مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

انتقال گرما به روش همرفت را توضیح دهید علوم هفتم

انتقال گرمای یک ماده به روش همرفت چگونه انجام می شود؟ شرایط لازم برای ایجاد جریان همرفتی چیست؟

انتقال گرما به روش همرفت علوم هفتم : گرما به سه روش همرفت، رسانایی و تابش از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می شود. در روش انتقال همرفت بخشی از ماده که گرم شده است با حرکت به سمت بالا جای قسمت های اطراف ماده که گرم نشده است را می گیرد. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی : قانون پایستگی انرژی چیست

انتقال گرما به روش همرفت چیست؟ علوم هفتم

توضیح انتقال گرما به روش همرفت علوم هفتم

وقتی ماده ای گرم می شود ، منبسط می شود ، یعنی فاصله بین مولکول های آن افزایش می یابد. در نتیجه ، چگالی آن کاهش می یابد. به همین دلیل است که وقتی بخشی از مایع را گرم می کنیم ، چگالی آن قسمت از مایع کاهش می یابد و آن قسمت به سمت بالا حرکت می کند. در این زمان ، مایع اطراف آن را پر می کند. این روند ادامه دارد و به تدریج کل مایع گرم می شود.

برای ایجاد جریان همرفتی سه شرط لازم است که عبارتند از :
1- ماده مایع یا گاز باشد (در جامدات فاصله بین ذرات کم است و نمی توانند جا به جا شوند).
2– بین دو نقطه اختلاف دما وجود داشته باشد.
3– قسمت گرم پایین تر از قسمت سرد باشد.

یک مثال خوب برای جریان همرفتی طولانی ماندن بالون هوای گرم در هوا می باشد. شیوه کار به این صورت است که به هوای داخل بالون به طور مداوم گرما داده می شود که در نتیجه آن باعث افزایش دمای آن می شود. این هوای گرم بالا می رود و بالون را نیز با خود بالا می برد. پس از پایان این نوشته حتما مقاله منبع انرژی تجدید پذیر و تجدید ناپذیر را برای فهم بیشتر مطالعه نمایید.

✅ اگر شما نیز دیدگاهی درباره انتقال گرما به روش همرفت دارید آن را از قسمت نظرات برای سایر دانش آموزان به اشتراک گذارید. همچنین شما می توانید با اضافه کردن کلمه ماگرتا در آخر سرچ های درسی تان به بهترین پاسخ ها دسترسی پیدا کنید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × سه =