سوالات متن فصل پانزدهم علوم نهم با جواب ؛ در این مقاله پاسخ و جواب نمونه سوال های تشریحی و تعریف کنید و جای خالی مهم امتحانی متن فصل و درس ۱۵ پانزدهم با هم زیستن کتاب علوم تجربی پایه نهم متوسطه اول را قرار داده ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.
همچنین بخوانید: سوالات متن درس به درس علوم نهم

همچنین بخوانید: جواب فعالیت های فصل پانزدهم علوم نهم
نمونه سوال های متن فصل 15 پانزدهم علوم پایه نهم با جواب
نمونه سوالات متن فصل پانزدهم علوم نهم :
۱) بوم سازگان را تعریف کنید؟
پاسخ: عوامل زنده و غیرزنده محیط و تأثیرهایی که بر هم می گذارند سیستمی به نام بوم سازگان را می سازند.
۲) تنوع زیستی را تعریف کنید؟
پاسخ: تنوع زیستی به معنای تنوع گونه های جانداران و محیط است که این جانداران در آن زندگی می کنند.
۳) انواع بوم سازگان را بنویسید؟
پاسخ: ۱- بوم سازگان های خشکی مانند: جنگل گلستان
۲- بوم سازگان های آبی مانند: دریاچه زریوار
۳- بوم سازگان های خشکی-آبی مانند: تالاب شادگان
۴) رقابت را تعریف کنید؟
پاسخ: رقابت هنگامی ایجاد میشود که جانداران نیازهای مشابهی داشته باشند. جانداران معمولا برای غذا، آب و محل زندگی با هم رقابت میکنند. گاهی رقابت چنان شدید میشود که دو جانور باهم میجنگند.
۵) شبکه غذایی را تعریف کنید؟
پاسخ: زنجیرههای غذایی در یک بوم سازگان، به همدیگر وصلاند و شبکهٔ غذایی را تشکیل میدهند.
۶) استتار را تعریف کنید؟
پاسخ: بعضی از جانوران در جایی قرار میگیرند و یا به رنگی در میآیند که تشخیص آنها از زمینه دشوار است به همین علت شکار از دید شکارچی مخفی می ماند ؛ به این عمل استتار می گویند.
۷) در یک زنجیره غذایی کدام یک از موجودات زنده ، مستقیم با بقیه جانداران زنجیره در ارتباط هستند؟
پاسخ: تجزیه کنندگان از بدن تمام جانداران دیگر تغذیه می کنند.
۸) چرا شقایق دریایی شکارچی ساکن و شیر شکارچی در حال حرکت است؟
پاسخ: تعداد شکارچیانی که میتوانند در یک بوم سازگان زندگی کنند به تعداد جانورانی بستگی دارد که شکار آنها می شوند.
۹) همیاری را تعریف کنید؟
پاسخ: نوعی رابطه همزیستی که هر دو از همدیگر سود میبرند
۱۰) یک تفاوت و یک شباهت بین رابطه انگلی و صیادی را ذکر کنید؟
پاسخ: تفاوت: در رابطه صیادی شکار کشته شده و خورده میشود ولی در رابطه انگلی میزبان زنده است.
شباهت: در هر دو رابطه یک سود می کند و دیگری ضرر
۱۱) انگل چیست؟
پاسخ: جاندارانی که درون یا روی بدن میزبان زندگی می کند انگل نامیده می شود
۱۲) نوع رابطه غذایی را در موارد زیر بنویسید؟
پاسخ: – زنبور عسل و گل: همیاری
– شقایق دریایی و خرچنگ: صیادی
– جغد و شاهین: رقابتی
– گلسنگ (قارچ و جلبک): همیاری
– میگو و ماهی: همیاری
۱۳) انواعی از حشرات در گرده افشانی گل ها نقش دارند ، اما چرا گفته میشود که نقش زنبور عسل از همه مهمتر است؟
پاسخ: زیرا عمل اختصاصی دارد و گل های خاصی را گرده افشانی می کند و در ضمن این کار را گروهی انجام می دهند
۱۴) گل سنگ از چه جانورانی تشکیل شده است و هر کدام چه وظیفه ای دارند؟
پاسخ: جلبک ها: فتوسنتز کننده (تولید کربوهیدرات ها)
قارچ ها: تامین مواد معدنی
۱۵) نقش گل سنگ ها چیست؟
پاسخ: ۱) سبب تشکیل خاک از سنگ می شوند
۲) از آنها مواد رنگی و دارویی استخراج می شود
۳) بخشی از غذای جانورانی مانند گوزن را تشکیل میدهند
۱۶) انگلی را تعریف کنید؟
پاسخ: رابطه غذایی بین دو جانور که یکی سود کرده و دیگری زیان می کند.
۱۷) در کدام رابطه غذایی حداقل یک طرف سود می برد؟
پاسخ: در تمامی روابط غذایی حداقل یک نفر سود می برد
۱۸) همسفرگی را تعریف کنید؟
پاسخ: نوعی رابطه همزیستی که یکی از جانداران سود و دیگری نه سود و زیان میکند.
۱۹) آنچه از رابطه شکار شکارچی صیادی می دانید بنویسید؟
پاسخ: غذای یک جانور از کشته شدن جانور دیگری تامین میشود. فقط صیاد سود میبرد. صید از بین میرود. بیشتر مربوط به جانوران گوشت خوار است.
۲۰) سه نوع ارتباط بین جانداران در هر بوم سازگان را نام ببرید.
پاسخ: – همزیستی
– شکار و شکارچی
– رقابت
۲۱) تعداد شکارچیانی که در یک بوم سازگان زندگی میکنند چه ارتباطی به تعداد شکار دارد؟
پاسخ: هر چه شکار بیشتر شود تعداد شکارچیان نیز بیشتر می شود و برعکس
۲۲) تجزیه کنندگان در کدام گروه از زنجیره غذایی قرار دارند و چه وظیفه ای دارند؟
پاسخ: گروه مصرف کنندگان – تبدیل مواد آلی به مواد معدنی مانند کربن دی اکسید آب و گازهای گوگردی
۲۳) جانداری را نام ببرید که رقابت ناآگاهانه دارند؟
پاسخ: روباه معمولی و کورمال
۲۴) تولید کننده ها را تعریف کنید؟
پاسخ: جاندارانی که مواد معدنی را به مواد آلی تبدیل می کنند را تولید کننده می گویند.
۲۵) با توجه به نمودار در مورد باکتریهای غیر بیماری زا که به جوجه ها خورده شده و سپس باکتری مضر به آن ها انتقال داده شده است توضیح دهید؟
پاسخ: جوجه هایی که باکتری مفید خورده بودند کمتر به بیماری که باکتری های مضر تولید میکردند مبتلا شدند زیرا در این جوجه ها باکتری های مفید در رقابت با باکتریهای مضر پیروز تر بودند
۲۶) سه عامل غیر زنده و دو عامل زنده در بوم سازگان را بنویسید؟
پاسخ: عوامل غیر زنده: هوا ، خاک ، نور خورشید
عوامل زنده: گیاهان ، جانوران
۲۷) بیشترین عامل انقراض و کاهش گونه های جانداران امروزی چیست؟
پاسخ: فعالیت انسانی
۲۸) چهار مورد از استفاده انسان از طبیعت با شناخت بوم سازگان را بنویسید؟
پاسخ: ۱) ساخت انواع داروها از گیاهان جنگلی
۲) ساخت آنتی بیوتیک که از قارچ ها به دست می آید
۳) استفاده از کفشدوزک برای خوردن آفتها
۴) استفاده از تار عنکبوت و ساخت مواد
۲۹) دریاچه زریوار جزء بوم سازگان آبی است.
۳۰) بوم سازگان آبی خشکی مانند تالاب شادگان.
۳۱) صرف نظر از نوع و اندازه بوم سازگان دو فرآیند مهم انتقال انرژی و چرخه مواد در آن اتفاق میافتد.
۳۲) ارتباط موجودات زنده با یکدیگر بیشتر به علت نیاز به ماده و انرژی است.
۳۳) ارتباط غذایی بین چند جاندار که از تولید کننده و مصرف کننده وجود دارد زنجیره غذایی نام دارد.
۳۴) اولین حلقه غذایی تولید کنندگان هستند که با انجام فتوسنتز مواد معدنی را به مواد آلی تبدیل می کنند.
۳۵) علاوه بر گیاهان جلبک ها نیز تولید کننده هستند و می توانند جزء زنجیره غذایی محسوب شوند.
۳۶) در هرم ماده و انرژی در حدود ۱۰ درصد از کل ماده و انرژی به تراز بالاتر انتقال می یابد.
۳۷) مصرف کننده ها در دو گروه گیاه خواران و گوشت خواران طبقهبندی میشوند.
۳۸) در هرم ماده و انرژی از قاعده به راس تعداد جانداران کاهش می یابد.
۳۹) باکتری ها و قارچ ها نقش مهمی در تجزیه بقایای جانداران دارند.
۴۰) ارتباط همزیستی خود از سه نوع همیاری ، همسفرگی و انگلی تشکیل شده است.
۴۱) رابطه انسان با کرم کدوی گاوی از نوع انگلی است.
۴۲) رابطه زنبور و گل از نوع رابطه همیاری است.
۴۳) گلسنگ موجودی است که از همزیستی قارچ و جلبک به وجود آمده است.
۴۴) بخشی از گلسنگها به هوای آلوده حساسند و از بین میروند بنابراین مرگ گلسنگ ها ممکن است دلیلی بر آلودگی هوا باشد.
۴۵) گاهی تقسیم بندی زمان شکار رقابت بین دو گونه جانوری را کمتر می کند.
۴۶) امروزه مهمترین خطر برای کاهش تنوع زیستی فعالیت انسان ها است.
۴۷) وقتی می گویند جانوری منقرض شده یعنی هیچ فرد زنده ای از این گونه در طبیعت وجود ندارد.
۴۸) ببر مازندران نمونهای از جانور ایرانی منقرض شده است.
۴۹) اگر افراد دو گونه نیاز مشترکی داشته باشند بین افراد دو گونه رقابت ایجاد می شود.
پاسخ: این جمله درست است.
۵۰) در کدام رابطه غذایی حداقل یک طرف سود می برد؟
الف) همیاری ب) همسفرگی ج) انگلی ۴) همه موارد
پاسخ: ۴) همه موارد – در همه روابط غذایی حداقل یک نفر سود می برد.
۵۱) در بوم سازگان ها انتقال انرژی در چه چیزهایی رخ میدهد؟
پاسخ: در زنجیرهها و شبکههای غذایی
۵۲) زنجیره غذایی از چه اجزایی تشکیل شده است؟ توضیح دهید.
پاسخ: اولین حلقهٔ هر زنجیره غذایی، جانداری است که از مواد معدنی، مواد آلی میسازد. به چنین جاندارانی تولیدکننده میگویند. حلقههای بعدی زنجیرههای غذایی، جاندارانیاند که این توانایی را ندارند و به آنها مصرف کننده میگویند. مصرف کنندگان به جانداران تولید کننده وابستهاند؛ زیرا ماده و انرژی موردنیاز را از آنها به دست میآورند.
۵۳) آیا همه ماده و انرژی موجود در یک تراز به تراز بعدی میرسد؟ توضیح دهید.
پاسخ: همهٔ مادهای که گیاه با استفاده از انرژی خورشید ساخته است، به آخرین مصرفکننده نمیرسد؛ بلکه در هر تَراز مقداری از ماده و انرژی آن کم میشود. فقط حدود ۱۰ درصد ماده و انرژی از یک تراز به تراز بعدی منتقل میشود. کاهش مقدار ماده و انرژی را در بومسازگان به شکل هرم نشان میدهند.
۵۴) جانداران تجزیه کننده چه نقشی در بوم سازگان دارند؟ چند جاندار تجزیه کننده مثال بزنید.
پاسخ: انواعی از قارچها و باکتریها نقش مهمی در تجزیه بقایای جانداران دارند. تجزیه کنندگان انرژی مورد نیاز خود را از بقایای جانداران دیگر به دست میآورند. آنها مولکولهای آلی را تا حد تشکیل اجزای تشکیل دهنده آنها مانند، کربن دیاکسید، آب و گازهای گوگردی و نیتروژن دار تجزیه میکنند و سبب برگشت این مواد به خاک، آب و هوا میشوند.
۵۵) گلسنگ چه نوع موجودی است و در آن چه رابطهای برقرار است؟
پاسخ: گاهی رابطه همزیستی دو جاندار به تشکیل موجودی جدید میانجامد. گلسنگ چنین موجودی است که از همزیستی قارچ و جلبک تشکیل میشود. قارچ مواد معدنی را برای جلبک فراهم می آورد و جلبک با انجام دادن فتوسنتز، کربوهیدراتهای مورد نیاز خود و قارچ را تامین میکند. بعضی گلسنگها به هوای آلوده حساساند و از بین میروند، بنابراین مرگ گلسنگها ممکن است دلیلی برای آلودگی هوا باشد.
۵۶) گلسنگ چه آثار و فوایدی دارد؟
پاسخ: گلسنگها سبب تشکیل خاک از سنگ میشوند، از گلسنگها مواد رنگی و دارویی استخراج میشود. بخشی از غذای جانورانی مانند گوزن را تشکیل میدهند.
۵۷) رابطه شکار و شکارچی را توضیح دهید.
پاسخ: شکار کردن از راههای تامین غذا در جانوران گوشتخوار است. بعضی جانوران شکارچی به دنبال طعمه میدوند. اما جانوری مانند شقایق دریایی در جای خود ثابت است.
۵۸) رقابت بین جانداران چگونه کاهش مییابد؟ با مثال توضیح دهید.
پاسخ: غذای جغد و شاهین یکی است. هر دو از جوندگان کوچک تغذیه میکنند. اما جغد در شب و شاهین در روز شکار میکند، بنابراین تقسیم بندی زمان شکار، رقابت بین این دوگونه را کم میکند.
۵۹) تنوع زیستی در یک منطقه به چه عاملی بستگی دارد؟
پاسخ: جانداران نیازهای متفاوتی دارند و در زیستگاه هایی با آب و هوای متفاوت زندگی میکنند، بنابراین تنوع محیط به معنای فراهم شدن زیستگاه های مناسب برای زیستن انواعی از جانداران است. بر این اساس به دلیل وجود محیطهای متنوع در ایران، کشور ما از کشورهایی است که تنوع زیستی زیادی دارد.
۶۰) چه عواملی گونه های جانداران را از بین میبرد و تنوع زیستی را کاهش میدهد؟
پاسخ: در طول عمر زمین عوامل طبیعی متفاوتی مانند یخ بندان یا سقوط شهاب سنگ، سبب از بین رفتن گونهها و در نتیجه کاهش تنوع زیستی شده، اما امروزه فعالیتهای انسانی مهمترین خطر برای کاهش تنوع زیستی و عامل انقراض گونههای جانوری و گیاهیاند . وقتی میگوییم که گونهای منقرض شده به این معناست که هیچ فرد زندهای از آن گونه در طبیعت وجود ندارد. ببر مازندرانی نمونهای از جانوران منقرض شده است.
۶۱) تنوع زیستی چه اهمیتی برای انسان دارد؟
پاسخ: امروزه داروهای فراوانی از جانداران استخراج میشوند، مثلاً انواع آنتی بیوتیک از قارچها به دست میآیند. ماده اولیه چند صد نوع دارو از جنگل های بارانی به دست میآید. حشراتی مانند کفشدوزک با خوردن آفتها به حفظ گیاهان کمک میکنند جانوران به ویژه حشرات در گرده افشانی بسیاری از گیاهان نقش دارند. همچنین جانداران و فعالیتهای از موضوعات مورد علاقه مهندسان است. مثلا ویژگی های تار عنکبوت مورد توجه مهندسانی است که میخواهند موادی با استقامت، انعطاف پذیری و سبکی تار عنکبوت تولید کنند تا در وسایل متفاوت به کاربرند. تار عنکبوت گرچه پروتئینی است، اما مقاومتی چند برابر فولاد دارد.
نکته مهم: دانش آموزان عزیز، تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما متن درس را هم به دقت مطالعه کنید.
سوال های متن درس قبلی: سوالات متن فصل چهاردهم علوم نهم
سوالات متن درس و فصل ۱۵ پانزدهم کتاب علوم نهم با جواب را در این مقاله مشاهده کردید. امیدوارم از آن استفاده کرده باشید و از صفحات دیگر ماگرتا دیدن نمایید. برای بهتر پیدا کردن جواب ها در آخر کلمات جستجو شده داخل گوگل کلمه ماگرتا را قرار دهید. همچنین سوالات خود را در بخش دیدگاه بنویسید. 😉
داغون شدم ساعت ۱۳؛۴ دقیقه صبحه
والا ما که فردا امتحان کشوری داریم به امید سوالای شما داریم میریم حالا یا امتحانو خوب میشیم یا نمیشیم در کل موفق باشین همتون
دقیقاً
خوبه بد نیس
عالی بود
سوال۲۲ مگه نمیشه تولید کنندگان
نوشتید مصرف کنندگان
اصلاح کنید
خیر مصرف کننده هستند زیرا :
تجزیهکنندگان در زنجیره غذایی مصرفکننده محسوب میشوند.
آنها انرژی و مواد مغذی خود را با تجزیه مواد آلی به دست میآورند. این مواد آلی شامل بقایای موجودات زنده مانند اجساد، فضولات و برگهای ریخته شده است.
در حالی که تجزیهکنندگان مواد آلی را مصرف میکنند، آنها را تولید نمیکنند. تولیدکنندگان، مانند گیاهان، قادر به تولید غذای خود از طریق فتوسنتز یا فرآیندهای شیمیایی هستند.
مصرفکنندگان، از جمله تجزیهکنندگان، به انرژی و مواد مغذی تولید شده توسط تولیدکنندگان برای زنده ماندن و رشد نیاز دارند.
بنابراین، تجزیهکنندگان نقش مهمی در زنجیره غذایی به عنوان حلقه نهایی بازی میکنند که مواد مغذی را بازیافت میکنند و به تولیدکنندگان باز میگردانند.
عالی بود خیلی ممنون از سایت خوبتون🫶🏻🤍
عالی من امتحانمو ۲۰ دادم
عالی بود ممنونم.
عالیه
عالی
عالی این ماگرتا بی نظیره