اخبارعلمی

جواب فعالیت های فصل پنجم زیست دوازدهم تجربی

پاسخ و حل سوال های فعالیت های گفتار 1 و 2 و 3 فصل درس 5 پنج کتاب زیست شناسی 3 پایه دوازدهم تجربی

جواب فعالیت های فصل پنجم زیست دوازدهم تجربی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوالات فعالیت های صفحه ۶۶ ، ۷۰ ، ۷۱ و ۷۲ گفتار ۱ و ۲ و ۳ فصل درس ۵ پنجم «از ماده به انرژی» کتاب زیست شناسی ۳ پایه دوازدهم رشته تجربی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: جواب فعالیت صفحه ۵۰ فصل چهارم زیست دوازدهم

جواب فعالیت های فصل پنجم زیست دوازدهم تجربی
جواب فعالیت های فصل پنجم زیست دوازدهم تجربی

پاسخ فعالیت ۱ صفحه ۶۶ فصل پنجم زیست دوازدهم

گفت‌وگو کنید

همان‌طور که دیدید، در قند کافت ATP ساخته می‌شود. براساس روش‌هایی که درباره تولید ATP گفتیم، ساخته شدن ATP در قند کافت با کدام روش انجام می‌شود؟

پاسخ: ساخته شدن مولکول ATP در مرحله گلیکولیز تنفس یاخته‌ای، در سطح پیش ماده انجام می‌شود.

جواب فعالیت ۲ صفحه ۷۰ فصل ۵ زیست دوازدهم

الف) توضیح دهید چرا ساخته شدن ATP در زنجیره انتقال الکترون، از نوع ساخته شدن اکسایشی ATP است؟

پاسخ: هر مجموعه موجود در زنجیره با گرفتن الکترون کاهش، و با از دست دادن الکترون اکسایش می‌یابد. عبور الکترون در زنجیره انتقال الکترون، انرژی لازم برای انتقال پروتون‌ها از بستره به فضای بین دو غشا را فراهم می‌کند. در نتیجه تراکم پروتئین‌ها در فضای بین دو غشا، نسبت به بستره افزایش می‌یابد. پروتئین‌ها براساس شیب غلظت، تمایل دارند که به سمت بستره برگردند؛ اما تنها راه پیشروی آن‌ها برای برگشتن به بستره، آنزیمی به نام آنزیم ATP ساز است. این آنزیم در واقع یک موتور مولکولی است که پروتون‌ها هنگام عبور از کانال آن انرژی مورد نیاز برای تشکیل ATP از ADP و گروه فسفات را فراهم می‌کنند.

ب) با توجه به نقش غشای درونی راکیزه در تنفس یاخته‌ای، چین خورده بودن آن چه ارزشی برای یاخته دارد؟

پاسخ: غشاء محل اجزای زنجیره انتقال الکترون است بنابراین گسترش غشا به شکل چین خوردگی امکان حضور عوامل زنجیره انتقال الکترون را بیشتر می کند. بنابراین، ارزش چین خوردگی غشا راکیزه برای سلول، افزایش ظرفیت برای حضور عوامل ساختاری و عمل‌کردی زنجیره انتقال الکترون، می‌باشد.

حل فعالیت ۳ صفحه ۷۱ فصل پنجم زیست دوازدهم

ارائه دهید

با استفاده از شکل ۹، به طور گروهی طرحی تصویری و نوشتاری از تنفس یاخته‌ای تولید و سعی کنید حداقل واژه‌ها را به کار برید. هر گروه طرح خود را در کلاس ارائه دهد. این طرح را می‌توانید با استفاده از نرم افزارهای رایانه‌ای، نقاشی و به صورت‌های متفاوت تولید کنید.

پاسخ: در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید:

حل فعالیت ۳ صفحه ۷۱ فصل ۵ زیست دوازدهم
حل فعالیت ۳ صفحه ۷۱ فصل ۵ زیست دوازدهم

پاسخ فعالیت ۴ صفحه ۷۲ فصل ۵ زیست دوازدهم

گفت‌ و گو کنید

شاید دیده باشید که در دانه‌های خشک و بدون آب مانند نخود و لوبیا، حشرات و لارو آنها رشد و نمو می‌کند. با توجه به اینکه این دانه‌ها خشک‌اند و تقریباً آبی ندارند، آب مورد نیاز این جانوران چگونه تأمین می‌شود؟

پاسخ: آب مورد نیاز برای این حشرات یا لاروها، می‌تواند در تنفس یاخته‌ای حشره و با انتقال الکترون در زنجیره انتقال الکترون غشا راکیزه‌ها تشکیل شود و جانور بتواند زنده بماند و رشد و نمو کند.

همچنین بخوانید: جواب فعالیت های فصل سوم زیست دوازدهم تجربی

توجه: شما دانش آموز پایه دوازدهم رشته علوم تجربی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب فعالیت ها و سوالات دروس کتاب زیست شناسی دوازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات فعالیت های فصل ۵ پنجم کتاب زیست شناسی ۳ پایه دوازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 🌹

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =