اخبارعلمی

تحقیق درباره ثبت اسناد ✳️ + تاریخچه و وظایف

مقاله دانش آموزی در مورد وظایف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

تحقیق درباره ثبت اسناد: ثبت اسناد، در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صورت می گیرد، سازمان ثبت اسناد و املاک یکی از سازمان‌های قوه قضاییه ایران است که وظیفه ثبت معاملات، شرکت‌ها از دارایی‌های شخصی افراد مقیم ایران را برعهده دارند.

این سازمان با وظایف حقوقی و ساختار مستقل از نهاد های وابسته به قوه قضائیه دارد، همچنین دفاتر ازدواج و طلاق و دفاتر اسناد رسمی تحت نظارت سازمان ثبت اسناد هستند. در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

تحقیق درباره ثبت اسناد

تاریخچه ثبت اسناد

برای اولین بار قانون ثبت اسناد در سال ۱۲۹۰‌ خورشیدی در مجلس شورای ملی تصویب شد و بر اساس این قانون دایره ثبت اسناد تاسیس شد.

همانطور که گفتیم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور زیر مجموعه قوه قضائیه است و رئیس آن توسط رئیس قوه قضائیه تعیین می‌شود. حوزه ستادی این سازمان از چهار معاونت و یک اداره کل تشکیل می‌شود که دو معاونت آن اسناد و املاک است.

وظایف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

وظایف اصلی سازمان ثبت اسناد و املاک عبارتند از:

  • ثبت املاک
  • ثبت شرکت‌ها و علایم و اختراعات
  • دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق
  • اجرای مفاد اسناد رسمی
  • ثبت مالکیت صنعتی، حق اختراع، علائم تجاری و صنعتی

ادارات مجموعه سازمان ثبت اسناد و املاک

امور املاک: ثبت ملک در دفتر املاک اداره ثبت اسناد و املاک انجام می‌شود و آتاری دارد که در قانون ثبت ذکر شده است.

دفاتر املاک یکی از دفاتر قانونی است و هنگامی که یا ملک تقاضای ثبت دارد باید مراحل قانونی را در دفاتر املاک طی کند تا ملک ثبت شود و رونوشتی که به مالک تعلق نی گیرد سند مالکیت آن است.

امور اسناد: وظایف اداره امور اسناد شامل موارد زیر می‌شود:

  • رسیدگی و پاسخ به سوالات درمورد ثبت کلیه عقود و معاملات و قرارداد‌ها در دفاتر استاد رسمی و پاسخ استعلامات ادارات کل ثبت استان ها
  • رسیدگی به اعتراضات اشخاص در مورد پرونده‌های اجرایی و ثبتی.
  • صدور دستور اجراء آرا
  • صدور بخش نامه در خصوص محجورین و ورشکستگان براساس احکام قضایی

اداره ثبت شرکت‌ها و علائم تجاری و اختراعات: اداره کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی نقش مهمی در ثبت شرکت‌ها و هویت بخشی به نهاد های اقتصادی و ایجاد امنیت اقتصادی و اقتصادی کردن اختراعات، طرح‌های صنعتی، علائم تجاری و حمایت حقوقی از تجار و بازرگانان برعهده دارد، این بخش دارای دو اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری و اداره مالکیت صنعتی است.

مهم‌ترین وظایف این اداره عبارتند از:

  • ثبت شرکت‌های تجاری و موسسات غیر تجاری
  • ثبت دفتر تجارتی و غیر تجارتی
  • ثبت موسسات خارجی در ایران
  • قبول یا رد اظهارنامه‌های تسلیمی علائم تجاری و اختراعات
  • ثبت کلیه تغییرات و تجدید ثبت در علائم تجاری
  • تعیین نام شرکت‌های خارجی و موسسات غیر تجارتی در شرف ثبت سراسر کشور
  • پلمپ دفاتر تجارتی و غیر تجارتی
  • ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت‌های خارجی در ایران

اجرای اسناد رسمی: ‌مفاد اسناد رسمی را می‌توان از طریق اداره ثبت و بدون مراجعه به دادگاه به اجرا در آورد همچنین از جمله اختیارات دایره اجرای ثبت، تهیه آگهی و انجام تشریفات مزایده و صدور ممنوعیت خروج بدهکاران از کشور به اداره گذرنامه و… است.

مقالات پیشنهادی: تحقیق درباره ثبت اختراع
و
تحقیق در مورد کاربرد اثر انگشت در زندگی اجتماعی
و
تحقیق درباره ذهن انسان

☑️ به پایان تحقیق درباره ثبت اسناد رسیدیم امید است این مطلب برای شما مفید باشد، اگر دیدگاهی داشتید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =