اخبارعلمی

روش های انتقال گرما را نام ببرید علوم هفتم

۳ روش انتقال گرما را بنویسید و هر کدام را با مثال توضیح دهید برای کلاس هفتم

روش های انتقال گرما را نام ببرید و برای هر یک مثال بزنید علوم تجربی پایه هفتم متوسطه، جواب این سوال را در آموزش و پرورش ماگرتا می خوانیم.

مطلب پیشنهادی: انتقال گرما به روش همرفت را توضیح دهید

روش های انتقال گرما را نام ببرید علوم هفتم

راه های انتقال گرما را نام ببرید و توضیح دهید علوم هفتم

به طور کلی انتقال گرما به سه روش انجام می شود که عبارتند از:

  • رسانایی
  • همرفت
  • تابش

☀️ رسانایی: برای انتقال گرما به این صورت، ابتدا قسمتی از ماده گرم می شود سپس مولکول های آن قسمت بیشتر حرکت می کنند و به مولکول های مجاور ضربه می زنند و آنها را نیز حرکت می دهند. این کار در کل ماده انجام می شود تا گرم شود.

روش رسانایی در سه حالت ماده یکسان نیست. جامدات چون فاصله مولکول‌هایشان کوتاه‌تر است گرما را سریع‌تر منتقل می‌کنند. در مایعات رسانایی کمتر از جامدات است و در گازها که فاصله بین مولکول‌ها بیشتر است، رسانایی در کمترین میزان است. همه جامدات رسانایی یکسانی ندارند مثلا فلزات بیشتر و غیر فلزات کمتر گرما را از این طریق انتقال می دهند.

☀️ همرفت: در انتقال گرما به این روش، مولکول های ماده نیز با انتقال گرما حرکت می کنند.

بخاری را در نظر بگیرید، هوای سرد که چگالی بیشتری دارد در پایین و نزدیک بخاری گرم شده قرار دارد، چگالی آن کاهش می یابد و سبک شده به طرف بالا می رود. هوای سرد دیگری جایگزین آن می شود و این کار تا زمانی که تمام هوا گرم شود ادامه می یابد.

برای ایجاد یک جریان همرفتی سه شرط لازم است:
۱. ماده باید مایع یا گاز باشد.
۲. بین دو نقطه از جسم یعنی قسمت گرم و سرد اختلاف دما وجود داشته باشد.
۳. قسمت گرم کمتر از قسمت سرد باشد.

☀️ تابش: در این روش برخلاف دو روش قبل برای انتقال گرما نیاز به ماده نیست. میزان گرمای منتقل شده در این روش به دو عامل دمای جسم و رنگ آن بستگی دارد. هر چه دمای یک جسم بالاتر باشد، گرمای بیشتری تابش می کند و هر چه کمتر باشد بیش از آنکه گرما را تابش کند دریافت می کند.

☑️ به پایان مقاله «روش های انتقال گرما را نام ببرید علوم تجربی پایه هفتم» رسیدیم، اگر سوالی در این رابطه داشتید کافیست آن را از بخش نظرات بپرسید تا کارشناسان ما پاسخگوی شما باشند.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 5 =