خودروفناوری
موضوعات داغ

در نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۱۹ چه گذشت ؟ + فیلم

معرفی خودرو های رونمایی شده در نمایشگاه خودرو شانگهای

نمایشگاه خودرو شانگهای چین ۲۰۱۹ خاص و متفاوت از سال‌های گذشته و برای نمایش توانمندی‌های صنعت خودروسازی چین در سطح جهانی برگزار شد. 

آنچه نمایشگاه خودرور چین را مثبت نشان می‌دهد، پیش‌نمایش بزرگ‌ترین بازار خودرو در جهان و اهداف خودروسازان این بخش برای صادرکردن محصولات به سایر کشورها است. پیش‌از‌این، خودروهای حاضر در نمایشگاه‌های خودرو چین اغلب کپی‌برداری از محصولات درجه‌یک اروپایی و آمریکایی بودند. این نکته‌ای است که هر بیننده‌ای به‌راحتی می‌توانست در نگاه اول تشخیص دهد.

با این‌ حال، نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۱۹ رویداد متفاوتی برای صنعت خودروسازی چین بود که درمقایسه‌با سال های گذشته، اهداف متفاوتی نیز داشت. در این نمایشگاه، خودروسازان محلی می‌توانستند با افتخار محصولات خود را درکنار برندهای غربی نمایش دهند. در بسیاری از مواقع، خودروسازان چینی طرح‌های مفهومی و خلاقانه به‌نمایش گذاشتند که توجه عموم بازدیدکنندگان را به‌خود جلب کرد.

شاسی بلند 7 سرنشین فولکس واگن، مهمان ویژه شانگهای

کمپانی خودروسازی فولکس واگن با حضور قدرتمند خود در نمایشگاه بین المللی شانگهای چین، 4 خودروی شاسی بلند کاملا جدید رونمایی کرده است و بدون شک جذاب ترین محصول آن در این نمایشگاه، رونمایی از یک خودروی شاسی بلند سایز بزرگ 7 سرنشین خواهد که در حال حاضر یک خودروی کانسپت بوده و نام موقت SMV برای آن در نظر گرفته شده است،

اما این خودرو قول تایید از شرکت سازنده دریافت کرده وحداکثر طی 2 سال آینده به مرحله تولید خواهد رسید، ولی باید این موضوع بسیار مهم را در نظر گرفت که فولکس واگن تولید وعرضه این شاسی بلند جذاب 7 سرنشین را به کشور چین محدود کرده است. 

کمپانی خودروسازی فولکس واگن به طول کلی 5.1 متری برای این خودروی شاسی بلند اشاره کرده است و در واقع بزرگ ترین خودروی طراحی شده براساس پلتفرم MQB خواهد بود که یک فضای بزرگ و امکان حمل 7 سرنشین را برای کاربران خود فراهم می کند. این خودرو در حال حاضر پیشرفت های بسیار خوبی داشته و پیش بینی شده است که حداکثر طی 2 سال آینده مراحل توسعه آن به پایان رسیده و برای عرضه به مشتریان راه اندازی شود. 

فولکس واگن تایید می کند که این خودرو با سرمایه گذاری وهمکاری مشترک با خودروساز چینی FAW ساخته شده است و به همین منظور تنها در بازار چین شاهد تولید و عرضه آن خواهیم بود، مگر اینکه فولکس واگن با ایجاد تغییراتی اختصاصی بتواند خودروی جذاب 7 سرنشین خود را به دیگر بازارهای جهانی هم منتقل کند، اما وقتی پای خودروسازان چینی در میان باشد، چه بازاری بهتر و بزرگ‌تر از کشور چین!.

باوجود اینکه شاسی بلند 7 سرنشین فولکس واگن یک خودروی کانسپت است، اما این شرکت یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر بنزینی و همچنین یک موتور شش سیلندر 2.5 لیتری توربوشارژر برای آن پیش بینی کرده است که مجهز به جعبه دنده 7 سرعته اتوماتیک DSG بوده و از سیستم چهارچرخ محرک 4Motion در قوی‌ترین نسخه سود می برد. جزییات موتور 2 لیتری بنزینی منتشر نشده است،

اما فولکس واگن می گوید که پیشرانه شش سیلندر اتومبیل توانایی تولید 295 اسب بخار قدرت و همچنین 499 نیوتن متر گشتاور را خواهد داشت که گزینه بسیار بهتری نسبت به پیشرانه چهار سیلندر 2 لیتری برای این شاسی بلند سایز بزرگ 5.1 متری به شمار خواهد رفت.

بستیون T77، حاصل همکاری بسترن با شیائومی

صنعت بزرگ و جذاب خودروسازی در جهان باعث شده است تا بسیاری از غول های تکنولوژی برای رسیدن به این صنعت تلاش کنند. نمونه آن می تواند دو کمپانی آمریکایی اپل و گوگل باشد که در حال حاضر به دنبال راه اندازی وسایل نقلیه مستقل از راننده هستند و یا از طرفی دیگر می توانیم کمپانی سامسونگ را معرفی کنیم

که با همکاری خودروسازان بزرگ جهانی در کشور کره جنوبی خودرو تولید و مونتاژ می کند. اما فعال تر از موارد ذکر شده، غول های تکنولوژی کشور چین خواهند بود که هرکدام به نوعی در تلاش هستند تا خود را به صنعت بزرگ خودروسازی ربط دهند، نمونه آن می تواند کمپانی “شیائومی” به عنوان یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان وسایل الکترونیکی و گوشی تلفن همراه هوشمند باشد

که برای دستیابی به صنعت بزرگ خودروسازی، کمپانی خودروسازی “FAW” را شریک تجاری خود انتخاب کرده است و اولین محصول مشترک خود را با نام Bestune بستیون T77 در نمایشگاه بین المللی شانگهای 2019 معرفی کرده اند.

بلافاصله پس از معرفی این خودرو در نمایشگاه بین المللی شانگهای چین، دانستیم که خودروی بستیون T77 یک نسخه تغییر یافته و کاملا سفارشی از خودروی شاسی بلند “بسترن T77” به شمار آمده و به همراه امکانات بیشتر و تکنولوژی های پیشرفته سفارشی شرکت شیائومی از جمله دستیار 3 بعدی، روشن و خاموش کردن خودکار موتور، ریموت کنترل بعلاوه نتورکینگ و… آماده شده است

تا مشتریانی که به دنبال خودروهای شاسی بلند جذاب و پیشرفته به همراه جدیدترین تکنولوژی های ارتباطی هستند را مجذوب خود کند، به همین منظور در بخش فنی درست همانند “بسترن T77” شاهد یک موتور 1.2 لیتری چهار سیلندر به همراه جعبه دنده 7 سرعته اتوماتیک خواهد بود. 

درست همانند بسترن T77، خودروی سفارشی شیائومی دارای طول 4525 میلی متری، عرض 1845 میلی متری، ارتفاع 1615 میلی متری و همچنین فاصله بین دو محور 2700 میلی متری خواهد بود که برای تامین نیروی مورد نیاز آن برای حرکت، از یک موتور چهار سیلندر توربوشارژر مجهز به سیستم پاشش سوخت مستقیم و با خروجی قدرت 140 اسب بخاری و گشتاور 204 نیوتن متری استفاده شده است که در ازای تولید این نیرو توسط پیشرانه برای کارکرد ترکیبی 100 کیلومتر، تنها 6.4 لیتر بنزین به سمت سیلندرها پمپاژ خواهد شد.

چری اکسید TXL ،نگینی در نمایشگاه خودرو شانگهای

بسیاری از خبرگزاری ها، ادعا می کنند که برند اکسید قرار است به رقیبی برای برند لینک اند کو ، از زیر مجموعه های جیلی تبدیل شود و می توان این رقابت را در تلاش هر دو شرکت برای ورود به بازار اروپا دید. چری اکسید TXL را می توان رقیب مستقیمی برای Lynk & Co 01 دانست.

چری اکسید TXL بر مبنای پلتفرم Chery M3X ساخته شده و از پیشرانه ای 1.5 لیتری بهره می برد که شاهد نصب آن بر روی بسیاری از محصولات چری بوده ایم، با این تفاوت که به دلیل تغییر برنامه ریزی موتور و وضعیت کارکرد توربوها، می تواند 215 اسب بخار قدرت و 290 نیوتون متر گشتاور را تحویل دهد که به نظر برای مصارف معمول این خودروها، کافی به نظر می رسد. 

قدرت و گشتاور توسط یک جعبه دنده هفت سرعته دو کلاچه، به صورت استاندارد به چرخ های جلو منتقل می شوند، اما در صورت نیاز می توان قدرت و گشتاور را به هر چهار چرخ منتقل نمود. استاندارد آلایندگی یورو 6 در کنار مصرف سوخت ترکیبی 7.4 لیتر به ازای صد کیلومتر برای یک شاسی بلند خانوادگی، چری اکسید TXL را به یک گزینه مطلوب و مقرون به صرفه برای مصرف خانوادگی تبدیل می کند.

از آنجایی که این خودرو یک شاسی بلند لوکس است، توقع می رود استفاده از ابزارهای دیجیتال در آن فراگیر باشد. در میانه داشبورد، شاهد یک صفحه نمایش لمسی 10.25 اینچی هستیم که تنظیمات سیستم صوتی و سرگرمی را بر عهده دارد. مجموعه پشت آمپر نیز دیجیتالی بوده و علاوه بر آن، چری سیستم هوش مصنوعی Baidu Apollo IOV را در اکسید TXL به کار گرفته که برای اجرای دستورات مختلفی همچون تشخیص چهره هوشمند، دستورات صوتی، نظارت بر خستگی راننده، ناوبری و مسیر یابی، اتصال بین اتومبیل و خودرو و امنیت هوشمند به کار می رود.

علاوه بر آن مشتریان می توانند از دوربین 360 درجه، کروز کنترل انطباقی، ترمز هوشمند خودکار و رینگ های 19 اینچی بهره مند شوند.
امکانات رفاهی و ایمنی مناسبی در این خودرو تعبیه شده که از آن جمله می توان به فرمان برقی، کیسه های هوا، سیستم های ایمنی متعدد و تریم چرمی داخل اشاره کرد. با این حال به دلیل آنکه هنوز نسخه های تولید انبوه این خودرو آماده عرضه به بازار نشده اند، لیست دقیقی از تمامی آپشن های این خودرو در دست نیست.

چری اکسید TXL به طور رسمی در اواسط سال جاری میلادی به بازار عرضه خواهد شد و به احتمال قوی، پس از آن توسط مدیران خودرو به بازار کشورمان عرضه خواهد گردید. قیمت تقریبی چری اکسید TXL در حدود 150 هزار یوان برآورد می شود.

جیلی پرفیس، خودرویی شیک بر مبنای پلتفرم ولوو

جیلی با مدل مفهومی جیلی پرفیس خود نگاهی به آینده را برای ما فراهم کرده است. این خودرو که از آن به عنوان اولین خودروی سدان اسپرت لوکس این برند یاد می‌شود، نشانگر تحولی در زبان طراحی کیهانی در حال گسترش این برند است و خودروهای جدیدی را نمایش می‌دهد که طی دو سال آینده رونمایی خواهند شد.

جیلی که از سال ۲۰۱۰ صاحب ولوو شده، درباره‌ مدل‌های تولیدی جزئیاتی منتشر نکرده، اما گفته آن‌ها لوکس و در راستای رضایت مشتریان جهانی خواهند بود. 

در مورد خود طراحی مفهومی، جیلی پرفیس نمای جلویی زیبایی با یک جلوپنجره‌ برجسته دارد که از جلوپنجره‌ تمام خودروهای قبلی این خودروساز عریض‌تر است. این جلوپنجره همچنین دارای خطوط عمودی مشکی است که ظاهر لوگوی شناور جیلی را در ذهن تداعی می‌کنند. 

در هردو طرف جلوپنجره شاهد چراغ‌های جلوی LED باریک و محفظه‌های ورودی هوای شیکی هستیم. این مدل همچنین دارای کاپوتی برجسته و بدنه‌ی آیرودینامیکی است. درب‌های کشویی هم جالب هستند چون پنجره‌های بدون چارچوب و دستگیره‌های هم‌تراز با بدنه دارند. 

دیگر نکات قابل توجه شامل آینه‌های آیرودینامیک و قسمت پشتی تقریبا عمودی هستند. جیلی پرفیس همچنین لاستیک‌های بهینه شده و آیرودینامیکی دارد که از سیستم ترمز برنزی بهره می‌برند. 

طراحی لوکس در داخل کابین هم مشهود است چون این خودروی مفهومی فضای داخلی با رگه‌هایی برنزی و یک کنسول مرکزی شناور دارد. راننده پشت فرمانی شش‌ضلعی قرار می‌گیرد و روبروی خود صفحات نمایش ایستا را مشاهده می‌کند. این خودرو همچنین از سیستم سرگرمی رسانه‌ای عریض، سقف شیشه‌ای وسیع و صندلی‌های آرگونومیک بهره می‌برد.

جیلی جزئیاتی از مشخصات فنی خودرو منتشر نکرده، اما تایید کرده جیلی پرفیس روی پلتفرمی با معماری ماژولار فشرده که با همکاری ولوو ساخته شده قرار گرفته است. اگرچه این خودروساز این را تایید نکرده، اما صفحه‌ی نمایش دیجیتالی خودرو که در آن شاهد تصویر باتری و درجه‌بندی ۱۰۰٪ هستیم نشان می‌دهد این یک خودروی الکتریکی خواهد بود. 

هیوندای ix25 جدید؛ کراس اووری کامپکت با ظاهری جسورانه

هیوندای نمایشگاه خودروی شانگهای را برای رونمایی از کراس اوورهیوندای ix25 جدید انتخاب کرده است. نسل دوم این کراس اوور کامپکت کوچک که در بازارهای جهانی با نام هیوندای کرتا شناخته می‌شود، طراحی جسورانه‌تری نسبت به نسل قبلی خودش دارد. 

نسل جدید هیوندای ix25 از جلوپنجره‌ جدید این شرکت که در هیوندای پالیسید و دیگر مدل‌های جدید این کمپانی دیده بودیم بهره می‌برد. چراغ‌های جلوی الهام گرفته شده از هیوندای کونا هستند، و چراغ‌های عقب هم شبیه آن‌ها طراحی شده‌اند احتمالا اولین چیزی است که نظر کسانی که هیوندای ix25 جدید را برای اولین بار می‌بینند به خودش جلب می‌کند. 

بقیه‌ی بخش‌های خودرو کاملا مرسوم و سنتی به نظر می‌آیند. این کراس اوور کوچک همچنین شامل بخش‌های کوچکی مشابه با خودروهای آفرود مثل صفحه اسکید جلو و پوشش بدنه‌ی پلاستیکی هم می‌شود. به نظر می‌آید فاصله‌ی کف خودرو با زمین هم مقدار مناسبی باشد. 

این خودروساز می‌گوید ix25 جدید کاملا برای بازار خودروی چین طراحی شده است، اما در این باره جزئیات بیشتری مطرح نکرده است. اما گزارشات حاکی از این هستند که این خودرو ۳۰ میلیمتر طویل تر و ۱۰ میلیمتر عریض‌تر از مدل قبلی است و فاصله‌ی دو محور آن هم ۲۰ میلیمتر بیشتر از مدل قبلی بوده و ارتفاع آن برای داشتن ظاهر بهتر ۷ میلیمتر کاهش یافته است. 

فضای داخلی خودرو به لطف صفحه نمایش سرگرمی رسانه‌ای خودش ظاهر مدرن‌تری دارد که به خوبی جای کنسول مرکزی خودرو را پر کرده است. طراحی این صفحه نمایش بزرگ یادآور خودروهای تسلا است. هنوز اطلاعاتی درباره‌ی پیشرانه‌ی این خودرو منتشر نشده است. 
هیوندای علاوه بر ix25 جدید، از مدل جدید سوناتا مخصوص بازار چین هم رونمایی کرد. 

هیوندای ix25 جدید
هیوندای ix25 جدید

خودرو H5 اسپرت محصول شرکت Hongqi

خودرو H5 اسپرت به‌چشم می‌خورد که ساخته‌ی شرکت Hongqi است. Hongqi خودروسازی چینی است که بیشتر به‌دلیل تولید خودروهای لیموزین و سدان باکیفیت برای مقام‌های دولتی شناخته می‌شود. باوجوداین همان‌طورکه می‌بینید، H5 اسپرت به خودروهای رسمی و دولتی شباهتی ندارد. درحقیقت، این خودرو اسپرت که در کلاس سدان اندازه‌متوسط عرضه شده، جایگزینی برای مدل معمولی Hongqi H5 ارائه شده است.

H5 اسپرت در‌مقایسه‌با مدل معمولی، با انبوهی از به‌روزرسانی‌ها در فضای بیرونی مواجه شده است. ازجمله‌ی این به‌روزرسانی‌ها عبارت‌اند از: سپرهای جدید جلو و عقب، جلوپنجره‌ی بازطراحی‌شده، رنگ سیاه براق پایین سپر، اسپویلر و خروجی‌های چهارگانه‌ی اگزوز.

یکی از ویژگی‌های برجسته‌ی این خودرو که در نمایشگاه شانگهای رونمایی شده، رنگ زرد روشن با سقف سیاه است. از پیشرانه‌ی توربوشارژ ۱.۸ لیتری با ۱۷۸ اسب‌بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور در این مدل استفاده شده است. پیشرانه به جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک ۶ سرعته متصل می‌شود و مانند مدل معمولی H5، از سیستم محرک جلو بهره می‌برد. هر دو مدل H5 و H5 اسپرت براساس پلتفرم Mazda6 ساخته شده‌اند.

طول و عرض و ارتفاع مدل معمولی H5 به‌ترتیب ۴،۹۴۵ و ۱،۸۴۵ و ۱،۴۷۰ میلی‌متر و فاصله‌ی محوری‌اش ۲،۸۷۵ میلی‌متر است؛ یعنی ۸۰ میلی‌متر طول، ۵ میلی‌متر عرض، ۲۰ میلی‌متر ارتفاع و ۳۵ میلی‌متر فاصله‌ی محوری بیشتری درمقایسه‌با نسل سوم سدان Mazda6 دارد.

 ای‌تی پریویو (ET Preview) شاهکار نیو

برند برقی نیو نیز از سدان مفهومی جدیدی در نمایشگاه شانگهای رونمایی کرد. ای‌تی پریویو (ET Preview) پیش‌نمایشی از سدان برقی بزرگی است که نیو قصد دارد تا سال ۲۰۲۱ راهی بازار کند. ET از طرح بدنه‌ی فست‌بک همراه‌با سقف پانورامیک و رینگ‌های آلومینیومی در ترکیب با قطعات فیبر کربن برای بدنه برخوردار است که باعث بهبود ویژگی‌های آیرودینامیکی خودرو می‌شوند.

 گفته می‌شود چراغ‌های LED ماتریسی هوشمند با عملکردی مشابه چشم انسان طراحی شده‌اند؛ درحالی‌که چراغ‌های عقب حالتی مشابه ضربان قلب را به‌نمایش می‌گذارند.

در داخل، خودرو الکتریکی نیو ET از قفل الکترومکانیکی به‌جای دستگیره‌های سنّتی استفاده می‌کند و دستیار دیجیتال NOMI برای کمک به راننده ازطریق سیستم سرگرمی‌و‌اطلاعاتی و ناوبری را شامل می‌شود. سیستم سرگرمی‌و‌اطلاعاتی همیشه متصل، از فناوری تشخیص صدا برای عملکرد استفاده می‌کند.

نیو ET از بسته‌ی باتری پرچگالی نیکل-کبالت-منگنز و موتورهای الکتریکی ۲۲۰ کیلووات بهره می‌برد که این شرکت ادعا می‌کند با استاندارد NEDC چین، تا ۵۱۰ کیلومتر شعاع حرکتی را پوشش می‌دهد. موتورهای آهن‌ربایی دائم با بهره‌وری درخورتوجه برای چرخ‌های جلو درکنار موتورهای القایی با عملکرد چشمگیر در عقب قرار دارند. به‌نظر می‌رسد سیستم محرکه شبیه شاسی‌بلند ES6 باشد.

نیو پس از عرضه‌ی نسخه‌ی محدود ابرخودرو برقی EP9، به ساختن مدل‌های شاسی‌ بلند روی آورد. شاسی‌بلند ES6 از اواسط سال جاری میلادی وارد بازار خواهد شد و اندازه‌ی آن تقریبا‌ با آئودی Q7 برابری می‌کند. ES6 از بسته‌ی باتری ۸۴ کیلووات‌‌ساعتی با شعاع حرکتی ۵۱۰ کیلومتر طبق استاندارد NEDC بهره می‌برد. 

خودرو مفهومی ET پریویو را تیم طراحی BMW i، ازجمله طراح بیرونی آن، کریس تاماسون، طراحی کرد. ET در مونیخ طراحی شده؛ اما هم‌اکنون فقط برای فروش در بازار چین برنامه‌ریزی شده است. نیو هنوز برنامه‌ای برای صادرات این مدل در آینده نزدیک ندارد.

نیو تاکنون حدود ۱۵,۰۰۰ دستگاه خودرو الکتریکی هفت سرنشین ES8 را در چین تحویل داده است که از اواسط سال گذشته‌ی میلادی، با قیمت حدودا ۶۶,۰۰۰ دلاری عرضه شد. نیو ES6 نیز با قیمتی حدود ۵۳,۰۰۰ دلار بدون محاسبه‌ی یارانه‌ی دولتی عرضه می‌شود. 

کدام خود بیشتر نظر شما را جلب کرد ؟ پیشرفت صنعت خودروسازی چین را چگونه می بینید ؟ آیا روزی هم ایران جهشی در تولیدات خودرو خود می کند ؟ دیدگاهتان را برایمان بیان کنید ! 🙂

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =