اخبارعلمی

تحقیق در مورد اتمسفر یا هواکره 🗺+ درباره لایه های جو زمین

بهترین مقاله درباره اتمسفر یا هوا کره برای دانش آموزان کلاسی و تمامی پایه ها

تحقیق در مورد اتمسفر یا هواکره : اتمسفر یا همان هوا کره در انگلیسی Atmosphere بوده و در واقع به معنای یک یا چندین لایه تشکیل شده از گاز است که در دور یک سیاره یا ستاره قرار گرفته و آن را احاطه کرده است. جو توسط نیروی گرانش موجود می‌تواند دور جرم فضایی پیچیده شده و نگه داشته شود.

باید بدانید که 99% از جو موجود، در فاصله 30 کیلومتری زمین قرار گرفته‌اند و تنها 1% آن نزدیک زمین هستند. جو زمین تنها جوی بوده که می‌تواند زندگی انسان و حیوانات را تضمین کرده و پشتیبانی کند. در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا همراه ما باشید.

تحقیق پیشنهادی : تحقیق در مورد ذره بین

تحقیق در مورد اتمسفر یا هوا کره

هواکره چه نقشی روزی زندگی انسان ها دارد؟

هواکره یا اتمسفر شامل گازهایی اعم از اکسیژن، دی اکسید کربن و نیتروژن بوده که هر یک از آن‌ها در زندگی ما نقش بسزایی دارند. باید بدانید که گیاهان برای اینکه بتوانند زنده مانده و زندگی کنند به دی اکسید کربن نیاز دارند.

ولی مسئله مهم این است که همه برای زنده ماندن به دی اکسید کربن نیاز ندارند، بلکه برخی از حیوانات و جانوران نیز برای زندگی خود به اکسیژن نیاز خواهند داشت.

اتمسفر موجود در گازهای اکسیژن، دی اکسید کربن و نیتروژن می‌توانند گازهایی را برای هر موجود و انسانی تأمین کنند و از این طریق انسان‌ها، گیاهان و جانوران می‌توانند به راحتی و بدون هیچ گونه مشکلی به زندگی خود ادامه دهند.

جو زمین از چند لایه تشکیل شده است؟

جو زمین یا همان هواکره از 5 لایه بنام‌های وردسپهر، پوشن‌سپهر، میان‌سپهر، دماسپهر و برون‌سپهر تشکیل شده که هر یک از آن‌ها دارای تأثیر بسیاری روی زمین هستند. البته باید بدانید که این 5 لایه به نام‌های دیگری نیز مشهور هستند که این نام‌ها عبارتنداز:

وردسپهر به تروپوسفر، پوشن‌سپهر به استراتوسفر، میان‌سپهر به مزوسفر، دماسپهر به ترموسفر، برون‌سپهر به اگزوسفر مشهور شده‌اند.

اجزا و تجهیزات تشکیل دهنده اتمسفر

اتمسفر از اجزا و تجهیزات بسیاری تشکیل شده که هر کدام از آن‌ها دارای نقش‌های گوناگونی هستند. در ادامه به معرفی این اجزا و تجهیزات می‌پردازیم.

اکسیژن

اکسیژن یکی از اجزای مهم اتمسفر بوده که 21% از آن را اشغال کرده است. همه موجودات و انسان‌ها برای اینکه امکان زنده ماندن داشته باشند، به این جزء نیاز دارند.

نیتروژن

نیتروژن نیز یکی از اجزای هواکره به شمار می‌رود که 78% از آن را به خود اختصاص داده است. وظیفه نیتروژن مدیریت کردن احتراق با استفاده از رقیق کردن اکسیژن می‌باشد.

دی اکسید کربن

دی اکسید کربن نیز یکی از مهم‌ترین اجزای هواکره بوده که میزان 03% هوای خشک را به خود اختصاص داده و محصول احتراق است. گیاهان سبز می‌توانند دی اکسید کربن را از طریق فتوسنتز به خود جذب کرده و به این وسیله روند تولید و ساخت غذا و سایر امورات خود را انجام دهند.

ازن (03)

این جزء نیز یکی دیگر از گازهای موجود در هواکره بوده که مولکول دو اتمی دارد. باید بدانید که ازن میزان 000005% از اتمسفر را به خود مختص کرده است.

بخار آب

بخار آب نیز از جمله اجزایی به حساب می‌آید که حدود 0.2 الی 4% از اتمسفر را به خود مختص کرده است. این جزء نیز همانند دی اکسید کربن نقش و تأثیر بسیاری در گرم کردن سطح زمین دارد.

ذرات جامد

ذرات جامد هواکره شامل موادی اعم از ذرات ماسه، دوده، نمک‌های اقیانوس و سایر مواد می‌باشند. این ذرات موظف هستند رنگ‌های نارنجی و قرمز را در طلوع آفتاب، غروب آفتاب و لحظه گرگ و میش به وجود بیاورند.

تحقیقات پیشنهادی : تحقیق در مورد سلول و سازمان بندی آن
و
تحقیق در مورد پدیده جزر و مد
و
تحقیق درباره جاذبه زمین

به پایان تحقیق در مورد اتمسفر یا هواکره رسیدیم؛ اگر دیدگاهی در این رابطه دارید حتما آن را از بخش نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =