اخبارعلمی

سوالات درس چهارم علوم پنجم ابتدایی با جواب

گام به گام نمونه سوال و جواب متن و پرسش های تشریحی و تعریف کنید و نقطه چین درس 4 چهارم برگی از تاریخ زمین کتاب علوم پایه پنجم دبستان با جواب

سوالات درس چهارم علوم پنجم ابتدایی با جواب ؛ در این مقاله پاسخ و جواب نمونه سوال های تشریحی و تعریف کنید و جای خالی مهم امتحانی متن فصل و درس ۴ چهارم برگی از تاریخ زمین کتاب علوم تجربی کلاس پنجم دبستان را قرار داده ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: جواب درس ۴ علوم پنجم

سوالات درس چهارم علوم پنجم ابتدایی با جواب
سوالات درس چهارم علوم پنجم ابتدایی با جواب

نمونه سوال های متن درس 4 چهارم علوم پنجم دبستان با جواب

۱) فسیل را تعریف کنید.

پاسخ: به آثاری از جانداران بسیار قدیمی که در سنگ ها مانده اند، فسیل می گویند.

۲) مراحل تشکیل سنگ رسوبی را بنویسید.

پاسخ: – حمل رسوبات توسط آب های جاری
– ته نشین شدن رسوبات در آب های آرام
– فشرده شدن رسوبات در اثر سنگینی لایه های بالایی و نیز سنگینی آب

۳) دانشمندان با مطالعه فسیل ها به چه پی می برند؟

پاسخ: گذشته زمین و تغییرات آن

۴) ویژگی سنگ های رسوبی را بنویسید.

پاسخ: – لایه لایه اند
– لایه های زیرین قدیمی تر و لایه های بالایی جدید ترند
– معمولا رنگ لایه ها به علت تغییر جنس لایه ها متفاوت است
– با مشاهده این سنگ ها می توان دریافت که زمانی آنجا دریا وجود داشته است
– مهمترین ویژگی سنگ های رسوبی داشتن فسیل است
– دانشمندان زمین شناس با جستجو در لابه لای سنگ های رسوبی به دنبال آثار فسیل اند

۵) از موجودات ساکن در آب بیشتر فسیل می ماند یا از موجودات ساکن در خشکی؟

پاسخ: از موجودات ساکن در آب

۶) بخش هایی از یک جاندار که می توانند در لابه لای رسوبات یافت شوند عبارت است از :

پاسخ: استخوان – دندان – صدف – پوشش آهکی (اسفنج و مرجان) – پوشش سخت بندپایان (حشرات – خرچنگ ها) – بافت چوبی گیاهان – قالب خارجی و داخلی جانداران آبزی – آثار گیاهی (برگ در زغال سنگ) – ردپا و…..

۷) از سنگواره ھا چه استفاده ای می شود؟

پاسخ: برای شناسایی تاریخچه هر ناحیه، سنگواره آن ناحیه را مورد بررسی قرار می دهند.

۸) با گذشت زمان بخش های نرم جانداران توسط دما و رطوبت و هوا و جانوران ذره بینی از بین رفته و بخش های سخت در لا به لای رسوبات باقی می ماند.

۹) از سنگواره ای که اثر صدف جانوران را نشان می دھد چه می فھمیم؟

پاسخ: می فهمیم که در آن ناحیه در زمان های دور دریا بوده است.

۱۰) چرا از حشرات و بی مهرگان و گیاهان در طبیعت فسیل یافت نمی شود؟

پاسخ: چون دارای اسکلت و بخش سخت نیستند.

۱۱) زندگی موجودات زنده ابتدا از کجا آغاز شد؟

پاسخ: ابتدا از دریاها آغاز شد.

۱۲) فسیل جانوران دارای اسکلت استخوانی و جانوران دریایی چرا بیشتر یافت می شود؟

پاسخ: به علت داشتن پوشش صدفی و آهکی که در طبیعت بیشتر یافت می شود.

۱۳) از چه زمانی جانوران بر خشکی ھا ظاھر شدند؟

پاسخ: از زمانی که گیاهان توانستند در خشکی زندگی کنند.

۱۴) دانشمندان از فسیل ها می توانند به اطلاعاتی دست پیدا کنند

پاسخ: – نوع گیاهان و جانورانی که در قدیم زندگی می کرده اند
– محل زندگی آن ها از نظر آب و هوا و خشکی یا دریا بودن
– نوع غذای جانوران از نوع دندان آنها )گوشت خوار – گیاه خوار(
– ساختمان بدن جانداران قدیمی که برخی ساختمان بدن ساده تری داشتند
– تغییرات آب و هوا – وضعیت دریاها و خشکی ها در گذشته
– نوع جانور – نحوه حرکت – اندازه جثه جانور

۱۵) بعد از نابودی خزندگان چه جانورانی زیاد شدند؟

پاسخ: پرندگان و پستانداران

۱۶) برای تشکیل بعضی فسیل ها میلیون ها سال لازم است.

۱۷) وقتی زندگی در دریا شروع شد، ابتدا موجوداتی که بدن آنها فقط یک سلول داشت در دریاها فراوان شدند.

۱۸) دایناسورها حدود ۶۵ میلیون سال پیش مرده اند.

۱۹) در سنگ های آذرین ممکن است آثاری از فسیل ها پیدا شود.

نکته مهم: دانش آموزان عزیز، تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما متن درس را هم به دقت مطالعه کنید.

همچنین بخوانید: سوالات متن درس سوم علوم پنجم

سوالات متن درس ۴ چهارم کتاب علوم پنجم ابتدایی با جواب را در این مقاله مشاهده کردید. امیدوارم از آن استفاده کرده باشید و از صفحات دیگر ماگرتا دیدن نمایید. برای بهتر پیدا کردن جواب ها در آخر کلمات جستجو شده داخل گوگل کلمه ماگرتا را قرار دهید. همچنین سوالات خود را در بخش دیدگاه بنویسید. 😊

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !