مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق درباره آتش سوزی جنگل و اثرات مخرب آن

مقاله درباره عوامل موثر در آتش سوزی جنگل و راه های جلوگیری از آن

تحقیق درباره آتش سوزی جنگل و عوامل موثر در آن : آتش سوزی در جنگل‌ها بسیار وسیع و غیر قابل کنترل است بدین منظور در این مطلب از بخش تحقیق ماگرتا می خواهیم به صورت کامل در مورد آن صحبت کنیم.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره جنگل

تحقیق درباره آتش سوزی جنگل

آتش سوزی جنگل

اصطلاح آتش سوزی جنگل تنها برای آتش سوزی‌هایی که در جنگل رخ می‌دهد کاربرد ندارد بلکه برای دیگر آتش سوزی‌های مشابهی که در طبیعت مانند چمن زار، بوته زار‌، بیشه زار و خاک باتلاقی روی می‌دهد نیز گفته می‌شود معمولا علت آتش سوزی جنگل متفاوت است.

همه آتش سوزی‌ها با سه ویژگی، فیزیکی، نوع سوخت و تاثیر آب و هوا بر روی آتش توصیف می‌شوند در حقیقت چگونگی آتش سوزی جنگل به عوامل مختلفی همچون سوخت در دسترس، ویژگی‌های فیزیکی و اب و هوا بستگی دارد. آتش سوزی جنگل می تواند بزرگ و فاجعه بار شد و می‌تواند از یک کیلومتر یا حدود ۴۰۰‌ کیلومتر را دربر بگیرد.

عوامل موثر در آتش سوزی جنگل

چهار علت طبیعی آتش سوزی در جنگل عبارتند از فوران آتشفشان‌ها، آذرخش، جرقه در اثر افتادن صخره‌ها و احتراق خود به خود.

البته بسیاری از آتش سوزی‌های جنگل بر اثر عواملی انسانی همچون آتش سوزی عمدی، جرقه ابزار و وسائل، سیگار های دور انداخته شده، قوس‌های الکتریکی خطوط انتقال نیرو باشد.

در مناطقی که کشت متعدد انجام می‌شود و زمین باید برای کشت آماده شود، ارزان‌ترین راه برای آماده‌سازی زمین برای کشت قطع درختان و سوزاندن زمین است، در مناطقی که درختان قطع شده اند احتمال آتش سوزی علف‌ها در آن افزایش پیدا می‌کند.

منشاء اصلی آتش سوزی جنگل بسته به مناطق جغرافیایی می‌تواند متفاوت باشد به طور مثال آذرخش علت اصلی آتش سوزی در کانادا و شمال غربی چین است اما در آسیای جنوب شرقی، مکزیک، آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی، نیوزلند، فیجی آتش سوزی جنگل به فعالیت‌های انسانی مانند کشاورزی و دامداری مربوط می‌باشد.

همچنین عامل اصلی آتش سوزی در چین و حوضه مدیترانه بی مبالاتی است. در ایالات متحده و استرالیا منبع اصلی آتش سوزی جنگل آذرخش و فعالیت‌های انسانی مانند ته سیگار های دور انداخته شده و جرقه‌های ماشین آلات است.

اثرات آتش سوزی جنگ

دود آتش از ذرات مهمی تشکیل شده که می‌تواند بر دستگاه تنفس اثر منفی بگذارد، دود آتش شامل ترکیباتی همچون کربن دی اکسید، بخار آب، کربن مونوکسید، نیتروژن اکسید، مواد شیمیایی آلی، ذرات معلق می‌شود.

تشدید آسم

دود آتش مشکلات بهداشتی زیادی را برای کودکان و کسانی که مشکلات تنفسی دارند ایجاد کند، همچنین یکی از عوامل بیماری‌هایی مانند آسم، آلودگی هوا است.

خطر مونوکسید کربن

مونوکسید کربن یک گاز بی رنگ و بدون بو که در نزدیکی آتش در بالاترین غلظت می‌باشد، استنشاق این گاز یک خطر جدی برای سلامت آتش‌نشانان است، دود آتش می‌تواند وارد ریه شود سپس جذب خون می‌شود و تحول اکسیژن را به اندام حیاتی بدن کاهش می‌دهد.

جلوگیری از آتش سوزی جنگل

راهکارها برای جلوگیری از آتش سوزی جنگل، تشخیص و خاموش کردن آتش سوزی جنگل در طی سال دگرگون شده و متخصصان مدیریت بین المللی آتش سوزی جنگل بیشتر به استفاده از تکنولوژی و انجام پژوهش‌ها بیشتر برای کنترل آتش سوزی‌های جنگل توجه دارند.

یکی از تکنیک‌ها برای کنترل آتش سوزی جنگل، آتش سوزی مصنوعی است در این روش با برپایی آتش سوزی‌های کوچک از میزان مواد اشتعال پذیر برای آتش سوزی بزرگ احتمالی بکاهند. بسیاری از آتش سوزی‌ها در مناطق دور افتاده جنگلی موجب ویرانی گسترده خانه‌ها و دارایی‌های انسان می‌شود.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق در مورد گلسنگ ها
و
تحقیق در مورد سنگ کره

☑️ به پایان تحقیق درباره آتش سوزی جنگل رسیدیم امید است این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد، اگر سوالی داشتید حتما آن را از بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − هفت =