحه ۳۲ فصل ۲ دوم کتاب زیست شناسی ۳ پایه دوازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 💖



















ترجمه برای یوکاریوت در میتوکندری پلاست انجام میشه؟ مگه فقط ریبوزوم ترجمه رو انجام نمیداد؟ فکر کنم منظورتون رونویسیه که توی یوکاریوت هم توی پلاست انجام میشد هم توی میتوکندری
درسته؟
در یوکاریوت ها ترجمه در راکیزه و پلاست هم انجام میشه توسط رناتن(ریبوزوم) های داخل راکیزه و دیسه، رونویسی هم در این دو اندامک انجام میشه توسط دنای حلقوی اون ها
((کلا از لحاظ علمی دیسه و راکیزه باکتری بودن که وارد سلول های یوکاریوت شدند و تبدیل به اندامک شدن البته در کنکور این نمیاد فقط برای درک بهتر گفتم))