مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق در مورد سنگ کره ⚜️ + عناصر و نحوه حرکت آن

مقاله دانش آموزی درباره عناصر تشکیل دهنده و انواع حرکات سنگ کره

تحقیق در مورد سنگ کره سنگ کره از هفت ورقه بزرگ و کوچک تشکیل شده است. اقیانوس آرام یکی از ورقه‌های بزرگ سنگ کره می‌باشد که کاملاً در زیر آب است. سنگ کره زمین حاوی پوسته می‌باشد که قسمتی از گوشته نزدیک به آن است و در قاعده زمانی هزاران سال بیشتر است.

به طور کلی پوسته زمین، از دو نوع سنگ کره اقیانوسی و سنگ کره‌های قاره ای تشکیل شده که هر کدام پوسته خاص خود را دارد. زمین شناسان اعتقاد دارند که سطح زمین دویست میلیون سال پیش خشکی مطلق بوده و فقط اطراف آن ‌را یک اقیانوس بزرگ در برگرفته است. در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

تحقیق درمورد سنگ کره

برخورد دو ورقه سنگ کره زمین

زمانی که ورقه اقیانوسی به ورقه قاره ای برخورد می‌کند لغزش به وجود می‌آید؛ یعنی ورقه اقیانوسی به علت رانش به زیر ورقه قاره‌ای فرورفته است.

در دمای بسیار بالا باعث می‌شود گوشته نیز ذوب شود و همین امر موجب ثابت ماندن سطح زمین می‌شود. هنگامی که این دو ورقه‌ی سنگ کره زمین به هم برخورد کنند، در بیشترین حالت امکان دارد آتشفشان فوران کرده و رسوباتی که به همراه ورقه‌ها فرو می‌روند موجب فشار به زمین و سطح آن خواهد شد.

عنصرهایی که در سنگ کره وجود دارند

زمین به ضخامتی حدود ۱۰۰ کیلومتر است و بخشی خمیری شکل در لایه زیرین آن که نامش آستونوسفر است قرار دارد. لایه آستونوسفر از چندین عناصر تشکیل شده که اکسیژن یکی از بیشترین عنصر شیمیایی در پوسته آن است و چیزی حدود ۴۷ درصد وزن آن از سنگ‌ها تشکیل شده است.

عنصر بعدی سیلسیوم و مقدار ۲۷ درصد می‌باشد که بعد از آن آلومینیوم ۷ درصد و آهن، کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم و منیزیم به ترتیب چیزی حدود ۲ درصد می‌باشد. ۹۹ درصد از وزن تمامی سنگ‌های موجود در سطح زمین این عناصر هستند و عنصر سیلیسیم و اکسیژن حدوداً سه چهارم پوسته را در برمی‌گیرد.

حرکت ورقه‌های سنگ کره

دلیل زلزله‌هایی که عمق کمی دارند و یا سنگ‌ها، کوه‌ها تکه تکه می‌شوند، گذشتن دو ورقه از کنار یکدیگر می باشد و این امر بیشتر در اقیانوس‌ها و برآمدگی میان اقیانوس، اتفاق می‌افتد و در راستای لغزندگی لایه ‌ورقه‌ها است.

واکنش‌هایی که حرکت ورقه‌ها در سنگ کره ایجاد می‌کنند، پیدایش زلزله در تمامی حرکت ورقه‌ها اتفاق می‌افتد. آتشفشان‌ها فعال می‌شوند، رشته کوه‌ها و چین خوردگی ایجاد می‌شوند، گسل به وجود می آید و حتی سونامی را نیز در بر خواهد گرفت.

گوشته سنگ کره زمین

گوشته در فاصله دو هزار و نهصد کیلومتری از سطح زمین قرار دارد که فاصله آن بین پوسته و هسته می‌باشد. گوشته شبیه به خمیر است که اطراف هسته را دربرگرفته که مواد سازنده آن سیلسیوم، اکسیژن، آهن، منیزیم و کلسیم است. توده گوشته از ماگما نشأت می‌گیرد، که به اسم زبانه گوشته نام دارد.

همچنین بخوانید : تحقیق در مورد اتمسفر یا هوا کره

☑️ به پایان تحقیق در مورد سنگ کره و ورقه های آن رسیدیم، اگر دیدگاهی در این رابطه دارید حتما آن را از بخش نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × دو =