اخبارعلمی

تحقیق در مورد ذره بین ⚜️ و نحوه بزرگنمایی اجسام

مقاله دانش آموزی در مورد ذره بین و کاربردهای آن برای علوم کلاس پنجم ابتدایی

تحقیق در مورد ذره بین علوم پنجم ؛ ذره بین وسیله ای است که با کمک آن می‌شود جسم‌های بسیار ریز را با بزرگ نمایی به راحتی مشاهده کرد. کاربرد از این وسیله معمولا برای نظاره کردن اشیای خیلی کوچک می‌باشد. در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا همراه ما باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره انواع عدسی ها

تحقیق در مورد ذره بین

انواع ذره بین ‌ها

قسمت اصلی این وسیله از یک شیشه عدسی همگرا درست شده است، که کار آن بزرگ نمایی است. این وسیله با کمک یک قاب دسته دار و عدسی در بالای آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمان استفاده از ذره‌بین برای بزرگ نمایی اشیا و اجسام می‌بایست آن را کاملا به جسم مورد نظر نزدیک کنید تا کانون عدسی در فاصله‌ی درست باشد و جسم را به راحتی مشاهده کنید.

شما می‌توانید به آسانی با کمک لنزهای شیشه‌ای دوتایی محدب کروی، یک ذره ‌بین بسازید. عموماً ذره بین های بسیار بزرگ به شکل لنزهای فرنل ساخته می‌شوند؛ یعنی با صفحه‌های نازک‌تری هستند، ولی اکثراً در این موارد کیفیت تصویر لنز خیلی خوب نخواهد بود.

در نوع‌های مختلف ذره بین می‌توان به عینک‌های آپلاناتیک اشاره کرد که این نوع از دو عدسی پلانوکانوکس تشکیل شده است و سطح محدب در بخش داخلی عدسی قرار گرفته است. اکثراً این عینک‌ها به عنوان عینک‌های مطالعه معروف هستند.

این وسیله برای یک میدان دید محدود می‌تواند بسیار عالی باشد و ابزارهای اپتیکی پلاستیکی که مواد آن از کربن، هیدروژن و اکسیژن می‌باشد و در بیشتر موارد به جای شیشه استفاده می‌شود. عمدتاً ذره ‌بین‌ها نوع خیلی خاصی ندارند؛ چرا که با استفاده از یک عدسی شیشه ای دوتایی می‌توان ذره ‌بین را تهیه کرد.

کاربرد های ذره بین

این وسیله را می‌توان با مدل‌های سبک اکریلیک برای استفاده در منزل و حتی لنزهای بزرگ‌نمایی که در میکروسکوپ‌های پرقدرت برای تحقیق علمی هستند را به کار گرفت. اکثرا ذره بین به اشخاصی که مشکلات بینایی دارند و برای جواهرسازان و عکاسان می‌تواند کمک کننده باشد.

برای جمع آوری گرما می‌توانید ذره بین را به سمت تابش نور خورشید گرفته و روی هر اجسامی بیندازید و حتی می‌توانید کاغذی جلوی کانون عدسی ذره ‌بین قرار دهید و تابش نور خورشید را بر روی آن انداخته تا مشاهده کنید که کاغذ را می‌سوزاند. کاربرد دیگر این وسیله نمایش بزرگ نمایی تصاویر اجسام بر روی پرده می‌باشد.

تاریخچه‌ی ذره بین

تا به الان کسی نمی‌داند مخترع ذره بین چه شخصی است و این وسیله در زمان باستان نیز کاربرد داشته است. ابوریحان بیرونی و کمال الدین در کتاب‌های خود از ذره‌بین و کاربرد آن نیز استفاده کرده‌اند.

شواهد نشان می‌دهد که استفاده از لنزها در سراسر خاورمیانه و حوزهٔ دریای مدیترانه طی چندین هزار سال گسترده بوده است. پیش از میلاد، لنزهای بزرگنمایی برای مشتعل کردن تراشه‌های چوب در داروخانه فروخته می‌شده است. همچنین عدسی پلینیوس، که یک کره شیشه ای پر شده از آب است، برای سوزاندن زخم استفاده می‌شد.

استفاده از عدسی محدب برای تشکیل یک تصویر بزرگ در سال 1021 در کتاب بینایی ابن هیثم شرح داده شده است. پس از ترجمهٔ کتاب در قرن دوازدهم راجر بیکن ویژگی‌های شیشه بزرگ کننده را در قرن سیزدهم در انگلستان تشریح کرد و بعد از آن در همان قرن سیزدهم عینک در ایتالیا تولید شد.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره منابع انرژی تجدید پذیر و تجدید ناپذیر
و
تحقیق درباره باران مصنوعی

☑️ به پایان تحقیق در مورد ذره بین رسیدیم، شما چه اطلاعاتی درمورد ذره بین دارید؟ نظرتان را در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =